Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:12

Palmera schreef:
Zou een citroën saxo van 38 jaar nog goed zijn? :+
Ik wéét dat het de bikkels onder de auto's zijn, maar 38 is mischien wat oud?

Kom je met dat soort auto-leeftijd niet onderhand op een punt dat de (sloop)onderdelen langzaamaan zeldzaam beginnen te worden, en dat je richting "oldtimer zeldzaamheid" bedragen moet gaan denken om nog aan een simpel onderdeel te kunnen komen?

Mizora

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:19

Hoe roestgevoelig is jouw omgeving? Roest is voor dit soort oude auto's vaak het grootste punt. En of het aantal kilometers binnen het redelijke ligt. 2.5 ton is wel oké, 3.5 ton moet hij wel heel goedkoop voor zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:23

Gaat die teller wel zo ver?
Meestal begonnen die bij een ton weer bij 0.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:29

Bij mijn Alfa Romeo van 1987 gaat hij inderdaad wel zover, maar bij mijn Suzuki Alto uit 1997 ging hij inderdaad maar tot 99.999, dat was ik vergeten. Uiteindelijk is die met 187.000 km op de teller naar de sloop gegaan, waarbij roest de grootste oorzaak was (er was al een keer een kabel in de kabelboom doorgeroest en ook de brandstoftank had nu een gat, maar er was meer aan het wegroesten wat essentieel was).

Dan zal het afhangen van de eerlijkheid van de verkoper.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:55

APCIII schreef:
Palmera schreef:

Kom je met dat soort auto-leeftijd niet onderhand op een punt dat de (sloop)onderdelen langzaamaan zeldzaam beginnen te worden, en dat je richting "oldtimer zeldzaamheid" bedragen moet gaan denken om nog aan een simpel onderdeel te kunnen komen?

Dit is wel een dingetje.

Auto heeft 183646km gelopen. De afstanden zijn hier korter. ;)

Roest: kan vooral komen van zilte lucht, en is dan goed te zien op bv dak. Dat zal ik eens inspecteren.

Ik weet het grwoon niet. Ik ben mijn warmte allergische c1 spuugbeu zo onderhand en wil ervan af. Maar ik heb gewoon geen vette spaarpot op dit moment. En ook geen magere...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:13

Palmera schreef:

Nee

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:35

Waar wordt aan gedacht bij verrassend?

Ik moet een foto opdracht met het onderwerp verrassend doen.
Verder dan een verrassend kind, een cadeautje of een knop van een bloem kom ik niet.
En hij moet sterk zijn en binnen een week kunnen worden gemaakt _O-

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:14

Ik denk dan gelijk aan een setting/omgeving met daarin een object wat je niet verwacht.

Leuke opdracht!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:40

Ja, iets wat niet is wat het lijkt ofzo.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:46

Een cadeau verpakking met daarin de hel + duiveltje?
Of een huilend/verdrietig persoon, en dan zie je in de reflectie van het oog dat het tranen van geluk zijn (bv. omdat ze een cadeautje hebben gehad)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:05

Palmera schreef:

Dat ligt aan het gebied waar de auto zijn 38 jaar heeft doorgebracht. Als je bijvoorbeeld een Amerikaanse klassieker jaren 50/60 zoekt dan wil je een auto uit gebieden ver weg van de kust. Arizona, Nevada, binnenlanden van Californië. Droge lucht. Geen roest.

Maar linksom of rechtsom, bij een auto van 38 jaar ga je een paar keer per jaar stilvallen. Hoeft niks dramatisch te zijn, maar auto’s uit de jaren 80-90 waren stomweg wat minder betrouwbaar dan de auto’s van nu. Daar staat tegenover dat ze meestal wat makkelijker te repareren zijn. Heb ooit iemand de bougie van een Opel kadett (voor de jongeren: dat heet tegenwoordig een Astra) zien afstellen met een bougie, een dubbeltje en een stoeprand: als het dubbeltje er nog net tussen past is de afstand voor de ‘vonk’ van de bougie net goed genoeg…… :D Dat soort geintjes kun je met moderne auto’s rustig vergeten.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:26

Amado7 schreef:

Verder dan een verrassend kind, een cadeautje of een knop van een bloem kom ik niet.

