Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:38

Steeph schreef:
Waarom hebben paarden en ronde kont, en koeien meer een hoekige? Ik neem aan door bespiering, maar waarom heeft een paard dan zo veel meer bespiering daar?

Niet enkel bespiering, het zijn gewoon totaal verschillende dieren. Ze lijken in niks op elkaar.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 23:01

Shanna schreef:
Steeph schreef:
Waarom hebben paarden en ronde kont, en koeien meer een hoekige? Ik neem aan door bespiering, maar waarom heeft een paard dan zo veel meer bespiering daar?

Niet enkel bespiering, het zijn gewoon totaal verschillende dieren. Ze lijken in niks op elkaar.

Idd

Afbeelding

Afbeelding

Zie hier alleen al het verschil in botten en de stand ervan. Bovendien zijn de spieren en pezen anders. Ze zijn totaal verschillend behalve dat ze beiden herbivoren zijn.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 23:31

elk jaar leest/ las sint een paar namen voor uit het grote boek. ik dacht altijd dat die standaardnamen waren, in combinatie met grote steden. zoals ‘lisa uit amsterdam’. gewoon willekeurig. nu kom ik uit n (toentertijd) klein dorpje met 1 dorpsstraat en 1 nieuwbouw wijkje waar iedereen elkaar kende, er was 1 iemand met mijn naam, ik. (ja duhh)

dus toen ik acht was, begon sint ineens te lezen.
‘...en ‘naam’ uit ‘mijn dorp’.

wat?!

ja we hoorde het goed, mijn naam, ons kleine dorpje! ik natuurlijk helemaal in shock

nu vraag ik me af hoe dit kan? heb ik wellicht vlak voor sinterklaas me ooit geregistreerd voor een bepaalde site en hebben ze daar dit vandaan? of was het toch wel willekeurig? (wat me dus wel onwaarschijnlijk leek omdat t zon klein dorpje is, en stel hij zou het dorpje wel noemen maar n willekeurige naam, dan zou iedereen daar wel zo zijn van ‘hu wie is dat die woont hier helemaal niet?’. ) dus hoe kon t dat ie mijn naam + achternaam in combinatie met t kleine dorpje zei?

wellicht kom ik hier nooit achter maar ik vind het nog altijd speciaal en ik vergeet dat moment echt nooit meer!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 00:05

Banyu schreef:
Bezig met een presentatie voor school te maken, maar pffff, ik wordt er al moedeloos van! Kan niks echt concreets vinden! :')

Verkeerde topic?

Piekosjj

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 00:40

Sinterklaas weet alles :j

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 10:24

Steeph schreef:

Ligt volgens mij ook aan de ras koe. Vleeskoeien zijn volgens mij ook lekker gespierd met een ronde kont.
Het zijn de melkkoeien die er zo hoekig en ingevallen uitzien.
Is net waar ze voor gefokt zijn denk ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:13

Toch zie je dit verschil in bouw ook al bij de oerrassen. Een rund(achtige) is door zijn bouw een stuk minder beweeglijk dan een paard. Misschien ook omdat die hele spijsvertering zo anders is? En omdat paarden het vooral moeten hebben van vluchtgedrag, terwijl een rund(achtige) nog wel eens een beuk wil uitdelen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:22

Shanna schreef:
Steeph schreef:

...hmmm, 'niets' is wel erg veel /weinig.

Ik denk altijd: "als een paard een koe (rund, kobist) ziet, ziet-ie wat wij zien als we een aap zien".
In de vrije natuur zijn er zat gemengde of samenwerkende kuddes van paardachtigen en runderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:30

Die mening deel ik niet. Een koe/ rund is namelijk echt totaal geen paardachtige. Ik denk eerder dat een paard “naar een koe kijkt” als hoe een konijn naar een cavia kijkt.

Paarden zijn nog meer verwand aan vleermuizen dan aan koeien. Zie deze snelle bron; https://scheppingofevolutie.nl/verwants ... vleermuis/

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:20

Weet iemand of ik tijdens de Zevenheuvelenloop in Nijmegen gewoon door Beek kan rijden richting de waalbrug In Nijmegen?Ik kan niet via Duitsland omdat ik geen winterbanden heb.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:32

Britta31 schreef:
Weet iemand of ik tijdens de Zevenheuvelenloop in Nijmegen gewoon door Beek kan rijden richting de waalbrug In Nijmegen?Ik kan niet via Duitsland omdat ik geen winterbanden heb.

Winterbanden zijn alleen verplicht bij winterse omstandigheden in Duitsland (sneeuw,ijs,modder) weet niet of hier al sprake van is? Zo niet mag je prima met je zomerbanden in Duitsland rijden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:38

Dus nu zou het wel mogen?Ik had begrepen dat het onder de 5 graden niet meer mocht.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:48

Britta31 schreef:
Dus nu zou het wel mogen?Ik had begrepen dat het onder de 5 graden niet meer mocht.

