Geloof jij in evolutie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:57

Mixje90 schreef:
Je bent nu volgens mij gewoon aan het liegen, want waar heb ik tijd bij gehaald? Kun je iets van mij quoten waarin ik zeg dat het snel gebeurde?
Als je dat kan vinden neem ik het terug dat je aan het liegen bent :) en dan praat ik weer verder met je.

Ik zit deze "discussie" (want zo mag het onderhand niet eens meer heten :+) met belangstelling te volgen.
Maar deze reactie kan ik dus echt niet begrijpen. Het is het bewijs dat je idd geen respect hebt voor wat de aanhangers van de evolutietheorie beweren.

Jij zegt niet dat het snel gebeurde. Jij zegt dat degene die de evolutietheorie aanhangen zeggen dat het snel gebeurde of citeeert mensen die dat beweren (waarmee je volgens mij aangeeft dat je die mening ook bent toegedaan):
Mixje90 schreef:
Citaat:
WAAROM DE OVERGANG VAN
WATER NAAR LAND ONMOGELIJK IS

Evolutionisten beweren dat op een
dag een wezen dat in het water leefde,
opeens naar het land overstapte
en tot een landdier omgevormd werd. Er is
een aantal duidelijke redenen waarom deze
overgang onmogelijk is:..

Mixje90 schreef:
Waar ik niet in geloof is dat als er een rivier is waar de golf overmoet, dat er ineens door een productiefout na miljoenen jaren er een golf is die over de rivier heen kan vliegen. Dat is namelijk dan geen "auto" meer, maar iets totaal anders en iets wat, voor mij, onmogelijk kan gebeuren.

En dat is een auto, wat dode materialen bij elkaar, laat staan een levend wezen...

Mixje90 schreef:
FirebirdM schreef:
Da's geen evolutie he, evolutie gaat over generaties heen en heeft weinig te maken met de ontwikkeling van een enkel organisme.

Dat kikkervisje is niet uit het niks ontstaan, er is niet ooit magisch een eitje samengeklonterd waaruit een kikkervisje is gekropen. Dat is natuurlijk onzin. Wat wel kan, is dat het beestje dat uit het eitje kwam op een klein punt net iets verschilde van z'n ouders, en dat dat toevallig voor hem heel gunstig was. Daardoor kon hij heel veel nakomelingen krijgen, die allemaal net dat beetje anders waren. Deze beestjes krijgen ook weer nakomelingen, die weer net een klein beetje anders zijn en zo komen over een hele lange tijdsspanne alle kleine aanpassingen samen.

Als je dan maar lang genoeg wacht, krijg je dus uiteindelijk een kikkervisje uit een vroege amfibische voorouder.

En toevallig is er dan iets wat eerst dood zou gaan uit het water, ineens adem kan halen boven water?

Mixje90 schreef:
_San87_ schreef:
Kikkers kunnen zowel op het land als onder water ademhalen. Waarom is het dan zo onlogisch dat een dier zich evolueert van kieuw- naar longademhaling?

Die kiker is volgens jou door toevallige omstandigheden zo geëvolueerd, ik betwijfel dat. Maar vertel mij? Is er wel eens een vis omhoog gehaald die ineens kon ademen boven water en dat daarvoor niet kon? Hoeveel vissen wil je omhoog halen? Miljoenen? Wat is de logica erachter dat iets dat onderwater leeft, de "behoefte" heeft om boven water te komen en ineens door toeval kan ademhalen?

Die kikker was volgens jouw theorie niet meteen een kikker, maar eerst wat anders, wat was het daarvoor?

Mixje90 schreef:
Ik vind het knap om te denken dat iets wat onder water leeft, door toeval iets doet en dan boven water kan leven... heel appart

En dan beweren dat Firebird zit te liegen?!?!? %)

FirebirdM

Re: Geloof jij in evolutie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:59

spotless: Dank voor deze post en verzameling quotes, ik kon de zin niet opbrengen om het daadwerkelijk allemaal op te gaan zoeken.