Aangezien de helft van de mensheid verrassend spelt als verassend zou ik een barbacue met aangebrand vlees fotograferen :')

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 23:08

Hilli schreef:
Amado7 schreef:

Aangezien de helft van de mensheid verrassend spelt als verassend zou ik een barbacue met aangebrand vlees fotograferen :')

_/-\o_

Ook mijn eerste gedachte... Maar als het voor een belangrijk project is zou ik toch een van de hiervoor genoemde ideeën kiezen :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 23:09

Iets wat verrast; bijvoorbeeld een tegenstelling. Een bruid op een uitvaart. Een jonge man kust een oudere vrouw.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 23:13

Oud mens met een jong veulen (dit is Bokt, toch)? :D
Ook de tegenstelling tussen de zwakte van een oud mens en de kracht van het jonge paard…..en toch de band.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 23:19

Cowboy55 schreef:
Palmera schreef:

Dat ligt aan het gebied waar de auto zijn 38 jaar heeft doorgebracht. Als je bijvoorbeeld een Amerikaanse klassieker jaren 50/60 zoekt dan wil je een auto uit gebieden ver weg van de kust. Arizona, Nevada, binnenlanden van Californië. Droge lucht. Geen roest.

Maar linksom of rechtsom, bij een auto van 38 jaar ga je een paar keer per jaar stilvallen. Hoeft niks dramatisch te zijn, maar auto’s uit de jaren 80-90 waren stomweg wat minder betrouwbaar dan de auto’s van nu. Daar staat tegenover dat ze meestal wat makkelijker te repareren zijn. Heb ooit iemand de bougie van een Opel kadett (voor de jongeren: dat heet tegenwoordig een Astra) zien afstellen met een bougie, een dubbeltje en een stoeprand: als het dubbeltje er nog net tussen past is de afstand voor de ‘vonk’ van de bougie net goed genoeg…… :D Dat soort geintjes kun je met moderne auto’s rustig vergeten.

Nou, ik kan wel wat geintjes hebben van een auto. Dr huidige demonteer ik eigenhandig bijna en ik zet ook het motorstoringslampje gewoon zelf uit als ik we door de keuring moeten.

Zo'n trucje met een bougie leer ik met plezier, maar stilstaan kan ik niet tegen
Dat is dus waarom deze eruit moet. Zodra het warm word verliest ie al zijn kracht en staan we stil. Vandaag was dat al na anderhalve kilometrr.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 23:23

Een doosje met 1 gebakje erin.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 23:23

Palmera schreef:
Cowboy55 schreef:

Nou, ik kan wel wat geintjes hebben van een auto. Dr huidige demonteer ik eigenhandig bijna en ik zet ook het motorstoringslampje gewoon zelf uit als ik we door de keuring moeten.

Zo'n trucje met een bougie leer ik met plezier, maar stilstaan kan ik niet tegen
Dat is dus waarom deze eruit moet. Zodra het warm word verliest ie al zijn kracht en staan we stil. Vandaag was dat al na anderhalve kilometrr.

Dat gaat je normaliter met een auto van 38 jaar oud ook gebeuren. Je probleem met de C1 klinkt als Vapor Lock trouwens. Je hebt geen injectiemotor gok ik. Het mengsel van lucht en benzinedampen in een atmosferische motor wordt qua volume qua warmte (dus uitgezette lucht) te groot waardoor de bougies geen explosie in de cilinders kunnen maken. Gevolg: te veel lucht dus een zwakke explosie in de cylinder dus geen vermogen dus prut. Bij een injectiemotor heb je dat niet. De verhouding benzinedamp vs lucht is gereguleerd: vandaar injectiemotor. No matter what qua hitte of koude. Typisch hitteprobleem bij een atmosferische motor. In de winter minder ellende en in de zomer wel?

Heeft je huidige auto een zomer- en winterstand in de luchtinlaat?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 00:21

Palmera schreef:
Cowboy55 schreef:

Dat gaat je normaliter met een auto van 38 jaar oud ook gebeuren. Je probleem met de C1 klinkt als Vapor Lock trouwens. Je hebt geen injectiemotor gok ik. Het mengsel van lucht en benzinedampen in een atmosferische motor wordt qua volume qua warmte (dus uitgezette lucht) te groot waardoor de bougies geen explosie in de cilinders kunnen maken. Gevolg: te veel lucht dus een zwakke explosie in de cylinder dus geen vermogen dus prut. Bij een injectiemotor heb je dat niet. De verhouding benzinedamp vs lucht is gereguleerd: vandaar injectiemotor. No matter what qua hitte of koude. Typisch hitteprobleem bij een atmosferische motor. In de winter minder ellende en in de zomer wel?

Heeft je huidige auto een zomer- en winterstand in de luchtinlaat?

Leuk, Cowboy, bedankt, erg interessant!
Ik heb eens gegoogled op Vapor Lock, nog nooit van gehoord namelijk.
Het komt overeen, op 1 punt na: we staan stil omdat de motor krachtloos is, ik kan het gaspedaal intrappen, pompen, op de koppelimg rammen, het maakt niet uit, we gaan nergens meer heen. Als ik de motor dan uitdoe, want hij slaat niet zelf af, dan start hij daarna direct weer. Maar dan hebben we nog steeds geen kracht, dat duurt even.

