Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:57

Kinke schreef:
We hoeven zoveel niet om te overleven.

Maar als sommige van die dingen het leven van een ander ontnemen, zou je toch kunnen overwegen die dingen te laten?

Kinke

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:03

dat zou kunnen, maar in tegenstelling tot jou, vind ik dat niet nodig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:05

Ik hecht niet zoveel aan het letterlijke leven van dieren. Ik vind dat we ze niet nodeloos moeten laten lijden, maar sterven of een leven in de veehouderij hebben vind ik niet per se lijden. En soms om beter te worden of later ernstig lijden te voorkomen is lijden niet te voorkomen (vandaar het nodeloos bij het lijden).

Het meeste lijden van sterven dat men lijkt te hebben is om het sterven van anderen. Mensen die plotseling uit het leven gerukt worden "hij had zoveel willen doen", maar denk je dat je lijdt als je vroegtijdig sterft? Dat je lijdt omdat je nog zoveel had willen doen? Misschien is onze extreme aversie tegen sterfte wel onnatuurlijk. Vroeger gebeurde het, leed je er even onder en daarna ging je weer door. Het was nou eenmaal een onderdeel van het leven en een hoop mensen gingen vroegtijdig dood, hoorde er gewoon bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 07:45

269_life schreef:
Je gaat grappig genoeg niet in op het punt wat ik maak: Er is een duidelijk verschil tussen per ongeluk een dier doden (bijvoorbeeld op een mier staan) en moedwillig een dier slachten.

Ik kies er bewust voor om zo min mogelijk leed te veroorzaken. Dat dat niet voor 100% kan worden uitgesloten in onze samenleving is een trieste waarheid, maar dan ben ik liever inconsequent goed bezig, dan consequent niet goed.

In jouw ogen is er een duidelijk verschil, maar het resultaat is precies hetzelfde (een dood dier). En jij kiest grappig genoeg nu de mier als voorbeeld en niet de muis die in een oogstmachine terecht komt. Waarom is dat? Volgens mij is dat omdat die muis wel voorkomen had kunnen worden. Door geen machinaal geoogste granen te kopen had jij de dood van die muis (en miljoenen andere kleine dieren die in oogstmachines sterven) wel kunnen voorkomen. Dus stap jij nu over op granen die met de hand geoogst zijn? Of is je geld je meer waard dan je principes hier?

Wat mij, en volgens mij vele anderen, het meeste stoort met veganisten is precies die laatste zin van je: "maar dan ben ik liever inconsequent goed bezig, dan consequent niet goed". Wederom probeer je jezelf een morele superioriteit aan te praten ook al geef je toe veel dierenleed te veroorzaken. Maar omdat je iets minder leed veroorzaakt dan een ander (volgens jouw maatstaven, die alleen de consumptie van vlees dekken en verder helemaal niets) heb jij het recht anderen te vertellen dat ze een absurd denkpatroon hebben en moeten veranderen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 08:23

:')
Dus een veganist mag niet van zichzelf vinden dat hij goed bezig is? Jij maakt het helemaal mooi zeg. Dat heeft toch niks met superieur zijn te maken?
Als jij van jezelf vind dat je goed bezig bent door veel vlees te eten dan ben ik toch ook niet op mijn tenen getrapt omdat ik denk dat jij jezelf beter vindt dan mij? :+

Iemand toevallig de aflevering van Zembla gezien eergisteren? Erg interessant! Het ging niet zo zeer over het directe dierenwelzijn, maar het is toch ongelofelijk wat voor rotzooi we in onze dieren stoppen (en in ons eigen eten) en wat voor gevolgen dat heeft!
Weet iemand hoe dat in Nederland zit met misvormingen en miskramen en drachtigheidspercentages bij vee? Schijnbaar wordt er haast nergens zo veel landbouwgif gebruikt als hier in Nederland :=
Ik ben dan ook erg blij met mijn biologische moestuin en grote vriezer.. Het kan toch gewoon niet gezond zijn, al dat glyfosaat in ons vlees/melk en kant- en klaarproducten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 08:55

8nnemiek schreef:
:')
Dus een veganist mag niet van zichzelf vinden dat hij goed bezig is?