Ik ben bereid om alles toe te lichten en om zeer uitgebreide posts te maken als mensen daar behoefte aan hebben, maar ik vertik het om een poot uit te steken voor iemand die vervalt in het maken van valse beschuldigingen en het bezigen van drogredenen. Dank je de koekoek.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:01

Ik heb een NIET vergeten te plaatsen. Maar als je de rest leest is het ook heel duidelijk dat ik dat bedoel. Of wil je dat niet?
Het betekent Niet dat het in hetzelfde tijdsbestek plaats heeft moeten vinden.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:06

Mixje90 schreef:
Ik heb een NIET vergeten te plaatsen. Maar als je de rest leest is het ook heel duidelijk dat ik dat bedoel. Of wil je dat niet?

Serieus, wat zit je nou met je "of wil je dat niet"? Ga je nou ook nog lopen doen alsof ik hier degene ben die slecht leest en onwil toont? Wordt het je te heet onder de voeten dat je met dit soort 'argumenten' aan moet komen? Of is het lastig toegeven dat "liegen" een stom gekozen uitdrukking is? Dat "hoogmoed" misschien meer op jou van toepassing is, dan op mij? Vragen, vragen.

Graag hoor ik van je hoe iets dan wel "opeens", "ineens", "tegelijkertijd" kan gebeuren, terwijl dat lang nodig heeft. Zie ook de rits quotes hierboven.

Mocht je hier dan alsnog je statement willen maken over dat je het er plots wel mee eens bent dat mutaties niet tegelijkertijd en opeens samenkomen, be my guest and brighten my day.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:10

Citaat:
Opeens betekent onverwacht/plotseling. Waarom opeens? Een toevallige mutatie moet voor bepaalde dingen zorgen die nodig zijn, in dit geval, voor de overstap van zee naar land. Er is geen reden die ervoor zorgt dat die specifieke mutatie plaatsvind, dat is toeval en dus ook niet te verwachten.

Tegelijkertijd, betekent NIET dat het in dezelfde tijd plaats heeft moeten vinden, want volgens dat stuk moet alles gecombineerd zijn met elkaar, voor het kans op overleven heeft. Wat niet zegt in wat voor tijdsbestek dit heeft plaats moeten vinden.

Dus nogmaals, waar zeg ik dat iets een bepaalde tijdstuur heeft gehad? Tegelijkertijd en tijd zijn toch echt 2 andere dingen.

Hier is toch niet zo moeilijk antwoord op te geven.
Waar heb ik iets met tijd genoemd?

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:11

Ik snap niet waarom het zo moeilijk is te begrijpen wat de evolutietheorie precies inhoudt. Echt waar, googlen is niet zo moeilijk. Ik vind wel echt dat als je wil deelnemen aan een serieuze discussie over een onderwerp je je wel moet inlezen over het onderwep.

Mixje: wat is jouw probleem met toeval? Het is toeval wat voor mutatie er optreedt, maar het is zeker geen toeval datdieren evolueren in een bepaalde vorm. Want dat ligt (voor de miljoenste keer) aan natuurlijke selectie. Alleen de mutaties die positief zijn 'leven' voort, de mutaties die niet bijdragen aan overleving niet. Waarom is het zo moeilijk je voor te stellen dat over miljoenen jaren zoveel mutaties ontstaan die door een proces van natuurlijke selectie langzaam aan vorm geeft aan verschillende organismen.

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:11

Ik doe nog 1 poging en quote mezelf even voor het gemak :+
spotless schreef:
Jij zegt niet dat het snel gebeurde. Jij zegt dat degene die de evolutietheorie aanhangen zeggen dat het snel gebeurde of citeeert mensen die dat beweren (waarmee je volgens mij aangeeft dat je die mening ook bent toegedaan):

Jij beweert telkens (zie de quotes in mijn uitgebreide post hierboven) dat de evolutietheorie zegt dat de veranderingen snel gebeuren en dat je dat niet kunt geloven. Maar dat zegt de evolutietheorie helemaal niet. Die zegt juist dat het miljoenen jaren duurde. DAT is het punt waar je telkens overheen walst en negeert! Daar willen de mensen hier van jou een antwoord op! (En ik zolangzamerhand ook :D )

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:14

Mixje90 schreef:
Citaat:
Opeens betekent onverwacht/plotseling. Waarom opeens? Een toevallige mutatie moet voor bepaalde dingen zorgen die nodig zijn, in dit geval, voor de overstap van zee naar land. Er is geen reden die ervoor zorgt dat die specifieke mutatie plaatsvind, dat is toeval en dus ook niet te verwachten.

