[HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:16

Vind de potjes bij de dierenarts ook altijd interesant

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:43

Magrathea schreef:
Ik heb een vak met veel embryologie, vind het maar irritant :') Ik wil niet nadenken over baby's

Echt?
Ik heb heel wat (muizen) embryo‘s uit elkaar gepeuterd en ik vind ze echt prachtig. Dat heeft voor mij niets met kinderen te maken. In die tijd dat ik dat werk deed had ik absoluut ook geen kinderwens. Al die fases van ontwikkeling vind ik echt heel indrukwekkend. Dat kleine doorzichtige prulletje met het kloppende hartje en inieminiwerveltjes. Kan er echt heel lang naar kijken. Hetzelfde overigens met wormen eieren, niets zo indrukwekkend om een heel diertje van 1 cellig naar bewegend embryo te zien worden voor je neus en dan ook nog de celdeling te volgen met fluorescerend kernmateriaal.
Zag pas ook een prachtige versnelde opname van een kiement plantje. Die beginstadia en differentiatie vanuit een zaadje of ei vind wel echt een spectakel van de natuur.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:53

Dat soort dingen vind ik ook echt kei-interessant! :))
Maar dan wel heel plastisch. Niet van “ooooh! Wat wonderlijk!”
Meer van “Wauw! Wat is die natuur toch een supergaaf iets!”

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:02

En eigenlijk is het toch ook wel gaaf dat je een parasiet in je lijf kunt laten groeien en dat je lijf dat accepteert voor een bepaalde periode i.p.v. de boel op te ruimen. Dat is dan dus het stukje immunologie erachter.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:06

O het is zeker interessant, maar het gaat bij mij voornamelijk over het minder interessante deel van botvorming enzo.

Ik heb wel weer een goed ezelsbruggetje gevonden.
Je hebt in de mechanica creep en relaxation: bij het een blijft de strain (rek) gelijk en verandert (vermindert) de stress, bij de ander blijft de stress gelijk en verandert de strain.
Nu is die tweede wel relatief makkelijk te onthouden, maar bij die eerste werd in college twee foto's van een baby getoond, namelijk dat het hoofdje vlak na de geboorte wat puntig is en dat door het gewicht van de hersenen het (dan nog relatief zachte) bot in een meer ronde vorm komt. Maar in mijn hoofd is het dus creep = babyhoofd := dat kan ik makkelijk onthouden haha

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:11

En waarom bot/kraakbeen-afwijkingen vaak geen invloed hebben op het hoofd is omdat dat de enige plek is die direct bottig is. Op andere plekken speelt kraakbeen (of eigenlijk het ontbreken daarvan) een rol. Dus daarom hebben bijv. lilliputters wel een normaal hoofd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 00:48

:)ddd Intramembraneous ossification! :)ddd
Thanks Hilli, dit klinkt als een tentamenvraag. Karmapuntjes voor jou als die inderdaad terugkomt :=

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 01:03

Aaaaand... I'm lost :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 02:22

Ik ook :+
Ik zag net op youtube een video voorbij komen van twee koters die aan het magneetvissen zijn naar geld in Madurodam. En de vader vind het nog goed ook dat ze geld uit de gracht opduiken 8)7
Dat het om donaties gaat aan een goed doel is ze blijkbaar even ontgaan. Volgens de video namen ze het geld ook gewoon mee naar huis. Waar zit dan je verstand?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:30

Je snapt toch wel dat die kinderen een zinvoller goed doel zijn dan elk ander goede doel? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:00

Stel je voor dat je een kind “ nee” moet verkopen tenslotte..

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:34

Sizzle schreef:
Magrathea schreef:
Ik heb een vak met veel embryologie, vind het maar irritant :') Ik wil niet nadenken over baby's

Echt?
Ik heb heel wat (muizen) embryo‘s uit elkaar gepeuterd en ik vind ze echt prachtig. Dat heeft voor mij niets met kinderen te maken. In die tijd dat ik dat werk deed had ik absoluut ook geen kinderwens. Al die fases van ontwikkeling vind ik echt heel indrukwekkend. Dat kleine doorzichtige prulletje met het kloppende hartje en inieminiwerveltjes. Kan er echt heel lang naar kijken. Hetzelfde overigens met wormen eieren, niets zo indrukwekkend om een heel diertje van 1 cellig naar bewegend embryo te zien worden voor je neus en dan ook nog de celdeling te volgen met fluorescerend kernmateriaal.
Zag pas ook een prachtige versnelde opname van een kiement plantje. Die beginstadia en differentiatie vanuit een zaadje of ei vind wel echt een spectakel van de natuur.