Zo beschrijft de anwb maar ook andere websites het niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 15:36

Shanna schreef:
Die mening deel ik niet. Een koe/ rund is namelijk echt totaal geen paardachtige.

... ;) dat is geen mening, dat is een feit.

En alle zoogdieren hebben een 'bouwplan' dat nauw verwant is.

Zo vliegen vleermuizen met wat bij ons de vingertoppen zijn - en zo lopen runderen en paardachtigen....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 20:53

Zijn katten ongewoon op Curacao??

Mijn buurvrouw komt van Curacao, woont hier nu een jaar of 4 (hier gekomen vanwege studie). Ze komen net thuis en mijn kitten zit voor het raam. Ik heb niets gezien, alleen hoorde ik haar helemaal losgaan op de cuteness van Grover. Snap ik natuurlijk. Waarop buurman zegt: "Dat is een kat. Wil je een kat?"

Ik zit nu wat in het ongewisse :') Ik dacht dat ze daar juist alleen maar overlast hadden van zwerfhonden en -katten?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:42

Trui schreef:
elk jaar leest/ las sint een paar namen voor uit het grote boek. ik dacht altijd dat die standaardnamen waren, in combinatie met grote steden. zoals ‘lisa uit amsterdam’. gewoon willekeurig. nu kom ik uit n (toentertijd) klein dorpje met 1 dorpsstraat en 1 nieuwbouw wijkje waar iedereen elkaar kende, er was 1 iemand met mijn naam, ik. (ja duhh)

dus toen ik acht was, begon sint ineens te lezen.
‘...en ‘naam’ uit ‘mijn dorp’.

wat?!

ja we hoorde het goed, mijn naam, ons kleine dorpje! ik natuurlijk helemaal in shock

nu vraag ik me af hoe dit kan? heb ik wellicht vlak voor sinterklaas me ooit geregistreerd voor een bepaalde site en hebben ze daar dit vandaan? of was het toch wel willekeurig? (wat me dus wel onwaarschijnlijk leek omdat t zon klein dorpje is, en stel hij zou het dorpje wel noemen maar n willekeurige naam, dan zou iedereen daar wel zo zijn van ‘hu wie is dat die woont hier helemaal niet?’. ) dus hoe kon t dat ie mijn naam + achternaam in combinatie met t kleine dorpje zei?

wellicht kom ik hier nooit achter maar ik vind het nog altijd speciaal en ik vergeet dat moment echt nooit meer!

Misschien kun je iemand wel op zo'n lijst laten zetten en heeft je moeder dat gedaan?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:07

Ik vraag me altijd af als ik in de trein zit, waarom zijn de rails aan de grond bevestigd met houten plankjes? Waarom niet van een ander materiaal bv ijzer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:21

Janine1990 schreef:
Zijn katten ongewoon op Curacao??

Mijn buurvrouw komt van Curacao, woont hier nu een jaar of 4 (hier gekomen vanwege studie). Ze komen net thuis en mijn kitten zit voor het raam. Ik heb niets gezien, alleen hoorde ik haar helemaal losgaan op de cuteness van Grover. Snap ik natuurlijk. Waarop buurman zegt: "Dat is een kat. Wil je een kat?"

Ik zit nu wat in het ongewisse :') Ik dacht dat ze daar juist alleen maar overlast hadden van zwerfhonden en -katten?

Misschien vond ze de kat gewoon leuk of herkende ze het ras niet direct ofzo. Mijn vriend zegt ook altijd 'ja Em, dat is een puppy' als ik op straat sta te krijsen omdat er honderd meter verderop een lieve hond loopt.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:26

IsaCalixa schreef:
Ik vraag me altijd af als ik in de trein zit, waarom zijn de rails aan de grond bevestigd met houten plankjes? Waarom niet van een ander materiaal bv ijzer?

Bielzen O:) zijn nog behoorlijke balken overigens ;)
Maar dat heeft volgens mijmet trillingen te maken. Dat hout absorbeert de trillingen en zal ook het geluid dempen waar ijzer op ijzer veel meer lawaai maakt en de trillingen veel verder laat komen.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:27

wat us het tegenovergestelde van klimaatsceptici

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:28

Trui schreef:
wat us het tegenovergestelde van klimaatsceptici

Milieuactivisten.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:29

dankje

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:32

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:41

Ah oké, dat wist ik niet! Bedankt :) ze gebruikten hier bij de aanleg ban een nieuw spoor nog wel hout, maar dat zal ook wel zo z'n redenen hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 20:06

Emmaa_ schreef:
Misschien vond ze de kat gewoon leuk of herkende ze het ras niet direct ofzo. Mijn vriend zegt ook altijd 'ja Em, dat is een puppy' als ik op straat sta te krijsen omdat er honderd meter verderop een lieve hond loopt.

Hmm... ja maar misschien was ze verbaasd omdat ze katten niet als huisdieren kent?

Sowieso is het maar een hele saaie huis tuin en keuken kat :') Wel een echte Super Grover de Rover.