Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:15

Mjetterd schreef:
tienus63 schreef:
@mjetterd,
Volgens mij voldoe je aan alle omschrijvingen om juist de testlijn te bellen.
Vooral je opmerking dat je nooit hoofdpijn ervaart en nu dus wel.

Succes en beterschap.

Ik heb gebeld. Mijn klachten gaven geen reden om te testen.
Dus toch de huisarts maar eens bellen :)

Aan de ene kant vind ik het prima. Ik hoefde niet perse getest te worden, wou alleen duidelijkheid omdat ik het vervelend vind met het idee rond te lopen misschien anderen te kunnen besmetten.

Aan de andere kant valt het misschien wel onder de milde klachten die voornamelijk jongeren hebben. Ze willen het coronavirus toch zoveel mogelijk in beeld hebben om verspreiding te voorkomen.

Zeker aandringen hoor!
Vrienden van mij hebben met aan zekerheid grenzende mate van waarschijnlijkheid al vrij aan het begin van de uitbraak Covid-19 gehad*. En zij hadden dus vooral hoofdpijnklachten. En anders ook nooit hoofdpijn. Zij was de eerste in het gezin, had ook de zwaarste hoofdpijnen. Ze wist niet meer waar ze kruipen moest van de hoofdpijn, en kampt nog steeds met vermoeidheid. Haar man had wat mildere klachten en beide (jong volwassen) zoons nog milder.

*Ze zijn niet getest, dat deden ze toen nog niet. Maar zij had een dag heel nauw samengewerkt, als in letterlijk de hele dag naast elkaar zitten en naar 1 scherm turen, met een collega. En de vrouw van die collega werd enige dagen later positief getest. Collega is ook niet getest, maar ook ziek geweest.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:53

lenaa_tje schreef:
Maar dat is in Nederland dan gelijk. Eens in de 7 dagen worden het aantal besmettingen in heel Nederland gemeld.

Ze komen toch elke dag op het dashboard te staan, het aantal besmettingen?

Niet dat ik daar iets van kan maken :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:02

Op Corona Dashboard zie je elke dag het aantal positief geteste personen staan en op allecijfers.nl per provincie en plaats . Meestal namiddag om een uur of vier.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:15

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:15

Er zitten hier volgens mij verschillende mensen uit verschillende EU landen of niet?

Ik ben lid van een vrijwilligsersorganisatie hier in Ierland en wij willen weer gaan beginnen met bijeenkomsten en onze andere activiteiten die nu toegestaan zijn.
Nu wordt er vanuit het hoofdkantoor aangegeven dat zij willen dat wij iedereen gaan temperaturen bij binnenkomst en dat mensen met een temperatuur boven xx ook direct geisoleerd worden op de locatie van de bijeenkomst/activiteit (in een aparte kamer/kantoor) om daarna opgehaald te worden en linea recta te testen.
Ik weet dat dat dat in Nederland absoluut niet is toegstaan en ook dat het verplichten van temperatuur opnemen niet toegstaan is (https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... heidscheck)
Verder zijn hier ook winkels en restaurants ed die met dit soort ideeen werken.

Hoe zit dit in andere Europese landen? Wij zijn dit nu dus, qua Ierse wetgeving, even aan het uitzoeken, maar was wel benieuwd naar ervaringen in andere landen!

Sclimpre

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:22

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:23

Sodera Hier in België wordt dat op de luchthavens gedaan als ik het goed begrepen heb.
Iedereen wordt gemeten en boven xx kan je de toegang ontzegd worden.

Edit, met zo'n ding dus zoals in de post van Sclimpre !