Nee, dat zeg ik toch helemaal niet?

Het punt dat ik maak is de manier waarop veel veganisten belerend overkomen en anderen ongevraagd vertellen waarom zij zelf "beter" zijn omdat ze geen vlees eten ( = superieur zijn).

[zie specifieke quotes in de post waar je naar refereert]

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:23

Maar jij zegt toch dat je je eraan stoort dat 269_life vindt dat hij (inconsequent) goed bezig is? Dat zijn je letterlijke woorden.
Volgens mij is het gewoon een feit dat veganisten vanuit diervriendelijk en milieuvriendelijk oogpunt gewoon goed bezig zijn. Je doet er immers zo veel mogelijk aan om dierenleed te voorkomen. Hoe je dat precies doet moet ieder voor zich weten vind ik.
Als mijn collega tegen mij zegt dat hij elke dag 30km naar zijn werk fietst, en dat mijn auto vervuilend is en ik ook beter de fiets kan pakken dan geef ik hem gewoon gelijk. Fietsen is ook beter voor het milieu. Ook al heb ik mijn eigen redenen om daar niet aan mee te doen, ik kan nog steeds vinden dat diegene beter bezig is dan ik. Ik zal me daar ook niet aan storen, als iemand dat vindt.
Ik zal zelf nooit zomaar tegen iemand gaan zeggen dat ik beter bezig ben dan een ander. Iedereen zal op zijn eigen manier goed proberen te leven. Een vriendin van me kwam er laatst na een aantal jaren pas achter dat ik helemaal geen vlees at, terwijl we regelmatig recepten uitwisselen :') Maar ik vind wel dat iedereen vrij moet zijn om te vertellen op welke manier ze zelf goed bezig zijn, en degene die zich echt verdiepen in dierenwelzijn of milieu of andere zaken zullen op dat gebied ook zeker beter zijn dan het gros van de wereldbevolking. Niks mis mee lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:47

8nnemiek schreef:
Maar jij zegt toch dat je je eraan stoort dat 269_life vindt dat hij (inconsequent) goed bezig is? Dat zijn je letterlijke woorden.

Ik denk dat je naar dit stuk refereert?

enzino schreef:
Wat mij, en volgens mij vele anderen, het meeste stoort met veganisten is precies die laatste zin van je: "maar dan ben ik liever inconsequent goed bezig, dan consequent niet goed". Wederom probeer je jezelf een morele superioriteit aan te praten ook al geef je toe veel dierenleed te veroorzaken. Maar omdat je iets minder leed veroorzaakt dan een ander (volgens jouw maatstaven, die alleen de consumptie van vlees dekken en verder helemaal niets) heb jij het recht anderen te vertellen dat ze een absurd denkpatroon hebben en moeten veranderen.

Het zijn mijn letterlijke woorden, maar je moet het wel in de context van de gehele paragraaf zien. De ergernis is niet dat hij vind dat hij zelf goed bezig is, maar de morele superioriteit waarbij hij anderen verteld dat ze een absurd denkpatroon hebben en moeten veranderen.

En natuurlijk vind iedereen van zichzelf dat ze goed bezig zijn. Niemand doet expres verkeerde dingen zonder het voor zichzelf goed te praten.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:47

