Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:11

Cer schreef:
Nou ja ik ben ook in de war.. doen we het nu om de IC cijfers laag te houden, óf om het percentage jonge mensen (die voor het overgrote deel zelf wel ook een beetje menen dat ze weinig schade overhouden) te beschermen.

óf om de Covid-industrie en de eraan opgehangen extra controles van de bevolking te verstevigen?

Nogmaals; het is helemaal naar mijn zin, maar hét zwaarwegende Cóvid-argument (de overspoelde ICs) bestaat niet meer; is nu onzin.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:18

Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet zo onder de indruk ben van die delta-variant en bijhorende cijfers.
Zelfs als nog-steeds-niet-gevaccineerde.

Er worden zoveel testen uitgevoerd momenteel. Wachtrijen lang aan de testcentra en bij de HA.
Meestal van mensen die een test nodig hebben om te kunnen reizen. De luchthavens en vliegtuigen afgeladen vol. Daar zullen vast ook wel wat positieve gevallen tussenzitten.
Vraag is natuurlijk of die dan echt gaan thuisblijven, of even een nep-certificaatje kunnen ophalen ergens in ruil voor een zakcentje aan de verstrekker... :P

Femke_Tweety

Huertecilla schreef:
Cer schreef:
Nou ja ik ben ook in de war.. doen we het nu om de IC cijfers laag te houden, óf om het percentage jonge mensen (die voor het overgrote deel zelf wel ook een beetje menen dat ze weinig schade overhouden) te beschermen.

óf om de Covid-industrie en de eraan opgehangen extra controles van de bevolking te verstevigen?

Nogmaals; het is helemaal naar mijn zin, maar hét zwaarwegende Cóvid-argument (de overspoelde ICs) bestaat niet meer; is nu onzin.

Nu begin je wel erg wappie te klinken.

Cer

Huertecilla schreef:

Nou dat is in Spanje misschien?

Volgens mij valt t in NL wel mee, hier is bijna alles vrijgegeven qua maatregelen.. Maar ik zie hier dat de mensen zelf moeite hebben met versoepelingen. En die hebben daar geen verdienmodel in, behalve de viruswaanzin/moederhart/tribunaal mensen, denk ik?

Citaat:
Dus ja ik zou als jongere dat toch echt serieus nemen en pas gaan feesten als mijn prik zou werken

Ja, dat zou ik ook denken. Maar blijkbaar is het lastig voor ze om zelf dat risico in te schatten (misschien wordt er te weinig over gecommuniceerd). En anders gaan we naar een maatschappij waar voor alles en nog wat waarschuwingen gegeven moeten worden (zoals dat je een kat niet in de magnetron moet stoppen). Maar goed, ik overschat het zelfdenkende vermogen van sommige mensen wel vaker.. :P

Femke_Tweety

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:21

Eerste cijfers die ik zo snel vind:

10 % na milde tot zeer milde besmetting krijgt wél te maken met long covid, nog tot maanden na de werkelijke besmetting.

Simpel maar wel helder onderzoek waarbij goed gekeken is welk aandeel van de klachten andere oorzaken moet hebben en welk aandeel ongeveer werkelijk door Covid19 moet komen:

https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 174321.htm

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:22

Maar wat moeten we precies met die cijfers, Femke_Tweety?
Dat is vooral van belang voor de mensen die het treft, toch?
De maatregelen waren voor de zorg..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:24

Pandora2 schreef:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet zo onder de indruk ben van die delta-variant en bijhorende cijfers.
Zelfs als nog-steeds-niet-gevaccineerde.

