Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:21

glaasje draaien, dat doe je zelf, daarkomt geen geest aan te pas. Doe daar een levendige fantasie bij en voila!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:23

Dat zeg jij. Wat zij vertelde was iets heel anders. Ze is niet het type om dit soort dingen te verzinnen, eerder nuchter dan spiritueel, ik vond het al niks voor haar om glaasje te draaien, maar goed, iemand heeft haar kunnen overhalen.
Hopelijk vind je het niet erg dat ik mijn vriendin op dat gebied eerder vertrouw dan jou? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:24

Tuurlijk, want dat bevestigt je beeld :D

Glaasje draaien is leuk voor de lol, wordt alleen altijd verschrikkeijk overdreven en angstig gemaakt. Ik raad je vriendin aan naar een goed medium te gaan, daar heeft ze meer aan ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:25

Faye: kun jij er anders zelf iets meer over vertellen? Edit: over wat spiritisme dus volgens jou inhoudt, en wat daarmee kan en niet kan, en of het naar jouw mening risico's heeft?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:25

Zwaktebod van je, Faye, sorry dat ik het zeg. Ik zei je al dat dit gebeurde voor ik christen werd, toen ik er dus nog zonder 'vooroordeel' naar keek, er nog niet echt een beeld van had.

Mijn vriendin is inmiddels allang verlost. Is geen medium aan te pas gekomen.

Anyway, ik ga mijn preischotel in de over schuiven :9 :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:28

Je kunt geesten niet oproepen, ik zou bijna zeggen: was het maar zo!

Glaasje draaien heeft een stigma, er doen vele broodje aap verhalen de ronde. Via een goed medium (of als je zelf over capaciteiten beschikt) is het mogelijk entiteiten te voelen en boodschappen te krijgen of te zien. Helaas zijn er vele charlatans, zoals onder andere een char. Maar er zijn echt goede mensen die wel degelijk dit kunnen. Daar is niets engs of slechts aan en bij het woord demonen krijg ik helemaal kriebels. Laten we wel nuchter blijven alsjeblieft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:31

Blue_Eyes schreef:
En wie zegt dat ik daar in de kerk ben achtergekomen? Wij verschillen blijkbaar van mening over wat kan en wat niet - maar dat is niet nieuw ;)
Edit: Volgens mij heb ik jou in eerdere discussies wel verteld dat ik dit soort dingen niet zomaar roep, maar me daar heus wel in verdiept heb. Alleen blijkbaar niet op de plekken die jij zou aanraden, omdat ze jouw mening weergeven... maar dat is wat anders.

Dan vraag ik nogmaals: waar dan? Want een vriendin die iets doet waar ze geen verstand van heeft is geen betrouwbare bron. ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:36

Faye: daar ben ik het niet mee eens. Zij kan op z'n minst een betrouwbare bron zijn over haar ervaring. Zou jij anders het een en ander toe kunnen lichten? Want ik vind jouw reactie niet heel veel zeggen, het biedt mensen die gewoon geen ervaring en ook nauwelijks een mening hebben (ik ben redelijk neutraal in dit opzicht, want ik heb me er nog nooit in verdiept of mee bezig gehouden) niet veel om een mening op te baseren, anders dan jouw eigen woord, zonder toelichting of achtergrond. En dat, daar waren we het in deze discussie wel over eens geloof ik, is een wat smalle basis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:39

shadow, ik ga mijn ervaringen zeker niet open bloot op het net zetten. Daar is het te persoonlijk voor. Maar als men glaasje draaien als referentie neemt dan heeft men zich zeker niet verdiept!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:42

Faye: als jij niets wilt delen, denk ik dat je moet accepteren dat mensen jou ook niet als serieuze bron kunnen beschouwen. Op mij komt het in elk geval wat dubbel over: je hebt wel kritiek op de mening van een ander, maar bent niet bereid om zelf inhoudelijk bij te dragen aan de discussie. Jammer.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:43

Voor mij is ze een veel betrouwbaardere bron dan jij. Buiten dat geef jij, zoals Shadow al zegt, ook niet veel basis om je te vertrouwen op dit gebied, omdat je behalve pinnige vragen die aanvoelen alsof ze bedoeld zijn om iemand in een hoek te drijven, geen enkele informatie geeft dan 'geesten kun je niet oproepen' en 'van het woord demonen krijg ik de kriebels'. Ik ook. Maar van wat er met mijn vriendin gebeurd is krijg ik ook de kriebels.

