Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:11

Is het ook niet gewoon dat je dan even niet meer de energie / werkgeheugen beschikbaar hebt om je even goed te focussen op wat er precies gezegd wordt? Maar dat je zeg maar iets te veel naar binnen gaat met je focus?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:22

Het is vaak ook een discrepantie tussen wat iemand zegt en wat je verwacht te horen. Je hersenen zitten net even op een totaal ander spoor en kunnen er zo snel heel chocolade van maken. Of een bepaalde klank/toonhoogte ligt net buiten je bereik, waardoor het niet doorkomt.. De zin anders opbouwen helpt dan vaak, (5 keer hetzelfde herhalen vaak niet), stukje context toevoegen kan ook heel veel wonderen doen.

Het is net een beetje met marifoon/portofoon verkeer. Als je geoefend bent is het geen probleem, voor een buitenstaander kan het onmogelijk te volgen zijn.. Maar dat heeft ook te maken met dat de twee die communiceren, wéten waar het over gaat en wat ze kunnen verwachten.. Toen ik ineens de groeten van mijn broer aan een schipper ging doen, heeft hij heel lang met zijn oren zitten klapperen. Dat past niet in de context en is voor de hersenen dus niet te verwerken.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:45

Oké fijn om te weten dat ik niet de enige ben. Ik heb ook al vroeg een autisme spectrum diagnose gekregen. Dus wellicht is het een uitwas daarvan. Het meest bizarre aan de situatie vind ik dat er op zo’n moment ook gewoon geen herkenbare woorden ontstaan in mijn hoofd..

Er is wel autio, en het is wel spraak. Maar het zijn geen woorden, en er is geen betekenis. En die dringen ook geen van tweeën later nog door.

En het is dan meestal ook alleen dat specifieke zinnetje dat op dat moment niet wil klikken. Want andere spraak gaat wel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:18

Ik heb dat als ik heel lang moet notuleren. Na 2,5 uur dan hoor ik stemmen en geluiden maar mijn hersenen horen niet meer wat er wordt gezegd. Ik neem het niet meer op. Als ik dan later mijn bandje terugluister dan waren het hele simpele discussies maar ik kreeg er niks van mee. Ik denk dat je hersenen dan moe worden ofzo. Het lukt de ene keer ook beter dan de andere keer. Soms haak ik na 1,5 uur al af en soms lukt de volle 3,5 uur.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 20:04

Ik heb het andersom :')
Tijdens vergaderingen moet ik meeschrijven of tekenen, anders hoor ik niks en dwaal ik af _O-

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:49

Ik heb het met mijn gedachten, soms vertel ik iets dat ik heb meegemaakt die dag of ik probeer iets uit te leggen en plots is m'n hoofd gewoon leeg, geen idee meer hoe ik m'n verhaal moet vervolgen, met welke woorden of waar ik het uberhaupt eigenlijk over had.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 15:28

Mag het volgende.

Je koopt in een winkel een product.
Bij de kassa staat een (heel klein) bordje dat je bij retour een 100% tegoedbon krijgt.
Of geld terug maar dan min 10%.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 15:30

De ACM zegt:

In een fysieke winkel bepaalt u zelf of klanten hun product mogen ruilen of terugbrengen (retourneren). In andere situaties hebben klanten meestal recht op bedenktijd. Ze mogen dan binnen 14 dagen van de koop af.
https://www.acm.nl/nl/verkoop-aan-consu ... etourneren

Ze hoeven het dus niet aan te bieden.
Garantie is iets anders, en online kopen is ook anders.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 15:54

Dankjewel! :j

Dat wist ik dus niet.
Dacht dat terug brengen, uiteraard in goede staat, altijd mocht.
Niet dus.

Bedankt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 22:55

. al opgelost
Laatst bijgewerkt door paars op 18-01-25 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 22:59

@ Lalidan: Ik ben slechthorend en herken dit 1000%. Noot in woorden uitgedrukt gezien; perfect omschreven. Dank. Echt waardeloos dat mensen die niet slechthorend zijn het ook zo kunnen ervaren.
Doodvermoeiend is het.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 23:27

paars schreef:
@ Lalidan: Ik ben slechthorend en herken dit 1000%. Noot in woorden uitgedrukt gezien; perfect omschreven. Dank. Echt waardeloos dat mensen die niet slechthorend zijn het ook zo kunnen ervaren.
Doodvermoeiend is het.