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:25

purny schreef:
Er verliezen ook steeds meer mensen hun baan... Dit gaan echt harde tijden worden

Klopt en ik maak me zo'n zorgen dat straks weer grenzen en kroegen op slot gaan. Ik kan zo boos worden op al die onverantwoorde mensen die maar een dotje doen. Verdorie, dat gaat echt te veel geld kosten bij iedereen en ook bij ons zelf.
In Frankrijk moet al volgende week (dus een week vervroegd) overal door iedereen de mondkapjes op in binnen ruimtes. Want men wil echt de stijging in verschillende plekken (Noord Frankrijk, Bordeaux → fijne feesten zijn daar geweest ;( ) zien te keren.
Ik ben heel erg blij met dat besluit, want goede voorlichting in mondkapjes, en alle andere richtlijnen opvolgen dat gaat echt helpen denk ik zo maar en ik weet zeker dat Nederland een ander standpunt in de toekomst gaat innemen over die mondkapjes hetgeen door iedereen maar na gepapagaaid wordt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:27

Sodera schreef:
Er zitten hier volgens mij verschillende mensen uit verschillende EU landen of niet?

Ik ben lid van een vrijwilligsersorganisatie hier in Ierland en wij willen weer gaan beginnen met bijeenkomsten en onze andere activiteiten die nu toegestaan zijn.
Nu wordt er vanuit het hoofdkantoor aangegeven dat zij willen dat wij iedereen gaan temperaturen bij binnenkomst en dat mensen met een temperatuur boven xx ook direct geisoleerd worden op de locatie van de bijeenkomst/activiteit (in een aparte kamer/kantoor) om daarna opgehaald te worden en linea recta te testen.
Ik weet dat dat dat in Nederland absoluut niet is toegstaan en ook dat het verplichten van temperatuur opnemen niet toegstaan is (https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... heidscheck)
Verder zijn hier ook winkels en restaurants ed die met dit soort ideeen werken.

Hoe zit dit in andere Europese landen? Wij zijn dit nu dus, qua Ierse wetgeving, even aan het uitzoeken, maar was wel benieuwd naar ervaringen in andere landen!

In Nederland doen ze dit wel voor je de huisartsenpost(in mijn stad tenminste) binnen komt. Dus het gebeurt wel. Weiger je, wat vast kan, gaan ze je ook niet helpen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:29

pien_2010 schreef:
purny schreef:
Er verliezen ook steeds meer mensen hun baan... Dit gaan echt harde tijden worden

Klopt en ik maak me zo'n zorgen dat straks weer grenzen en kroegen op slot gaan. Ik kan zo boos worden op al die onverantwoorde mensen die maar een dotje doen. Verdorie, dat gaat echt te veel geld kosten bij iedereen en ook bij ons zelf.
In Frankrijk moet al volgende week (dus een week vervroegd) overal door iedereen de mondkapjes op in binnen ruimtes. Want men wil echt de stijging in verschillende plekken (Noord Frankrijk, Bordeaux → fijne feesten zijn daar geweest ;( ) zien te keren.
Ik ben heel erg blij met dat besluit, want goede voorlichting in mondkapjes, en alle andere richtlijnen opvolgen dat gaat echt helpen denk ik zo maar en ik weet zeker dat Nederland een ander standpunt in de toekomst gaat innemen over die mondkapjes hetgeen door iedereen maar na gepapagaaid wordt.

Tja denk wel dat er dan aantoonbaar een verschil moet zijn in besmettingen. Dus dat inderdaad lager wordt door meer gebruik van mondkapjes. Wat een milieuprobleem wordt dit zeg ...

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:30

Maar in een ziekenhuis en huisartsenpost is het, neem ik aan, onderdeel van het triageprotocol. Daar kom je ook om medisch onderzocht te worden en deze mensen vallen dus buiten de AVG wetgeving.
Die AVG wetgeving geeft aan, dat je temperatuur een medisch gegeven is en dat dus niet door elke Tom, Dick en Harry mag worden verkregen.

Het gaat mij in dit geval echt om situaties waar je niet komt voor medische zaken :)!

Wel bedankt iig :)!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:34

Sodera schreef:
Maar in een ziekenhuis en huisartsenpost is het, neem ik aan, onderdeel van het triageprotocol. Daar kom je ook om medisch onderzocht te worden en deze mensen vallen dus buiten de AVG wetgeving.
Die AVG wetgeving geeft aan, dat je temperatuur een medisch gegeven is en dat dus niet door elke Tom, Dick en Harry mag worden verkregen.

