Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:25

Volgens mij ligt het ook gewoon aan wat je gewend bent. In een vriendengroep doen we altijd splitten, maar als iemand een keer krap zit, betaald de rest gewoon wat meer. We doen zo vaak leuke dingen samen dat het echt uiteindelijk wel middeld. In een andere groep betalen we altijd per persoon. Dat is daar een gewoonte en bevalt eigenlijk encjt niet minder goed. Ik vind het wel vervelend hier te lezen dat mensen zitten te knielen/moeilijk doen/niet mee uit eten zouden moeten als ze niet willen splitten.... Dat is toch de omgekeerde wereld?? Wie is er dan gierig? Diegene die gewoon voor zichzelf betaald, misschien zuinig is maar daar ook zelf 'last' an heeft, of diegene die blijkbaar vind dat een ander overal aan mee moet betalen? Ik vind dat laatste juist gierig.

Kijk, ik kijk ook niet op een drankje meer of minder en ga dat echt niet minitieus bijhouden, maar je kan ook niet bij een ander in z'n portemonnee kijken. Volgens mij is het voor ieder veel fijner wanneer ze kunnen bestellen naar eigen wens en budget, dan dat je heel de avond moet hopen dat tafelgenoot niet nog een dure cocktail besteld omdat jij dan jouw 'deel' niet meer kan betalen.

Hetzelfde met uitgenodigd worden, dat is misschien ook gewoon leeftijd en milieu gebonden. Als student stel ik regelmatig voor om te gaan eten ergens, maar ieder betaald dat gewoon voor zich. Hetzelfde voor een verjaardag in de kroeg oid. Op die manier zijn er gewoon veel leuke feestjes zonder dat iemand de rest van de maand geen geld meer heeft om eten te kopen :p

Mars

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:30

Mij hoor je niet zeggen dat mensen die exact hun eigen ding willen betalen niet mee zouden moeten gaan. Alleen dat ik t genant over vind komen. Verder komt t met mijn vriendinnengroep ook nooit voor dat iemand dat wil.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:37

Mars schreef:
Alleen dat ik t genant over vind komen. Verder komt t met mijn vriendinnengroep ook nooit voor dat iemand dat wil.

Dat kan ik me voorstellen. Als je in die groep ook al een paar keer je mening daarover hebt gegeven, dan zullen andere mensen in de groep het niet snel aan de orde stellen lijkt me. Zelfs als ze het eigenlijk niet kunnen betalen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:43

Nee we hebben gewoon allemaal dezelfde instelling. Maar bedankt voor de aanname ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:06

Amandavd schreef:
Ik zou ook nooit verwachten dat een jarige of de persoon die ons uitnodigt betaald.

Dus als jij naar een verjaardag gaat neem je zelf je cola mee??

En niet zeggen nu dat dat een andere situatie is.

T ging me erom dat ik erop aangekeken werd dat ik doodnormaal de vraag stelde voor mn eigen duidelijkheid.

Dan moet je niet zeggen: ga je mee wat eten voor mn verjaardag?

Dat is een invite.
En k snap heus wel dat t duur is..
Daarom wilde ik duidelijkheid.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:19

Ik zou er eigenlijk ook vanuit gaan dat de jarige in zo'n situatie betaalt. Anders zou ik het anders formuleren. Maar ik zou ook zelf nooit mensen laten betalen voor mijn verjaardag. Ze komen toch al voor mij?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:28

Ik ben ook 1x uitgenodigd (verjaardag) pizza eten en het was zelf betalen.
Dat werd gewoon aangegeven maar cadeautje was dan niet de bedoeling.
Was ontzettend gezellig.
Als je het van te voren weet geen probleem toch.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:30

Tuurlijk, van tevoren geen enkel probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:48

Als je 8 mensen uitnodigt om uit eten te gaan, kun je er toch vanuit gaan dat diegene dat niet allemaal betaalt? :+ Tenzij je weet dat diegene dat vaker doet..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:52

Ik zeg dat er wel bij hoor, dat ze zelf moeten betalen. Je weet het maar nooit haha. Maar ik moet rondkomen van niet zo heel veel geld. Want ik ben een uitwonende student die nog geen 10 euro per uur verdient met werken. :+ Dus let ik liever wat op mijn geld. :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:59

Pfff die verhalen.. Ik begrijp niet dat zoveel mensen vrienden kunnen zijn met iemand die al moeilijk doet over statiegeld. Hoe houden jullie dat vol? Ik heb geen vriendinnen die zo lastig doen over geld, anders waren het mijn vriendinnen niet geweest.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:02