Fijn te lezen en heel erg graag gedaan. Mijn zus was zeer zwaar slechthorend en kon echt wanhopig worden als ze iets niet vestond en mensen dan letterlijk hetzelfde herhalen. Hoogstens gingen schreeuwen. Je kan schreeuwen wat je wilt, maar als ze het 3 keer niet begrepen heeft, gaat ze het de vierde keer ook niet begrijpen :n. Ze hoorde dan gewoon net te weinig om er chocola van te maken. Verander je zin en de kans is groot dat het dan wel verstaan/begrepen wordt. Maar dat is voor de omgeving vaak heel lastig te begrijpen..... Dus dat het dan voor jou herkenbaar is, snap ik helemaal :j.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 23:35

Het werk wat ik doe kan ik gelukkig perfect uitvoeren. Maar de social talk die idd vaak context-loos start…killing.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 05:04

Misschien een aparte vraag, maar is het een optie om ergens vast te laten leggen dat je geen orgaandonatie zou willen? Zoals het donorregister, maar dan omgekeerd eigenlijk?

En nu ik er over na zit te denken, ik heb zelf geen probleem met een bloedtransfusie, maar als je zelf niet bij machten bent om zoiets aan te geven in een kritieke situatie en je bijvoorbeeld omwille geloofsovertuiging geen bloedtransfusie wil, hoe veel tijd nemen artsen er voor om zoiets te achterhalen? Ik geloof niet dat het in mijn ziekenhuisdossier staat of ik wel/geen bloedtransfusie wil, en volgens mij hangt er voor een gelovige best wat aan vast?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 05:24

Het is juist de bedoeling dat je vast legt in het donor register of je wel of niet wilt doneren. Als je niks registreert gaan ze er automatisch vanuit dat je wél wilt doneren.
Was vorig jaar echt uitgebreid in het nieuws ook.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 07:44

_Karlijn schreef:
Misschien een aparte vraag, maar is het een optie om ergens vast te laten leggen dat je geen orgaandonatie zou willen? Zoals het donorregister, maar dan omgekeerd eigenlijk?

En nu ik er over na zit te denken, ik heb zelf geen probleem met een bloedtransfusie, maar als je zelf niet bij machten bent om zoiets aan te geven in een kritieke situatie en je bijvoorbeeld omwille geloofsovertuiging geen bloedtransfusie wil, hoe veel tijd nemen artsen er voor om zoiets te achterhalen? Ik geloof niet dat het in mijn ziekenhuisdossier staat of ik wel/geen bloedtransfusie wil, en volgens mij hangt er voor een gelovige best wat aan vast?

Jazeker, in het donorregister. Je moet dan juist registreren als je het NIET wilt. Bloedtransfusie is een andere. Die geven ze gewoon als er medische noodzaak is, daar heb je geen keuze in. Ze geven het niet zomaar, anders ga je dood. Mocht je nog bij kennis zijn dan kan je altijd zelf aangeven dat je geen bloedtransfusie wilt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 07:52

Maar jullie bedoelen dat je automatisch weggeeft.
Maar bedoeld Karlijn niet dat ze niet wil ontvangen?

Neem aan dat dit wel kan. Er zijn toch veel meer gelovige die dat niet willen.
Hoe, geen idee.
Weet je kerk of zo dat niet?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 08:29

Ik denk dat je je over onvrijwillig ontvangen van organen niet druk hoeft te maken. Er gaat zo’n lang traject vooraf aan orgaantransplantatie.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 08:35

Nee organen die ga je geen krijgen.
Dan moet jij nu tegelijk een ongeval krijgen met een ander dat macht. Die kans is enorm klein en zie je enkel in films.
Maar bloedtransfusie kan wel uiteraard

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 09:50

Ik weet van iemand die vanwege haar geloof geen bloed mag ontvangen. Zij heeft een pasje in haar portomenee waar dit opstaat, bij haar rijbewijs.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:36

Suzanne F. schreef:
Jazeker, in het donorregister. Je moet dan juist registreren als je het NIET wilt. Bloedtransfusie is een andere. Die geven ze gewoon als er medische noodzaak is, daar heb je geen keuze in. Ze geven het niet zomaar, anders ga je dood . Mocht je nog bij kennis zijn dan kan je altijd zelf aangeven dat je geen bloedtransfusie wilt.

