sureido schreef:Maar Sclimpre, ik ontken nergens dat het stijgt? Ik zeg alleen dat het niet al 9 dagen achtereen omhoog loopt en dat het er ook om gaat hoe je er naar wilt kijken, het zijn er 50% minder dan twee dagen geleden, maar die 32% meer word wel benoemd. Maar misschien ben ik iemand die dingen graag positief bekijkt en jullie niet wellicht.
Dat de ziekenhuisopnames heel laag zijn zou of kunnen betekenen dat het naar een mildere vorm is gemuteerd, of dat er gewoon veel minder Corona in het land is. Hoeveel wij hadden na carnaval, dan ben ik benieuwd hoeveel procent van het land (Vooral dan Brabant en Limburg) het écht gehad heeft. Ik denk namelijk veeeel meer dan we denken.
Dat heeft helemaal niks te maken met positief of niet, wel met interpretatie van cijfers. Hetgeen van belang is, is de trend, niet de dagelijkse cijfers. Want als je naar dagelijkse cijfers kijkt zijn er in het weekend altijd minder bevestigde gevallen. En dat is echt niet omdat er in het weekend minder mensen ziek worden, wel dat er minder getest wordt. Daarom worden in Belgie nu 7-dagengemiddelden gepubliceerd omdat die beter weergeven waar het naartoe gaat.
Ziekenhuiscijfers lopen altijd een paar weken achter op besmettingscijfers. Dus het kan perfect zijn dat de ziekenhuisopnames nog dalen terwijl het aantal besmettingen nog stijgt. En omgekeerd, wanneer de besmettingen dalen kan het zijn dat de ziekenhuisopnames nog een tijdje veder stijgen, maar dan weet je dat die een paar weken later ook terug gaan dalen.
Het kan ook zijn dat deze keer het aantal ziekenhuisopnames minder hard zal gaan omdat er nu relatief meer jongere mensen besmet worden.