Dingen die je altijd al had willen weten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:39

Blue_Eyes schreef:
Ja maar kom op, hoe simpel kan het zijn? Als het over nu gaat, komt er NOOIT een -d achter, maar altijd een -t. Je gaat me echt niet vertellen dat je dat op de basisschool niet geleerd hebt, want dan had die basisschool allang door de inspectie gesloten moeten zijn.

jawel ik heb het wel geleerd.. ik kan het alleen niet uut elkaar halen.
net zoals wanneer er waar een komma of punt moet.
ik lees zulke berichtjes altijd ook 2x voor ik antwoord omdat ik soms het verdraai met lezen.
Sorry, en ik heb wel opgelet op school.. (dislectie)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:39

amoj schreef:
Om het toch on topic te houden, waar komt jeuk vandaan?

Je huid die geirriteerd is?

Musiess

Re: Dingen die je altijd al had willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:40

wat is erger jeuk of pijn?

Musiess

Of een tram zomaar van de rails kan rollen?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Nee, kun je niks aan doen als je een vak lastig vindt. Maar van alle vakken een bepaalde basis moet er zijn, en dit is toch wel een van de meest basale dingen die je leert. Kom op, dat is in de lessen die ik geef altijd hoofdstuk 1. Dus als het niet de eerste les aan bod komt, dan zeker toch de eerste week.

Dyslexie daargelaten. Maar die zijn er echt veel minder dan half Bokt wil doen geloven.

Wat betreft jeuk:
Citaat:
Jeuk is een als hinderlijk ervaren sensatie, die kan worden opgewekt door licht mechanische prikkeling van de huid.
Bij jeuk worden de specifieke 'jeukzenuwen' in de huid geprikkeld. De uiteinden van de zenuwen zijn gelegen op de grens van de opperhuid en de lederhuid.
Jeuk is een gevoel van de huid dat de drang geeft om te krabben of te wrijven. Soms zeggen mensen dat jeuk erger is dan pijn. Soms is de jeuk zo erg, dat men tot bloedens toe krabt.
Jeuk kan vele oorzaken hebben. Bijvoorbeeld:
Allergie;
Contact met bepaalde stoffen, bijv. brandnetel;
Steek van mug, wesp, beet van vlo;
Huidaandoeningen, zoals eczeem en psoriasis; Aandoeningen van de lever en nieren;
Veel transpireren, een droge huid of te veel of te lang baden of douchen;
Diabetes mellitus.

thaampjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:51

ooh, heerlijk dit topic. Wij hebben hier thuis al weken een discussie of nouja eigenlijk vraag,
Waarom is slagroom nooit écht lekker koud? Uit de spuitbus niet en ook niet als je het zelf maakt en in de koelkast zet! :+

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:54

Blacky schreef:
Hoe kan het dat er blanke en getinte mensen zijn als eva en adam blank waren?

Hoe kan het dat brandweermannen/vrouwen minder verdienen dat bijvoorbeeld een voetballer die miljoenen verdient? Terwijl (dat vind ik) voetballen alleen maar tegen een bal aantrappen is en brandweerlieden mensen hun levens redden.

Ooit eens een verhaal gelezen:

God liet twee mensen in de modder rollen tot ze beide zwart waren, vervolgens moesten ze zo snel mogelijk naar een meer rennen om zich daar schoon te wassen. . . het meer was langzaam aan het opdrogen.

Een van de twee was op tijd en was na een paar minuten wassen en schrobben weer nagenoeg wit, de ander was te laat en kon alleen nog met handen en voeten in het water staan, daarom zijn de handpalmen en voetzolen van donkere mensen toch blank.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:56

xAmigo schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus wellicht is de vraag al een keer voorbij gekomen, maar dit vraag ik me dus al tijden af:

Waarom vallen lesbi's vaak op meer jongensachtige meisjes en homo's vaak op meer vouwelijke mannen...? Vind het zo onlogisch :P

Dit is onzin :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:57

Ketaki schreef:
ik vraag me nou werkelijk af of de duivel en/of god ooit bestaan hebben.

De grootste truc van de duivel is om de mens te laten geloven dat hij niet bestaat ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:59

Musiess schreef:

Jeuk, without a doubt.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:06

Ailill schreef:
Ketaki schreef:
ik vraag me nou werkelijk af of de duivel en/of god ooit bestaan hebben.

De grootste truc van de duivel is om de mens te laten geloven dat hij niet bestaat ;)

En dat weet je ook niet zeker.

:+

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:14

Musiess schreef:

Als atopisch eczeempatient kan ik zeggen dat jeuk erger is.. Het gezegde luid ook 'jeuk is erger dan pijn'.
De dermatoloog kwam hier zelf mee..
Veel eczeempatienten staan onder een (te) warme douche.. gevolg --> jeuk..
Om de jeuk prikkel te onderdrukken zetten ze de douche heter.. gevolg -->pijnprikkel.. Nadat de pijnprikkel weer word verdrongen door een jeukprikkel (die is dus sterker) zetten ze de douche weer iets warmer..
Je kan dus stellen dat jeuk erger is als pijn.. ik heb wel eens onder een douche gestaan die tegen de 50 graden aan liep... en niet door had maar gewoon elke keer warmer en warmer zetten om maar van de jeuk af te zijn (toen ik 12 was haha)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:14

thaampjee schreef:
ooh, heerlijk dit topic. Wij hebben hier thuis al weken een discussie of nouja eigenlijk vraag,
Waarom is slagroom nooit écht lekker koud? Uit de spuitbus niet en ook niet als je het zelf maakt en in de koelkast zet! :+

En dat is smaakt.. ik vind het alleen maar koud lekker.. haha

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:17

Ailill schreef:
Ooit eens een verhaal gelezen:

God liet twee mensen in de modder rollen tot ze beide zwart waren, vervolgens moesten ze zo snel mogelijk naar een meer rennen om zich daar schoon te wassen. . . het meer was langzaam aan het opdrogen.

