Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 23:35

Hoe bedoel je Takkie_muis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:47

Wat zijn je plannen , ga je alles wat je hebt 'geleerd ' doorvoeren of ga je gewoon weer je oude leven oppakken?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 23:56

Ik blijf denk ik vasthouden aan een vast budget voor mijn ´dagelijkse´ uitgaven, maar dan iets meer te besteden dan nu. Zodat ik me wat meer luxe kan veroorloven zoals een keer shoppen of een spontane avond uit.

Bewuster zal ik zeker leven, ik heb hier véél van geleerd. Bepaalde boodschappengewoontes blijven erin. Boodschappenlijstjes, koken voor twee keer, groentes invriezen per portie, minder weggooien. Kleine afstanden blijven fietsen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:33

Ik ben benieuwd, ga je ook nog een paar keer verslag doen zodra je budget weer normaal is?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:35

Hey, TS, jij hebt contact gehad met de voedselbank hè? Weet je toevallig of je daar ook kleine donaties heen kunt brengen?
Bijvoorbeeld je kerstpakket, als je dat zelf niet gaat gebruiken?
Ik zou het wel leuk vinden om dat af te staan aan iemand die het harder nodig heeft dan ik, net als de 4 volle flessen wasverzachter en 2 flessen gewoon wasmiddel waar ik allergisch voor ben. :+

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:47

Konstantine schreef:
Hey, TS, jij hebt contact gehad met de voedselbank hè? Weet je toevallig of je daar ook kleine donaties heen kunt brengen?
Bijvoorbeeld je kerstpakket, als je dat zelf niet gaat gebruiken?
Ik zou het wel leuk vinden om dat af te staan aan iemand die het harder nodig heeft dan ik, net als de 4 volle flessen wasverzachter en 2 flessen gewoon wasmiddel waar ik allergisch voor ben. :+

Mijn ouders hebben hun kerstpakket wel vaker gebracht naar de voedselbank, het was daar welkom.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:48

Dat ligt aan 'jouw' regionale/lokale voedselbank, en daar zul je dus zelf even contact mee moeten zoeken.

De voedselbank hier in de regio neemt wel graag donaties in natura aan bijv. maar wat ik heb onthouden uit het topic doen andere voedselbanken dat weer niet en hebben liever financiele donaties.

De lokale voedselbank hier (Zaanstreek) neemt inderdaad kerstpakketten aan, ook als je er al dingetjes voor jezelf hebt uitgevist :P, of blikken/pakjes/zakjes die je al langer in de kast hebt staan en nog niet gebruikt hebt en niet in nabije toekomst gaat gebruiken (natuurlijk niet over de datum), of zoals je al noemt wasmiddel etc.
Of gewoon een klein doosje met donaties (bijv. 1 x in de maand oid) wat je zelf gehaald hebt tijdens het boodschappen doen en bij de voedselbank aflevert als donatie (wel een voorkeur dan voor dingen waar je een complete maaltijd mee kunt samenstellen).

Sowieso kun je even een belletje naar je lokale voedselbank doen, in de decembermaand zijn er nl vaak van die supermarktacties waarbij vrijwilligers met lijstjes/kratten staan om in te zamelen. Maar je moet natuurlijk maar net weten welke supermarkten en welke datum en als je de lokale krant (waar het instaat vaak) niet leest...

Dit is bijv. het winkelactie lijstje voor de zaanstreek:
http://www.voedselbank-zaanstreek.nl/index_bestanden/Page339.htm

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:56

Helaas wil de voedsel bank hier geen donaties in natura. Kerstpakketten ook liever niet (veel uitzoekwerk).
als ik een pakket krijg (weet niet of ik er dit jaar 1krijg...) waar ik weinig mee kan zoek ik zelf iemand die minder bedeeld is die ik er blij mee kan maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:57

Misschien zijn er ook weggeefwinkels waar je terecht kunt.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:01

Ik geef 'm anders wel aan de man met de accordeon die altijd bij mijn werk buiten zit, die is er vast ook blij mee. :P

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:18

Ik heb op bokt wel eens de vraag langs zien komen 'ik wil graag iemand die ik ken (dus niet via de voedselbank) eenmalig (of vaker) ondersteunen' wat kan diegene gebruiken.