Hier in Duitsland ben ik ook al op meerdere feestjes/verjaardagen geweest waarbij het heel normaal is om wat geld in te leggen voor eten en drinken. Staat op de uitnodiging en je bepaalt wel zelf wat je betaald, maar is hier in mijn omgeving niet uitzonderlijk. Daarnaast kun je nog een kleinigheidje geven...of niet.
Mijn verjaardag ga ik ook altijd uit eten en wie mee wil, betaald ook zelf. Ik krijg ook mijn eten en drinken betaald. Wie dat niet wil, moet niet mee gaan (voor zichzelf betalen dan, dat voor mij betalen is een keuze natuurlijk :') ). Het is toch mijn verjaardag dus dan mag ik toch ook kiezen wat ik wil? Ik hou gewoon niet van mensen in mijn huis en de hele dag rennen om iedereen te verzorgen. Daarnaast heb ik ook niks met mijn verjaardag, dus is dit voor mij een prima oplossing. En zo doen we dat bij meerderen. Als er iemand is die het op dat moment krap heeft, kan er altijd wat voorgeschoten worden. Hier in Duitsland wordt ook eigenlijk standaard gevraagd of je samen of apart wil betalen.
Bbq's, gezellige avondjes bij iemand thuis ed. is ook niet raar om allemaal wat mee te brengen. Misschien is dat toch een verschil in omgeving...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:24

Ik ben echt niet de beroerdste maar als ik standaard een stuk minder eet en/of drink dan de rest en daardoor constant veel hoger uitkom met splitten betaal ik toch liever voor mezelf. :)
Kan ik wellicht wat vaker mee ook.
Weet ik dat iemand zelf krap bij kas zit dan wil ik best wat bijleggen of meewerken aan ieder voor zichzelf betalen, is toch ook fijn als diegene evt een keer extra mee kan ipv de helft vd tijd niet. :)

Met kerst ging ik nog om met iemand die het behoorlijk krap heeft, maar we wilden wel lekker luxe kunnen eten dus hebben we in de aanloop ernaartoe al diverse boodschappen gehaald en wat er verder nog speciaal voor kerst bijgekocht moest worden hebben we gesplitst maar heb ik ong 2/3e van betaald omdat ik het diegene gewoon gunde eens luxer en uitgebreid te eten zonder daarna gelijk op een houtje te moeten bijten.
Een ander doet dat mss wel weer voor mij. :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:30

Jolliegirl schreef:
Amandavd schreef:
Ik zou ook nooit verwachten dat een jarige of de persoon die ons uitnodigt betaald.

Dus als jij naar een verjaardag gaat neem je zelf je cola mee??

En niet zeggen nu dat dat een andere situatie is.

T ging me erom dat ik erop aangekeken werd dat ik doodnormaal de vraag stelde voor mn eigen duidelijkheid.

Dan moet je niet zeggen: ga je mee wat eten voor mn verjaardag?

Dat is een invite.
En k snap heus wel dat t duur is..
Daarom wilde ik duidelijkheid.

Ik neem aan dat je zelf wel het verschil kan bedenken tussen wat flessen cola's, zakken chips en uit eten betalen voor 8 mensen. Of moet ik het even voor je uitrekenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:49

Een 'grappige' gierige actie was het niet bepaald, maar een gierige actie was/is het wel.

Een vriendin van me liftte al bijna 2 jaar mee op ons Netflix & Videoland account. Nooit verder wat over gezegd omdat het gewoon goed ging en ze hier ook vaak over de vloer kwam. Uiteindelijk steeds minder contact met d'r en ik kwam zonder werk/uitkering te zitten dus dan ga je besparen op de eerste logische dingen; Netflix en Videoland had ik dus stopgezet.
Prompt kreeg ik ineens (na maanden stilte) een berichtje 'of het klopt dat het netflix & videoland account het niet meer deed'. Uitgelegd dat dat klopt, dat het financieel even wat krapper was en dat dat dus even on hold ging. Kreeg ik terug "oh, jammer. Ik zat net zo lekker in m'n serie". En verder niets meer van d'r gehoord behalve een last minute 'gefeliciteerd, vier je je verjaardag niet meer dit jaar of heb ik de uitnodiging gemist?'. (vorig jaar zijn we wezen lunchen met een relatief grote groep op mijn kosten- dat deed ik dit jaar dus even niet meer...)

Ter info. Ze woont thuis en werkt fulltime...

Inmiddels heb ik weer Videoland en Netflix maar geen haar op m'n hoofd die er nog aan denkt om 'm aan d'r uit te lenen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:16

Relaxed schreef:
Als je 8 mensen uitnodigt om uit eten te gaan, kun je er toch vanuit gaan dat diegene dat niet allemaal betaalt? :+ Tenzij je weet dat diegene dat vaker doet..