Er worden zoveel testen uitgevoerd momenteel. Wachtrijen lang aan de testcentra en bij de HA.
Meestal van mensen die een test nodig hebben om te kunnen reizen. De luchthavens en vliegtuigen afgeladen vol. Daar zullen vast ook wel wat positieve gevallen tussenzitten.
Vraag is natuurlijk of die dan echt gaan thuisblijven, of even een nep-certificaatje kunnen ophalen ergens in ruil voor een zakcentje aan de verstrekker... :P

is dat zo?
Hier is een teststraat opgeheven omdat er nu minder mensen testen.
Wil ik testen moet ik best ver weg nu. Ja daar zal het nu wel drukker zijn :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:25

Er wordt meer getest maar ook het percentage besmette mensen binnen die testen neemt toe. Dat eerste is alleen maar goed, de tweede is gewoon niet goed.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:26

Die cijfers blijf ik lastig vinden. Ik ben blij dat er meer onderzoek naar is maar er worden geen cijfers bij gehouden van de mensen die er makkelijk door heen fietsen.
Juist nu is dat wel een belangrijk percentage waardoor mensen voor zich zelf een risico inschatting kunnen maken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:27

karuna schreef:
Er wordt meer getest maar ook het percentage besmette mensen binnen die testen neemt toe. Dat eerste is alleen maar goed, de tweede is gewoon niet goed.

Vraag mij wel af of dat zo zwart wit te concluderen is. Er staan nu mensen bij de teststraat zonder klachten die zich eerder nooit hebben laten testen

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:27

Cer schreef:
Maar wat moeten we precies met die cijfers, Femke_Tweety?
Dat is vooral van belang voor de mensen die het treft, toch?
De maatregelen waren voor de zorg..

De maatregelen wáren voor de zorg.
Klopt.

Maar wellicht wordt het tijd om verder te kijken dan alleen de zorg, en na te gaan denken over de langere termijn gevolgen en of daar niet wellicht ook wat mee moet.

Op zowel persoonlijk als maatschappelijk/economische niveau is het nogal wat, als 10% in meer of mindere mate langdurig beperkingen houdt ten aanzien van werk.
Laat daar nog eens een klein deel kortdurend of zelfs langdurig (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt raken, en je heb als dat om enige 10duizenden gaat wel een gigantisch economisch probleem erbij...

Buiten dat het uwv het praktisch gezien organisatorisch nu al niet aan kan...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:29

Maar dan zouden er nu al tienduizenden jongeren ziek moeten zijn he? Die zijn in de afgelopen 1,5 jaar echt wel een keer besmet. Maar de meeste jonge mensen merken een besmetting niet eens.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:30

Heb je het onderzoek gelezen dat ik zojuist plaatste?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:30

Zo beperkt zijn we hier in Spanje ook niet hoor. Behalve mondkapjes in winkels, heb ik nergens last van. Maar ik ben dan ook geen stapper, in de discotheek zal je mij niet vinden. Die tijd ligt ver achter me.

We zijn op vakantie geweest, mogen naar het strand, naar het bos, op visite, zaterdag een feestje gehad bij vrienden met 15 mensen buiten (waarbij ik de niet- gevaccineerde jeugd op afstand heb gehouden), lekker uit eten met voldoende afstand, helemaal goed. En inderdaad, over een paar weken naar Nederland, zonder testen, want beiden voldoende tijd na vaccinatie.

En dat ze Britse toeristen beperkt binnenlaten? Tja, inderdaad lijdt daar de toeristenindustrie onder, ik vind het heerlijk rustig. Dat ben ik dan wel met HC eens.

Maar ik voel me sowieso veel minder snel beperkt of gedwongen door de overheid. Ik werd deze week een ´meeloper´ genoemd door iemand die hier onlangs is komen wonen en werkelijk overal van over de rooie raakt. Obstinaat, was haar eigen omschrijving van zichzelf. Nou, ik heb hier wel geleerd geduld te hebben en niet alles wat anders gaat meteen te veroordelen. Beter voor mijn hart :-)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:33

MarlindeRooz schreef:
Maar dan zouden er nu al tienduizenden jongeren ziek moeten zijn he? Die zijn in de afgelopen 1,5 jaar echt wel een keer besmet. Maar de meeste jonge mensen merken een besmetting niet eens.

zeg je dat tegen mijn buurmeisje?
ze heeft gemerkt dat ze ziek was, maar niet meer dan een gewone griep.
Nu ruim jaar later kan ze nog steeds niet haar oude werk volledig doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:34

Femke_Tweety schreef:
De maatregelen wáren voor de zorg.
Klopt.
Maar wellicht wordt het tijd om verder te kijken dan alleen de zorg, en na te gaan denken over de langere termijn gevolgen en of daar niet wellicht ook wat mee moet...