Als aanvulling daarop dus:
- denk aan producten om een complete maaltijd van te kunnen bereiden
- koop zelf ook slim in (aanbieding/reclame) waardoor je uiteindelijk een pakket samen kunt stellen van een wat hogere waarde
- denk aan een bepaalde basis waar het handig van/voor is het altijd in huis te hebben en met weinig/simpel toch verschillende maaltijden op tafel kunt zetten
- met kruiden/kruidenmixen kun je veel smaak geven en/of variëren

Basisproducten: aardappels, rijst, pasta, bonen, linzen, kikkererwten, bloem, uien, knoflook
Op vers gebied: geraspte kaas, roomkaas, creme fraiche, prei, paprika, champignons (maar deze zijn maar kort houdbaar), tomaten, keukenkruiden in pot voor de vensterbank, spekjes.
Blik/conserven/houdbaar: tomatenpuree/blokjes/tomaten in sap etc, groenteconserven, kruidenmixen voor complete maaltijden (nasi/bami/chili con carne etc), limonadesiroop (niet noodzakelijk wel lekker voor afwisseling), vis in blik, leverpastei, smeerkaas, rookworst, koffie/thee, koffiemelk/suiker, brood/ontbijtproducten
Verzorging/huishouden: shampoo, wasmiddel, toiletpapier, afwasmiddel, allesreiniger
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 08-12-13 14:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:22

Wat een handig lijstje! Ik zal kijken welke artikelen uit mijn kerstpakket bruikbaar zijn, het onbruikbare eruit halen en dan aanvullen.
Ik bedenk me net dat wij wel iemand kennen die het niet heel breed heeft, maar net niet zo weinig heeft dat ze recht op de voedselbank heeft.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:39

Konstantine schreef:
Wat een handig lijstje! Ik zal kijken welke artikelen uit mijn kerstpakket bruikbaar zijn, het onbruikbare eruit halen en dan aanvullen.
Ik bedenk me net dat wij wel iemand kennen die het niet heel breed heeft, maar net niet zo weinig heeft dat ze recht op de voedselbank heeft.

Dat is lief/leuk en zal diegene vast blij mee zijn (maar onthoud dat het voor iemand ook heel moeilijk kan zijn zoiets te accepteren/schaamte ed, dus niet te teleurgesteld zijn als je een wat lauwere reactie krijgt als je verwacht had van tevoren).

Ook leuk is daarin bijv. zaadjes te doen van keukenkruiden, bij de action/xenos kon je ze vinden, weet niet of je ze nu nog hebt want het is totaal buiten het seizoen, dan kan diegene over een paar maandjes zelf keukenkruiden kweken (en tja keukenkruiden zijn smaakmakers dus daar heeft diegene dan lange tijd plezier van).
Bij een tuincentrum/bouwmarkt kun je ze ook wel vinden maar dan zijn het vaak wat grotere verpakkingen (meer zaadjes dus ook wat duurder).
Bij de action was het afgelopen jaar 70 ct voor 6 zakjes zaad en daarin hadden ze 2 verschillende soorten, dus 12 kruiden in totaal (basilicum, bieslook, rozemarijn, rucola, koriander, salie, tijm, munt, oregano en nog wat :P)
Wil je het goed doen haal dan ook een zak tuinaarde erbij (en potjes als je verwacht dat diegene het niet heeft).
In het voorjaar kun je ook denken aan zaden/zaadjes voor tomaten/courgette/paprika's etc, kunnen allen ook op het balkon gekweekt worden in een (grote) pot en kan toch schelen in de wekelijkse terugkerende kosten voor verse groenten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:10

tips mbt aankomende feestdagen:

Begin nu alvast rond te kijken naar aanbiedingen die je tijdens de feestdagen verwacht te gaan gebruiken.
Deze week is bijv. varkensfiletrollade in de aanbieding bij de dirk (laat ik dat nu net onwijs lekker vinden :P), maar zal hoogstwaarschijnlijk in de week voor kerst niet in de aanbieding zijn :P, gaat dus mooi de vriezer in.
Bij de dirk is ook (wilde) zalm in blik in de aanbieding, lekker voor door salades, zelf salades voor op een toastje maken etc.