Tegelijkertijd, betekent NIET dat het in dezelfde tijd plaats heeft moeten vinden, want volgens dat stuk moet alles gecombineerd zijn met elkaar, voor het kans op overleven heeft. Wat niet zegt in wat voor tijdsbestek dit heeft plaats moeten vinden.

Dus nogmaals, waar zeg ik dat iets een bepaalde tijdstuur heeft gehad? Tegelijkertijd en tijd zijn toch echt 2 andere dingen.

Hier is toch niet zo moeilijk antwoord op te geven.
Waar heb ik iets met tijd genoemd?

FirebirdM schreef:
Een betere uitleg;
Tegelijkertijd suggereert in dit geval dat alle mutaties opeens samenkomen in één generatie. Deze nieuwe generatie verschilt daarom significant met de voorgaande. Kort gezegd, heb je je nieuwe orgaan/ledemaat/whatever dus binnen één generatie, wat hooguit een aantal jaar kan duren. Dat bedoel ik met de 'tijd' die jij aangeeft.

De evolutieleer gaat ervanuit dat gunstige mutaties stapelen. Ze overerven door gunstige omgevingsfactoren. Daarvoor heb je heel veel generaties nodig, en dus is de 'tijd' die de evolutieleer schetst een veel langere tijd dan die waar jouw argumenten en jouw visie vanuit gaan.

Je hebt heus nergens gezegd dat zoiets 10 jaar moet duren. Daarentegen heb ik ook nooit het woord 'tijd' in de mond genomen; ik heb alleen gezegd dat jij beweert "dat organismen 'spontaan' (=snel) nieuwe organen vormen volgens de evolutietheorie, dat diezelfde theorie beweert dat vissen op een dag op het land zijn gaan leven, dat er opeens een beest werd geboren dat kon vliegen". Dat is wel degelijk waar het stuk dat jij quotte op doelt en 'snel' is in deze context zeker van toepassing op een term als 'tegelijkertijd'.

Makkelijk hoor, roepen dat iemand liegt zonder zelf enige verantwoordelijkheid te nemen voor wat je zegt.

Verder: er staat in jouw citaat letterlijk dat "al deze fysiologische veranderingen in hetzelfde organisme tegelijkertijd plaatvonden". Nogmaals de vraag hoe jij dat interpreteert als een lange tijdsduur (hint: snel betekent ook niet 'tijd', ga je op semantiek spelen, doe het dan goed).

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:16

FirebirdM schreef:
Mixje90 schreef:

Serieus, wat zit je nou met je "of wil je dat niet"? Ga je nou ook nog lopen doen alsof ik hier degene ben die slecht leest en onwil toont? Wordt het je te heet onder de voeten dat je met dit soort 'argumenten' aan moet komen? Of is het lastig toegeven dat "liegen" een stom gekozen uitdrukking is? Dat "hoogmoed" misschien meer op jou van toepassing is, dan op mij? Vragen, vragen.

Graag hoor ik van je hoe iets dan wel "opeens", "ineens", "tegelijkertijd" kan gebeuren, terwijl dat lang nodig heeft. Zie ook de rits quotes hierboven.

Mocht je hier dan alsnog je statement willen maken over dat je het er plots wel mee eens bent dat mutaties niet tegelijkertijd en opeens samenkomen, be my guest and brighten my day.

Je leest dit:
Citaat:
Tegelijkertijd, betekent dat het in dezelfde tijd plaats heeft moeten vinden, want volgens dat stuk moet alles gecombineerd zijn met elkaar, voor het kans op overleven heeft. Wat niet zegt in wat voor tijdsbestek dit heeft plaats moeten vinden.

En dan kun je zelf niet bedenken dat dat tegenstreidig is en dat er dus een NIET bij hoort te komen in de eerste zin?

