Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:18

OsMo schreef:
Wilma boy dat God dingen niet goed keurt betekend niet dat hij de mensen niet aanvaardt.
Er staat in de bijbel naar mijn weten niets beschreven over anticonceptie.

ok, over anti conceptie staat er wel vrij duidelijk: Ga en vermenigvuldigd u.. is mijn ogen ontzettend duidelijk.

Je godsdienstig antwoord over homosexualiteit heb ik nog steeds niet gekregen net zoals een antwoord op de geesten die zich voordoen als iemand anders.

Laat me nog een stapje erbij nemen:
Leviticus 21,1-24

Citaat:
Voorschriften en bepalingen voor de priesters[/url]1 De HEER zei tegen Mozes: ‘Zeg tegen de priesters, de zonen van Aäron: “Een priester mag zich niet verontreinigen wanneer zich in zijn familie een sterfgeval voordoet. 2 Alleen als het een naaste bloedverwant betreft: zijn moeder of vader, zijn zoon of dochter, zijn broer 3 of zijn ongehuwde zuster, die nog niet aan een man toebehoort en dus deel uitmaakt van zijn naaste familie, mag hij zich verontreinigen door in de nabijheid van de overledene te komen. 4 Maar hij mag zich niet ontwijden door zich te verontreinigen vanwege een sterfgeval in zijn schoonfamilie. 5 Priesters mogen hun hoofd niet kaalscheren en geen stukken uit hun baard knippen. Ook mogen ze geen tekens in hun huid kerven. 6 Ze zijn voor hun God geheiligd en mogen de naam van hun God niet ontwijden. Zij bieden de HEER de offergaven aan, het voedsel van hun God, en daarom mogen ze zich niet ontwijden.
7 Een priester mag niet trouwen met een door hoererij ontwijde vrouw of een vrouw die door haar man verstoten is, want hij is voor zijn God geheiligd. 8 Respecteer zijn heilige status, want hij biedt jullie God voedsel aan. Hij moet als heilig beschouwd worden, want ik, de HEER, ben heilig en ik heilig jullie. 9 Als de dochter van een priester zich door hoererij ontwijdt, ontwijdt ze haar vader en moet ze worden verbrand.

Alle mensen zijn gelijk? Behalve de homsexuelen en de prutsmutsen blijkbaar.

Ik ben nog steeds niet overtuigd, but give it your best shot...
Laatst bijgewerkt door WilmaBoy op 04-09-13 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:21

WilmaBoy schreef:
Sammie schreef:
mijn vraag was eigenlijk meer hoe wordt iets of iemand een onreine geest? Als t hemel OF de hel is waar komen die onreine geesten dan vandaan?

vagevuur...

Daar geloven alleen de rooms katholieken in. En t vagevuur staat nergens in de Bijbel noch in de apocriefe boeken.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:22

OsMo schreef:
Fiebie jij kent mij van horen zeggen, maar je hebt nog nooit een woord met mij gewisseld en dan denk jij te weten wie ik ben? Jij weet alleen hoe ik heet en wie mijn zus is.
Dan vind ik het best wel knap dat jij kunt concluderen dat ik gelovig ben door mijn opvoeding.

Wilma boy dat God dingen niet goed keurt betekend niet dat hij de mensen niet aanvaardt.
Er staat in de bijbel naar mijn weten niets beschreven over anticonceptie.

Sorry, ik weet wie je bent en hoe je reageert en op welke manier je het geloof aanhangt. Zo beter? :(:)
Ik ben ook heel knap in conclusies trekken, klopt. :D

Anyway, het aanvaarden van mensen, maar ze niet accepteren in de gemeenschap, strookt mijns inziens niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:26

WilmaBoy schreef:
Osmo, het gaat hier over geloof, en het Christendom is heel duidelijk wat betreft homosexualiteit (en zelfs anti-conceptie)..

Ja het christendom is hier heel duidelijk in. NOT! Vandaar dat er zoveel scheuringen zijn geweest. Het is niet voor niks een van de olifanten in de porseleinkast.

Ook de zin ga heen en ... Heeft hier niet heel veel van doen, al zijn er idd wel stromingen die deze zin letterlijk nemen. Maar de zin staat in gen 1of 2? Volgens dat boek was er vrijwel geen mens op aarde..

Als je m dan ook nog eens figuurlijk opvat kun je zelfs menen te lezen dat t geloof vermenigvuldigd moet worden en niet de mensen zelf.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:28

Sammie schreef:
WilmaBoy schreef:
vagevuur...

