Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 14:17

Mijn man heeft gisteren een afspraak gemaakt voor vandaag bij de GGD. Was helemaal niemand verder...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 14:28

sureido schreef:
Ik ken meerdere mensen die willen testen maar gewoon al twee dagen niet kunnen bij de ggd. Zij zieken nu zelf maar gewoon uit en gebruiken zelftests.

Ander meisje die ik ken, moet van d’r stage een pcr voor ze mag komen, is verkouden. Heeft 4 weken terug nog Corona gehad en 5 negatieve zelf tests.
Ze komt gewoon niet door de ggd heen. Kans dat het covid is, is ook erg klein..

Je hoeft er ook niet ''door te komen''. Rij naar een testlocatie waar je zonder afspraak terecht kunt. Uiteraard indien nodig laat je door iemand brengen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 14:30

veerledec schreef:
Mijn man heeft gisteren een afspraak gemaakt voor vandaag bij de GGD. Was helemaal niemand verder...

Afgelopen zondagochtend 9.30 bij de testlocatie Amersfoort, zonder afspraak. Even wachten, en hup naar binnen en testen.
Probeer de tijd en plek beetje in te schatten.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:09

Het schijnt vooral in bepaalde provincies een probleem te zijn. Naar het schijnt zou het hier in Brabant ook erg druk moeten zijn met testen en lastig om in de buurt snel een afspraak te kunnen krijgen.

Hier weer een berichtje van school. Weer een besmetting. Wel weer in een andere klas en gelukkig maar 1 iemand dus de klas niet in quarantaine. Ik hoop echt dat de scholen open kunnen blijven. We zien hier trouwens wel dat ondanks dat de klassen niet in quarantaine hoeven er geen uitbraken zijn. Het is tot nu toe steeds maar een enkel kind. Ik denk dat die besmettingen dan vaak thuis plaats hebben gevonden via een ouder.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:13

Volgens rtv Drenthe kun je hier nog steeds op de dag dat je belt terrecht voor een test

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:16

Mooi stukje over de toename van besmettingen onder kinderen en dat zij desondanks niet het probleem zijn.

"Bij volwassenen is 85 procent volledig gevaccineerd, desondanks gaat het virus heel hard rond. De kinderen zijn niet gevaccineerd, dus daar zie je dan relatief gezien meer besmettingen", zei ze in het radioprogramma Nieuws en Co. Op verzoek van demissionair minister De Jonge buigt de Gezondheidsraad zich op dit moment over de vraag of ook kinderen onder de 12 jaar een coronaprik moeten krijgen.

Maar kinderen zijn niet de aanjagers van deze epidemie, benadrukt Van den Hof. "Besmetten van volwassenen gebeurt wel, maar in veel mindere mate omdat ouders en grootouders veelal gevaccineerd zijn." Uit besmettingscijfers van oktober (technische briefing Jaap van Dissel, pagina 21) blijkt dat kinderen onder de 12 vooral leeftijdsgenoten en ook ongevaccineerde volwassenen besmetten.

Ingeënte volwassenen worden nauwelijks door hen besmet. Bruijning: "De ziekenhuizen lopen vol doordat er nog te veel mensen ernstig ziek worden omdat ze niet gevaccineerd zijn, niet doordat kinderen besmet raken. Kinderen zijn het probleem niet."

https://nos.nl/artikel/2405990-veel-bes ... EqKnbUIoJo

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:17

Nou.... drankje besteld bij de Starbucks op het station. Ik blijf zitten dus ze vroeg om mijn qr code.
Verder geen legitimatiebewijs gevraagd.
Ik heb aangegeven dat ze dat wel moest doen.
Kwam een beetje uh daar doen we niet aan reactie uit....
Heb haar verteld dat ik makkelijk de telefoon van iemand anders kon hebben...

Zo gaat het natuurlijk niet werken

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:19

Tja ik ben nog maar 1 keer juist gecontroleerd. Echt bijna nergens controleren ze hier ook je ID.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:21

ja goed verhaal van die kinderen, maar ze tellen wel mee in de cijfers, waar mensen over panieken.. ?

Oh, ik ben overal waar we waren, gecontroleerd vwb QR... niet altijd met ID, maar ook dat een aantal keren.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:22

CharleyT schreef:
sureido schreef:
Ik ken meerdere mensen die willen testen maar gewoon al twee dagen niet kunnen bij de ggd. Zij zieken nu zelf maar gewoon uit en gebruiken zelftests.

Ander meisje die ik ken, moet van d’r stage een pcr voor ze mag komen, is verkouden. Heeft 4 weken terug nog Corona gehad en 5 negatieve zelf tests.
Ze komt gewoon niet door de ggd heen. Kans dat het covid is, is ook erg klein..