Netjes verwoord enzino :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:30

8nnemiek schreef:
Volgens mij is het gewoon een feit dat veganisten vanuit diervriendelijk en milieuvriendelijk oogpunt gewoon goed bezig zijn. Je doet er immers zo veel mogelijk aan om dierenleed te voorkomen. Hoe je dat precies doet moet ieder voor zich weten vind ik.
Als mijn collega tegen mij zegt dat hij elke dag 30km naar zijn werk fietst, en dat mijn auto vervuilend is en ik ook beter de fiets kan pakken dan geef ik hem gewoon gelijk. Fietsen is ook beter voor het milieu. Ook al heb ik mijn eigen redenen om daar niet aan mee te doen, ik kan nog steeds vinden dat diegene beter bezig is dan ik. Ik zal me daar ook niet aan storen, als iemand dat vindt.
Ik zal zelf nooit zomaar tegen iemand gaan zeggen dat ik beter bezig ben dan een ander. Iedereen zal op zijn eigen manier goed proberen te leven. Een vriendin van me kwam er laatst na een aantal jaren pas achter dat ik helemaal geen vlees at, terwijl we regelmatig recepten uitwisselen :') Maar ik vind wel dat iedereen vrij moet zijn om te vertellen op welke manier ze zelf goed bezig zijn, en degene die zich echt verdiepen in dierenwelzijn of milieu of andere zaken zullen op dat gebied ook zeker beter zijn dan het gros van de wereldbevolking. Niks mis mee lijkt me.

_/-\o_
Kijk, als we nu eens allemaal zo zouden zijn, dan zou de wereld een pak aangenamer zijn. :j

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:48

enzino schreef:
In jouw ogen is er een duidelijk verschil, maar het resultaat is precies hetzelfde (een dood dier). En jij kiest grappig genoeg nu de mier als voorbeeld en niet de muis die in een oogstmachine terecht komt. Waarom is dat? Volgens mij is dat omdat die muis wel voorkomen had kunnen worden. Door geen machinaal geoogste granen te kopen had jij de dood van die muis (en miljoenen andere kleine dieren die in oogstmachines sterven) wel kunnen voorkomen. Dus stap jij nu over op granen die met de hand geoogst zijn? Of is je geld je meer waard dan je principes hier?

Nee, dat is puur toeval :). De vergelijking mier of muis is in principe hetzelfde. Bij beide is het niet de bedoeling dat zij sterven, wat bij slachtvee juist wel het geval is.
Als ik zou weten waar ik hand-geoogst graan kan kopen, zal dat zeker mijn voorkeur hebben. Misschien kan jij me vertellen waar ik dat kan kopen?

Je laatste alinea slaat als een tang op een varken (pun intended). Ten eerste zou je de definitie van veganist nog eens kunnen opzoeken, dan had je geweten dat het niet consumeren van vlees maar een klein deel van het veganisme behelst. Daarnaast heb ik nergens gezegd dat ik beter ben dan iemand anders omdat ik veganist ben. Waar haal je dat precies uit?

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:42

Sorry, maar om sommige dingen moet ik echt gewoon lachen. Iemand die schrijft dat de uiers van een koe op knappen staan :') . Mijn vriend heeft een melkveebedrijf. Als die uiers echt op knappen zouden staan, doet dat onwijs zeer. Als melken pijn doet, laat een een koe dat echt niet toe :') . Zo'n dier van 600 kilo kan goed trappen hoor :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 16:05

Maar echt fijn lijkt het me ook niet :Y)
Een koe die zo ver doorgefokt is dat er 10 of 15 liter melk, of misschien nog wel meer in de uier past, in plaats van die paar liter voor het kalfje, dat zal zeker niet makkelijk zijn en dat zal vast ook zeer doen met rennen net zoals het bij ons vrouwen ook zeer doet als je zonder beha gaat rennen.. En dan zitten er bij ons niet eens liters melk in..
Het melken zelf zal eerder een opluchting zijn, alsof je een tijdje met een volle blaas hebt moeten rondlopen.
Ik vind het niet zo'n onzin hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 16:18

269_life schreef:
Als ik zou weten waar ik hand-geoogst graan kan kopen, zal dat zeker mijn voorkeur hebben. Misschien kan jij me vertellen waar ik dat kan kopen?

Goh, misschien zou je het eens bij een boerderij kunnen aankloppen? Al denk ik wel dat je het zelf zal moeten plukken want de loonkosten zullen extreem hoog worden. Maar je bespaart daar wel extra dierenleed mee natuurlijk.