Iets wat door toeval gebeurt, is iets wat onverwachts gebeurt, die kleine mutatie is toevallig zo en is onverwacht, hoelang dat duurt en hoeveel het er zijn is niet belangrijk. Er zit geen intelligentie achter, het is allemaal TOEVAL. Dus gebeurt het opeens. Maybe vind je dat ik een verkeerde woord ervoor gebruikt, wat ik zelf niet vind. Maar nergens zeg ik dat iets bijvoorbeeld 10 jaar of 1miljoen jaar heeft geduurt.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:20

Mixje90 schreef:
Je leest dit:
Citaat:
Tegelijkertijd, betekent dat het in dezelfde tijd plaats heeft moeten vinden, want volgens dat stuk moet alles gecombineerd zijn met elkaar, voor het kans op overleven heeft. Wat niet zegt in wat voor tijdsbestek dit heeft plaats moeten vinden.

En dan kun je zelf niet bedenken dat dat tegenstreidig is en dat er dus een NIET bij hoort te komen in de eerste zin?

Iets wat door toeval gebeurt, is iets wat onverwachts gebeurt, die kleine mutatie is toevallig zo en is onverwacht, hoelang dat duurt en hoeveel het er zijn is niet belangrijk. Er zit geen intelligentie achter, het is allemaal TOEVAL. Dus gebeurt het opeens. Maybe vind je dat ik een verkeerde woord ervoor gebruikt, wat ik zelf niet vind. Maar nergens zeg ik dat iets bijvoorbeeld 10 jaar of 1miljoen jaar heeft geduurt.

Ik vraag niet hoe het NIET moet, ik vraag hoe het volgens jou WEL moet. Want ik ben te dom om dat te begrijpen, snap je?

Hoelang het duurt en hoeveel het er zijn is wel belangrijk, want jij hebt een probleem met bijvoorbeeld nieuwe organen of eigenschappen. De sleutel daartoe is nou juist dat het een heleboel opeengestapelde mutaties zijn, en dat die nooit tegelijkertijd kunnen plaatsvinden. Omdat dat te onwaarschijnlijk is, inderdaad.

Door te beweren dat een vis opeens kan ademen geef je geen precieze tijdsindicatie (heb ik ook nooit beweerd, maar dat zal ik ook wel weer liegen) maar je geeft wel een tijdsduur op evolutieschaal. Ook dat heb ik nou al twee keer herhaald.

Ik krijg oprecht de indruk dat je niet eens snapt wat dat stuk dat je hebt gequote nou eigenlijk zegt.
Laatst bijgewerkt door FirebirdM op 24-11-12 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:21

FirebirdM schreef:
\
Een betere uitleg;
Tegelijkertijd suggereert in dit geval dat alle mutaties opeens samenkomen in één generatie. Deze nieuwe generatie verschilt daarom significant met de voorgaande. Kort gezegd, heb je je nieuwe orgaan/ledemaat/whatever dus binnen één generatie, wat hooguit een aantal jaar kan duren. Dat bedoel ik met de 'tijd' die jij aangeeft.

De evolutieleer gaat ervanuit dat gunstige mutaties stapelen. Ze overerven door gunstige omgevingsfactoren. Daarvoor heb je heel veel generaties nodig, en dus is de 'tijd' die de evolutieleer schetst een veel langere tijd dan die waar jouw argumenten en jouw visie vanuit gaan.

Je hebt heus nergens gezegd dat zoiets 10 jaar moet duren. Daarentegen heb ik ook nooit het woord 'tijd' in de mond genomen; ik heb alleen gezegd dat jij beweert "dat organismen 'spontaan' (=snel) nieuwe organen vormen volgens de evolutietheorie, dat diezelfde theorie beweert dat vissen op een dag op het land zijn gaan leven, dat er opeens een beest werd geboren dat kon vliegen". Dat is wel degelijk waar het stuk dat jij quotte op doelt en 'snel' is in deze context zeker van toepassing op een term als 'tegelijkertijd'.

Makkelijk hoor, roepen dat iemand liegt zonder zelf enige verantwoordelijkheid te nemen voor wat je zegt.

Citaat:
Verder: er staat in jouw citaat letterlijk dat "al deze fysiologische veranderingen in hetzelfde organisme tegelijkertijd plaatvonden". Nogmaals de vraag hoe jij dat interpreteert als een lange tijdsduur (hint: snel betekent ook niet 'tijd', ga je op semantiek spelen, doe het dan goed).

Je beweert dat spontaan gelijk staat aan snel? Of begrijp ik dat nu weer verkeerd..
Mag ik vragen hoe je daarbij komt?