Hier nog een ontwikkelingsbioloog :D
Voor mij heeft het niets met mensenbaby's te maken, ik deel de interesse van Sizzle dat het gewoon super indrukwekkend en interessant is.
Heb nog wel in een "early development" lab gewerkt dat samenwerkte met een IVF-kliniek (ik werkte daar zelf overigens niet met menselijk materiaal). Het is gewoon cool om uit te vogelen hoe verschillende embryos ontwikkelen. En dankzij de wet groeien experimentele embryo's niet uit tot Stormpjes en Vlindertjes :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:42

Overigens varekay mijn zus is zo iemand. Die stuurde geboorte kaartjes bij krijgen van een hond, nodigt mensen met kaartjes uit voor de verjaardag ervan. Hond krijgt eigen bordje op tafel met keersy inclusief menu kaartje. Heeft kleren een wandelwagen (pootjes zijn onnodig) regenlaarsjes, haarspeldjes enz, en bij nieuwe hond erbij vorig jaar. Naam hond krijgt er een broertje bij :roll: _O-

Voor mij iets onbegrijpelijks. Ben blij met die twee heropvoeders hier maar ze zijn toch echt hond. :P en ik ben niet het vrouwtje maar gewoon de (eigennaam) :+ en baas/chef/leider ~~}>

Maar geld meenemen, niemand bij madurodam die ingrijpt?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:51

Mijn hond heeft ook een wandel/fietskar, kleertjes, een speelgoedmand waar menig kind jaloers op kan zijn, haarspeldjes en elastiekjes.
Maar de kar, kleertjes en haardingetjes zijn vnl voor functioneel gebruik.
In de winter als hij voorop de fiets zit krijgt hij bij koud en/of nat weer een bodywarmertje aan bijv, puur omdat hij dan stil zit en hij zo net wat beter beschermd is tegen kou en nattigheid.
Geboortekaartjes en eigen zitplaats aan tafel met kerst etc doe ik niet, ik zeg hem wel dat hij zijn zusje met rust moet laten als hij de kat weer loopt te jennen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:54

Functionele zaken vind ik prima. Heb al vaker een hond gezien met schoentjes omdat die wat had aan de kussentjes/teentje bijvoorbeeld. Jasje ook bij honden zonder ondervacht die anders in de winter uit hun vel vriezen.
Een kinderwagen ivm moeder en pups die naar de DA moeten. Of een draagtas voor echt drukke momenten dat hondje niet vertrapt raakt, maar verder wel op eigen pootjes gaat.

Idem met kinderen. Waarom een hele zooi speelgoed? Laat ze zichzelf maar vermaken met een paar stuks. Worden ze creatief van.
Vallen ze een keer? Kan gebeuren. Opstaan en doorgaan. Al dat getuttel... uiteraard moet je troosten waar nodig maar toch echt niet om elke minimale deuk in hun ego.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:06

Mijn hondje loopt idd zoveel mogelijk op eigen pootjes. :)
De kar is vooral handig als ik met hond en kat tegelijk naar de dierenarts moet en de bus rijdt niet meer of als we een middagje park doen en spullen meenemen.
Bij heet weer gaat hij erin op weg naar het park omdat hij anders al weggesmolten is voor we in het park zijn (vnl tegels en asfalt op de route ernaartoe), maar zodra we in het park zijn gaat hij er weer uit en zoeken we een plekje in de schaduw waar een briesje langswaait.
Hij heeft op zich een goede vacht maar met koud/nat weer en/of een gure wind zit hij gewoon te bibberen voorop de fiets. :+

Een hele hoop speelgoed voor kinderen vind ik op zich geen probleem, maar laat een groot deel ervan dan ook bestaan uit creatief spul zoals puzzels, klei/magic sand, strijkkralen, ministeck, hamertje tik, blokken, k'nex, lego techno, knutselspullen etc en niet alleen maar herriespul wat je met een knopje bedient.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:23

Stoepkrijt! Heerlijk om buiten op straat de boel vol te tekenen.
Toen ik al ouder was (begin 20) hadden overburen hun kleinkind op bezoek. Kind met stoepkrijt over de auto's, muren van buurtbewoners (allemaal rijhuizen in een woonwijk), brievenbussen, noem maar op.