269_life schreef:
Ten eerste zou je de definitie van veganist nog eens kunnen opzoeken, dan had je geweten dat het niet consumeren van vlees maar een klein deel van het veganisme behelst.

Ja, opgezocht. Maar het veranderd niets aan de inhoud van wat ik schreef. Wat ik probeerde aan te halen dat is dat je "dierenleed" 1-dimensionaal ziet; dus of een dier direct leed heeft ondervonden. Het grotere plaatje ontbreekt en daar heb ik al eerder voorbeelden van gegeven.

269_life schreef:
Daarnaast heb ik nergens gezegd dat ik beter ben dan iemand anders omdat ik veganist ben. Waar haal je dat precies uit?

Lees de tekst waar je op reageert nog eens een keer door...

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:16

Wanneer de uiers zo vol zijn dan ontstaat er stuwing, dat doet zeer. Melken haalt de stuwing van de uiers en bied juist verlichting. Wanneer de tepel op de goede manier in de machine zit doet dit geen zeer, zou juist prettig moeten aanvoelen wanneer de druk van de uier gaat.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:42

8nnemiek schreef:
Een koe die zo ver doorgefokt is dat er 10 of 15 liter melk, of misschien nog wel meer in de uier past, in plaats van die paar liter voor het kalfje, dat zal zeker niet makkelijk zijn en dat zal vast ook zeer doen met rennen net zoals het bij ons vrouwen ook zeer doet als je zonder beha gaat rennen.. En dan zitten er bij ons niet eens liters melk in..
Het melken zelf zal eerder een opluchting zijn, alsof je een tijdje met een volle blaas hebt moeten rondlopen.

Koeien zijn niet doorgefokt. Zijn juist hele gezonde beesten. Op de boerderij van mijn vriend halen koeien met gemak de 10 jaar als melkkoe. Als ze zo doorgefokt zouden zijn en zo'n slecht leven hebben, zouden ze dan niet halen hoor :') . Ze staan er juist altijd relaxt bij. Rustig kijkend uit de ogen, wel nieuwsgierig en lekker kauwend op hun voer :)

Als je stelt dat een koe is doorgefokt, geldt dat net zo goed voor een paard hoor. Een KWPN is ook geen product meer van Moeder Natuur :D

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:44

Mallow schreef:
Wanneer de uiers zo vol zijn dan ontstaat er stuwing, dat doet zeer. Melken haalt de stuwing van de uiers en bied juist verlichting. Wanneer de tepel op de goede manier in de machine zit doet dit geen zeer, zou juist prettig moeten aanvoelen wanneer de druk van de uier gaat.

Bij mijn vriend hebben we een robot op de boerderij. Koeien worden daardoor twee tot drie keer per dag gemolken en ze gaan bij allemaal uit hunzelf naar de robot. Daardoor hoeven ze ook niet te wachten tot ze worden gemolken, maar gaan ze als ze zelf vinden dat het nodig is :) .

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:23

Mazida schreef:
8nnemiek schreef:

Koeien zijn niet doorgefokt. Zijn juist hele gezonde beesten. Op de boerderij van mijn vriend halen koeien met gemak de 10 jaar als melkkoe. Als ze zo doorgefokt zouden zijn en zo'n slecht leven hebben, zouden ze dan niet halen hoor :') . Ze staan er juist altijd relaxt bij. Rustig kijkend uit de ogen, wel nieuwsgierig en lekker kauwend op hun voer :)

Als je stelt dat een koe is doorgefokt, geldt dat net zo goed voor een paard hoor. Een KWPN is ook geen product meer van Moeder Natuur :D

10 jaar is helemaal niet zo oud, ook niet voor de melkgift. Maar op veel bedrijven is 6-8 jaar de gemiddelde leeftijd die de dieren halen (zitten natuurlijk uitschieters aan beide kanten bij)

Ik weet dat men met fok e.d. de problemen wel probeert te verminderen, maar melkvee heeft significant meer beenproblemen(vooral bij die erg grote uiers, alhoewel ik dat minder zie tegenwoordig), klauwproblemen en uierproblemen. De hoge productie is topsport en maakt ze bevattelijker voor ziektes. Het door moeten produceren en daarvoor snel achter elkaar drachtig gemaakt worden eist ook zijn tol.