Het gaat mij in dit geval echt om situaties waar je niet komt voor medische zaken :)!

Nee het gebeurd voor je het gebouw in mag.
Ook al kom je dus voor het verwijderen van een splinter. Al zou je dat daar misschien onder kunnen verstaan? Dat weet ik niet. Het gebeurd ook door beveiligers.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:44

Sodera schreef:

Dat vind ik altijd zo'n raar argument. Wat maakt het uit of iemand weet welke temperatuur ik heb?
Iedereen kan toch ook zien hoe groot en hoe zwaar ik ongeveer ben? Dat zijn evengoed medische gegevens.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:46

Sclimpre schreef:
Sodera schreef:

Dat vind ik altijd zo'n raar argument. Wat maakt het uit of iemand weet welke temperatuur ik heb?
Iedereen kan toch ook zien hoe groot en hoe zwaar ik ongeveer ben? Dat zijn evengoed medische gegevens.

Zit wel verschil in of iemand daar vervolgens wat mee doet hè. Zeker met gewicht is dat een gevoelig punt.

Maar heel dat Corona en de avg is 1 grote blunder... ingeval bij ons in het onderwijs. Echt niet alles was zo AVG proof als normaal.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:49

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:49

Sodera schreef:

Even een aanvulling ook als begeleider moest je, je temperatuur laten meten voor je het gebouw in ging. Dus het ging niet alleen om de gene die geholpen moest worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:04

Popstra schreef:

Ja, fijn he? -O-

Hoorde gisteren ook al iemand:"Ja, mijn vriendin komt morgen naar Nederland. Ze heeft daar afgelopen tijd wel in huis gezeten met familie die Corona heeft. Dus ik neem haar nog niet overal mee naar toe..... Daar eerst in quarantaine gaan? Nee joh, ze zit morgen gewoon in dat vliegtuig hoor, we gaan echt niet langer wachten om elkaar te zien en weer voor een ticket betalen."

Een ticket is best veel geld. En een weerzien, terugkeer naar huis of mooie vakantie is mensen veel waard. Ik denk eigenlijk dat er maar weinig mensen zijn die zich dat door een snotneus, kuchje of zelfs wat koorts door de neus laten boren. Die gaan gewoon in dat vliegtuig zitten.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:25

safina schreef:
Popstra schreef:

Ja, fijn he? -O-

Hoorde gisteren ook al iemand:"Ja, mijn vriendin komt morgen naar Nederland. Ze heeft daar afgelopen tijd wel in huis gezeten met familie die Corona heeft. Dus ik neem haar nog niet overal mee naar toe..... Daar eerst in quarantaine gaan? Nee joh, ze zit morgen gewoon in dat vliegtuig hoor, we gaan echt niet langer wachten om elkaar te zien en weer voor een ticket betalen."

Een ticket is best veel geld. En een weerzien, terugkeer naar huis of mooie vakantie is mensen veel waard. Ik denk eigenlijk dat er maar weinig mensen zijn die zich dat door een snotneus, kuchje of zelfs wat koorts door de neus laten boren. Die gaan gewoon in dat vliegtuig zitten.

Sowieso zeer verontrustend hoeveel mensen zich niet laten testen. In Drenthe geen ander verhaal. Zo heb ik gisteren met verbazing (en stiekem ook wel gelachen) de reacties gelezen onder een poll op Facebook van Rtv Drenthe met de stelling ik laat mij bij het eerste kuchje testen. Er waren mensen die zeiden ik laat mij toch niet tegen houden door een kleine verkoudheid? Maar ook mensen (de groep die er niet in gelooft) die er van overtuigd zijn dat ze hun DNA afstaan bij zo'n test en bang zijn dat ze gevolgd gaan worden.

