[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 19:05

DuoPenotti schreef:
Dat ga ik niet kijken.

Ik ook niet.

Doe dan nog maar een rondje rare kledingvoorschriften

goldenarrow

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 19:09

Ik heb hem wel gekeken en heb eerder het idee dat het geschoten is door iemand die geen idee heeft van koeien en alles 'sielugh' vindt, dan dat ik echt enorm dierenleed heb gezien. Sommige mensen daar zijn wel wat lomp misschien, maar het gaat onder andere over het scheiden van koe en kalf (en de koe wordt gelijk gemolken, dat kan écht niet :roll: ). Maar er is ook een shot van de stallen waar de koeien staan en ze lijken allemaal op stro te staan met genoeg ruimte.

Zo is er ook een shot met de tekst dat de koeien nauwelijks bewegingsruimte hebben. Nee mens, dat is de melkmachine :+ Weer een typisch voorbeeld van boeren in een kwaad daglicht zetten wat mij betreft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 19:16

Door jou bericht toch gekeken.
Ze gaan er wel heel lomp mee om.
Maar dat denk ik eerlijk gezegd ook altijd als ik Dr. Poll kijk.
Voor de rest is het inderdaad een anti boer filmpje.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 19:28

Hier in Nederland worden de kalfjes ook gelijk gescheiden van hun moeders en in kleine hokjes gezet toch? Bij andere stallen hooguit een dag of 2 bij de moeder zodat het afscheid niet teveel stress oplevert.

Gelijk aan de melkmachine is denk ik om de productie gelijk goed op gang te brengen(en voor de biest).

De behandeling kan wel wat netter denk ik maar hoe wil je anders een kalf vervoeren? Die zijn vast zwaar en onhandig met die lange poten en als ze uit de kruiwagen springen heb je een groter probleem.

Ik zie verder gewoon nette stallen op het filmpje...

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 19:56

Het gedrag van sommigen is erg lomp(slaan schoppen) maar verder zie ik ook geen vreselijke misstanden.
De kalverboxen zijn hier in nederland ook veel in gebruik en zijn juist ter voorkoming van ziektes en overdracht van bacteriën zoals de e coli.
2 in 1 box is wel te krap en ben ik het ook niet mee eens.
Meteen melken is juist voor de koe een voordeel.
De druk gaat van de (zeer gespannen) uier af, de biest is voor het kalf meteen nodig en bij het melken komt oxitocine vrij wat ervoor zorgt dat de nageboorte er vlotter vanaf komt.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 20:00

Ik heb ook het idee dat als hij die kalveren bij het hek slaat, dat dat vooral is om te zorgen dat de kalveren die nog niet klaar zijn ook hun portie krijgen.

Heel eerlijk, als de paarden hier gelijk hun hoofd in de voeremmer proberen te proppen terwijl ik hem nog vast heb, dan kunnen ze ook een knal verwachten. Als je dat zou filmen en het achter elkaar zou zetten dan zou ik ook als dierenmishandelaar weggezet kunnen worden, en menig diereneigenaar in Nederland met mij. Terwijl we allemaal weten dat het in werkelijkheid wel meevalt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 20:08

Sanet schreef:
Silly1972 schreef:
ik snap ook niet waarom het niet mag, maar zo zij er wel meer rare regels, kijk alleen maar naar de dressuur, je bent verplicht om handschoenen te dragen.

Al een poosje niet meer verplicht :)

Kan je dus nagaan dat ik al een tijdje geen wedstrijden heb gereden haha

Beter!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 20:18

De boerderij verdient geen schoonheidsprijs maar het filmpje is idd gekleurd gefilmd.
Koeien op elkaar gepropt is idd in de wachtruimte voor de melkmachine.
Kalf er uit met touwtjes (en dan hebben ze nog geen krik gefilmd), Sja ga zelf maar eens aan die glibberige pootjes trekken.
Kalf ondersteboven op het hek: om het water uit de longen te krijgen na de geboorte, een kalf dat wat minder vlot geboren wordt stikt anders gewoon. Ze hadden ook de emmer water over z'n kop kunnen filmen.
Koe direct naar de melkmachine: direct direct is wat vroeg maar bij zo'n hoogproducerende koeien kan je beter de spanning van de uier halen.
Dat er nog een nageboorte aan hangt: koeien kunnen 2 dagen later nog aan de nageboorte staan, tegen dan zijn ze al lang en breed in productie.
De kalveren zitten hooguit 15 dagen in zo'n hok, niet 8 weken.
Etc etc.

