Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:35

Ik vermoed dat het alleen valse veiligheid is want die mensen gaan waarschijnlijk na de negatieve sneltest wel weer aan het werk moeten.

Ik zie in de zorg nu sl plekken waar men in afwachting vd uitslag gewoon door moet. Wel met PBM maar toch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:03

elnienjo schreef:
Relaxed schreef:
Ik wil best even naar de verjaardag van mijn neefje, maar niet met 7 volwassenen en een verkouden kind in 1 woonkamer. Dus ik ga nu smiddags heen als er verder niemand is en nog even overleggen dat mijn ouders hetzelfde doen. Als gezin zien we elkaar nog doordat we allemaal deze periode jarig zijn, buiten dat zie ik niemand.

Zou gewoon helemaal niet gaan als er één gezinslid zit te snotteren. Doe gewoon even videobellen. Dat kadootje komt een week later dan wel.

Dat hoef jij niet voor mij te bepalen he ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:04

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:13

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:16

Relaxed schreef:

En dan moet je voorstellen dat Rolde een klein dorpje is, maar er wonen wel veel ouderen. Nou ja het is er altijd wel heel druk moet ik zeggen veel sluipverkeer.

Mijn vader daarintegen heeft gisteren in een andere plaats de prik gehaald. Heeft heel kort gewacht. Alleen stonden heel veel oudere mensjes te zeuren dat het zo lang duurt want oh die hadden zo'n haast.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:19

Relaxed schreef:

Wow, niet heel handig nee.

Hier vorige week de griepprik gehaald, ook in de sporthal, was druk, maar niet zó druk.

Hier waren 4 tijdslots, afhankelijk welke letter van de straatnaam.

Al waren er ook mensen die zich daar niet aan hielden en eerder kwamen, jammer dat daarop niet gecontroleerd werd!

In en uitgang wel heel goed geregeld.

Ik had geluk dat het droog was, maar vlak voor en vlak na ik ging plensde het en de rij stond natuurlijk buiten. Véél mensen hebben een nat pak opgelopen...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:30

Zebrastreep schreef:
Relaxed schreef:

En dan moet je voorstellen dat Rolde een klein dorpje is, maar er wonen wel veel ouderen. Nou ja het is er altijd wel heel druk moet ik zeggen veel sluipverkeer.

Mijn vader daarintegen heeft gisteren in een andere plaats de prik gehaald. Heeft heel kort gewacht. Alleen stonden heel veel oudere mensjes te zeuren dat het zo lang duurt want oh die hadden zo'n haast.

Zo klein is Rolde toch niet?

Wel de opkomst wat onderschat denk ik.
Ik heb de prik 3 week geleden al gehad en was gewoon bij m’n huisarts. Ze hadden vakken gecreëerd met stoepkrijt verder 4 prik kamers en je kon door de nooduitgang doorlopen. Was echt prima.

Mijn vriendin moest vorige week. Haar moeder en broer hadden een prik maar zij moest s morgens naar het ziekenhuis en s middags waren de prikken op.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 06-11-20 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:33

Zebrastreep schreef:
Relaxed schreef:

Ik ken Rolde, maar zo klein is het nou ook weer niet.. Veel ouderen ja, dat wel :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:34

lenaa_tje schreef:
Zebrastreep schreef:

Zo klein is Rolde toch niet?

Wel de opkomst wat onderschat denk ik.
Ik heb de prik 3 week geleden al gehad en was gewoon bij m’n huisarts. Ze hadden vakken gecreëerd met stoepkrijt verder 4 prik kamers en je kon door de nooduitgang doorlopen. Was echt prima.

Mijn vriendin moest vorige week. Haar moeder en broer hadden een prik maar zij moest s morgens naar het ziekenhuis en s middags waren de prikken op.

1 hunebed en 100 mensen toch? :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:43

secricible schreef:
Ik vermoed dat het alleen valse veiligheid is want die mensen gaan waarschijnlijk na de negatieve sneltest wel weer aan het werk moeten.