Ik ben bijvoorbeeld vandaag niet mee om te winkelen in Amsterdam. Het is voor mij puur stress en opbouw van angst. Ik heb door angst al vaak keelklachen (droge en pijnlijke keel) en vind dat ik anderen in gevaar kan brengen omdat ik vorige week naar Ameland ben geweest. Mijn ouders denken daar anders over die hebben zoiets van het heeft nu lang genoeg geduurd. Maar ik denk we zijn er nog lang niet hoe beter we nu meer thuis blijven hoe sneller alles weer kan. Mijn zusje gaat ook naar de vriend want elkaar missen nee dat is wel heel moeilijk. Ik mis mijn vrienden ook maar heb liever dat ze gezond zijn en in leven blijven dan dat ik ze elke week moet zien en ze ziek worden. En natuurlijk spelen mijn angsten daar helaas in mee.

Zo kan ik bij de gedachte al wel ziek worden als ik mensen naast mij hoor hoesten. Ook al zit ik in het noorden die reacties op de poll vond ik zeer verontrustend...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:40

Zebrastreep het niet testen is niet het probleem, vind ik, want dat ga ik ook niet doen zolang de klachten leefbaar zijn. MAAR BLIJF THUIS!!
Daar zit het hem in.
Ik heb al met mijn vriendin afgesproken dat mocht ik klachten krijgen, zij voor mij de boodschappen doet en aan het hek neerzet, zodat manlief en ik gewoon hierin isolatie kunnen zitten een aantal weken totdat we weer beter zijn.
Voordat iedereen flipt, ik laat me pas testen als het zorgelijk wordt, dit doe ik omdat ik mezelf heel erg goed ken. Zolang het nog twijfelachtig is dat het covid-19 is, ben ik vol goede moed, blijf thuis, ga flink aan de vitamine C en ben er vrij gerust op. Met diezelfde klachten wetende dat het covid-19 is, vrees ik dat ik wel eens te bang kan worden, slecht kan gaan slapen en misschien wel in paniek kan geraken. Dus vanuit zelfbescherming en omdat het beter is voor mijn eigen gezondheid dat ik goede moed heb, blijf ik thuis en laat het wel de mensen weten waarmee ik in contact ben geweest zodat zij zichzelf kunnen laten testen. Aangezien wij hier heel weinig mensen zien, is dat niet moeilijk om dat contact onderzoek zelf even te doen. Ik tel dan alleen niet mee voor de statistieken maar daar zit ik zelf niet mee.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:01

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:55

Pien, er is een groot verschil tussen denken dat je Corona hebt en daar op te anticiperen en dus in isolatie te gaan en de aso’s die verkouden zijn en vertikken om te testen en overal heen gaan . Jou snap ik, voor de tweede groep heb ik geen goed woord over.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 16:03

Mjetterd schreef:
tienus63 schreef:
@mjetterd,
Volgens mij voldoe je aan alle omschrijvingen om juist de testlijn te bellen.
Vooral je opmerking dat je nooit hoofdpijn ervaart en nu dus wel.

Succes en beterschap.

Aan de ene kant vind ik het prima. Ik hoefde niet perse getest te worden, wou alleen duidelijkheid omdat ik het vervelend vind met het idee rond te lopen misschien anderen te kunnen besmetten.

Aan de andere kant valt het misschien wel onder de milde klachten die voornamelijk jongeren hebben. Ze willen het coronavirus toch zoveel mogelijk in beeld hebben om verspreiding te voorkomen.