De hygiëne kan beter en de losse handjes mogen minder maar verder wordt er veel vertekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 20:51

Thioro schreef:
De boerderij verdient geen schoonheidsprijs maar het filmpje is idd gekleurd gefilmd.
Koeien op elkaar gepropt is idd in de wachtruimte voor de melkmachine.
Kalf er uit met touwtjes (en dan hebben ze nog geen krik gefilmd), Sja ga zelf maar eens aan die glibberige pootjes trekken.
Kalf ondersteboven op het hek: om het water uit de longen te krijgen na de geboorte, een kalf dat wat minder vlot geboren wordt stikt anders gewoon. Ze hadden ook de emmer water over z'n kop kunnen filmen.
Koe direct naar de melkmachine: direct direct is wat vroeg maar bij zo'n hoogproducerende koeien kan je beter de spanning van de uier halen.
Dat er nog een nageboorte aan hangt: koeien kunnen 2 dagen later nog aan de nageboorte staan, tegen dan zijn ze al lang en breed in productie.
De kalveren zitten hooguit 15 dagen in zo'n hok, niet 8 weken.
Etc etc.

De hygiëne kan beter en de losse handjes mogen minder maar verder wordt er veel vertekend.

Dit dus! Nu zou ik zelf niet zo willen omgaan met mijn koeien, zoals de losse handjes etc.

Maar verder zie ik geen mishandeling. Ik vind prima dat er word gehandhaafd op dierenmishandeling.

Maar als dit onder dierenmishandeling valt(afgezien van het lompe gedrag, dat keur ik niet goed) dan is de mensheid behoorlijk aan het doordraaien.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 21:52

goldenarrow schreef:
Ik heb ook het idee dat als hij die kalveren bij het hek slaat, dat dat vooral is om te zorgen dat de kalveren die nog niet klaar zijn ook hun portie krijgen.

Heel eerlijk, als de paarden hier gelijk hun hoofd in de voeremmer proberen te proppen terwijl ik hem nog vast heb, dan kunnen ze ook een knal verwachten. Als je dat zou filmen en het achter elkaar zou zetten dan zou ik ook als dierenmishandelaar weggezet kunnen worden, en menig diereneigenaar in Nederland met mij. Terwijl we allemaal weten dat het in werkelijkheid wel meevalt.

Ik geef mijn paard ook duidelijk grenzen wanneer hij meteen aan wil vallen terwijl ik hem nog vast heb. Maar een knal geven? Zeker niet. Als je je paard duidelijke grenzen leert heeft ie echt geen klap nodig.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 22:01

Oh god, gaan we nu deze discussie hier voeren := Meestal is het woord 'Terug' afdoende, en anders duw ik ze eerst aan de kant. En als ze dan nog doordrammen een tikje en als ze dan nog niet luisteren een knal. Dat laatste gebeurt meestal alleen bij de hardleerse hengsten die niet bij ons zijn opgegroeid. Ik sla ze uiteraard niet gelijk het licht uit de ogen ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 22:13

Oh hier krijgen ze na een stemverheffing wel gelijk een tik. Op de weide krijgen ze ook niet eerst een aai. Het is 500kg spier, daar geef ik graag duidelijk grenzen aan.

Beter 1x duidelijk dan 5x half-corrigeren.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 22:32

Een boer heeft nu niet bepaald de tijd om even te gaan grondwerken met zn koeien :+

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 22:36

Kalfjes zijn nu ook wel wat aan de opdringerige kant, te vergelijken met een bijterig hengstveulen.
Maar hun voedersysteem zou ook gewoon anders kunnen: voederhek met voor elk kalf een emmer en er moet niet meer gescheidsrechterd worden om elk kalf te laten drinken.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 22:37

Captain schreef:
Oh hier krijgen ze na een stemverheffing wel gelijk een tik. Op de weide krijgen ze ook niet eerst een aai. Het is 500kg spier, daar geef ik graag duidelijk grenzen aan.

Beter 1x duidelijk dan 5x half-corrigeren.

Sorry, maar hier ben ik het toch echt mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 22:50

Thioro schreef:
Kalfjes zijn nu ook wel wat aan de opdringerige kant, te vergelijken met een bijterig hengstveulen.
Maar hun voedersysteem zou ook gewoon anders kunnen: voederhek met voor elk kalf een emmer en er moet niet meer gescheidsrechterd worden om elk kalf te laten drinken.

Probeer die emmers maar eens snel neer te zetten, met opdringerige kalveren.

Hier staan ze per 2 binnen, maar is soms al een hele opgave. Duikboten zo met zijn 2en een emmer in, als je niet snel genoeg bent :')

Nu willen wij geen schichtige kalveren, dus ze zullen absoluut geen mep krijgen. Maar af en toe druk ik ze wel even terug, om fatsoenlijk de emmers neer te kunnen zetten. Of ze krijgen een corrigerende tik. Maar echt meppen of slaan. Dat absoluut niet!