Je hoeft er ook niet ''door te komen''. Rij naar een testlocatie waar je zonder afspraak terecht kunt. Uiteraard indien nodig laat je door iemand brengen.

Ik hoef nergens heen hoor, nergens last van :D. Brengen lijkt me nogal wat, ik zou niemand in de auto nemen die wellicht covid heeft.

Denk dat zij zelf de opties wel onderzocht hebben. GGD waarschuwt niet voor niks dat het nu erg druk is en bedankt mensen voor het wachten, bij de ene plek is het gewoon veel drukker dan op de andere. Als je alleen een fiets hebt, ga je niet naar een stad 50 km verder op..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:29

Vayo schreef:
Tja ik ben nog maar 1 keer juist gecontroleerd. Echt bijna nergens controleren ze hier ook je ID.

Ik denk dat ik maar mysterie shopper of mysterie guest ga worden :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:33

Afbeelding
Afbeelding

Hier een staatje over besmettingen en wel/niet gevaccineerd

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:36

Bij een afspraak maken met de GGD moet je toch aangeven of je gevaccineerd bent? Hoe kunnen ze dan van bijna de helft niet weten of ze gevaccineerd zijn?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:40

Ik kan me dat niet herinneren... (maar goed, dat zegt niks..)
Ik weet ook niet of het moet, of dat je ook mag zeggen 'zeg ik niet'...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:42

Needje schreef:
Bij een afspraak maken met de GGD moet je toch aangeven of je gevaccineerd bent? Hoe kunnen ze dan van bijna de helft niet weten of ze gevaccineerd zijn?

Omdat je ook daar niet verplicht bent om het te vertellen. De mensen die gevaccineerd zijn en waarvan de gegevens geregistreerd mochten worden kun je wel gebruiken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:42

Oh wacht, ik zie nu dat je naast ja en nee ook "geen antwoord" in kan vullen. Why?!
Is toch belangrijke info?
Waarom zou je dat niet in willen vullen?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:43

Je mag altijd aangeven dat je je vaccinatie status niet wilt delen.

Cer schreef:
ja goed verhaal van die kinderen, maar ze tellen wel mee in de cijfers, waar mensen over panieken.. ?

Oh, ik ben overal waar we waren, gecontroleerd vwb QR... niet altijd met ID, maar ook dat een aantal keren.

Ja, maar blijkbaar besmetten zij vooral leeftijdsgenoten en ongevaccineerden volwassenen.

Kinderen worden er gelukkig vaak maar erg mild ziek van en daarna hebben kinderen immuniteit opgebouwd.
De ongevaccineerde volwassenen die door kinderen besmet raken en in het ziekenhuis terecht komen is natuurlijk wel een probleem. Maar je kunt het kinderen niet aanrekenen, het probleem ligt bij deze volwassenen zelf die zich niet willen laten vaccineren. Uitgezonderd de enkelingen die vanwege medische redenen geen vaccinatie mogen natuurlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:43

Needje schreef:
Oh wacht, ik zie nu dat je naast ja en nee ook "geen antwoord" in kan vullen. Why?!

Privacy

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:45

Needje schreef:

Je hoeft niet alles te delen, denk ook aan gender.

Hoewel het aan de andere kant dus ook een mooi gegeven is dat je vaccinatie niet op je bsn geregistreerd staat (gezien je met digid moet inloggen)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:48

Maar wát vinden de mensen er zo erg aan om te vertellen of ze gevaccineerd zijn?!
Het is niet dat je met naam en vaccinatiestatus op de GGD website komt te staan van Kijk deze heeft Corona en is wel/niet gevaccineerd. :D
Maar kan wel een inkijk geven hoe het gaat met de vaccinaties/besmettingen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:50

En daarom kan de QR code bij een besmette gevaccineerde niet zo makkelijk teruggedraaid worden.. privacy.

Als je vaccinatie aan je BSN hangt, dan zou je tzt bijv geweigerd kunnen worden op een ziektekostenverzekering of ..euh... een huis (ik heb geen idee, maar die richting volgens mij)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:55

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:56

@bigone: zou je een linkje bij/van je screenshots willen plaatsen? Thanks.

Een reden kan zijn dat je het niet van toepassing vindt. Of omdat je tegen de QR-code bent en daarom geen inzicht wil geven in de verdeling wel/niet gevaccineerd. Het kan ook zo zijn dat de systemen batchgewijs vergeleken worden (dus van de rivm en ggd) waardoor voor november een gedeelte van de antwoorden nog niet gecontroleerd zijn en dus nog op onbekend staan.

Ik verwacht eerlijk gezegd dat van de groep die het niet wil doorgeven relatief veel ongevaccineerden zijn, maar door het niet invullen is dat niet met zekerheid te zeggen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:58

Tsja als tegenhanger kan je dan ook denken dat het juist gevaccineerden zijn zodat deze niet in de telling meekomen. :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:58