Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:14

Destination schreef:
Sassy schreef:
Het heuvelland afsluiten wordt in sommige dorpen wel heel letterlijk genomen:
[ [url=m/4W6EIz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb gelukkig alle dringende boodschappen in huis, ik hoef hier niet zo nodig het dorp uit, ik zou wel graag wat plantjes en potgrond willen hebben, maar alles wat niet dringend is schuiven we op.
En in de tuin hier is het goed toeven verder, dus we klagen niet.

Maar het is wel een beetje beangstigend, dat men om dagjesmensen te weren tot dit soort maatregelen overgaat :(

Ik vind het niet beangstigend, maar vooral erg dat het noodzakelijk is om het op zo’n manier af te sluiten.

Grens is wel niet officeel dicht, maar nadat er blijkbaar klappen uitgedeeld werden nadat hondertallen fietsers via de Akerstraat richting Nederland gingen heeft de gemeente Simpelveld besloten om op NL grondgebied deze wegversperring te plaatsen.
Daarvoor is er dan een noodverordening.

En dat is inderdaad heel erg dat zulke maatregelen ingezet moeten worden, geen woorden voor :r

Hier staan wegversperringen en verkeersregelaars aan het begin van ons dorp, nog even en dan moeten we een uitreksel van het bevolkingsregister bij ons moeten hebben om nog naar huis te mogen na het boodschappen doen, of na je werk :')

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:15

Destination schreef:
Sunnda schreef:
Iemand een idee waarom het in NL niet lukt om het aantal patienten dat met covid in het ziekenhuis gelegen heeft en naar huis mag te registreren? Het lijkt mij dat zo'n systeem is een paar dagen opgezet is, ik voorzie geen enkel probleem. :D

Volgens mij wordt dat nu ook gedaan? Er is een centraal systeem nu waar alle ziekenhuizen aan meewerken en daarin wordt bijgehouden hoe veel patiënten in welk ziekenhuis liggen.

Maar het is nergens terug te vinden of wel? :)

lenaa_tje

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:16

@sunnda waarom moeten gewone burgers toegang tot die gegevens? Lijkt mij helemaal niet relevant.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:19

lenaa_tje schreef:
@sunnda waarom moeten gewone burgers toegang tot die gegevens? Lijkt mij helemaal niet relevant.

Welke privacy raak je precies aan als je zegt: vandaag ...overleden, .... in het ziekenhuis genomen, ....op de ic en ....ontslagen.

Ik vind het toch wel goed om te weten hoe de verhouding is van die 8500 die in het ziekenhuis liggen of hebben gelegen. Liggen er nu nog 8000? Of 6000? 2000? Wat is het verloop van patienten die op de medium care liggen? Liggen die er ook zolang of kun je soms ook na een dag weer naar huis?
Dat is ook gewoon info die wat vertelt over de werking van het virus en hoeveel druk dat geeft in de ziekenhuizen.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 12-04-20 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:21

Sunnda schreef:
Iemand een idee waarom het in NL niet lukt om het aantal patienten dat met covid in het ziekenhuis gelegen heeft en naar huis mag te registreren? Het lijkt mij dat zo'n systeem is een paar dagen opgezet is, ik voorzie geen enkel probleem. :D

Het is niet verplicht

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:23

Marie_Anne, ik snap je punt volledig hoor. Ben het er ook wel mee eens...

Het is immers eenvoudig te testen, je neemt een pilletje. Klachten gaan weg? Pollen, klachten blijven? Geen pollen.

Alleen de vraag is, moet je zo'n pilletje gaan nemen? Werkt bij veel mensen enorm vermoeiend. Als ze dan gaan autorijden, kan je de zorg onnodig belasten.

Als mijn werkgever zegt dat ze me niet meer willen zien op kantoor hierom, zit ik maanden thuis te werken. Heel simpel, ik ga geen autorijden met dat spul.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:27

purny schreef:
Sunnda schreef:

Het is niet verplicht

Ik vind dat raar.

Het is toch ook heel belangrijk voor je info om te kijken hoelang patienten op de mediumcare bijvoorbeeld blijven? En hoeveel procent daarvan intern doorgaat naar de IC, of dat die direct van buitenaf komen.