Als je gaat gourmetten/grillen/fonduen, stel zelf je schotel samen, is over het algemeen goedkoper en dan zitten er alleen dingetjes op die jij lekker vind.
Kipfilet is deze week in de aanbieding bij de AH en zit eigenlijk standaard in elke vleesschotel, je moet alleen zelf snijden, maar dat kan je gelijk na het kopen doen en dan invriezen.
Hamburgertjes/slavinken/rundervinken kun je allemaal zelf maken, danwel in grotere versie kopen en kleine versie van maken.
Het hoeven niet persé de luxere vleessoorten te zijn om een uitgebreide schotel zelf te maken, shoarma (dit werkt natuurlijk niet voor fondue lol), stukjes frikandel, coctailworstjes erbij maken een zeer uitgebreide vleesschotel zonder enorm duur te worden.
Daarnaast door zelf te kruiden/marineren kun je hetzelfde stukje vlees (bijv. kipfilet) verschillende smaken meegeven op een vleesschotel.
Tips voor visschotels en/of vega schotels heb ik niet want daar heb ik helaas weinig ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:22

Even een tip je kunt ook je kerstpakket/attentie afgeven bij de diaconie van een kerk.
Zij hebben vaak een goed beeld van mensen die rond moeten komen van weinig geld.
Er zijn namelijk ook een hoop mensen die uit schaamte niet durven aan te kloppen bij een voedselbank.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:48

En ja hoor, gisteren bij het boodschappen doen bij de AH stonden inderdaad vrijwilligers van de voedselbank, op een naar mijn idee zeer vrijblijvende (als in niet verplicht voelen tot...) manier, maar dat kan natuurlijk ook omdat dit voor mij een goed doel is waarbij je in natura kunt doneren en weet dat het ook echt op zijn plek is (in tegenstelling tot doneren bij zeer grote organisaties waarbij je niet weet wat er uiteindelijk van je euro bij het doel terecht komt).

Bij de klap/zwenkdeurtjes stonden 2 vrijwilligers boodschappenlijstjes uit te delen met daarop ook in het kort wat uitleg over de voedselbank Zaanstreek (en dat ook bijv. statiegeldbonnen welkom zijn).
En achter de kassa's stond 1 vrijwilliger om de goederen in ontvangst te nemen en 1 die alles netjes aan het inpakken was in dozen, er stonden al 2 kuubkarren (hoe noem je die dingen, meter in doorsnede en 2 meter hoog) vol.

In de winkel zelf was het effect ook goed te merken, zeer veel mensen liepen met zo'n lijstje in hun hand (waren verschillende kleuren papiertjes dus ze vielen wel op), en veel mensen zag ik ook daadwerkelijk wat in hun karretje/mandje stoppen (kon je goed zien aangezien ze veel langer dan voor het schap stonden en 2/3 keer op het lijstje keken onderwijl).
Daarnaast was het effect op de schappen ook zeer duidelijk, aangezien ik in eerste instantie ook wat producten van het lijstje willen halen om te doneren kon ik dat goed zien, van die producten waren de onderste schappen allemaal leeg!.
Alle euroshopper/basic bloem, suiker, rijst en pasta waren op! en ook van het huismerk/a-merk begonnen de schappen zichtbaar leger te raken.

Omdat de goedkope opties dus op waren en ik toch wilde doneren heb ik er voor gekozen voor een deel mijn fantasie te gebruiken.
*pakt even het bonnetje erbij*
2x erwtensoep (euroshopper en had ook nog 50% korting ivm uit assortiment)
zelfrijzend bakmeel (basic, tja.. de bloem was op :P)
Limonadesiroop
2x knakworsten
2x rookworsten
2x leverpastei
pannekoekenmix (is basically ook bloem :P)
2x koffiemelk (tja goedkope suiker was op maar ik lust graag melk in mijn koffie :P)
sambal
chilisaus
bouillonblokjes
2x havermout
limonadesiroop

Een beetje trots op de mensheid (dit klinkt toch wel erg maar oké) was ik wel toen ik de 2 grote karren zag. Vooral omdat ik weet dat dit 1 actie van 1 supermarkt is en er nog veel meer (en in grotere supermarkten) acties zijn dus dat er behoorlijk wat binnenkomt.
Anderzijds, volgens de info van de site levert deze voedselbank 380 pakketten per week dus dit soort acties zijn gewoonweg hard nodig

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:39

Hier stond een grote doos waar je D.E.-zegels in kwijt kon, ook van de Voedselbank. Ik had er nog een paar honderd, dus die hebben we met alle plezier gedoneerd. Verder nog niet echt een actie tegen gekomen, maar kan best deze week nog.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 21:27

Wat een mooi gebaar en wat leuk om te lezen over wat je zag gebeuren in de supermarkt Annemiek!

