Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:11

Pandora2 schreef:
sureido schreef:
En 50% minder dan eergisteren. Het is maar hoe je het wil bekijken hè.

Als ze zich zo’n zorgen maken moeten ze handelen maar er gebeurt niks. Sluit dan weer plekken.

Waar haal je die info over die 50% minder dan eergister ? :? Het stijgt elke dag gewoon meer. Nu al de 9e dag op rij...

Ze kunnen niet handelen want ze weten niet waar de besmettingen vandaan komen. Dus wat moeten ze sluiten ? Weer de grenzen dan maar ? :+

Dat is niet waar, hier de lijn:

Afbeelding

Afbeelding

Ze weten toch waar de meeste gevallen zijn?

Grenzen gaan niet dicht meer.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:12

Maar is het niet in kaart waar veel besmettingen zijn? Waarom kan dat in Duitsland (en blijkbaar zelfs in Nederland wel)
Als er zorgen geuit worden door de politiek kan dat toch tot beleid leiden? Of is bij jullie niet het doel het regionaal oplossen.
Ik volg België niet zo omdat, dat echt ‘ver’ (relatief natuurlijk) weg voor mij is. :+

Die kaart van van Google neem ik niet zo serieus omdat ieder land anders om gaat met registreren en dat staat er niet bij :+
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 17-07-20 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:13

Daarbij maak ik me nog niet zoveel zorgen zolang het in het ziekenhuis goed gaat. Als daar aan de bel getrokken wordt, moet er per direct gehandeld worden.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:15

lenaa_tje schreef:
Maar is het niet in kaart waar veel besmettingen zijn? Waarom kan dat in Duitsland (en blijkbaar zelfs in Nederland wel)
Als er zorgen geuit worden door de politiek kan dat toch tot beleid leiden? Of is bij jullie niet het doel het regionaal oplossen.
Ik volg België niet zo omdat, dat echt ‘ver’ (relatief natuurlijk) weg voor mij is. :+

Ik volg andere landen ook niet zo maar er wordt hier zovaak geroepen dat het in andere landen de mist in gaat en als je dan gewoon naar de cijfers kijkt ligt het soms heel anders. Daarbij vind ik sommige nieuws artikelen wel heel schreeuwerig net als bijvoorbeeld over Italie toen. Ik kijk dan gewoon even naar de letterlijke cijfers en dat is voor mij de enige bron die ik nodig heb zonder al dat geroep van iedereen er bij in het nieuws.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:17

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/07/17 ... juli-2020/

Het is niet in kaart omdat onze contacttracing niet loopt.
Contacttracing valt hier deels onder regionale, deels onder federale bevoegdheid.
Het gebruikte computersysteem is een verouderd systeem dat dient om statistieken te maken, dus dat schiet niet op :+
Eind augustus zou er nieuwe software komen... :')
Er schijnt een groot probleem te zijn ook met de privacy wetgeving bij de vragen die gesteld mogen worden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:18

sureido schreef:
lenaa_tje schreef:

Ik volg andere landen ook niet zo maar er wordt hier zovaak geroepen dat het in andere landen de mist in gaat en als je dan gewoon naar de cijfers kijkt ligt het soms heel anders. Daarbij vind ik sommige nieuws artikelen wel heel schreeuwerig net als bijvoorbeeld over Italie toen. Ik kijk dan gewoon even naar de letterlijke cijfers en dat is voor mij de enige bron die ik nodig heb zonder al dat geroep van iedereen er bij in het nieuws.

Nou ik volg het nieuws over Duitsland (ingeval het gebied rond de grens Nederland/Drenthe wel.
Maar Pandora komt uit België zij heeft waarschijnlijk meer informatie dus daar wil ga ik dan dus ook vanuit.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:19

Pandora2 schreef:

Contacttracing valt hier deels onder regionale, deels onder federale bevoegdheid.
Het gebruikte computersysteem is een verouderd systeem dat dient om statistieken te maken, dus dat schiet niet op :+
Er schijnt een groot probleem te zijn ook met de privacy wetgeving bij de vragen die gesteld mogen worden.

België staat ook wel bekend om hun nogal bijzondere politieke situaties hè (vooroordeel die bevestigd wordt) Hoe zit het met veiligheidsregio’s bij jullie dan?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:22

Pandora2 schreef:

Pff, dat is wel vervelend zeg. Hopelijk komt er snel een oplossing, als het levens kan sparen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:22

Bijzondere politieke situatie ?? Grapjas :D
Wij hebben een jaar en zoveel maanden na de verkiezingen nog steeds geen regering. Maar of dat zo bijzonder is... :')

Nee, serieus. Inderdaad. Hier is alles opgesplitst in regionaal, federaal, vlaams, waals,... werkt niet natuurlijk.
Veligheidsregio's ? Hebben wij die ook dan ? :+

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:36

tienus63 schreef:
@mjetterd,
Volgens mij voldoe je aan alle omschrijvingen om juist de testlijn te bellen.
Vooral je opmerking dat je nooit hoofdpijn ervaart en nu dus wel.