Een van de twee was op tijd en was na een paar minuten wassen en schrobben weer nagenoeg wit, de ander was te laat en kon alleen nog met handen en voeten in het water staan, daarom zijn de handpalmen en voetzolen van donkere mensen toch blank.

Even heel flauw..

"Hoe kan het dan dat de over het algemeen de getinte mens het wint van de blanke mens op de athletiekbaan met hardlopen (om maar te zwijgen over de kenianen etc in de marathon)..."

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:17

NeverGiveUp schreef:
Ailill schreef:

En dat weet je ook niet zeker.

Zou het *grijns*

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:42

God en de duivel zijn creaties verzonnen door de mens om enerlei allerlei natuurverschijnselen en andere dingen die men (destijds!) niet begreep, en later misbruikt door machthebbers om de bevolking, die grotendeels geen opleiding had genoten en ongeletterd was, onder de duim te houden.

Verder, even terugkomend op mijn eerdere vraag waar ook een antwoord op is gekomen (maar quoten ben ik niet zo goed in), is het nou echt stom toeval dat meerdere recessieve kenmerken bovenkomen in meerdere nakomelingen? Kenmerken die voor het laatst 3 of 4 generaties terug hebben opgetreden in slechts een kant? (de andere kant kan genetisch gezien nooit blond haar en blauwe ogen geven aangezien we het daar over Aziatisch bloed hebben en de bloedlijn/ stamboom met zekerheid bekend is tot 1700 jaar! terug en hoogstwaarschijnlijk nog veel langer, inclusief vrij nauwkeurige beschrijvingen van het uiterlijk van onze voorouders, en zowel blond haar als blauwe ogen zitten daar echt niet tussen).

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:07

En over D, T en DT, ik heb dat hele kofschip nooit begrepen. Misschien lag dat aan het onderwijs, dat kan, maar het is hoe dan ook niet overgekomen en ben daar altijd waardeloos in geweest, heb er ook nooit een voldoende voor gehaald. Voor de rest is mijn Nederlands best aardig geloof ik, op foutjes met accenten na (maar dat is luiigheid, weet niet goed waar die knoppen zitten).

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:14

Blue_Eyes schreef:
Ik vraag me regelmatig af hoe het toch kan dat mensen niet meer weten hoe je werkwoorden spelt. Waaaarom doet iedereen in een gewone tegenwoordige tijd ineens stam + d in plaats van stam + t? :')

Ik ben zo iemand waar jij je aan stoort. Ik ben niet dyslectisch, heb gewoon Havo gedaan en een HBO, maar kan dus gewoon niet die stomme D en T uit elkaar houden. Ik begrijp de theorie, sterker nog ik kan het je uitleggen. Maar op de een of andere manier kan ik het dus niet toepassen zonder er echt serieus hard over na te denken.
Waarom? Wie het weet mag het zeggen. Misschien kom ik er dan eindelijk vanaf!
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 08-03-13 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:15

thaampjee schreef:

Omdat het anders niet meer luchtig kan zijn. :D

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 01:53

leonie87 schreef:
Ik ben zo iemand waar jij je aan stoort. Ik ben niet dyslectisch, heb gewoon Havo gedaan en een HBO, maar kan dus gewoon niet die stomme D en T uit elkaar houden. Ik begrijp de theorie, sterker nog ik kan het je uitleggen. Maar op de een of andere manier kan ik het dus niet toepassen zonder er echt serieus hard over na te denken.
Waarom? Wie het weet mag het zeggen. Misschien kom ik er dan eindelijk vanaf!

Toch doe je het wel goed :)
Stoort = tegenwoordige tijd = stam + t ;-)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 02:04

Wat een leuk topic!
Komen best intressante dingen voor bij haha!

Wat ik me altijd afvraag,
Waarom sommige mensen belangrijker zijn dan wij,
Het koningshuis, alle politiek leden enz,
Ik snap dat nooit zo :+

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 02:10

Omdat een land nou eenmaal leiders nodig heeft die voor het volk kunnen spreken. Als we dat allemaal gaan doen wordt het een zooitje.
Politici hebben daar hard voor gewerkt, het koningshuis bestaat uit nakomelingen van mensen die in een ver verleden dit land veroverd hebben, dus die hebben het een soort van geerfd :)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 02:11

Sem_ schreef:
Waarom het een raar/vervelend gevoel geeft als je met je vinger in je navel zit? :Y)

Omdat je dan bezig bent met het losdraaien van je billen. Instinctief weet je het, maar.......

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 02:18

amoj schreef:
Makkelijk gezegd dan gedaan, hier in de buurt is echt niks... :(
En heb al op tientalle vacatures gereageerd, maar wordt telkens afgewezen.

supermarkt helpen schoonmaken bij mensen of op boerderij

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 02:20

amoj schreef:
Blue_Eyes schreef:
Ik vraag me regelmatig af hoe het toch kan dat mensen niet meer weten hoe je werkwoorden spelt. Waaaarom doet iedereen in een gewone tegenwoordige tijd ineens stam + d in plaats van stam + t? :')

Omdat misschien niet iedereen zo'n hoge opleiding heeft gedaan, of dat de lesstof niet goed is blijven hangen?
En niet iedereen heeft altijd zin om er op te letten of (lang) over na te denken.

Hoge opleiding?? Stam +t is basisschool. Dat leer je in groep 3 of 4. Slecht niveau van lesgever en/of weigeren op te letten van kind.