Ik zie in de zorg nu sl plekken waar men in afwachting vd uitslag gewoon door moet. Wel met PBM maar toch

Wat vind je daar valse veiligheid aan? Negatief is negatief, toch?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:47

rien10 schreef:
secricible schreef:

Blijkbaar niet als men wil dat je na een negatieve test nog een PCR test doet toch? Dan ga je er vanuit dat een deel van die mensen alsnog positief is lijkt me.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:58

Negatief en positief door elkaar gehaald misschien , gebeurt vaker.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 11:04

Ik vindt Rolde niet zo groot hoor haha is in mijn ogen echt een dorpje.

Rolde lijkt altijd heel druk door al het sluipverkeer wat er doorheen komt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 11:06

Zo'n 3800 inwoners. Vind ik niet klein haha
Meer dan waar ik woon en ik vind ons dorp vergeleken met andere in de buurt groot.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 11:10

opisop_shop schreef:
Zo'n 3800 inwoners. Vind ik niet klein haha
Meer dan waar ik woon en ik vind ons dorp vergeleken met andere in de buurt groot.

Misschien dat dit het is. Ik vind een dorp met meerdere supermarkten en andere winkels sowieso niet klein :')

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 11:23

Klopt. Veel dorpen hier in de buurt hebben geen voorzieningen. Wij hebben o.a supermarkt, kapper, bloemist, huisarts, tandarts. Dan vind ik een dorp niet klein. Rolde ken ik niet dus weet niet wat voor voorzieningen daar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 11:32

Rolde heeft veel, winkelcentrum met allerlei winkels, meerdere supermarkten en ook een aantal cafe's en restaurants. Dus ja, ik vind Rolde echt niet klein.

Maar goed, dit is offtopic :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 12:31

secricible schreef:
rien10 schreef:

Blijkbaar niet als men wil dat je na een negatieve test nog een PCR test doet toch? Dan ga je er vanuit dat een deel van die mensen alsnog positief is lijkt me.

Precies, negatief is niet altijd negatief op een sneltest.

Nu is geen enkele test 100% betrouwbaar. Maar sneltesten geven wat vaker vals negatieven dan een PCR.
Meer uitleg:
https://www.ggdtwente.nl/actueel/nieuws ... ona-testen

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 12:33

Maar waar is een sneltest dan precies nuttig voor? Als iedereen die negatief is de reguliere test ook nog moet doen zorg je er niet voor dat mensen sneller aan het werk kunnen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 12:43

Ja ik zie het ook niet helemaal.. mensen die positief testen mogen niet werken, en mensen die negatief werken mogen dan ook nog niet werken, en die zijn wellicht langer aan het wachten op een uitslag..
Ik had gehoopt dat mensen die negatief testen dan gewoon weer aan het werk konden?

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 12:44

ik heb begrepen dat ze wel eens fout positief geven maar niet snel fout negatief, daarom bij positief nog een reguliere test.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 12:54

mag schreef:
ik heb begrepen dat ze wel eens fout positief geven maar niet snel fout negatief, daarom bij positief nog een reguliere test.

Dit zou inderdaad wel positief kunnen zijn.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 13:06

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens _/-\o_
Deze man al in een paar debatten zien mee discuteren en vind hem er een hele goede visie op hebben

Er moet een manier zijn om te leven met het coronavirus

Je kan veel over deze 2e lockdown zeggen, maar niet dat hij door niemand voorspeld was. Het is wat makkelijk om de schuld bij “de versoepelaars” van september te leggen. De oorzaken van de ontsporing zijn complexer en liggen veel vroeger, in feite eerder in mei, na de eerste lockdown. Het zou eerlijker zijn om te zeggen dat we sindsdien Covid19 niet echt meer beheerden of beheersten, we kregen louter een gratieperiode door het seizoen. België vertrouwde op een “bubbelstrategie”, maar dat werkt gewoon niet. Niet alleen is er geen duidelijke interpretatie van deze strategie, en begreep niemand hetzelfde, maar hij was noch controleerbaar noch afdwingbaar. Een dergelijke bubbelstrategie verstrengen of versoepelen is wereldvreemd: alsof je überhaupt controle had.

