Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 21:43

Het ging mij om de toon waarop, maar goed misschien ben ik te aangebrand in mijn reactie. Ik woon niet in Rotterdam, maar er wel in de buurt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 21:47

Ineke2 schreef:
Het ging mij om de toon waarop, maar goed misschien ben ik te aangebrand in mijn reactie. Ik woon niet in Rotterdam, maar er wel in de buurt.

Misschien ligt het aan wie het zegt dan maar dan nog mag ik het natuurlijk als nog wel eens zijn.
Opnieuw ik zou het wel net zo eens met een avondklok als in mijn stad zoveel besmettingen waren.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 22:05

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 22:06

Dan kan niemand je dwingen lijkt me?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 22:08

Coby schreef:
https://nos.nl/artikel/2355372-coronasn ... litie.html
Zelf ben ik het hier volledig mee eens.
Maar... wat wanneer je uit principieel oogpunt niet getest wilt worden en liever quarantaine wilt?

Het gaat hier om beroepen die je niet vanuit huis kunt uitvoeren, dus dan zou dat werkweigering zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 22:09

Dan zou ik zeggen: lekker in quarantaine gaan?

Maar in Slowakije hebben ze vrijwel de hele bevolking dus die keuze gegeven: sneltest en indien positief thuisblijven met doorbetaald verlof, of geen test en thuisblijven met onbetaald verlof. Drastisch, maar wel helder.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 22:10

Ja dat bedoel ik. Wordt het dan gezien als werkweigering?
Of inderdaad onbetaald verlof!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 22:29

Je werkgever mag je niet verplichten tot testen en mag je ook niet verplichten om verlof op te nemen als je in quarantaine moet.
Je mag je gewoon ziek melden met milde klachten, eventueel kan er met de bedrijfarts gekeken worden naar alternatieve werkzaamheden als je niet ziek genoeg bent om niks te doen. Eventueel kan je dan ook vrijgesteld worden van werk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 22:41

Secricible: dat is de situatie nu. Maar als er een grootschalige operatie zou komen om iedereen te testen en heel snel de verspreiding gericht terug te brengen, is dat iets om te overdenken. Uiteindelijk zijn het altijd afwegingen van de diverse belangen en rechten.
(Maar zolang er geen gerichte plannen zijn die kant op, is het ook niet eenvoudig om te zeggen hoe dat afgewogen wordt.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 22:50

Mijn neefje wordt zaterdag 4 en nu is hij dus verkouden.. Mijn zusje vindt het belachelijk dat mensen hierom niet willen komen, want dat kun je een kind niet aandoen :roll:
Maar even aan mijn moeder overgelaten om haar te vertellen waarom mensen, waaronder ik, dat niet willen..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 22:52

Blijkbaar lezen wij twee verschillende artikelen dan. Ik lees namelijk niks in dit artikel dat er een grootschalige operatie komt om iedereen te testen. Alleen dat er voor cruciale groepen dadelijk een mogelijkheid komt om je te testen met een sneltest op locatie.

En ik betwijfel of een grootschalige testoperatie in NL zou leiden tot het schenden van het grondwettelijke recht op zelfbeschikking. Áls er al sprake zou zijn van zo’n testoperatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 23:12

Grootschalig testen zou in eerste instantie voor zorg onderwijs en politie zijn, die plekken die zwaar in de problemen komen wanneer veel collega’s dagen afwezig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 23:41

Relaxed schreef:
Mijn neefje wordt zaterdag 4 en nu is hij dus verkouden.. Mijn zusje vindt het belachelijk dat mensen hierom niet willen komen, want dat kun je een kind niet aandoen :roll:
Maar even aan mijn moeder overgelaten om haar te vertellen waarom mensen, waaronder ik, dat niet willen..

Hoe had ze het uberhaupt gezien dan? Je mag per dag max. 2 mensen op visite hebben. Misschien heeft ze wat aan deze site om te begrijpen dat je niet komt:

https://www.magikhethuisverlaten.nl

Dat kind kan je prima uitleggen waarom niemand komt. Beetje moeite doen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 23:45

idinn schreef:
Relaxed schreef:

Hoe had ze het uberhaupt gezien dan? Je mag per dag max. 2 mensen op visite hebben. Misschien heeft ze wat aan deze site om te begrijpen dat je niet komt:

https://www.magikhethuisverlaten.nl

Dat kind kan je prima uitleggen waarom niemand komt. Beetje moeite doen hoor.

Ze woont in Duitsland dus daar mag meer, maar we zouden dan alleen met ons gezin komen. Ze vindt corona sowieso belachelijk en onzin. Ik denk alleen iets meer aan het grote geheel :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 00:30

Marcella schreef:
Blussem schreef:
Ik snap niet dat ze nog geen avond klok hebben ingevoerd in Rotterdam. Het zou alleen al goed zijn om de hoeveelheid vandalisme en illegale feesten terug te dringen.

Misschien wegens personeel te kort bij de politie.