Volgens van dale betekent spontaan:
Citaat:
spon·taan (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1zonder dwang, uit eigen beweging
2(van biologische verschijnselen) vanzelf optredend

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:24

'Opeens' en 'ineens' zijn niet synoniem aan 'spontaan' maar aan 'in een keer'.

Daar is geen sprake van bij een evolutieproces van miljoenen jaren en miljarden mutaties.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:27

Citaat:

Ok, dus als alles volgens jou toevallig is ontstaan, en dat we er dus net zo goed compleet amders uit hadden kunnen zien, begrijp ik nog steeds niet wat het probleem is? Want jouw hele probleem met toeval is geen argument voor het tegendeel. Dat jij niet kan geloven dat de dingen niet gecreerd zijn door intelligentie, is nog geen argument tegen de evolutieleer. Als je de leer wilt weerleggen zal je dus met iets anders moeten komen.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:27

Mixje90 schreef:
Je beweert dat spontaan gelijk staat aan snel? Of begrijp ik dat nu weer verkeerd..
Mag ik vragen hoe je daarbij komt?

Volgens van dale betekent spontaan:
Citaat:
spon·taan (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1zonder dwang, uit eigen beweging
2(van biologische verschijnselen) vanzelf optredend

Als jij zegt dat een orgaan spontaan vormt, dan is dat snel vanuit evolutieperspectief. Spontaan geeft hier aan dat het orgaan er opeens was (ook dat woord heb ik niet gekozen).

Iets dat spontaan en opeens vormt kan onmogelijk geleidelijk ontstaan. De evolutietheorie beweert dat laatste en het gebruik van de termen opeens/ineens/plotseling is daarmee in deze context volslagen onverenigbaar. Zie ook sallandval hierboven. Nogmaals, in plaats van alleen maar aan te geven wat je NIET zegt, hoor ik graag wat je dan WEL zegt.

Verder ben ik momenteel even helemaal klaar met deze discussie. Vat dat alsjeblieft niet op als je gelijk, maar als 'compliment' voor het zijn van een volstrekt onmogelijke discussiepartner die het gebruik van valse beschuldigingen en een kleinerende toon niet schuwt. Iets om trots op te zijn!

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:29

Twist1991 schreef:
Ik snap niet waarom het zo moeilijk is te begrijpen wat de evolutietheorie precies inhoudt. Echt waar, googlen is niet zo moeilijk. Ik vind wel echt dat als je wil deelnemen aan een serieuze discussie over een onderwerp je je wel moet inlezen over het onderwep.

Mixje: wat is jouw probleem met toeval? Het is toeval wat voor mutatie er optreedt, maar het is zeker geen toeval datdieren evolueren in een bepaalde vorm. Want dat ligt (voor de miljoenste keer) aan natuurlijke selectie. Alleen de mutaties die positief zijn 'leven' voort, de mutaties die niet bijdragen aan overleving niet. Waarom is het zo moeilijk je voor te stellen dat over miljoenen jaren zoveel mutaties ontstaan die door een proces van natuurlijke selectie langzaam aan vorm geeft aan verschillende organismen.

Wat bepaalt HOE iets evolueert? Wat heeft natuurlijke selectie daarmee te maken, natuurlijke selectie vind pas plaats na de evolutie van een bepaald iets.
Mijn probleem is dat het leven te ingewikkeld is om door toeval zo te zijn als dat het nu is. Ik zie een mens als een veel ingewikkelder iets dan een computer of wat dan ook voor creatie van ons. Maar zelfs het simpelste wat wij maken, is niet toevallig zo, maar er zit een intelligent iets achter. Ik kan niet geloven dat iets simpels als een rekenmachine toevallig kan ontstaan in miljoenen jaren, laat staan een mens, wat heeeel veel ingewikkelder is dan dat.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:35

Mixje90 schreef:
Twist1991 schreef:

Wat bepaalt HOE iets evolueert? Wat heeft natuurlijke selectie daarmee te maken, natuurlijke selectie vind pas plaats na de evolutie van een bepaald iets.
Mijn probleem is dat het leven te ingewikkeld is om door toeval zo te zijn als dat het nu is. Ik zie een mens als een veel ingewikkelder iets dan een computer of wat dan ook voor creatie van ons. Maar zelfs het simpelste wat wij maken, is niet toevallig zo, maar er zit een intelligent iets achter. Ik kan niet geloven dat iets simpels als een rekenmachine toevallig kan ontstaan in miljoenen jaren, laat staan een mens, wat heeeel veel ingewikkelder is dan dat.