Ik kan zo 100 vragen bedenken die belangrijk zijn in dat kader omdat het simpelweg informatie geeft over een nieuw virus en over de mate waarin het zorgsysteem belast raakt hierdoor..

We hebben het over 8500 mensen. Waarvan joost dus weet of die allemaal nog daar zijn of meer als de helft weer thuis zit na 5 dagen mediumcare. Of 10, of 30..

Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:28

Sunnda schreef:
lenaa_tje schreef:

Welke privacy raak je precies aan als je zegt: vandaag ...overleden, .... in het ziekenhuis genomen, ....op de ic en ....ontslagen.

Ik vind het toch wel goed om te weten hoe de verhouding is van die 8500 die in het ziekenhuis liggen of hebben gelegen. Liggen er nu nog 8000? Of 6000? 2000? Wat is het verloop van patienten die op de medium care liggen? Liggen die er ook zolang of kun je soms ook na een dag weer naar huis?
Dat is ook gewoon info die wat vertelt over de werking van het virus en hoeveel druk dat geeft in de ziekenhuizen.

Daar Ben ik ook benieuwd naar want hoeveel mensen zijn genezen en overleden na opname op de IC?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:32

Maar waarom moeten wij daar conclusies uit trekken. Ik ga er gewoon vanuit dat artsen/wetenschappers/ministers etc. Daar toegang toe hebben.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:33

Het is niet verplicht[/quote]
Ik vind dat raar.

Het is toch ook heel belangrijk voor je info om te kijken hoelang patienten op de mediumcare bijvoorbeeld blijven? En hoeveel procent daarvan intern doorgaat naar de IC, of dat die direct van buitenaf komen.

Ik kan zo 100 vragen bedenken die belangrijk zijn in dat kader omdat het simpelweg informatie geeft over een nieuw virus en over de mate waarin het zorgsysteem belast raakt hierdoor..

We hebben het over 8500 mensen. Waarvan joost dus weet of die allemaal nog daar zijn of meer als de helft weer thuis zit na 5 dagen mediumcare. Of 10, of 30..

Of zie ik het nu helemaal verkeerd?[/quote]

blijkbaar vind JIJ het belangrijk dat als burger te weten, maar wie weet is er besloten dat een burger niets heeft aan deze cijfers dus dat het geen zin heeft deze te publiceren, of dat ze ze uberhaupt wel bijhouden. Er worden dagelijks meerdere keren diverse wijzigingen in de cijfers gepubliceerd tig verschillenden staatjes bij houden en publiceren geeft alleen maar verwarring.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:47

Cijfers lijken toch behoorlijk stabiel de laatste dagen... Hoe zit dat met IC opnames? Sinds vrijdag weinig van meegekregen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:50

Ik vind het eerder raar dat er hier in NL maar beperkt getest wordt om eerlijk te zijn. Ja ze zijn aan het opschalen zeggen ze. Voor nu wordt de overige zorg nu getest. Ze zouden nu voldoende capaciteit moeten hebben.

Maar ze zien een afvlakking in toename, maar er wordt pas getest als je in het ziekenhuis terecht komt. Hoe kunnen ze alles langzaam aan weer gaan open gooien als je geen duidelijk beeld hebt van de werkelijke besmettingen.

_Cathalijne

@pien

RIVM voegt deze informatie toe aan het einde van het epidemiologisch rapport. Anders op stichting-nice.nl staat deze informatie ook. MOmenteel 2248 opnames, 400 overleden op de IC, of vlak erna, 180 levend van de IC af/levend het ziekenhuis verlaten.