In Rotterdam en het Rijnmond-gebied wordt erg veel 24/7 gewerkt.
Dus dan moet er veel controle zijn of mensen noodzakelijk onderweg/op straat zijn.

Daarbij zijn de horeca en theaters/bioscopen gesloten. En door de herfst winter, is het 's avonds helemaal niet zo druk op straat.
Dus ik denk niet, dat een avondklok erg veel zal bijdragen aan het verminderen van de besmettingen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 00:56

@relaxed, heb je dat wel goed dat er in Duitsland meer mag?

Imo is Duitsland best streng, zo werd reservering van mijn neefje kreiz Nordhorn bij hotel in Bremen geweigerd omdat hij in code rood gebied woonachtig is.
Jammer dat hij voor zijn werk in Bremen moet zijn en daar moet overnachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 07:57

tienus63 schreef:
@relaxed, heb je dat wel goed dat er in Duitsland meer mag?

Imo is Duitsland best streng, zo werd reservering van mijn neefje kreiz Nordhorn bij hotel in Bremen geweigerd omdat hij in code rood gebied woonachtig is.
Jammer dat hij voor zijn werk in Bremen moet zijn en daar moet overnachten.

Klopt, maar je mag daar nog wel met meer mensen thuis afspreken. Dit gaat immers ook niet om een hotelovernachting :+

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 08:45

Relaxed schreef:
Klopt, maar je mag daar nog wel met meer mensen thuis afspreken. Dit gaat immers ook niet om een hotelovernachting :+

Zij woont misschien in Duitsland, maar doen jullie dat ook?
In Nederland geldt in ieder geval:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/11/03/tijdelijke-verzwaring-van-de-gedeeltelijke-lockdown schreef:
Reizen en het boeken van reizen naar het buitenland wordt tot half januari afgeraden, tenzij strikt noodzakelijk.

Dat lijkt mij voldoende excuus om niet naar die verjaardag te hoeven.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 08:55

T is net zoals vakanties he...afgeraden. Dus niet verboden .
Aldus vele mensen...

Zeg niet dat Relaxed zo denkt, en ik zelf zeker niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:04

Ik wil best even naar de verjaardag van mijn neefje, maar niet met 7 volwassenen en een verkouden kind in 1 woonkamer. Dus ik ga nu smiddags heen als er verder niemand is en nog even overleggen dat mijn ouders hetzelfde doen. Als gezin zien we elkaar nog doordat we allemaal deze periode jarig zijn, buiten dat zie ik niemand.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:09

Ik moet het nog zien van die sneltesten. Nos heeft het alleen over ziekenhuis en verpleeghuiszorg. Zal dus wel niet voor de gehandicapten zorg zijn. Begreep dat collega's in het land ook al moeite hadden om met voorrang getest te worden omdat ze volgens de GGD medewerkers geen recht hierop hadden. Terwijl wij ook dat speciale nummer mogen bellen. Als er geen begeleiding is, is er toch echt wel een heel groot probleem op de groep.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:11

Relaxed schreef:
Ik wil best even naar de verjaardag van mijn neefje, maar niet met 7 volwassenen en een verkouden kind in 1 woonkamer. Dus ik ga nu smiddags heen als er verder niemand is en nog even overleggen dat mijn ouders hetzelfde doen. Als gezin zien we elkaar nog doordat we allemaal deze periode jarig zijn, buiten dat zie ik niemand.

Zou gewoon helemaal niet gaan als er één gezinslid zit te snotteren. Doe gewoon even videobellen. Dat kadootje komt een week later dan wel.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:21

Zij woont misschien in Duitsland, maar doen jullie dat ook?
In Nederland geldt in ieder geval:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/11/03/tijdelijke-verzwaring-van-de-gedeeltelijke-lockdown schreef:
Reizen en het boeken van reizen naar het buitenland wordt tot half januari afgeraden, tenzij strikt noodzakelijk.

Dat lijkt mij voldoende excuus om niet naar die verjaardag te hoeven.[/quote]
Voor klein grens verkeer waar dit onder valt is een bezoek wel mogelijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:23

Coby schreef:
https://nos.nl/artikel/2355372-coronasn ... litie.html
Zelf ben ik het hier volledig mee eens.
Maar... wat wanneer je uit principieel oogpunt niet getest wilt worden en liever quarantaine wilt?

Dit artikel is gisteren aangepast.

Citaat:
Er wordt met de 'sneltests op locatie' gestart bij ziekenhuizen en verpleeghuizen vanwege het belang van een snelle uitslag. De tests zijn wel iets minder nauwkeurig dan de reguliere PCR-test. Bij een negatieve uitslag moeten medewerkers daarom nog wel een PCR-test ondergaan.

Gisteren stond hier nog dat men de snelheid vond opwegen tegen de minder nauwkeurigheid. Nu moet je na een negatieve test óók nog een PCR doen. Dan gaat dit toch niet opschieten?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:32

Dat lost dan nog niks op. Je wil toch dat mensen weer snel inzetbaar zijn?