Vandaag is het 17 december.... En ik ben weer ´vrij´....

Gisteren gevierd met croissantjes, donuts, vers geperste sinaasappelsap en een glaasje bubbeltjeswijn. Het was héérlijk en ik voelde me tegelijkertijd enorm losgeslagen :=
(kosten: € 21,-)

De afgelopen periode heeft me heel veel gebracht, ik heb veel mensen gesproken, veel gelezen en gezien. Mensen hebben hun bewondering en hun afkeur uitgesproken. Maar alles wat ik heb gedaan en meegemaakt is een enorme ervaring geweest. :j Ik zal later eens proberen wat dingen op een rijtje te zetten hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:12

Ah eindelijk afgerond dus. Laat maar weten of je uitgavepatroon ook echt blijvend verandert is of niet. :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:44

Ik ben benieuwd hoe het inmiddels TS afgaat met oog op budget en hoe ze nu leeft etc. :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 13:04

Dag allemaal,

omdat ik nog wel eens een PB kreeg met de vraag hoe het nu is, zal ik maar eens een stukje hier schrijven.

We zijn nu een dik jaar verder, ik moet zeggen dat mijn project me nog regelmatig bezighoudt. Het heeft nogal indruk op me gemaakt, op vele manieren. Ik zal proberen te vertellen hoe:

Om te beginnen natuurlijk het omgaan met geld. Héél eerlijk, een levensstijl waarin je zonder zorgen iets lekkers/moois/leuks koopt is eenvoudig weer opgepakt! De klad zit er snel in....

Maar, ik ben verstandiger geworden -:)
    -Ik spaar rond de 150 euro per maand.
    -Ik doe de hand op de knip als ik te uitbundig ben geweest.
    -Waar nodig ga ik een week of maand op 'regime', Vast bedrag pinnen en het daarmee doen.
    -Ik koop bewuster in de supermarkt, en kook bewuster met wat ik in huis heb
    -Ik kijk verder vooruit, ik besef me dat de gemeentebelastingen eraan komen. En ik weet dat mijn auto binnen nu en 1,5 jaar aan vervanging toe is. Dus, spaar met een doel!
    - Financiën interesseren me meer, ik verdiep me in geldzaken, offertes en contracten.

Naast het financiële leerproces is het groots presenteren van mijn actie ook niet in de koude kleren gaan zitten :Y) Al die aandacht, al die ophef in de media, zoveel mensen die ik heb gesproken en zoveel boeiende discussies die ik heb gevoerd.
Mijn respect voor de mensen die gedwongen zijn om met héél weinig geld te leven is groot! Geldzorgen en schulden wegen zwaar én het is keihard werken om daar uit te komen. Zo zwaar dat niet eens iedereen dat (zelfstandig) redt. Ik verkeer in een extreem luxe positie!

Ik heb ook geleerd dat iets controversieels doen en dat publiceren best inhakt op je leven. Ik ben er een relatie en wat vrienden aan kwijtgeraakt vrees ik. Ondanks dat ik graag ondernemend ben ben ik wel wat voorzichtiger geworden en probeer ik goed na te denken over de voors en tegens van mijn acties.

Al met al heb ik geen spijt en ik heb van jullie Bokkers veel steun en goede tips gehad! Hopelijk was het voor jullie ook leerzaam!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:28

Fijn weer eens zo een update te lezen van je.
Maar wat mij raakt is dat je een relatie en vrienden bent kwijtgeraakt.
Dat zal ongelofelijk heftig zijn geweest voor je.

Ik vind het knap dat je hiervoor bent gegaan, hiervoor mijn respect.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:01

hoe kun je je relatie zijn kwijt geraakt, dat heeft toch niks met finaciën te maken

Zelf ondanks mijn goed inkomen probeer ik sober te leven maar met 2 eigen paarden die volpension staan (700 pm) en alleen wonend wordt je ook wel gedwongen.
Ik heb dit topic met plezier gelezen en ik wil nog steeds sober en soberer leven maar weet eigenlijk niet hoe :) ja paarden eruit .....

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 14:49

Paarden zijn een dure maar rijke hobby :D

En nee, het had niets met de financiën te maken, dat was zelfs zijn idee. Mijn drang om discutabele onderwerpen onder de aandacht te brengen werd onze relatie te veel. Een verschil in persoonlijkheid, dit was de zogenoemde druppel.