In de winter rij ik inderdaad vrolijk het eiland over, bergje op en weer af, gezellig pittig autootje. Maar hoe warmer hoe beroerder en vandaag was het toppunt wel bereikt.
Volgende auto word dus injectie. Hiervoor inderdaad een saxo gehad, injectie, en nooit gedonder gehad.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 01:03

Hoeveel plaatsnamen in Nederland zijn tevens achternamen van Nederlandse families? Zou daar een lijst van zijn?

Je hebt de plaats Kampen, maar ook de familie Kampen.
Je hebt het dorp Oosterzee, maar ook de familie Oosterzee.
Hetzelfde geldt voor Den Burg, Duiven, Nijkerk, Kranenburg...

Je zou bijna kijken of Bakker, De Jong en Jansen ook plaatsnamen zijn :P

(Psst, ik noem persee Nederlandse families. Om dingen als 'er is een familie in Mexico met de naam Wehl' te voorkomen.)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 01:06

Moet daar dan niet al het woord van of van de ofzoiets bijstaan?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 01:13

Ja met “van” er tussen zie je veel. Maar ik denk dat er van de meeste plekken wel achternamen zijn / zijn geweest.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 07:45

Kookaburra schreef:
Hoeveel plaatsnamen in Nederland zijn tevens achternamen van Nederlandse families? Zou daar een lijst van zijn?

(Psst, ik noem persee Nederlandse families. Om dingen als 'er is een familie in Mexico met de naam Wehl' te voorkomen.)

Bijna alle plaatsnamen hebben wel een achternaam.
Bij deze site kan je kijken wat er allemaal bestaat in NL door de plaatsnaam in te vullen.
CBGfamilienamen.nl

Van de meest achternamen kan je ook vinden waar ze vandaan komen.
In andere culturen zoals hindoeïsme kan het weleens anders werken, maar veel andere culturen niet.

Maar niet alles is plaatsnaam of locatie.
Janzen, Janssens, Jansen etc zijn afgeleid van Jan zijn zoon.

Achternamen als bakker, waterdrager, naaktgeboren, de groot.
Zijn afgeleid van een beroep doe mensen vroeger hadden of van een gebeurtenis waardoor mensen die naam kregen.
Soms gewoon de naam van hun vader of een heilige, zoals Thomas, Anthonius etc.

Kijk bijvoorbeeld naar:
Alsemgeest, die teelden in de middeleeuwen alsemkruid op de Geest (dat was een type akker wat bij een kerk of een abdij hoorde).
Dus hoppa, gooi het samen, kort het af en je hebt een naam :')

Van de meeste achternamen van je de genealogie goed vinden online en in historische documenten. Ook of je een familiewapen hebt oid bij een oude naam.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:13

c_alsemgeest schreef:
Kookaburra schreef:

Bijna alle plaatsnamen hebben wel een achternaam.
Bij deze site kan je kijken wat er allemaal bestaat in NL door de plaatsnaam in te vullen.
CBGfamilienamen.nl

Van de meest achternamen kan je ook vinden waar ze vandaan komen.
In andere culturen zoals hindoeïsme kan het weleens anders werken, maar veel andere culturen niet.

Maar niet alles is plaatsnaam of locatie.
Janzen, Janssens, Jansen etc zijn afgeleid van Jan zijn zoon.

Achternamen als bakker, waterdrager, naaktgeboren, de groot.
Zijn afgeleid van een beroep doe mensen vroeger hadden of van een gebeurtenis waardoor mensen die naam kregen.
Soms gewoon de naam van hun vader of een heilige, zoals Thomas, Anthonius etc.

Kijk bijvoorbeeld naar:
Alsemgeest, die teelden in de middeleeuwen alsemkruid op de Geest (dat was een type akker wat bij een kerk of een abdij hoorde).
Dus hoppa, gooi het samen, kort het af en je hebt een naam :')

Van de meeste achternamen van je de genealogie goed vinden online en in historische documenten. Ook of je een familiewapen hebt oid bij een oude naam.

Nu heb ik zin om Kruistocht in Spijkerbroek weer te lezen. Daar was het geloof ik een heel ding dat die hoofdpersoon zei dat hij Huppeldepup van Amersfoort heette, en iedereen dacht gelijk dat hij van adel was omdat hij de naam van zo'n grote stad in zijn titel had. (Volgens mij bestonden echte achternamen nog niet in de tijd van de kruistochten?)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:45

Dank voor alle opties. Daar kan ik zeer zeker wat mee! :D