Toch apart dat er zo verschillend mee om wordt gegaan. Ik belde naar mijn huisarts omdat ik graag een afspraak wil. Ik ben al weken extreem vermoeid. Heb ik al veel langer last van, maar ik heb dan ook een schildklierziekte en 3x pw migraine aanvallen. Dus het is ook voor mijn ha niets nieuws. Alleen de laatste weken hebben we wat gesleuteld aan mijn medicatie en was ook mijn schildklierwaarde wat uit de pas. Dat icm het feit dat ik me toch weer meer vermoeid voelde, wilde ik even naar mijn huisarts. Alleen bleek mijn huisart op vakantie. Dus de assistente (kent mijn achtergrond niet direct) vroeg naar de aard van mijn klachten en ik zei dat ik me weer veel vermoeider voelde en wat spierkracht verlies lijk te hebben. Ik legde uit dat het hetzelfde voelt als destijds bij het begin van mijn schildklierklachten. Toen was het advies linea recta naar de GGD voor een corona test. Ik heb geen hoofdpijn, geen verkoudheidsverschijnselen, geen benauwdheid, geen koorts, geen hoest etc etc. Ik moet me dus wel laten testen. Heel goed trouwens, ben alleen maar voor om te testen uit voorzorg. Maar ik verbaas me over de willekeur omdat ze bij jou dan zeggen dat ze geen aanleiding zien om te testen? Erg bijzonder.

Moet me morgen om 14:45 melden. Ik kijk niet uit naar die lange wattenstaven :( :(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 16:35

bigone schreef:
Pien, er is een groot verschil tussen denken dat je Corona hebt en daar op te anticiperen en dus in isolatie te gaan en de aso’s die verkouden zijn en vertikken om te testen en overal heen gaan . Jou snap ik, voor de tweede groep heb ik geen goed woord over.

Klopt en door het zo te gaan doen, ben ik geen aso en geef ik mezelf de grootste kans om beter te worden. Dank je wel, want ik vind het zelf erg vervelend dat
ik zo'n schijterd ben als het om echt ziek zijn gaat!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 18:51

_Cathalijne schreef:
@lenaatje ik ben niet zo op de hoogte van belgie. Enkel dat in nederland afgelopen week, net al de week ervoor 0,6% van de afgenomen testen positief waren. Maar vorige week zijn wel >5000 tests meer afgenomen. In absolute getallen is er sprake van een toename, maar procentueel op het aantal afgenomen testen is er geen toename, dus is er dan sprake van een daadwerkelijke toename?

Volgens mij wel. Want er wordt niet zomaar meer getest, er wordt meer getest als er meer mensen zijn die voldoen aan de criteria voor een test.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 21:16

Koekie73 schreef:
Mjetterd schreef:

Toch apart dat er zo verschillend mee om wordt gegaan. Ik belde naar mijn huisarts omdat ik graag een afspraak wil. Ik ben al weken extreem vermoeid. Heb ik al veel langer last van, maar ik heb dan ook een schildklierziekte en 3x pw migraine aanvallen. Dus het is ook voor mijn ha niets nieuws. Alleen de laatste weken hebben we wat gesleuteld aan mijn medicatie en was ook mijn schildklierwaarde wat uit de pas. Dat icm het feit dat ik me toch weer meer vermoeid voelde, wilde ik even naar mijn huisarts. Alleen bleek mijn huisart op vakantie. Dus de assistente (kent mijn achtergrond niet direct) vroeg naar de aard van mijn klachten en ik zei dat ik me weer veel vermoeider voelde en wat spierkracht verlies lijk te hebben. Ik legde uit dat het hetzelfde voelt als destijds bij het begin van mijn schildklierklachten. Toen was het advies linea recta naar de GGD voor een corona test. Ik heb geen hoofdpijn, geen verkoudheidsverschijnselen, geen benauwdheid, geen koorts, geen hoest etc etc. Ik moet me dus wel laten testen. Heel goed trouwens, ben alleen maar voor om te testen uit voorzorg. Maar ik verbaas me over de willekeur omdat ze bij jou dan zeggen dat ze geen aanleiding zien om te testen? Erg bijzonder.

Moet me morgen om 14:45 melden. Ik kijk niet uit naar die lange wattenstaven :( :(

De test is even vervelend, maar wel te doen hoor. Hoewel het voelt als een eeuwigheid is het ook weer zo voorbij. Heb het al twee keer mogen ervaren en nog vaker mogen uitvoeren.