Daar geloven alleen de rooms katholieken in. En t vagevuur staat nergens in de Bijbel noch in de apocriefe boeken.

neen, Christendom baseert zich op de passage: Korintiërs 3:15, die zegt: “Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen"

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:28

Oh btw, die paus van nu he, die is wel de bom hoor. Gewoon je en jij, normaal vervoer, homoseksualiteit mag besproken worden en is ie redelijk neutraal in. Weg met dat "oh, ik ben zo geweldig" imago. Klasse!

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:30

Sammie schreef:
WilmaBoy schreef:
Osmo, het gaat hier over geloof, en het Christendom is heel duidelijk wat betreft homosexualiteit (en zelfs anti-conceptie)..

Ja het christendom is hier heel duidelijk in. NOT! Vandaar dat er zoveel scheuringen zijn geweest. Het is niet voor niks een van de olifanten in de porseleinkast.

Ook de zin ga heen en ... Heeft hier niet heel veel van doen, al zijn er idd wel stromingen die deze zin letterlijk nemen. Maar de zin staat in gen 1of 2? Volgens dat boek was er vrijwel geen mens op aarde..

Als je m dan ook nog eens figuurlijk opvat kun je zelfs menen te lezen dat t geloof vermenigvuldigd moet worden en niet de mensen zelf.

my point exactly ->
Citaat:
Ja het christendom is hier heel duidelijk in. NOT!

en daar geloven we dus in?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:31

Papa Francesco...... 8-)

Live gezien in Rome.... Hij staat nog rechtop, wat een baas!

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:31

Anna_Dani schreef:
Oh btw, die paus van nu he, die is wel de bom hoor. Gewoon je en jij, normaal vervoer, homoseksualiteit mag besproken worden en is ie redelijk neutraal in. Weg met dat "oh, ik ben zo geweldig" imago. Klasse!

respect voor die man! Eindelijk iemand die dingen bespreekbaar maakt!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:48

het christendom bestaat niet, wilma. Nogmaals de rk gelooft in t vagevuur. De prostestantse tak zeer zrker niet :)
WilmaBoy schreef:
Sammie schreef:
WilmaBoy schreef:
vagevuur...

neen, Christendom baseert zich op de passage: Korintiërs 3:15, die zegt: “Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:52

Fiebie dat je snel conclusies trekt is je vergeven hoor :D
Je conclusie is echter wel fout :o

Wij hebben al meerdere homo's voor op het podium gehad in de kerk :D .
Worden gewoon geaccepteerd in de kerk ook al is men het niet eens met wat ze in hun bedje uitspoken :) .
Ze zijn welkom en er wordt gewoon gepraat met elkaar.

Ik vind wat iemand is of doet zelf ook persoonlijk, waarin je eigen verantwoordelijkheid hebt naar God en dat jezelf diegene bent die daar overspreken kan.
Jezus zegt bijvoorbeeld ook "Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen".
Nou ik ben zelf echt niet perfect dus ik zal zelf zal niet gaan zeggen tegen een homo "wat jij doet is niet goed".
En met de het gebod "heb u naaste lief als u zelf" vind ik dat je een ieder gewoon moet accepteren zoals diegene is.
Of je het er mee eens bent doet er niet toe want dat is niet iets waar je over kunt oordelen.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:54

Sammie schreef:
het christendom bestaat niet, wilma. Nogmaals de rk gelooft in t vagevuur. De prostestantse tak zeer zrker niet :)

www.wikipedia.nl

Het christendom is een religie gebaseerd op het evangelie en leven van Jezus zoals beschreven in het Nieuwe Testament, het tweede gedeelte van het heilige boek van de christenen, de Bijbel. Centraal staan zijn onderwijs, kruisdood en opstanding. Het eerste gedeelte, het Oude Testament (de joodse Tenach), wordt als grondslag van het Nieuwe Testament gezien.

Het christendom is een monotheïstische godsdienst; christenen belijden het geloof in één God. De christenen geloven dat Jezus de zoon van God is en de messias (Hebreeuws; in het Grieks christos) die voorspeld en aangekondigd werd in het Oude Testament. Het christendom is een wereldgodsdienst. De term christenen voor aanhangers van het christelijk geloof werd voor het eerst gebruikt in Antiochië,[1] en is gebaseerd op het feit dat het geloof in Jezus Christus centraal staat in het christendom.