Maar goed 300 kalveren voeren (zoals in het filmpje) is wel wat anders dan 6 stuks :+ die van ons komen veel in handen en raak ze overal aan. Zodat ik er gemak mee heb, wanneer ze gemolken moeten worden.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:57

Ik heb evt een link naar een video van de overstromingen in China. Materiaal die je niet op de gemiddelde nieuwspagina vindt. Ik denk ook niet dat dit hier gepost mag worden, maar als je echt wilt weten wat er daar gebeurt kan je me even een PB doen, dan stuur ik de link. Denk aan bewakingscameras die doden filmen en omstanders die mensen proberen te redden die lijken te struikelen, maar iedereen die in de buurt komt gebeurt hetzelfde en niemand die ooit nog opstaat. Drijvende lijken, rigor mortis etc. Echt heel schokkend.

De enige redenen dat ik het hier toch noem is omdat ik zelf graag op de hoogte blijf mbt dit soort zaken en ook graag de intensiteit ervan begrijp. Daarnaast hebben we het hier zelf in Nederland nu ook meegemaakt dus is heel herkenbaar. Maar dat is ook precies de reden waarom ik het niet hier zo neer zet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 17:06

Xyris schreef:
Ik heb evt een link naar een video van de overstromingen in China. Materiaal die je niet op de gemiddelde nieuwspagina vindt. Ik denk ook niet dat dit hier gepost mag worden, maar als je echt wilt weten wat er daar gebeurt kan je me even een PB doen, dan stuur ik de link. Denk aan bewakingscameras die doden filmen en omstanders die mensen proberen te redden die lijken te struikelen, maar iedereen die in de buurt komt gebeurt hetzelfde en niemand die ooit nog opstaat. Drijvende lijken, rigor mortis etc. Echt heel schokkend.

De enige redenen dat ik het hier toch noem is omdat ik zelf graag op de hoogte blijf mbt dit soort zaken en ook graag de intensiteit ervan begrijp. Daarnaast hebben we het hier zelf in Nederland nu ook meegemaakt dus is heel herkenbaar. Maar dat is ook precies de reden waarom ik het niet hier zo neer zet.

Ja, kom maar door :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 17:19

Ik zag vanmiddag een slak die denk ik een muis aan het opeten was. Het is de natuur maar toch best een luguber plaatje omdat de muis onthoofd is.

Spoiler:
Afbeelding

Foto in de spoiler

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 19:16

goldenarrow schreef:
Ik heb hem wel gekeken en heb eerder het idee dat het geschoten is door iemand die geen idee heeft van koeien en alles 'sielugh' vindt, dan dat ik echt enorm dierenleed heb gezien. Sommige mensen daar zijn wel wat lomp misschien, maar het gaat onder andere over het scheiden van koe en kalf (en de koe wordt gelijk gemolken, dat kan écht niet :roll: ). Maar er is ook een shot van de stallen waar de koeien staan en ze lijken allemaal op stro te staan met genoeg ruimte.

Zo is er ook een shot met de tekst dat de koeien nauwelijks bewegingsruimte hebben. Nee mens, dat is de melkmachine :+ Weer een typisch voorbeeld van boeren in een kwaad daglicht zetten wat mij betreft.

Dankjewel!!!

Ik zeg ook niet dat ik het met alles eens ben.

Maar een kalf uit de koe trekken met een touw is ineens zielig? Veel kalfjes hebben hulp nodig en zo doe je dat nu eenmaal. Over een hek hangen om het vocht eruit te laten lopen doen wij niet. In enkele gevallen gooien we er wel koud water over. Ja inderdaad koud water. Of houden het kalf zelf op kop. Verder mag het bij ons wel even bij mams blijven. Vaak doen kalfjes het beter als ze meteen gescheiden worden.

Dus nee. Welzijn op dat filmpje kan beter. Hier lopen ze wel op de wei.

Maar dit filmpje is niet luguber.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 19:17

Xyris schreef:

Ja.. ik wil wel eens zien hoe erg het is.
Hoop dat ze snel hulp krijgen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 19:20

Wat hoor je daar sowieso weinig van in het nieuws of ligt dat aan mij.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 19:23

DuoPenotti schreef:
Wat hoor je daar sowieso weinig van in het nieuws of ligt dat aan mij.

Wel iets via YouTube maar verder ben ik het met je eens

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 19:34

Oke ik overleg wel even met de modjes of ik dit mag posten, ik denk het niet, maar niet geschoten is altijd mis.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:15

Ik wil t linkje ook wel zien...