Ik snap dat ze de cijfers niet zo vrij willen geven. Vind het zelf wel interessant, maar heb dan ook een stiekeme voorliefde voor statistiek :+ het volksgezondheid . Maar ik denk dat die data (net als al zoveel andere data die gepubliceert wordt), gemakkelijk misbruikt wordt door mensen. Want alle data die gepubliceert wordt moet in een kader geplaatst worden. Enkel losse cijfers heb je niets aan. Maar wat je toch veel ziet op o.a social media is dat data geplaatst wordt met een of andere quote eronder, en dat de data totaal uit z'n verband gerukt is (denk even terug aan dat plaatje van italië vs Nederland met het aantal besmettingen en doden, waarvan er werd gedacht dat NL hard Italië achterna ging). En als dat gebeurt met de data ga je je wel afvragen of het nuttig is dat mensen ervan op de hoogte zijn. Nu is er in ieder geval voldoende data dat de mensen het een beetje kunnen volgen. De rest gaan we later in de raporten nog wel lezen (als men daar nog geïnteresseerd in is).

pien_2010

Citaat:
Concernant l'activité hospitalière (1), 815 personnes sont actuellement hospitalisées (+40 par rapport à la veille), dont  264 en réanimation ou en soins intensifs (+35).  794 personnes sont sorties guéries de l’hôpital depuis le début de l’épidémie (+7). On déplore au total 180 décès parmi les personnes hospitalisées, soit six de plus en 24 heures.

Dit krijg ik elke avond in mijn mailbox en gaat over Nouvelle-Aquitaine in zijn geheel waarna het wordt uitgesplitst per regio.
Tussen haakjes geval wijst op toename laatste 24 uur. De gewone getallen op aantallen vanaf het begin.
Je leest dus ook de mensen die het zkh verlaten hebben (794 personen sinds begin epidemie).
815 mensen worden nu verpleegd,( 40 + met gisteren), 264 op de IC met of zonder beademing (+35 met gisteren) 180 doden sinds het begin waarvan 6 dus de laatste 24 uur.
Dat dit aantal zo hoog is heeft te maken met regio Bordeaux maar ook met de verplaatsingen naar bv Limoges chu (universiteits zkh) vanuit regio rondom Parijs.

Ik vind dit heel overzichtelijk en fijn en ook duidelijk en zou dit ook graag van Nederland zien. Ik heb alleen dit stukje uit de mail gebruikt maar elke regio wordt op deze manier gepubliceerd en de cijfers komen van de Franse RIVM

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:56

Zulke statjes krijgen wij hier ook elke dag in het journaal.
Aantal nieuwe besmettingen. Aantal overlijdens ( in ziekenhuizen en daarbuiten opgesplitst ).
Mensen opgenomen in het hospitaal waarvan X-aantal op de IC.
En het aantal mensen die het hospitaal mogen verlaten hebben.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:03

@kiki omdat het meer testen op dit moment naar een volksgezondheids perspectief niet veel uitmaakt. Ja dan weten we meer, maar zolang we in lockdown zitten maakt het aantal besmettingen in feite niet zoveel uit (want in principe kom je niet in contact met zieke personen, vitale sectoren daargelaten, en ook daarvoor geldt ben je ziek, blijf thuis. Zorgmedewerkers maar even buiten beschouwing gelaten, maar daar wordt dan ook sinds deze week meer getest).

Straks als ze maatregelen gaan opheffen is het wel belangrijker dat er meer en sneller getest kan worden. Tegelijk is het mooi als ze kunnen gaan inzetten op grootschalige screening van antistoffen omdat je daar in feite meer aan hebt dan aantonen of je besmet bent, aangezien er ook mensen subklinisch besmet zijn.

Vergeet niet dat je, wil je volledig testen je in principe iedereen moet testen. En aangezien zo'n test enkel een idicatie is van de status op dat moment zou je in het ideale scenario 17 miljoen testen dagelijks moeten afnemen en verwerken, maw, dat gaat dus niet. Dus gaan ze voorlopig de mensen testen met het hoogste risico op besmetting.

Niet alleen in Nederland, maar in alle landen wordt beperkt getest. Want ookal heeft duitsland bijna 1,4 miljoen tests afgenomen de afgelopen weken, het is nog altijd een land van 80 miljoen inwoners. Daarin moet ik wel toegeven dat Nederland met zo'n 6000 tests per miljoen inwoners aan de lage kant zit, maar zelfs een land als amerika met ruim 2,5 miljoen afgenomen tests (en dan klinkt echt als heel veel), neemt er "maar" zo'n 8000 per miljoen inwoners af. Kortom zelfs met de testcapaciteit sterk vergroten zijn de aantal tests die je afneemt doorgaans nog steeds heel erg weinig. En dat geld voor alle landen.

