Kinke schreef:We hoeven zoveel niet om te overleven.
Maar als sommige van die dingen het leven van een ander ontnemen, zou je toch kunnen overwegen die dingen te laten?
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
269_life schreef:Je gaat grappig genoeg niet in op het punt wat ik maak: Er is een duidelijk verschil tussen per ongeluk een dier doden (bijvoorbeeld op een mier staan) en moedwillig een dier slachten.
Ik kies er bewust voor om zo min mogelijk leed te veroorzaken. Dat dat niet voor 100% kan worden uitgesloten in onze samenleving is een trieste waarheid, maar dan ben ik liever inconsequent goed bezig, dan consequent niet goed.
8nnemiek schreef:![]()
Dus een veganist mag niet van zichzelf vinden dat hij goed bezig is?
Maar ik vind wel dat iedereen vrij moet zijn om te vertellen op welke manier ze zelf goed bezig zijn, en degene die zich echt verdiepen in dierenwelzijn of milieu of andere zaken zullen op dat gebied ook zeker beter zijn dan het gros van de wereldbevolking. Niks mis mee lijkt me. 8nnemiek schreef:Maar jij zegt toch dat je je eraan stoort dat 269_life vindt dat hij (inconsequent) goed bezig is? Dat zijn je letterlijke woorden.
enzino schreef:Wat mij, en volgens mij vele anderen, het meeste stoort met veganisten is precies die laatste zin van je: "maar dan ben ik liever inconsequent goed bezig, dan consequent niet goed". Wederom probeer je jezelf een morele superioriteit aan te praten ook al geef je toe veel dierenleed te veroorzaken. Maar omdat je iets minder leed veroorzaakt dan een ander (volgens jouw maatstaven, die alleen de consumptie van vlees dekken en verder helemaal niets) heb jij het recht anderen te vertellen dat ze een absurd denkpatroon hebben en moeten veranderen.
8nnemiek schreef:Maar jij zegt toch dat je je eraan stoort dat 269_life vindt dat hij (inconsequent) goed bezig is? Dat zijn je letterlijke woorden.
Volgens mij is het gewoon een feit dat veganisten vanuit diervriendelijk en milieuvriendelijk oogpunt gewoon goed bezig zijn. Je doet er immers zo veel mogelijk aan om dierenleed te voorkomen. Hoe je dat precies doet moet ieder voor zich weten vind ik.
Als mijn collega tegen mij zegt dat hij elke dag 30km naar zijn werk fietst, en dat mijn auto vervuilend is en ik ook beter de fiets kan pakken dan geef ik hem gewoon gelijk. Fietsen is ook beter voor het milieu. Ook al heb ik mijn eigen redenen om daar niet aan mee te doen, ik kan nog steeds vinden dat diegene beter bezig is dan ik. Ik zal me daar ook niet aan storen, als iemand dat vindt.
Ik zal zelf nooit zomaar tegen iemand gaan zeggen dat ik beter bezig ben dan een ander. Iedereen zal op zijn eigen manier goed proberen te leven. Een vriendin van me kwam er laatst na een aantal jaren pas achter dat ik helemaal geen vlees at, terwijl we regelmatig recepten uitwisselenMaar ik vind wel dat iedereen vrij moet zijn om te vertellen op welke manier ze zelf goed bezig zijn, en degene die zich echt verdiepen in dierenwelzijn of milieu of andere zaken zullen op dat gebied ook zeker beter zijn dan het gros van de wereldbevolking. Niks mis mee lijkt me.
enzino schreef:In jouw ogen is er een duidelijk verschil, maar het resultaat is precies hetzelfde (een dood dier). En jij kiest grappig genoeg nu de mier als voorbeeld en niet de muis die in een oogstmachine terecht komt. Waarom is dat? Volgens mij is dat omdat die muis wel voorkomen had kunnen worden. Door geen machinaal geoogste granen te kopen had jij de dood van die muis (en miljoenen andere kleine dieren die in oogstmachines sterven) wel kunnen voorkomen. Dus stap jij nu over op granen die met de hand geoogst zijn? Of is je geld je meer waard dan je principes hier?
Wat mij, en volgens mij vele anderen, het meeste stoort met veganisten is precies die laatste zin van je: "maar dan ben ik liever inconsequent goed bezig, dan consequent niet goed". Wederom probeer je jezelf een morele superioriteit aan te praten ook al geef je toe veel dierenleed te veroorzaken. Maar omdat je iets minder leed veroorzaakt dan een ander (volgens jouw maatstaven, die alleen de consumptie van vlees dekken en verder helemaal niets) heb jij het recht anderen te vertellen dat ze een absurd denkpatroon hebben en moeten veranderen.