Succes en beterschap.

Ik heb gebeld. Mijn klachten gaven geen reden om te testen.
Dus toch de huisarts maar eens bellen :)

Aan de ene kant vind ik het prima. Ik hoefde niet perse getest te worden, wou alleen duidelijkheid omdat ik het vervelend vind met het idee rond te lopen misschien anderen te kunnen besmetten.

Aan de andere kant valt het misschien wel onder de milde klachten die voornamelijk jongeren hebben. Ze willen het coronavirus toch zoveel mogelijk in beeld hebben om verspreiding te voorkomen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:36

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:40

tienus63 schreef:
In België schijnt aantal ziekenhuis opnamen rond de 10 per dag te liggen.
https://nos.nl/l/2340947

Dat blijft tot nu toe nog stabiel inderdaad. Net als het aantal overlijdens. Maar hoe lang dit nog gaat duren als de stijgende trend zich doorzet...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:41

sureido schreef:
Pandora2 schreef:
Waar haal je die info over die 50% minder dan eergister ? :? Het stijgt elke dag gewoon meer. Nu al de 9e dag op rij...

Ze kunnen niet handelen want ze weten niet waar de besmettingen vandaan komen. Dus wat moeten ze sluiten ? Weer de grenzen dan maar ? :+

Dat is niet waar, hier de lijn:

[ [url=m/uUtUgJ.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/naPPCf.png]Afbeelding[/url] ]

Ze weten toch waar de meeste gevallen zijn?

Grenzen gaan niet dicht meer.

Dat er is een dag is waar het aantal besmettingen lager is dan de dag tevoren zegt niks. Als je goed kijkt zie je ook in jouw grafiek dat de algemene trend stijgend is. Net om die verwarring te vermijden wordt er met 7-dagen gemiddelden gewerkt.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200717_91704553
Er is lang niet nauwkeurig genoeg geweten waar de besmettingen vandaan komen.
Dat is nu prioriteit nr1 om dat te weten te koen zodat er gerichte maatregelen kunnen genomen worden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:43

Mjetterd schreef:
tienus63 schreef:
@mjetterd,
Volgens mij voldoe je aan alle omschrijvingen om juist de testlijn te bellen.
Vooral je opmerking dat je nooit hoofdpijn ervaart en nu dus wel.

Succes en beterschap.

Ik heb gebeld. Mijn klachten gaven geen reden om te testen.
Dus toch de huisarts maar eens bellen :)

Aan de ene kant vind ik het prima. Ik hoefde niet perse getest te worden, wou alleen duidelijkheid omdat ik het vervelend vind met het idee rond te lopen misschien anderen te kunnen besmetten.

Aan de andere kant valt het misschien wel onder de milde klachten die voornamelijk jongeren hebben. Ze willen het coronavirus toch zoveel mogelijk in beeld hebben om verspreiding te voorkomen.

Je snapt ze toch niet bij GGD?!

Zakelijk heb ik weleens contact met twee huisartsen.
Beide werkzaam regio IJsselland.
Ene huisarts heeft het zelf gehad. Zijn zoon had het opgelopen via vader van zijn vriendin, wintersport.
In de praktijk heeft hij ook gevallen gehad. (Overigens niet door hem besmet) maar het viel hem vooral op dat de klachten vaak zo anders waren dan het standaard rijtje van de ggd en juist de klachten die iemand nooit ervaart, een rode vlag zijn.
In het begin heeft hij zo ook wel eens een patiënt ten onrechte geen test laten doen, en patiënt werd nadien zieker en werd alsnog getest.
Ervaringen van zijn collega op een andere praktijk was hetzelfde.

Geur -en smaakverlies
Hoge polsslag
Lage saturatie
Een kuchje
Een kriebelhoest
Symptomen die je niet van je zelf kent, zijn imo eerder symptomen dan de longen uit je lijf hoesten en koorts.

Koorts komt wel als patiënt echt ziek is. En veel covid patiënten hoesten verrassend weinig.

tienus63

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:45

Ik werd vannacht wakker met een kriebelhoest.
Schrok ervan. Dacht even dat het corona zou kunnen zijn.
Achteraf waarschijnlijk pluisje in de keel.
Geur en smaak zijn prima in orde. Net als de rest.
Maar eerste wat ik vannacht dacht is dat ik de testlijn zou moeten bellen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:51

Pandora2 schreef:
Bijzondere politieke situatie ?? Grapjas :D
Wij hebben een jaar en zoveel maanden na de verkiezingen nog steeds geen regering. Maar of dat zo bijzonder is... :')

Nee, serieus. Inderdaad. Hier is alles opgesplitst in regionaal, federaal, vlaams, waals,... werkt niet natuurlijk.
Veligheidsregio's ? Hebben wij die ook dan ? :+

Het was dus eerder een vraag of jullie die hadden haha
Heek bijzonder hoor! Hier heeft iedereen toch wel lang genoeg over na kunnen denken ... je kan niet alles voorspellen en niet alles regelen maar dit lijkt wel op heel weinig.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:58

Maar Sclimpre, ik ontken nergens dat het stijgt? Ik zeg alleen dat het niet al 9 dagen achtereen omhoog loopt en dat het er ook om gaat hoe je er naar wilt kijken, het zijn er 50% minder dan twee dagen geleden, maar die 32% meer word wel benoemd. Maar misschien ben ik iemand die dingen graag positief bekijkt en jullie niet wellicht.