Momenteel zien we eigenlijk niet echt een afvlakking in het aantal toenamen, een week geleden stonden we op zo'n 800 mensen per dag, nu is dat alweer verhoogd naar meer dan 1000, o.a. door het toenemen in testen. Het percentage mensen wat positief test op het aantal testen dat wordt uitgevoerd ligt volgens mij al een tijdje stabiel rond de 20-25%. (wat ik eigenlijk nog vrij laag vind gezien de meeste mensen mensen in de zorg toch een aanzienlijk hoger risico lopen op besmetting, maar dat ter zijde).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:08

kiki1976 schreef:
Ik vind het eerder raar dat er hier in NL maar beperkt getest wordt om eerlijk te zijn. Ja ze zijn aan het opschalen zeggen ze. Voor nu wordt de overige zorg nu getest. Ze zouden nu voldoende capaciteit moeten hebben.

Maar ze zien een afvlakking in toename, maar er wordt pas getest als je in het ziekenhuis terecht komt. Hoe kunnen ze alles langzaam aan weer gaan open gooien als je geen duidelijk beeld hebt van de werkelijke besmettingen.

Nouja je kan toch stellen dat de gezondheid relatief goed is of beter wordt en het virus niet heftig genoeg toeslaat.

Als mensen niet in het ziekenhuis terecht komen, dan is er toch ook geen druk op de zorg?

Dat is in mijn optiek het voornaamste doel van de maatregelen. De druk op de zorg zo laag mogelijk houden zodat de zorg voor iedereen toegankelijk blijft in deze crisistijd.

Ik ken ook 4 mensen die het hebben/gehad, waarvan sowieso 3 getest. Allemaal thuis gelukkig.

Als je dan kijkt naar het aantal opnames, rond de 200 de laatste dagen, en het aantal besmettingen 1000-1400, dan kan je wel stellen dat er meer wordt getest dan alleen de ziekenhuis opnames...

Ik zou ook wel willen weten hoeveel mensen er negatief getest worden. Als er nu 17.000 testen per dag worden gedaan, dan zou je toch zeggen dat er maar heel weinig positief zijn. Nog geen 10%...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:13

Pandora is België hé waar jij woont?

Graag wil ik meediscussiëren. Ik woon in Frankrijk en ik vind dat Macron het heel goed doet. Ik Ben Nederlandse en ik vind dat Rutten het heel goed doet. Zelf zou ik graag onder de regelgeving van Nederland vallen, past me beter, maar ik weet niet zeker of de discipline die daarvoor nodig is, daar er geen dwang is, zou werken voor de Fransen.

Ik heb vragen, zowel hoe hier in Nederland zaken gaan als in Frankrijk, maar ik merk een enorme schroom want te gauw zo heb ik zelf ervaren, word ik weggezet als iemand die vanaf het buitenland met het vingertje zou wijzen naar Nederland.
Dat houdt me tegen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:14

Afbeelding
Hier weer een goed voorbeeld van 'dit geldt niet voor mij'. Eigenaresse van verzorgpony gaf ook aan dat zij zelf mensen een zelfde soort hek had zien verplaatsen om er gewoon langs te rijden met auto....

Tja, dan snap ik het wel dat er gemeentes zijn die betonblokken plaatsen op bepaalde plekken.....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:16

Danseresje schreef:
[ [url=m/Mvitx2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier weer een goed voorbeeld van 'dit geldt niet voor mij'. Eigenaresse van verzorgpony gaf ook aan dat zij zelf mensen een zelfde soort hek had zien verplaatsen om er gewoon langs te rijden met auto....

Tja, dan snap ik het wel dat er gemeentes zijn die betonblokken plaatsen op bepaalde plekken.....

Ik zag net bij bollenvelden allemaal Chinezen... Foto's op de NOS...