Ik lees de study misschien niet helemaal goed, maar de gemiddelde leeftijd was 43 (onder jongeren versta ik mensen onder de 30, maar ik ben dan ook al oud ;) ) en de meeste langdurige klachten waren verlies van reuk en smaak... en in mindere gevallen vermoeidheid...

Ik vind het heel lastig om dan aan te nemen dat het UWV het daar druk mee krijgt?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:35

DuoPenotti schreef:
MarlindeRooz schreef:

Zoals ik schreef. Zeg je dat tegen de mensen die restklachten krijgen van een gewoon griepje en waar ook niemand rekening mee houdt?

Dit blijft een heel ingewikkeld verhaal

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:35

DuoPenotti schreef:

Hebben we het nu over individuele gevallen of grotere getallen?
Ik ken meer mensen in mijn omgeving die ruime tijd na COVID geen last meer ondervinden... Dus sja..?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:39

DuoPenotti schreef:
MarlindeRooz schreef:

Of tegen mij die 6 jaar lang 4 dagen per week hoofdpijn had na de mexicaanse griep? Ik was toen verdorie 14.

Ziektes horen bij het leven en zolang mensen zich zo extreem blijven voortplanten zullen er steeds meer pandemieën komen. Moeten we alles dan maar steeds op slot gooien? Ik bedank daar voor. En ja ik weet hoe het is om heel lang ziek te zijn na een “griepje”.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:39

Pak deze gegevens en zet dat niet op een groep van 4000 mensen maar op een groep van een paar miljoen, en dan zie je de problemen misschien wél. Want dan zijn er dus ook die wél een zware vorm van restklachten krijgen.

In dit onderzoek was de gemiddelde leeftijd 43.
Maatschappelijk economisch is dat wel degelijk een heel belangrijke groep.
Gemiddelde leeftijd 43 betekent bovendien niet dat het onder de 30 niet voorkomt... Er zijn op dit moment nog geen heldere cijfers te vinden pér leeftijdsgroep, maar voorlopig is het beeld ook in de nóg jongere dan 43 leeftijden hetzelfde.

Vermoeidheid geeft mogelijk wel degelijk problemen trouwens, cognitieve problemen en problemen met focus en concentratie en nadenken ook.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:41

De individuele gevallen kunnen wel de grote getallen gaan maken natuurlijk.

Ik ken gelukkig weinig mensen met covid, ondanks dat ik hier in een hotspot zat.
Maar dan wel weer net 1 met langdurig klachten.
Dus ja, hoeveel zijn het er dan nog meer?

Nee klachten als reuk of smaak daar zal een UWV het niet druk mee krijgen.

@ marlinde, nee ik zeg niet dat we dingen op slot moeten blijven gooien.
Ik zeg wel dat ik geen medelijden heb met de jongeren die niet even 2 weken na hun vaccinatie kunnen wachten met feesten. Eigen schuld noem ik dat dan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:42

Van de groep besmette mensen is 90 % binnen drie weken helemaal beter. De overige 10 % , daarvan is 90 % na drie maanden beter. De 10% daarvan dus 1 op 100 houd langdurige klachten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:43

2 weken na hun vaccinatie? Zo simpel is het niet. De meeste jongeren zullen na de zomer pas volledig gevaccineerd zijn.

Cer

Nou nee, want ik lees dat onderzoek... dus ik lees wat daar staat..

maar dan nogmaals, wat moeten we daar dan mee? Ik hoor 'problemen voor jongeren', ik lees 'gemiddelde leeftijd 43'.. ik denk 'hm?'...

Er staat ook dat er geen zwaarwegende toename was van langdurige ernstige klachten zoals brain fatique .. 40plus wordt rap gevaccineerd, jongeren die dat willen ook. En de mensen die dat niet willen/kunnen (de mensen die nu nog op de ic komen.. sja... wat doe je ertegen?)

Cer

lenaa_tje schreef:
2 weken na hun vaccinatie? Zo simpel is het niet. De meeste jongeren zullen na de zomer pas volledig gevaccineerd zijn.

Dan wachten ze tot na de zomer met feesten en vakantie, toch?