Maar alleen als het een noodsituaite is, waarbij patient zelf niet bij kennis of er geen familieleden aanwezig zijn om dit aan te geven.
Ik ken een geval waarbij de patient dus inderdaad overleden is omdat ze pertinent geen bloedtransfusie wilde en dit ook door zowel patient als familie heel duidelijk is aangegeven. Dit ging om een complicatie na een routine operatie.
Als jij door de ambulance wordt binnengebracht en het is per direct nodig, dan kan het zijn dat je het wel krijgt. Dit is afhankelijk van hoe je dat zelf aangeeft: staat het in de medische ID van je telefoon, pasje in de portomenee oid.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:40

DuoPenotti schreef:
axel_1997 schreef:
Af en toe zit ik in de vreemde situatie dat iemand iets tegen mij zegt, dat ze duidelijk spreken en de geluiden duidelijk binnen komen maar de woorden gewoon niet geregistreerd worden. En dan kunnen ze het wel vijf keer herhalen maar ik versta het niet. Alsof ze chinees spreken.

Het gebeurt maar heel af en toe. En ik heb er geen last van. Maar ik vraag me af of anderen dit ook meemaken en of het fenomeen een naam heeft.

Heel herkenbaar.
Gooi het altijd op mijn NAH.
Als ik moe ben is dit zo vaak.
Ik hoor het. Maar snap het niet.

Ik voel me dan soms zo dom en kan dan ook echt uiiig en niet begrijpend kijken alsof ik geen enkele zinnige hersencel heb die bruikbaar is. :+ Iets met adhd door een stuk hoofd toen ik jong was. :')

Janneke ja dat is inderdaad een goede waar zou ze zijn? :)

Geen ervaring met niet willen ontvangen, wel mensen gekend die door geloof nietswilden ontvangen. Die droegen altijd een papiertje bij zich

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 12:31

Ook bloedtransfusie geven ze ipc niet zonder toestemming...
Ze mogen niét handelen zonder enige toestemming.

Geen idee hoe dit werkt in een acute noodsituatie hoor.

Maar toevallig laatst gesprek gehad in het ziekenhuis betreft ingrijpen tijdens bevalling. Als ik dit niet wil, gebeurt het niet. Ongeacht of mijn ongeboren kind dan zou sterven of niet.

Al ligt dat wellicht anders omdat een ongeboren kind geen rechten heeft....en iemand die bloedtransfusie nodig heeft wel rechten heeft...

Goed vraagstuk eigenlijk!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 12:45

Ik denk eerlijk gezegd dat de kans extreem klein is dat ze dat laten gebeuren Jolliegirl. Vaak is de sfeer van verloskundigen in het ziekenhuis helaas nogal dat ze graag "de leiding nemen" en heel dominant hun wil doorduwen en als je ligt te bevallen dan ben je extreem kwetsbaar.... daar maken te veel types te graag gebruik van.

Ik vrees dat de kans groot is dat je in zo'n situatie dan toch aan alle kanten gemanipuleerd wordt om over je grenzen heen te (laten) gaan, als de verloskundigen / gyn dat nodig vinden. Helaas zijn daar veel en veel te veel verhalen van dat er finaal over de vrouwen heen gedenderd wordt -O-

En dat gaat dan al over eenvoudige dingen zoals een Oxytocine shot geven om de placenta los te laten komen. Dat vrouwen zelf aangeven dat ze dat niet willen, of even een poosje af willen wachten. Maar dat puntje bij paaltje tijdens de bevalling het toch (al dan niet achter hun rug om) gedaan wordt "omdat ze dat nu eenmaal zo doen".

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 12:56

Jolliegirl schreef:
Ook bloedtransfusie geven ze ipc niet zonder toestemming...
Ze mogen niét handelen zonder enige toestemming.

Geen idee hoe dit werkt in een acute noodsituatie hoor.

Maar toevallig laatst gesprek gehad in het ziekenhuis betreft ingrijpen tijdens bevalling. Als ik dit niet wil, gebeurt het niet. Ongeacht of mijn ongeboren kind dan zou sterven of niet.

Al ligt dat wellicht anders omdat een ongeboren kind geen rechten heeft....en iemand die bloedtransfusie nodig heeft wel rechten heeft...

Goed vraagstuk eigenlijk!

In een noodsituatie en de patiënt kan op dat moment geen toestemming geven (bv. als de patiënt niet bij bewustzijn is) mag er, zonder vooraf toestemming te vragen, worden gehandeld en dan wordt de patiënt achteraf geïnformeerd over de procedure.
Als jij om eender welke reden geen bloedtransfusie wil, dan kan je dat het beste vast laten leggen in het EPD. Pasjes en notities in je telefoon zijn heel fijn, maar in nood wordt er niet gezocht naar een telefoon of een pasje, dan wordt er gehandeld