Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

paars schreef:@ Lalidan: Ik ben slechthorend en herken dit 1000%. Noot in woorden uitgedrukt gezien; perfect omschreven. Dank. Echt waardeloos dat mensen die niet slechthorend zijn het ook zo kunnen ervaren.
Doodvermoeiend is het.
. Ze hoorde dan gewoon net te weinig om er chocola van te maken. Verander je zin en de kans is groot dat het dan wel verstaan/begrepen wordt. Maar dat is voor de omgeving vaak heel lastig te begrijpen..... Dus dat het dan voor jou herkenbaar is, snap ik helemaal
. _Karlijn schreef:Misschien een aparte vraag, maar is het een optie om ergens vast te laten leggen dat je geen orgaandonatie zou willen? Zoals het donorregister, maar dan omgekeerd eigenlijk?
En nu ik er over na zit te denken, ik heb zelf geen probleem met een bloedtransfusie, maar als je zelf niet bij machten bent om zoiets aan te geven in een kritieke situatie en je bijvoorbeeld omwille geloofsovertuiging geen bloedtransfusie wil, hoe veel tijd nemen artsen er voor om zoiets te achterhalen? Ik geloof niet dat het in mijn ziekenhuisdossier staat of ik wel/geen bloedtransfusie wil, en volgens mij hangt er voor een gelovige best wat aan vast?
Suzanne F. schreef:Jazeker, in het donorregister. Je moet dan juist registreren als je het NIET wilt. Bloedtransfusie is een andere. Die geven ze gewoon als er medische noodzaak is, daar heb je geen keuze in. Ze geven het niet zomaar, anders ga je dood . Mocht je nog bij kennis zijn dan kan je altijd zelf aangeven dat je geen bloedtransfusie wilt.
DuoPenotti schreef:axel_1997 schreef:Af en toe zit ik in de vreemde situatie dat iemand iets tegen mij zegt, dat ze duidelijk spreken en de geluiden duidelijk binnen komen maar de woorden gewoon niet geregistreerd worden. En dan kunnen ze het wel vijf keer herhalen maar ik versta het niet. Alsof ze chinees spreken.
Het gebeurt maar heel af en toe. En ik heb er geen last van. Maar ik vraag me af of anderen dit ook meemaken en of het fenomeen een naam heeft.
Heel herkenbaar.
Gooi het altijd op mijn NAH.
Als ik moe ben is dit zo vaak.
Ik hoor het. Maar snap het niet.
Iets met adhd door een stuk hoofd toen ik jong was.

Jolliegirl schreef:Ook bloedtransfusie geven ze ipc niet zonder toestemming...
Ze mogen niét handelen zonder enige toestemming.
Geen idee hoe dit werkt in een acute noodsituatie hoor.
Maar toevallig laatst gesprek gehad in het ziekenhuis betreft ingrijpen tijdens bevalling. Als ik dit niet wil, gebeurt het niet. Ongeacht of mijn ongeboren kind dan zou sterven of niet.
Al ligt dat wellicht anders omdat een ongeboren kind geen rechten heeft....en iemand die bloedtransfusie nodig heeft wel rechten heeft...
Goed vraagstuk eigenlijk!