Ja natuurlijk kan je noet geloven dat iets evolueert in een rekenmachine, want een rekenmachine is niet iets wat leeft, wat reageert op zijn omgeving, wat muteert. Dus nee, daar heb je uiteraard gelijk in. Wel een hele domme vergelijking, maar goed.

Wat bepaalt hoe iets evolueert? Heel simpel: de omgeving. Is de mutatie iets wat een dier helpt overleven, dan blijft het bestaan. Zo niet, dan verdwijnt de mutatie (omdat het dier zich minder of niet voortplant). Dit is natuurlijke selectie en heeft er dus wel degelijk alles mee te maken.

Echt waar, uit je posts blijkt dat je niet begrijpt wat evolutie inhoudt en hoe het werkt, dus ik stel voor dat je je eerst wat inleest. Ik ga niet voor de miljoenste keer aan iemand uitleggen hoe het werkt als diegene het duidelijk niet leest of serieus neemt.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:36

Twist1991 schreef:
Citaat:

Ok, dus als alles volgens jou toevallig is ontstaan, en dat we er dus net zo goed compleet amders uit hadden kunnen zien, begrijp ik nog steeds niet wat het probleem is? Want jouw hele probleem met toeval is geen argument voor het tegendeel. Dat jij niet kan geloven dat de dingen niet gecreerd zijn door intelligentie, is nog geen argument tegen de evolutieleer. Als je de leer wilt weerleggen zal je dus met iets anders moeten komen.

Volgens mij is niet alles toevallig ontstaan, dat is nou juist het probleem.

Waarom is dat geen argument tegen evolutieleer? Wat is de evolutieleer zonder de toevallige mutaties die orde in chaos schapen? Dan is nou juist wel het hele probleem.

Citaat:
De Engelse wiskundige en astronoom Sir Fred Hoyle gaf in één van zijn
interviews dat in het Nature tijdschrift van 12 november 1981 gepubliceerd
werd, eenzelfde soort vergelijking. Hoewel hij zelf een evolutionist is, drukte
Hoyle zich als volgt uit om de kans aan te geven, dat hogere levensvormen op
deze manier tot stand zijn gekomen, hij gaf aan dat die net zo groot is als de
kans dat een tornado over een vuilnisbelt raast en daardoor een Boeing
747 samenstelt.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:38

mixje90 schreef:
Twist1991 schreef:

Citaat:
Ja natuurlijk kan je noet geloven dat iets evolueert in een rekenmachine, want een rekenmachine is niet iets wat leeft, wat reageert op zijn omgeving, wat muteert. Dus nee, daar heb je uiteraard gelijk in. Wel een hele domme vergelijking, maar goed.

Wat bepaalt hoe iets evolueert? Heel simpel: de omgeving. Is de mutatie iets wat een dier helpt overleven, dan blijft het bestaan. Zo niet, dan verdwijnt de mutatie (omdat het dier zich minder of niet voortplant). Dit is natuurlijke selectie en heeft er dus wel degelijk alles mee te maken.

Echt waar, uit je posts blijkt dat je niet begrijpt wat evolutie inhoudt en hoe het werkt, dus ik stel voor dat je je eerst wat inleest. Ik ga niet voor de miljoenste keer aan iemand uitleggen hoe het werkt als diegene het duidelijk niet leest of serieus neemt.

Jij geloof zelf dat het leven "toevallig" is ontstaan.
Het voorbeeld van een rekenmachine is om iets simpels als voorbeeld te geven qua hoe het in elkaar zit.

De omgeving bepaalt niet hoe iets evolueert? Wat voor invloed heeft de omgeving op een toevallige mutatie? NUL

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:48

Mijn probleem is dat het leven te ingewikkeld is om door toeval zo te zijn als dat het nu is. Ik zie een mens als een veel ingewikkelder iets dan een computer of wat dan ook voor creatie van ons. Maar zelfs het simpelste wat wij maken, is niet toevallig zo, maar er zit een intelligent iets achter. Ik kan niet geloven dat iets simpels als een rekenmachine toevallig kan ontstaan in miljoenen jaren, laat staan een mens, wat heeeel veel ingewikkelder is dan dat.[/quote]
Citaat:

Het voorbeeld van een rekenmachine is om iets simpels als voorbeeld te geven qua hoe het in elkaar zit.