Bizar...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:18

Ik vind het ook apart dat het niet verplicht is. Nu krijgen we geen goed beeld over hoeveel mensen er beter zijn. En dat vind ik heel jammer.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:23

Janine1990 schreef:
Danseresje schreef:
[ [url=m/Mvitx2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zag net bij bollenvelden allemaal Chinezen... Foto's op de NOS...

Bizar...

Normaal wandel ik veel. Nu was ik al drie weken niet geweest...... Als ik nog beetje normaal wil kunnen lopen, moet ik eigenlijk uiterlijk zeven uur weg. En daar heb ik moeite mee.... Normaal trek ik gewoon de wandelschoenen aan....

Maar als positieve noot voor iedereen even een paasbloemetje uit de Bollenstreek:
Afbeelding

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:26

pien_2010 schreef:
Pandora is België hé waar jij woont?

Graag wil ik meediscussiëren. Ik woon in Frankrijk en ik vind dat Macron het heel goed doet. Ik Ben Nederlandse en ik vind dat Rutten het heel goed doet. Zelf zou ik graag onder de regelgeving van Nederland vallen, past me beter, maar ik weet niet zeker of de discipline die daarvoor nodig is, daar er geen dwang is, zou werken voor de Fransen.

Ik heb vragen, zowel hoe hier in Nederland zaken gaan als in Frankrijk, maar ik merk een enorme schroom want te gauw zo heb ik zelf ervaren, word ik weggezet als iemand die vanaf het buitenland met het vingertje zou wijzen naar Nederland.
Dat houdt me tegen.

Ik denk dat mensen best open staan voor discussie hier ;-). Probleem is dat in de eerdere epidemiefase er heel erg hard naar NL gewezen werd dat het losse beleid van hier ging zorgen voor complete rampscenario's. Daarnaast zijn er hier op bokt een aantal mensen (die ik verder niet bij naam noem), die nogal hard constant het beleid van NL afblaffen (zowel Nl als niet NL), waardoor er soms wat verhitter gereageerd wordt. Maar zolang je een beetje open en genuanceerd naar de kwestie kan kijken, en dat ook zo kan formuleren, valt het volgens mij nog wel mee met hoe mensen reageren ;).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:33

Janine, dat extra testen gebeurt nu voor het overige zorg personeel, dus dan is het logisch dat dit getal hoger is dan de daadwerkelijke ziekenhuis meldingen. Of zie ik dat verkeerd.

Het meer "gevallen" testen lijkt mij juist wel belangrijk (neem bv Tinus dr ouders, vermoeden corona maar wordt niet getest).
Maar mijn reactie/vraag is gericht op, straks bij het versoepelen van de regels.
Naar mijn mening moet je dan wel een beter beeld hebben. Want als er nog genoeg met matige klachten rondlopen dan vrees ik wel snel weer een toename.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:36

Het probleem is denk ik ook @Cathalijne (wouw mooie naam) dat nieuws niet altijd klopt en we allemaal de neiging hebben datgene wat we zelf doen als het beste te labelen.

Wat nieuws betreft:
1. In Frankrijk werd de manier van Nederland enorm afgekraakt in de nieuwsberichten. Ook door mijn vrienden en ik werd daarmee geconfronteerd. Toen ik echter vertelde dat 5 -6 weken geleden toen ik even in Brabant was de pleinen en wegen in die stad leeg waren én het restaurant waar ik at met mijn zoon zo goed als leeg al was waren ze stomverbaasd. Wat een discipline. Tevens waren ze stomverbaasd dat manlief en ik in vrijwillige quaranteine gingen. Dat hoefde toch niet......ja dat moet dus wel want wij waren 12 uur in besmet corona gebied geweest en dus gelijk 5 dagen eerder terug gereisd naar huis hier, vandaar afscheid etentje met zoonlief ipv 5 dagen bij hem blijven |(
2. Zweden beleid wordt negatief beschreven in het Nederlandse en Franse nieuws, "ze doen maar een dotje". Totdat ik van een Zweedse kennis hoorde dat vrijwel iedereen thuis zit ondanks dat alles nog open is. Wie heeft er gelijk zij of de berichten?

Dat maakt het ook wel lastig.