Nogmaals - ik heb mij zeker wel verdiept, naar aanleiding van dat voorval. Maar ik ga er hier verder niet op in, omdat ik vind dat ik niet alles uit de doeken hoef te doen terwijl jij alles wat ik zeg toch wegwuift als 'onzin', 'geloof je omdat het in je straatje past', 'geen betrouwbare bron' en 'je hebt je er toch niet in verdiept'. Wie zei er hier iets over kortzichtigheid?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:43

faye schreef:
Er is niemand die wel even contact maakt met gene zijde, oproepen kan namelijk helemaal niet. Jammer dat mensen een mening klakkeloos aanemen zonder zichzelf ergens in te verdiepen. De kerk is nou niet de aangewezen plek om hier meer over te weten te komen :D

Volgens mij draait het in de kerk om niets anders dan contact met gene zijde. ;)

Citaat:
Ik ben wel benieuwd wat het dan geweest zijn, als je geesten niet kunt oproepen. Demonen, wellicht? Uit de eerste hand namelijk, van een vriendin die glaasje ging draaien om nog eens met haar opa te kunnen praten, maar die daarna heel akelige dingen heeft meegemaakt.
Edit: overigens in de tijd dat ik nog geen christen was en er dus zonder verder 'vooroordeel' naar keek.

Voor de discussie lijkt het me toch wel zinnig een beter beeld van die 'akelige dingen' te krijgen. Dit staat er mij iets te vaag.

Ik vind dat we nu echt het moeras betreden hoor.
Er zijn in de VS praatgroepen voor mensen die ontvoerd zijn door aliens en eventueel zwanger gemaakt zijn maar waarbij abortus is gepleegd. Ze hebben hun eigen stigmata om het te bewijzen...

Voor mij van dezelfde orde als glaasje draaien enz: het eerste bewijs van 'enge' gevolgen moet nog vastgelegd worden dacht ik maar.

Eind 19de eeuw was het nog redelijk normaal om een priester in te schakelen om een geestuitdrijving te doen. Tegenwoordig weten we dat de 'bezetenen' vaak mensen met epilepsie, hondsdolheid of een psychiatrische aandoening waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:45

Shadow, denk je nou echt dat ik op het net ga gooien wat een goed medium mij vertelt heeft en hoe dat is gegaan?
Google is your friend als je meer wil weten, maar je kunt natuurlijk ook de hysteriche verhalen over glaasje draaien geloven.

Weet je shadow, spiritualiteit komt vanzelf op je pad als je daar aan toe bent. Toeval bestaat niet ;)

Randalin, nee hoor volgens de kerk is dat duivels! Het is natuurlijk ook een bedreiging voor de uniekheid van jezus ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:49

Blue_Eyes schreef:
Nogmaals - ik heb mij zeker wel verdiept, naar aanleiding van dat voorval. Maar ik ga er hier verder niet op in, omdat ik vind dat ik niet alles uit de doeken hoef te doen terwijl jij alles wat ik zeg toch wegwuift als 'onzin', 'geloof je omdat het in je straatje past', 'geen betrouwbare bron' en 'je hebt je er toch niet in verdiept'. Wie zei er hier iets over kortzichtigheid?

Wat een zwaktebod! Ik zeg enkel dat een vriendin die ergens aan begint zonder dat ze weet waar ze mee bezig is geen betrouwbare bron is. Als jij niet wil vertellen waar jij dan je info vandaan hebt zeg dat dan gewoon. Maar het is klinklare onzon dat je geesten op kan roepen. Dat is godsonmogelijk En als je wil weten of dat waar is, neem dan eens contact op met een goed en betrouwbaar medium. Maar iets zegt me dat je dat niet zal doen :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:51

faye schreef:
Weet je shadow, spiritualiteit komt vanzelf op je pad als je daar aan toe bent. Toeval bestaat niet ;)

Grappig, vervang 'spiritualiteit' door 'Jezus' en ik het onbestemde gevoel dat ik die tekst al eens gehoord heb :)

Ik vind het dan ook erg jammer dat je nu precies reageert op de manier die je bij christenen zo veroordeelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:53

De kerk is geen deel van jezelf, als je helderziend bent wel. Dat is niet te ontwijken dat ben je. Dat is een eigenschap.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:56

faye schreef:
De kerk is geen deel van jezelf, als je helderziend bent wel. Dat is niet te ontwijken dat ben je. Dat is een eigenschap.