Dat de ziekenhuisopnames heel laag zijn zou of kunnen betekenen dat het naar een mildere vorm is gemuteerd, of dat er gewoon veel minder Corona in het land is. Hoeveel wij hadden na carnaval, dan ben ik benieuwd hoeveel procent van het land (Vooral dan Brabant en Limburg) het écht gehad heeft. Ik denk namelijk veeeel meer dan we denken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:58

Effe in google gekeken. Wat de veiligheidsregio's in NL doen wordt in B door de provincies gedaan.
Dat nu hopelijk niemand op het idee komt om in B ook nog eens veiligheidsregio's in te voeren, het is al ingewikkeld genoeg zo !
Er is idd sprake van indien nodig gedeeltelijke lockdowns op provincieniveau, maar daar zijn ze nog niet helemaal uit.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 10:00

Sclimpre schreef:
Effe in google gekeken. Wat de veiligheidsregio's in NL doen wordt in B door de provincies gedaan.
Dat nu hopelijk niemand op het idee komt om in B ook nog eens veiligheidsregio's in te voeren, het is al ingewikkeld genoeg zo !
Er is idd sprake van indien nodig gedeeltelijke lockdowns op provincieniveau, maar daar zijn ze nog niet helemaal uit.

Het lijkt me handig als ze daar dan eens mee opschieten want als ze zich echt zo’n zorgen maken dan lijkt het me goed dat ze ook dan daadwerkelijk een plan van aanpak maken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 10:09

Sclimpre schreef:

Haha wij hebben ook beide hoor. Maar de veiligheidsregio zijn voor de veiligheid(dus oa. Crisis bestrijding) en bemoeien zich dus niet met andere gemeentelijke zaken. Even heel kort gezegd.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 10:12

sureido schreef:
Maar Sclimpre, ik ontken nergens dat het stijgt? Ik zeg alleen dat het niet al 9 dagen achtereen omhoog loopt en dat het er ook om gaat hoe je er naar wilt kijken, het zijn er 50% minder dan twee dagen geleden, maar die 32% meer word wel benoemd. Maar misschien ben ik iemand die dingen graag positief bekijkt en jullie niet wellicht.

Dat de ziekenhuisopnames heel laag zijn zou of kunnen betekenen dat het naar een mildere vorm is gemuteerd, of dat er gewoon veel minder Corona in het land is. Hoeveel wij hadden na carnaval, dan ben ik benieuwd hoeveel procent van het land (Vooral dan Brabant en Limburg) het écht gehad heeft. Ik denk namelijk veeeel meer dan we denken.

Dat heeft helemaal niks te maken met positief of niet, wel met interpretatie van cijfers. Hetgeen van belang is, is de trend, niet de dagelijkse cijfers. Want als je naar dagelijkse cijfers kijkt zijn er in het weekend altijd minder bevestigde gevallen. En dat is echt niet omdat er in het weekend minder mensen ziek worden, wel dat er minder getest wordt. Daarom worden in Belgie nu 7-dagengemiddelden gepubliceerd omdat die beter weergeven waar het naartoe gaat.
Ziekenhuiscijfers lopen altijd een paar weken achter op besmettingscijfers. Dus het kan perfect zijn dat de ziekenhuisopnames nog dalen terwijl het aantal besmettingen nog stijgt. En omgekeerd, wanneer de besmettingen dalen kan het zijn dat de ziekenhuisopnames nog een tijdje veder stijgen, maar dan weet je dat die een paar weken later ook terug gaan dalen.
Het kan ook zijn dat deze keer het aantal ziekenhuisopnames minder hard zal gaan omdat er nu relatief meer jongere mensen besmet worden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 10:17

Maar dat is in Nederland dan gelijk. Eens in de 7 dagen worden het aantal besmettingen in heel Nederland gemeld.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 10:33

Ik hoop dat het hier nog even wegblijft, al is die kans natuurlijk klein en gaan we hier ook weer stijgingen meemaken.

Maar ik maak me nu meer zorgen over de economie. Er beginnen nu bedrijven om te vallen, vestigingen sluiten. Dat wordt alleen maar meer. En dat terwijl de prijzen voor boodschappen, wonen, zorg etc alleen maar hoger worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 10:59

Er verliezen ook steeds meer mensen hun baan... Dit gaan echt harde tijden worden

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:04

purny schreef:
Er verliezen ook steeds meer mensen hun baan... Dit gaan echt harde tijden worden

Klopt. Economen zeggen dat dit de ergste crisis sinds WOII wordt.