Dat het meer uit de hand loopt in België dan in andere landen is dus niet terug te brengen tot één element. In feite falen we op elk aspect van de 4 noodzakelijke fasen in een succesvolle Covid19strategie: preventie-detectie-bedwingen-behandeling (prevent-detect-contain-treat). De discussie in België over al-dan-niet-mondmaskers duurde veel te lang, en de toepassing bleef te beperkt. Men overbenadrukte “handen wassen” en onderbelichtte het belang van ventilatie en het gevaar van aerosole transmissie. Het hele systeem van tracking-testing-tracing was niet klaar in september en de corona-app was pas klaar als de tweede golf al op snelheid kwam en werd nooit gepromoot of als beleidstool gebruikt. De ziekenhuiscapaciteit bleef ongeveer dezelde als in de eerste golf, minder dan de helft van Duitsland. Er was geen dijk tegen Covid19, de lekken kwamen van alle kanten: Brussel lekte als een vergiet, er was geen controle van reizigers uit het buitenland, studenten namen het virus mee naar huis en toen het seizoen omsloeg, kreeg het virus volledig vrij spel.

De huidige maatregelen zullen de besmettingen remmen, maar brengen heel veel non-covid19 gezondheidsschade en uiteraard onnoemelijk veel economische schade. De niet Covid19-gerelateerde schade is echter moeilijker te meten of komt op lange termijn: leerachterstand, mentale gezondheidsschade, werkloosheid, armoede, huiselijk geweld, onvoldoende preventieve geneeskunde van andere pathologieën… ze worden niet dagelijks gemeten door Sciensano en dus krijgen ze geen aandacht. Onze huidige strategie rekent al een tijdje op een vaccin. Dat is echter geen zekerheid, en mag niet de enige optie zijn. Corona kan immers wel eens veel langer duren.

Het gebrek aan beleid in de periode mei-september moet nu goedgemaakt worden door een overdrive aan harde maatregelen, inclusief een angstcultuur hoofdzakelijk uitgegoten boven het deel van de bevolking dat de media volgt en de maatregelen eveneens goed opvolgt. Of de minder bereikbare bevolkingsgroepen ondertussen ook mee zijn weten we niet. Misschien moet men die strategie ook wat bijstellen.

Het probleem van de huidige strategie is dat je die niet meer kan stoppen. Nooit zullen de cijfers voldoende comfort geven om “te versoepelen”. Dat een harde lockdown minder economische schade oplevert dan aanmodderen is maar een deel van de waarheid: het geldt alleen als je dat met één harde lockdown kan bereiken. Een opeenvolging van lockdowns is zowat het meest schadelijke voor mens en economie. “De hamer gebruiken tot het gaatje” is trouwens een utopie in België. Dat kan alleen als je alle lekken kan dichten (onmogelijk gebleken, en nog steeds niet bijgesteld) zowel tijdens de lockdown, maar vooral ook erna. Anders sukkel je van de ene in de andere lockdown.

Wat moeten we dan wel doen? Onze betrachting zou moeten zijn om tussen nu en mei een “corona modus vivendi” te vinden. We moeten een manier vinden om te leven met het virus. Een lockdown slaat het leven uit de maatschappij, doodt de economie, maakt mensen ziek, ontneemt jeugd kansen en fnuikt hun ontwikkeling. Die laatste schade heeft een horizon van 80 jaar, en het is onverantwoord daar ook geen rekening mee te houden.

Berg dus de relanceplannen op. We hebben er geen geld voor, ze worden door lobby en roekeloze mensen gestuurd, en lossen bovenstaande niet op. Het beste relanceplan is een nieuwe lockdown te vermijden. Dat moet nu de basis zijn.

We moeten veel strenger zijn op het kader om vrijer in het leven te kunnen worden. Mondmaskers, afstand en ontsmetten blijven de eerste preventiebarrières. Maar de corona-app is de sleutel voor een modus vivendi. Verplicht de app voor iedereen die bepaalde plaatsen wil bezoeken, openbaar vervoer wil gebruiken edm. Hoe meer mensen hem gebruiken hoe accurater. Heb je een indicatie van laag risico dan zal je meer mogen doen, als je een indicatie hebt van hoog risico dan moet je verplicht een week (of langer) in quarantaine. Handhaving wordt met de app makkelijker. Detectie ook, en containment eveneens. Zet QR-codes op de app, zodat je kan scannen waar je bent geweest. Als dit allemaal niet kan/traag loopt in België, doe het dan al in Vlaanderen. Ja, er zal discussie zijn over privacy. Maar uw besmettelijkheid is geen zaak van privacy, maar van nationaal belang geworden.