Ik denk wel dat er aardig nagedacht wordt over houden en fok bij deze groep van dieren om de balans zo goed mogelijk te houden, zodat de dieren zo gezond mogelijk hun leven kunnen leven. Het staat in ieder geval niet stil.
Bv in de tijd dat ik mijn opleiding deed zag je echt van die reuze uiers die de dieren niet echt meer tussen hun benen kwijt konden, dat zie je nu een stuk minder. Zijn nogsteeds geen kleine uiertjes zoals bij de "natuur" koe, maar past wel beter tussen die benen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:14

Mazida schreef:
Bij mijn vriend hebben we een robot op de boerderij. Koeien worden daardoor twee tot drie keer per dag gemolken en ze gaan bij allemaal uit hunzelf naar de robot. Daardoor hoeven ze ook niet te wachten tot ze worden gemolken, maar gaan ze als ze zelf vinden dat het nodig is :) .

Geloof het of niet….er zijn mensen die dat ook heeeel zielig vinden :+

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:22

Ik koop mijn rundvlees tegenwoordig bij koopeenkoe.nl. Ben daar geweest op de boerderij en gezien en gehoord hoe er met de dieren omgegaan wordt. Varkens idem. Liggen heerlijk op een bedje van stro en krijgen normaal voer te eten. Geen sojabonen waarvoor hele oerwouden gekapt moeten worden maar voer uit Nederland. Slager zit dichtbij waardoor transport minimaal is en het vlees is echt heerlijk. Voor mij niet anders meer.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:27

Kinke heb je ook nog iets aan nuttige informatie te melden hier of ben je tevreden met constant op de man te spelen ipv op de bal? Het is niet echt prettig discussiëren zo, ik krijg de indruk dat je alles persoonlijk opvat..

Mazida, dat lijkt me een mooi systeem :j de melk wordt aangepast op een vraag en aanbod systeem, dus een koe geeft melk zoveel als er 'gevraagd' wordt. Een kalf zal waarschijnlijk in de natuur (afhankelijk van de leeftijd) wat meer drinken dus is de koe ook meer bezig met melk aanmaken.
Als een koe bij je vriend vaker gemolken zou willen worden kan ze dat dan ook zelf beslissen? En worden ze vlak na de geboorte ook 3 keer per dag gemolken of vaker?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:30

Pardon? Op welke persoon ben ik dan aan het spelen? Zou het zelf namelijk niet eens weten? Of jij moet je aangesproken voelen oid?
Ik heb hier volgens mij genoeg nuttige informatie gedeeld.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:36

Kinke schreef:
Mazida schreef:

Geloof het of niet….er zijn mensen die dat ook heeeel zielig vinden :+

Ik doel vooral op dit soort opmerkingen, het voegt niets toe, het lokt vooral reacties uit die niets toevoegen tot dit topic en een beetje 'pesterig' over komen. Je reageert al een paar pagina's zo, ik vind het persoonlijk vervelend lezen en niet echt informatief zeg maar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:41

Tja, dat vindt jij. Ik lees hier ook zoveel vervelende reacties, jammer dan. Dan lees je maar over mijn reacties heen. Je kunt je natuurlijk ook afvragen hoe zoiets ontstaat, als je iemand zo vervelend vindt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:17

Kinke, je verpest de sfeer. Ja, 269_life heeft er ook een handje van maar dat betekent niet dat jij het daarom dus ook mag doen. Het is van allebei irritant maar in zijn posts zit vaak nog enige onderbouwing, die mist bij jou op het moment volledig.