Toen is er door de wijkagent gelijk een algemeen verbod op stoepkrijt gekomen.

Joh, leer je kind dat stoepkrijt voor de stoep/straat is. De auto's zijn probleemloos vergoed door de ouders van het kind (die schaamden zich kapot) en de rest krijg je weg met regen/een plets water.
Gelijk helemal verbieden was ook weer het hele uiterste. Op vraag van mijn buren nota bene, wiens 7-jarig kleinkind trots verkondigde dat ie heus wel wist welk merk sigaretten het beste smaakte. En dat vonden ze dan wel normaal 8)7

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:29

Las laatst hoe een moeder al het speelgoed van haar kinderen had weggedaan omdat ... Eh ik weet niet eens meer waarom _O-
Iets met dat ze zich niet meer zelf konden vermaken ofzo.
Maar jezelf vermaken kan toch ook met speelgoed?
En wat ze in plaats daarvan deden was dingen uit de natuur halen om mee te spelen. Dat is dan toch ook een soort speelgoed? :o?
Nog afgezien van het feit dat het gewoon banketstaaf is om alle bezittingen van je kinderen zomaar weg te doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:30

_O- verdienen ze zichzelf terug

Maar schop ze naar buiten en laat ze het buiten maar uitzoeken tot etenstijd

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:28

Daar hadden wij weer buitenspeelgoed liggen: bal, batmintonset (en dan met een springtouw de middenlijn markeren), springtouw, zo'n ovalen bal die je met touwen van de een naar de ander moest bewegen, stoepkrijt, skateboard, step, skates/skeelers/rolschaatsen, zandbakzooi etc.
:D
Al ben ik nooit een buitenspeelkind geweest, mij maakte je het meest blij met een tekenblok en een blik kleurpotloden of een boek ofzo. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 17:43

Ik las graag strips. En toen ik eenmaal de reeks van de babysittersclub had ontdekt (was ergens 12 ofzo) was ik helemaal niet meer met mijn neus uit de boeken te halen. Tot ergernis van mijn ouders soms, omdat je naast mijn hoofd gerust een bom kon laten afgaan :))
Alles moest wijken, als ik maar lekker kon lezen.

Het hoeft geen betoog dat mijn kamer mede daarom een zooi was. Lezen was veel leuker dan opruimen.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 17:50

Ik ben ook echt een lezer. Ik zie geen diepte en mijn motoriek laat flink te wensen over, dus buitenspelen was nooit zo mijn ding :+
Ik vind het wel altijd fijn als ik kinderen zie buitenspelen, als ze maar geen gekke dingen doen in de buurt van mijn auto en niet te veel herrie maken. Achter een beeldscherm zitten gaan ze in hun volwassen leven nog zoveel doen...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 17:57

Ik heb als kind echt veel buitengespeeld, maar was ook gek op lezen, knutselen, tekenen, muziek maken, terugkijkend snap je niet waar de tijd vandaan kwam :+

Ik heb echt het gevoel dat er nu veel minder buiten wordt gespeeld, zelfs hier waar ik woon, echt 'buiten'.

En verder vermoed ik ook dat al die overdaad aan (elektronisch) speelgoed dat kinderen nu krijgen een afkopen van het schuldgevoel van de ouders is omdat ze te weinig tijd kunnen besteden aan hun koters omdat ze zo nodig allebei bij voorkeur fulltime willen blijven werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 17:59

Slootje springen maar dan in de sloot terecht komen :+ , anno nu gedempt en is mijn speelgrond verkocht als tuinen en niet meer te herkennen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 18:07

Wij werden in het weekeinde (als het mooi weer was) rond half 10 naar buiten gegooid en moesten om 12:00 uur weer binnen zijn voor het middageten. En dan moesten we om 13:00 uur weer naar buiten en om 18:00 uur melden voor het avondeten :+ En tussendoor mochten we alleen naar binnen om naar de wc te gaan :')