Neem geen lineaire maatregelen zoals “horeca-sluiten”, maar bepaal het kader, doe controles, en bestraf overtreders. De app zal leren waar mensen besmet geraakten. Fairness is belangrijk, algemene maatregelen zijn niet fair, en bestraffen het overgrote deel veilige restaurants of winkels. Dit is een pleidooi voor asymmetrische maatregelen.

Doe zoveel mogelijk buiten. Sta meer terrassen toe, laat winkeliers buiten hun waren verkopen, zet de ramen open, doe eindelijk “operatie open lucht”. Verplicht mondmaskers in steden en drukke plaatsen, maar laat mensen sporten zonder. Sporten, bewegen, buiten zijn versterkt het immuunsysteem, dat hebben we nodig. Sportwedstrijden moeten kunnen: buiten, zonder gebruik van binnenruimtes. Niet optimaal, maar beter dan niets.

Verhoog ondertussen ook verder de capaciteit van de ziekenhuizen, wees creatief. Uiteraard kan je niet zomaar snel-snel mensen opleiden, maar we verloren al zes maanden: daarin had al veel kunnen gebeurd zijn. Het initiatief om vrijwilligers en studenten in te schakelen is fantastisch: ze kunnen helpen en het zorgpersoneel ontlasten en bijstaan. Zet nog meer het leger in, gebruik alle beschikbare zalen en improviseer waar nodig.

De tweede lockdown lijkt te veel op de eerste: een hamer, angst, een dalende curve, en vervolgens dezelfde problemen. Pak het anders aan. We moeten naar een modus vivendi met corona. Strenger en harder zijn over het kader, soepeler bij veilige omstandigheden en veilige personen. Alleen dan overwinnen we Covid19 zonder blijven andere gezondheidsschade en langdurige economische schade met veel negatieve maatschappelijke gevolgen.

https://www.demorgen.be/meningen/hoe-we ... ~b72f63f6/

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 13:08

Ineke2 schreef:
Blussem schreef:
Ik snap niet dat ze nog geen avond klok hebben ingevoerd in Rotterdam. Het zou alleen al goed zijn om de hoeveelheid vandalisme en illegale feesten terug te dringen.

O als je er zelf niet woont dan mogen nog strengere maatregelen van jou wel? Lekker makkelijk praten zo.

Nou, als wij hier ook de problemen hebben van veel vandalisme en illegale feesten dan zou ik het ook geen probleem vinden als ze dit hier zouden invoeren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 13:13

mag schreef:

Precies andersom dus volgens dit artikel van de ggd: https://www.ggdtwente.nl/actueel/nieuws ... ona-testen
Citaat:
Ik ben negatief getest met een antigeentest, wat nu?

Een positieve antigeentest is betrouwbaar. Een negatieve uitslag is dat niet. Je denkt dat je niet besmet bent, maar dat hoeft niet zo te zijn. Een antigeentest is minder gevoelig dan een PCR-test. Dat betekent dat als je minder virusdeeltjes hebt je onterecht een negatieve uitslag krijgt.

Volgens mij werken die sneltesten een beetje zoals een zwangerschapstest. Ze slaan uit met 2 streepjes bij voldoende deeltjes (in dit geval virusdeeltjes). Als je te vroeg test en dus niet voldoende deeltjes hebt krijg je een negatieve test.

Wat je nu ziet is dat medewerkers in de zorg in afwachting van hun test gewoon ingeroosterd blijven worden, bij tekort aan medewerkers. Ze dragen een mondkapje en handschoenen (dat is iig het advies maar ook dat gebeurt niet overal) en werken mogelijk positief door.
Met de sneltest zou je daar een deel van de positieve medewerkers uithalen, waardoor er waarschijnlijk minder positief geteste mensen door zullen werken. Maar het blijft gewoon dweilen met de kraan open, er lopen dan nog steeds positief geteste medewerkers op de werkvloer.