Dat lijkt mij slechts jouw mening. Veel mensen die religieus zijn ervaren de band met God ook als deel van henzelf, niet te ontwijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:57

Dan is dat nog geen eigenschap, dus wezenlijk anders.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:58

Zou je kunnen uitleggen waarom dat volgens jou wezenlijk anders is? Ik zie het verschil zo niet namelijk. De religieuze mensen die ik gesproken heb ervaren het ook als een deel van henzelf, waarom is dat anders? Waarom is dat geen eigenschap?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:00

Helderziend zijn behoort tot je capaciteiten, de kerk niet.
Dat kun je dan wel als deel van jezelf voelen, maar als je het niet opzoekt en niet kent mis je het ook niet. Een eigenschap heb je, die kun je niet ontwijken. Dat is er gewoon.

Dat ik dit uit moet leggen zeg!
Ik ga lekker in het zonnetje zitten :wave:

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:07

faye schreef:
Helderziend zijn behoort tot je capaciteiten, de kerk niet.

De kerk niet, maar je vergelijkt dan ook ongelijksoortige grootheden. Ik zou helderziendheid gelijk stellen met de band met God, en de kerk als een uiting zien van de band met God, zoals een medium zich toe kan leggen op het delen van haar ervaringen met anderen - maar dat hoeft natuurlijk niet. Je kunt ook als je helderziend bent je lippen stijf op elkaar houden en er niets mee doen, en je kunt een band met God ervaren en niet naar de kerk gaan. Lijkt me.

Citaat:
Dat kun je dan wel als deel van jezelf voelen, maar als je het niet opzoekt en niet kent mis je het ook niet. Een eigenschap heb je, die kun je niet ontwijken. Dat is er gewoon.

Hoe zou iemand die heel muzikaal is maar nooit in aanraking is gekomen met muziek zich voelen? Zou die het missen? Is muzikaliteit een eigenschap of niet? Ik ben echt benieuwd hoe jij dat ziet, want ik vind het erg onduidelijk.

Citaat:
Dat ik dit uit moet leggen zeg!

Je hoeft het natuurlijk niet uit te leggen, maar het is wel vreemd dat je je beroept op nuchterheid en onderbouwdheid terwijl je dat niet kunt bieden. Dat doet de discussie in elk geval geen goed. Op dit moment vind ik dat je niets hebt geboden om aan te tonen dat jouw overtuigingen veel redelijker zijn dan het geloof in God of het deelnemen aan een kerk, of de overtuiging van bv Blue_eyes.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:09

Enige overeenkomst tussen 'helderziendheid' en 'een band met God' lijkt mij op dit punt dat er op dit moment nog niets wetenschappelijks aan te bewijzen, dus ook niet te onderbouwen is.

Dat maakt de discussie die nu loopt heel ingewikkeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:20

Dan nog is een band met god geen karaktereigenschap. dat voel je als een relatie met god, dat zit dus niet in jezelf, daar heb je god voor nodig. Helderziendheid wel, dat heb je of heb je niet. Los van enige andere persoon of entiteit hoe je het ook noemen wil.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:01

Grappig. Ik hoef niets meer te zeggen, want Shadow zegt precies wat ik bedoel. Sorry, Faye, ik ga echt niet meer op je vragen in. Door de dingen die je zegt heb ik niet het idee dat het iets wezenlijks toe zou voegen.

Ook grappig dat ik nu juist uit de wetenschap - want daar begon dit gesprek toch om - het argument mee moet brengen dat religiositeit wel degelijk in jezelf kan zitten, dat je er gevoelig voor moet zijn := Hoewel ik dat ook niet helemaal geloof. Of zoals iemand vanmorgen tegen me zei (nee, niet de dominee): 'De heilige Geest (kijk nou, een geest die je kunt aanroepen!!) gaat waarheen hij wil. En al wil jij het niet, als hij wel bij jou wil komen, komt hij toch.'

@Randalinpony: ik heb even met desbetreffende vriendin gemaild vwb jouw vraag om meer duidelijkheid, maar dat heeft ze liever niet, dat ik dat zo op internet zet. Ik kan je overigens wel vertellen dat het dingen waren die ook door anderen werden waargenomen, dus niet van die vage dingen als 'zwanger van een alien'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:05

Blue_Eyes schreef:
'De heilige Geest (kijk nou, een geest die je kunt aanroepen!!) gaat waarheen hij wil. En al wil jij het niet, als hij wel bij jou wil komen, komt hij toch.'

:') Sorry,

maar ga jij nou god met anderen aan gene zijde vergelijken?