In de loop der tijd zijn binnen het christendom een ‘westerse’ en een ‘oosterse’ traditie ontstaan. Tot de westerse traditie behoren het rooms-katholicisme en het daaruit ontstane protestantisme. Tot de oosterse traditie behoren enerzijds de Oriëntaals-orthodoxe Kerken die afstand namen van het Concilie van Chalcedon (451), de Oosters-orthodoxe Kerken, die ontstaan zijn na het schisma van 1054 en die theologisch nauwelijks afwijken van het rooms-katholicisme, en de Oosters-katholieke Kerken, die geünieerd zijn met Rome. Al deze tradities onderschrijven de canones van het Concilie van Nicea.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:57

OsMo schreef:
Worden gewoon geaccepteerd in de kerk ook al is men het niet eens met wat ze in hun bedje uitspoken :) .

Dit geldt niet alleen voor homo's hoor := Ben het ook wel eens niet eens met wat er in mijn bedje gebeurd :+

Anna_Dani

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:57

In Wikipedia we trust!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:02

Tjonge jonge de term bestaat wel :') De 'christen' bestaat niet. je kan niet iedereen op 1 hoop gooien. De een denkt er zo over, de ander zo. Bij de ene kerk mag je samenwonen, bij dr ander niet. Bij de een staat een vrouw op dr kansel, bij de ander totaal niet toegestaan enz enz. wat voor de een dus geldt, kan een ander verafschuwen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 04-09-13 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:04

Anna_Dani schreef:
OsMo schreef:

Dit geldt niet alleen voor homo's hoor := Ben het ook wel eens niet eens met wat er in mijn bedje gebeurd :+

Das eerder onorthodox.... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:05

Vagevuur komt niet voor in de NBG of NBV bijbel.
Ik weet wel dat er katholieken zijn die hier in geloven maar dat heeft te maken met bepaalde boeken die zij hebben toegevoegd aan de bijbel.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:06

Excuus, dat is dan een verkeerde aanname geweest, maar dat komt omdat ik dacht dat Rin me dat ooit eens verteld had.... Of misschien omdat jullie beide gelovig zijn dat dit mijn conclusie was.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:11

Sammie schreef:
Tjonge jonge de term bestaat wel :') De 'christen' bestaat niet. je kan niet iedereen op 1 hoop gooien. De een denkt er zo over, de ander zo. Bij de ene kerk mag je samenwonen, bij dr ander niet. Bij de een staat een vrouw op dr kansel, bij de ander totaal niet toegestaan enz enz. wat voor de een dus geldt, kan een ander verafschuwen.

ligt dan misschien het probleem hierin? De onduidelijkheid? Is het misschien een reden waarom er net mensen zijn die niet willen geloven omdat er zoveel ruimte is voor interpretatie? (buiten het feit dat het gewoon niet bewezen is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:14

Anna_Dani schreef:
[naam] schreef:

Of je doet soms dingen in je bed met tegenzin of andere maken soms ongeoorloofd gebruik van jou bed :')

Fiebie het is natuurlijk begrijpelijk dat mensen denken dat je gelovig bent opgevoed als je ouders katholiek zijn maar je kan de naam dragen zonder er iets mee te doen.
Mijn ouders gingen wel naar de kerk maar verder gaven ze daar geen onderwijs in en wat er in de katholieke kerk werd verteld begreep ik niet.
Ik ben op 24e pas gaan geloven in God.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:13

WilmaBoy schreef:
ik ga even door drammen

In de stelling: 'God aanvaardt je zoals je bent'

Wat is de stelling van de Christenen ten opzichte van homosexualiteit? En waarop is deze gebaseerd?
-> Genesis 18 en 19 voor zover ik me kan herinneren...

Flauw inderdaad, wat Sammie al zegt. Jij stelt dat alle christenen tegen homoseksualiteit zijn, dat is om te beginnen al helemaal niet zo. Er zijn er wel, ja, maar het worden er wel steeds minder. En de meesten daarvan zullen de mens niet veroordelen, maar alleen de daad. Dus: get your facts straight.

Anna_Dani schreef:
Oh heerlijk deze twee laatste reacties. Ik ben benieuwd naar het antwoord. Zo ook naar de vraag van WilmaBoy over onder welk geloof het aan kindertjes zitten valt.

Nog flauwer. Sorry, eigenlijk vind ik dat ik daar niet eens opin hoef te gaan. Dat er priesters zijn die dat gedaan hebben, zegt niets over het geloof an sich, maar over het feit dat die mannen hun macht misbruikt hebben.

4EverHobbes schreef:
Is het dan niet zo dat er een wezenlijk verschil is tussen godsdienst en geloof?

Dat is zo. Religie en geloof zijn twee dingen.