Misschien wel maar er naar vragen is toch niet zo erg?
Ik zou er zelf ook niet zo snel vanuit gaan maar dat je gewoon even vraagt voor de duidelijkheid moet toch kunnen met vrienden?
Als mensen je daarom al te kakken gaan zetten zijn het toch geen vrienden.
Nogal logisch dat mensen dan niets meer durven te zeggen als er zo op gereageerd wordt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 14:45

Dat is dus precies wat ik bedoel.
De reacties die ik hier krijg zijn exact hetzelfde...

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 16:28

Relaxed schreef:

Onlangs was mijn vriend jarig. We hebben voor 15 volwassenen en 2 kinderen een feestje gegeven.
A la carte voor-, hoofd-, en nagerecht met de nodige drankjes. Bier, wijn, een sterker drankje na afloop nog.

Wij gaven een feestje en nodigden iedereen uit en hebben dus ook voor iedereen betaald.

Het is wat anders als je voorstelt om samen eens wat te gaan eten. Dan splitten we eigenlijk altijd met onze vrienden.
Wij betalen dan vaak en krijgen dan gewoon de helft terug.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:01

Een vriendin van mij vertelde een paar jaar terug een bizar verhaal. Het was uit met haar vriend, en haar inmiddels dus ex kwam bij haar zijn spullen ophalen.
Toen heeft hij serieus gevraagd of hij de dildo's en vibrators die hij ooit samen met haar gekocht (en zij dus ten tijde van de relatie gebruikt had) terug mocht :+ ...
Ik weet eigenlijk niet meer wat ze toen gedaan heeft, ik dacht dat ze ze had weggegooid :=

En zelf ben ik ook wel eens als gier bestempeld.
Ik woon samen met mijn vriend en we hebben thuis boodschappen van gemiddeld €60-120 per week in geval van een uitschieter. En dan zit alles werkelijk stampesvol en kunnen we ruim van eten + nog mee eters of anders voor de weken daarop nog voldoende.
Nu zijn we een keer voor een weekje mee geweest met vrienden naar de camping, uiteraard zelf geboekt maar gezamenlijk afgesproken.
Zij bestaan uit een gezin van 5, dus ouders, 2 grotere kinderen en 1 kleine van toen een jaar.
Uiteindelijk hebben zij last minute nog een gezin uitgenodigd en ingeboekt op onze boeking zodat zij kostenloos toch op vakantie konden, bestaande uit 5 mensen, de ouders (beiden veel te zwaar ook) 1 baby, 2 grotere en vooral veel te zware kinderen, kids wegen (bijna) net zo veel als ik..
Enfin, geen probleem dat ze op onze boeking kostenloos mee konden, was reuze gezellig.
Echter besloten we om gezamenlijk boodschappen te doen (gewoon in de supermarkt) en te koken, wat resulteerde dat ik per dag rond de €40-70 euro moest meebetalen.
Ze deden de boodschappen delen door 3, omdat we met 3 groepen waren.
Hierover ben ik toen gevallen, wij zijn met zijn 2en en eten lang niet zo veel dan 2 groepen van 5 (of 4 en een kwart voor gezin op onze boeking, of 3 1/2e voor het gezin van mijn vriendin)

Normaal ben ik echt niet gierig, maar dit ging me echt te ver en wij dachten ook gezellig last minute nog een weekje goedkoop weg te kunnen..

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:08

Uitgenodigd worden om te komen bbqen en na het eten direct het bonnetje krijgen :j

Ik heb werkelijk waar geen cent te makken en dat komt ook waarschijnlijk doordat, wanneer ik mensen uitnodig om te komen eten ik de kosten niet op hun verhaal.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:10

Zijn alleen Nederlanders zo? :')

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:13

Bij ons is met z'n allen bbq-en dat iedereen wat meeneemt. De organisatie regelt iig vlees en de gasten fixen fruit, drinken, sausjes of stokbrood. Is nog nooit een bonnetje bij aan te pas gekomen

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:24

Ja :') :+

Grapje natuurlijk!

De enige gierige acties waar ik op kan komen is dat een vriendin van onze vriendengroep steevast goedkopere cadeautjes koopt dan afgesproken (vb voor +- 15 euro kopen voor kerstcadautjes) maar dan wel veel geld uitgeeft aan dingen die ze voor zichzelf koopt :+
Oh, of een goedkoop verjaardagsfeestje geven voor veel mensen waardoor ze veel geld binnenhaalt aan cadeau's (had ze letterlijk laten vallen tegen iemand)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 19:05

Gowlan, daar was ik ook niet mee akkoord gegaan.. 1/4 was echt mijn max geweest..

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 20:16

Qimm schreef:
Bij ons is met z'n allen bbq-en dat iedereen wat meeneemt. De organisatie regelt iig vlees en de gasten fixen fruit, drinken, sausjes of stokbrood. Is nog nooit een bonnetje bij aan te pas gekomen

Ik overleg dat van te voren, de ene keer betaal ik alles, de andere keer een ander, dan splitsen we en weer een andere keer neemt iedereen wat mee.