. De vergelijking mier of muis is in principe hetzelfde. Bij beide is het niet de bedoeling dat zij sterven, wat bij slachtvee juist wel het geval is.
. Mijn vriend heeft een melkveebedrijf. Als die uiers echt op knappen zouden staan, doet dat onwijs zeer. Als melken pijn doet, laat een een koe dat echt niet toe
. Zo'n dier van 600 kilo kan goed trappen hoor
269_life schreef:Als ik zou weten waar ik hand-geoogst graan kan kopen, zal dat zeker mijn voorkeur hebben. Misschien kan jij me vertellen waar ik dat kan kopen?
269_life schreef:Ten eerste zou je de definitie van veganist nog eens kunnen opzoeken, dan had je geweten dat het niet consumeren van vlees maar een klein deel van het veganisme behelst.
269_life schreef:Daarnaast heb ik nergens gezegd dat ik beter ben dan iemand anders omdat ik veganist ben. Waar haal je dat precies uit?
8nnemiek schreef:Maar echt fijn lijkt het me ook niet![]()
Een koe die zo ver doorgefokt is dat er 10 of 15 liter melk, of misschien nog wel meer in de uier past, in plaats van die paar liter voor het kalfje, dat zal zeker niet makkelijk zijn en dat zal vast ook zeer doen met rennen net zoals het bij ons vrouwen ook zeer doet als je zonder beha gaat rennen.. En dan zitten er bij ons niet eens liters melk in..
Het melken zelf zal eerder een opluchting zijn, alsof je een tijdje met een volle blaas hebt moeten rondlopen.
Ik vind het niet zo'n onzin hoor..
. Ze staan er juist altijd relaxt bij. Rustig kijkend uit de ogen, wel nieuwsgierig en lekker kauwend op hun voer
Mallow schreef:Wanneer de uiers zo vol zijn dan ontstaat er stuwing, dat doet zeer. Melken haalt de stuwing van de uiers en bied juist verlichting. Wanneer de tepel op de goede manier in de machine zit doet dit geen zeer, zou juist prettig moeten aanvoelen wanneer de druk van de uier gaat.
. Mazida schreef:8nnemiek schreef:Maar echt fijn lijkt het me ook niet![]()
Een koe die zo ver doorgefokt is dat er 10 of 15 liter melk, of misschien nog wel meer in de uier past, in plaats van die paar liter voor het kalfje, dat zal zeker niet makkelijk zijn en dat zal vast ook zeer doen met rennen net zoals het bij ons vrouwen ook zeer doet als je zonder beha gaat rennen.. En dan zitten er bij ons niet eens liters melk in..
Het melken zelf zal eerder een opluchting zijn, alsof je een tijdje met een volle blaas hebt moeten rondlopen.
Ik vind het niet zo'n onzin hoor..
Koeien zijn niet doorgefokt. Zijn juist hele gezonde beesten. Op de boerderij van mijn vriend halen koeien met gemak de 10 jaar als melkkoe. Als ze zo doorgefokt zouden zijn en zo'n slecht leven hebben, zouden ze dan niet halen hoor. Ze staan er juist altijd relaxt bij. Rustig kijkend uit de ogen, wel nieuwsgierig en lekker kauwend op hun voer
![]()
Als je stelt dat een koe is doorgefokt, geldt dat net zo goed voor een paard hoor. Een KWPN is ook geen product meer van Moeder Natuur
Mazida schreef:Bij mijn vriend hebben we een robot op de boerderij. Koeien worden daardoor twee tot drie keer per dag gemolken en ze gaan bij allemaal uit hunzelf naar de robot. Daardoor hoeven ze ook niet te wachten tot ze worden gemolken, maar gaan ze als ze zelf vinden dat het nodig is.
de melk wordt aangepast op een vraag en aanbod systeem, dus een koe geeft melk zoveel als er 'gevraagd' wordt. Een kalf zal waarschijnlijk in de natuur (afhankelijk van de leeftijd) wat meer drinken dus is de koe ook meer bezig met melk aanmaken. Kinke schreef:Mazida schreef:Bij mijn vriend hebben we een robot op de boerderij. Koeien worden daardoor twee tot drie keer per dag gemolken en ze gaan bij allemaal uit hunzelf naar de robot. Daardoor hoeven ze ook niet te wachten tot ze worden gemolken, maar gaan ze als ze zelf vinden dat het nodig is.
Geloof het of niet….er zijn mensen die dat ook heeeel zielig vinden