gerlindie schreef:Waarom heeft één van mijn vier pony's last van snel stenen in haar hoeven krijgen en wat kan ik er aan doen?
Mijn Fell pony loopt niet gevoelig op gras, zand of asfalt, maar heeft een hekel aan op kiezels of grind lopen.
Wat ik goed snap, want zodra ze eroverheen loopt, heeft ze in minstens de helft van de gevallen een steentje in haar hoef zitten, waardoor ze meteen kreupel loopt.
Als ik het steentje er weer uit haal, loopt ze weer zo door.
Ik kan stenen hier alleen niet altijd ontwijken, dus ik zoek hier een oplossing voor.
Ik zie echter een beetje door de bomen het bos niet meer.
Hoefschoenen zullen waarschijnlijk wel werken, maar heb ik zelf liever niet, net als ijzers.
Ik heb niet het idee dat haar hoeven zacht zijn, ze lijken gewoon goed droog en hard. Maar blijkbaar kunnen stenen er toch makkelijk indringen.
Dan toch iets opsmeren voor hardere zolen?
Mijn pony heeft witte (vrij zachte) hoeven. Daar blijven steentjes ook altijd in achter en moet ik er uit peuteren. Wij hebben laatste Hoof Armor https://www.hoofarmor.nl/wat-is-hoof-armor/ gebruikt. Dat smeer je over de zolen en legt een flexibel laagje er overheen. De hoeven zijn duidelijk wat steviger geworden. Het slijt ook. Binnenkort weer een nieuw laagje erover, direct als de hoefsmid is geweest. Succes!