De omgeving bepaalt niet hoe iets evolueert? Wat voor invloed heeft de omgeving op een toevallige mutatie? NUL[/quote]

Uuh.. Eerder ALLES. Bijvoorbeeld, een dier dat in een sneeuwomgeving leeft heeft een bepaald gen wat bepaalt dat hij een witte vacht heeft. Door deze witte vacht is hij beter gecamoefleert en dardoor kan hij beter ontsnappen aan roofdieren, leeft hij langer en kan hij vaker paren en heeft meer nageslacht die ook het toevallig gemuteerde witte vacht gen heeft. Dus de omgeving bepaalt welke mutatie 'overleeft' en welke niet. Denk aan de poolvos die in de zomer een bruine vacht heeft (er ligt geen sneeuw en de omgeving is dus bruin) en in de winter een witte vacht heeft (er ligt sneeuw dus hij is beter gecamoefleert als hij een witte vacht heeft).

En het voorbeeld van de rekenmachine heeft he le maal niks te maken met evolutietheorie en kan dus niet dienen als voorbeeld, hoe graag je dat ook wilt.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:51

FirebirdM schreef:
Mixje90 schreef:
Welke foute informatie?

...het op een hoop vegen van de oerknal en de evolutietheorie en ongetwijfeld nog wat dingen die ik vergeten ben...

Evolutietheorie heeft niks te maken met het ontstaan van leven. De evolutieleer heeft een levend organisme als basis nodig en treedt dus pas in werking nadat er leven is ontstaan. Evolutietheorie beweert onder geen beding dat het leven toevallig is ontstaan. Wel dat het toevallig is ontwikkeld van de eerste eencelligen naar alles wat we vandaag zien.

Effe tussendoor hoor, maar die post is verder toch gelogen, dus die kan je negeren. :D

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:51

Mixje90 schreef:

Hoe kun je nou een niet-levend iets als voorbeeld geven als we het hebben over veranderingen die (al dan niet toevallig) optreden in de eigenschappen van een organisme.
Hieruit alleen al blijkt dat je het echt NIET begrijpt en ook niet WIL begrijpen.
Jammer, but have a nice life :wave:

Overigens zou een excuus aan het adres van Firebird op z'n plaats zijn!

Zijn er nog mensen die wel iets zinnigs te zeggen hebben? :+
*pakt de popcorn om de kansloze pogingen van Twist te volgen*

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:01

Mixje90 schreef:

Niemand bepaalt dat, veranderingen ontstaan doordat sommige organismen overleven in een omgeving, en anderen niet. De overlevers planten zich voort door middel van ongeslachtelijke (zoals eencelligen) of geslachtelijke voortplanting, waarbij mutaties voorkomen. Daarom lijken alle dieren op de wereld zo op elkaar (zo zijn 98% van onze genen gelijk aan die van de chimpansee en hebben we 60% a 70% van onze genen gemeenschappelijk met wormen en fruitvliegen). We lijken genetisch gezien zelfs op planten!

Citaat:

Als God een bedoeling had met de mens, en hij de mens in zijn evenbeeld heeft geschapen maar de dieren slechts ín dienst van' de mens; waarom zou hij dan zo weinig verschil tussen mens en dier laten? En waarom kostte het maken van die miljoenen diersoorten hem niet veel langer dan het maken van één mens? Je zou toch denken dat wij dan wat ingewikkelder in elkaar zouden zitten dan een plant, maar dat is niet zo; mensen hebben ongeveer 25000 genen, planten ongeveer 50000.