WilmaBoy schreef:
Osmo, het gaat hier over geloof, en het Christendom is heel duidelijk wat betreft homosexualiteit (en zelfs anti-conceptie). Ik zie ook wel dat er goede dingen zitten in het geloof en wil dat ook gerust zeggen. Maar JIJ aanvaardt de mensen zoals ze zijn, maar volgens de Bijbel doet God dat eigenlijk niet. Dat is de stelling.

Ja? Waar zie jij dan in de Bijbel staan dat anticonceptie niet mag? 'Gaat heen en vermenigvuldigt u' - nja, dan heb je twee kinderen, twee keer twee is vier, klaar? Er staat ook een heel boek in de Bijbel over de vreugde van de liefde en het is ook vrij expliciet seksueel. Lees het Hooglied maar eens.

Het stuk over de prutsmutsen, daar mag ik vast wel iets tegenover zetten.
Mattheus 21 schreef:
‘Ik verzeker u: de tollenaars en de prutsmutsen zijn u voor bij het binnengaan van het koninkrijk van God. 32 Want Johannes koos de weg van de gerechtigheid toen hij naar u toe kwam. U geloofde hem niet, de tollenaars en de prutsmutsen wel. En ook al zag u dat, u hebt u niet willen bedenken en hem alsnog willen geloven.

Jezus at en dronk met tollenaars en prutsmutsen, met overspelige vrouwen en melaatsen. Hij veroordeelde niemand, voor hem was echt iedereen gelijk.

Behalve de RK kerk is er zo ongeveer geen enkele die gelooft in een vagevuur. Dat vuur staat niet voor enig vagevuur. Dat staat voor het zuiverende vuur van Gods oordeel en Jezus' offer.

Wikipedia zegt wel meer :') HET christendom bestaat niet. Er zijn teveel kleine takken die onderling grote verschillen aanhangen, om van een christendom te kunnen spreken. Was het maar waar...

Dus tja... Ik ben weer bij :')

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:15

WilmaBoy schreef:
ligt dan misschien het probleem hierin? De onduidelijkheid? Is het misschien een reden waarom er net mensen zijn die niet willen geloven omdat er zoveel ruimte is voor interpretatie? (buiten het feit dat het gewoon niet bewezen is)

Ja natuurlijk ligt het probleem daarin :o
De Joden schreven het oude testament en geven gewoon toe dat het met een bepaald doel door mensen geschreven is. Vervolgens komen er volgelingen van een invloedrijke profeet die over hem en zijn daden schrijven. Daar ontstaan na jaren en jaren nieuwe religies uit, de éne christelijke religie ontstaan uit de ander. De ene religie aanvaard alle geschriften van volgelingen (ook al zijn die uit een andere tijd dan de profeet zelf) terwijl een ander slechts bepaalde geschriften van bepaalde volgelingen accepteert. Sommige religies verzinnen er ook zelf boeken bij.

En weer andere religies zeggen dat bepaalde boeken, brieven of geschriften vervalst zijn.

Volg je het nog? De enige conclusie die ik trek is: zo verwarrend en voor interpretatie vatbaar kan alleen mensenwerk zijn. :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:17

Het punt is niet dat het zo voor interpretatie vatbaar is, het punt is dat de cultuur zo veranderd is dat het verwarrend wordt. Wat je zegt - voor een Jood is het helder. Voor theologen is het over het algemeen ook vrij helder. Er zit zoveel symboliek in de Bijbel, maar de Westerse mens heeft zo weinig gevoel voor symboliek.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:18

sallandval schreef:
Ja natuurlijk ligt het probleem daarin :o
De Joden schreven het oude testament en geven gewoon toe dat het met een bepaald doel door mensen geschreven is. Vervolgens komen er volgelingen van een invloedrijke profeet die over hem en zijn daden schrijven. Daar ontstaan na jaren en jaren nieuwe religies uit, de éne christelijke religie ontstaan uit de ander. De ene religie aanvaard alle geschriften van volgelingen (ook al zijn die uit een andere tijd dan de profeet zelf) terwijl een ander slechts bepaalde geschriften van bepaalde volgelingen accepteert. Sommige religies verzinnen er ook zelf boeken bij.

En weer andere religies zeggen dat bepaalde boeken, brieven of geschriften vervalst zijn.

Volg je het nog? De enige conclusie die ik trek is: zo verwarrend en voor interpretatie vatbaar kan alleen mensenwerk zijn. :+

=> dus God is bijgevolg een uitvindsel van de mens en daarom niet bestaand }:)

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:19

Homo's mogen dus wel homo's zijn, maar mogen geen gemeenschap hebben? :?