Ik vind het juist makkelijker te geloven dat iets ingewikkeld geleidelijk ontstaat dat dan iemand/God het zo *poef* uit het niets (de klei) trekt. Tenzij je het overdrachtelijk ziet, dan kunnen beide uitlegmethoden feitelijk hetzelfde betekenen. Een rekenmachine is ook niet ontstaan door één idee maar door heel veel ideen, die in de loop der tijd gecombineerd konden worden tot de rekenmachines die we nu kennen. En ideeen onstaan meestal toevallig; zoals Newton, die een appel uit de boom ag vallen en daardoor plotseling besefte dat er zoiets als zwaartekracht moest zijn... door zijn plotselinge idee zijn heel veel mensen geïnspireerd geraakt om uit te zoeken hoe het nu zit met die zwaartekracht of om uitvindingen te doen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:03

spotless schreef:
Mixje90 schreef:

Hoe kun je nou een niet-levend iets als voorbeeld geven als we het hebben over veranderingen die (al dan niet toevallig) optreden in de eigenschappen van een organisme.
Hieruit alleen al blijkt dat je het echt NIET begrijpt en ook niet WIL begrijpen.
Jammer, but have a nice life :wave:

Overigens zou een excuus aan het adres van Firebird op z'n plaats zijn!

Zijn er nog mensen die wel iets zinnigs te zeggen hebben? :+
*pakt de popcorn om de kansloze pogingen van Twist te volgen*

Sir Fred Hoyle gaf in één van zijn
interviews dat in het Nature tijdschrift van 12 november 1981 gepubliceerd
werd, eenzelfde soort vergelijking. Hoewel hij zelf een evolutionist is, drukte
Hoyle zich als volgt uit om de kans aan te geven, dat hogere levensvormen op
deze manier tot stand zijn gekomen, hij gaf aan dat die net zo groot is als de
kans dat een tornado over een vuilnisbelt raast en daardoor een Boeing
747 samenstelt.
“Hoyle on evolution”, Nature, vol. 294, 12
november 1981, p. 105.

Domme man die Hoyle hè? of niet, hij vergelijkt een boeing wat dood is met een levend organisme.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:09

Twist1991 schreef:
Citaat:

De omgeving bepaalt niet hoe iets evolueert? Wat voor invloed heeft de omgeving op een toevallige mutatie? NUL

Uuh.. Eerder ALLES. Bijvoorbeeld, een dier dat in een sneeuwomgeving leeft heeft een bepaald gen wat bepaalt dat hij een witte vacht heeft. Door deze witte vacht is hij beter gecamoefleert en dardoor kan hij beter ontsnappen aan roofdieren, leeft hij langer en kan hij vaker paren en heeft meer nageslacht die ook het toevallig gemuteerde witte vacht gen heeft. Dus de omgeving bepaalt welke mutatie 'overleeft' en welke niet. Denk aan de poolvos die in de zomer een bruine vacht heeft (er ligt geen sneeuw en de omgeving is dus bruin) en in de winter een witte vacht heeft (er ligt sneeuw dus hij is beter gecamoefleert als hij een witte vacht heeft).

En het voorbeeld van de rekenmachine heeft he le maal niks te maken met evolutietheorie en kan dus niet dienen als voorbeeld, hoe graag je dat ook wilt.

Weer grappig hoe mensen met 2 maten meten en jouw niet hierop corrigeren.
De leefomgeving heeft niets te maken met die toevallige mutatie, het heeft er geen invloed op.

De leefomgeving, natuurlijke selectie, treedt pas in werking als er al iets is. De omgeving kan er geen invloed op hebben als het er nog niet is, het kan niets aansturen.

Collin Patterson:
"Niemand heeft ooit een soort geproduceerd door middel van het mechanisme
van natuurlijke selectie. Niemand is zelfs maar in de buurt ervan gekomen
en de hedendaagse neodarwinistische discussies gaan over deze vraag."

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:13

sallandval schreef:
Niemand bepaalt dat, veranderingen ontstaan doordat sommige organismen overleven in een omgeving, en anderen niet. De overlevers planten zich voort door middel van ongeslachtelijke (zoals eencelligen) of geslachtelijke voortplanting, waarbij mutaties voorkomen. Daarom lijken alle dieren op de wereld zo op elkaar (zo zijn 98% van onze genen gelijk aan die van de chimpansee en hebben we 60% a 70% van onze genen gemeenschappelijk met wormen en fruitvliegen). We lijken genetisch gezien zelfs op planten!

Veranderingen ontstaan door toevallig mutaties, niet omdat sommige organismen overleven in een omgeving.