Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 13:57

APCIII schreef:
Ik heb er toevallig vorige week eentje cadeau gedaan aan m'n ouders vanwege hun 40-jarig huwelijk. Tijdens het kijken/vergelijken in de winkel kwamen zij uit op een 8x30 (8x vergroting, 30mm lensdiameter)

De 30mm met name vanwege het gewicht en de afmetingen van de complete kijker. Met die maat heb je het kijkgemak van een "grote" kijker, maar toch nog net de handigheid/draagbaarheid/prettig-mee-te-nemen-factor van een klein exemplaar.
De 10x vergroting woog zo goed als net zo veel, maar vonden ze iets minder prettig kijken doordat de trillingen net iets te veel merkbaar waren.

Het grappige is wel, dat ze tot nu toe altijd een (goedkope) 10x25 hadden, maar nu met die nieuwe 8x30 hebben ze toch het idee dat ze veel meer details zien, ondanks de lagere vergroting. (de nieuwe 8x30 heeft beter, helderder glas en is van rand tot rand scherp, waarbij de oude 10x25 alleen in het midden goed scherp was)

Het probleem met kijkers is dat ze nogal in prijs kunnen variëren, van 50 tot 5000 euro, en alles daar tussen in...

Bij welke winkel ben je geweest?

Wij wonen vrijstaand, landelijk. De kijker wordt vooral gebruikt om huis heen, om te kijken naar reeën en vogels.

Maar zoals ik begrijp is de kijker die we nu hebben juist al redelijk qua vergroting.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 14:00

Independence schreef:
APCIII schreef:
Ik heb er toevallig vorige week eentje cadeau gedaan aan m'n ouders vanwege hun 40-jarig huwelijk. Tijdens het kijken/vergelijken in de winkel kwamen zij uit op een 8x30 (8x vergroting, 30mm lensdiameter)

De 30mm met name vanwege het gewicht en de afmetingen van de complete kijker. Met die maat heb je het kijkgemak van een "grote" kijker, maar toch nog net de handigheid/draagbaarheid/prettig-mee-te-nemen-factor van een klein exemplaar.
De 10x vergroting woog zo goed als net zo veel, maar vonden ze iets minder prettig kijken doordat de trillingen net iets te veel merkbaar waren.

Het grappige is wel, dat ze tot nu toe altijd een (goedkope) 10x25 hadden, maar nu met die nieuwe 8x30 hebben ze toch het idee dat ze veel meer details zien, ondanks de lagere vergroting. (de nieuwe 8x30 heeft beter, helderder glas en is van rand tot rand scherp, waarbij de oude 10x25 alleen in het midden goed scherp was)

Het probleem met kijkers is dat ze nogal in prijs kunnen variëren, van 50 tot 5000 euro, en alles daar tussen in...

Wij wonen vrijstaand, landelijk. De kijker wordt vooral gebruikt om huis heen, om te kijken naar reeën en vogels.

Maar zoals ik begrijp is de kijker die we nu hebben juist al redelijk qua vergroting.

Zou dan een wildcamera geen leuk cadeau zijn ipv een nieuwe verrekijker?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 17:47

Maddy_Paola schreef:
Waar in zuid holland mag je overdag strand op met je paard naast oostvoorne? In september, willen vanwege shet erbij niet te ver door de duinen moeten....

Hellevoetsluis, is een parkeerplaats, moet je onder een bruggetje door en dan is het maar een heel klein stukje duinpad voor je op het strand bent :)

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 18:09

Independence schreef:
APCIII schreef:
(…)

Het helpt enorm om vooraf, voordat je naar de winkel gaat, al door wat verschillende kijkers van bijvoorbeeld vrienden/familie gekeken te hebben zodat je weet wat je ongeveer wilt qua formaat/gewicht en vergroting. Dat maakt de keuze in de winkel een stuk overzichtelijker.

Ik ben bij een foto/camera speciaalzaak in de kop van Noord-Holland geweest.

Een speciaalzaak die de tijd neemt voor klanten is wat duurder, maar gezien het budget wat ik gesteld had vond ik dat geen bezwaar voor een kwaliteitsproduct, en een winkel "op hooguit een half uurtje afstand" vind ik ook altijd een prettige gedachte.

Sheran

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 13:25

Aan welke goede doelen zouden jullie geld willen geven? Ik verkoop nu af en toe gepersonaliseerde boekenleggers (aquarel, bloem met naam). Ik zou echter hierna nog graag wat bijdragen aan de wereld, dus een deel van de opbrengst aan een goed doel schenken. Materiaalkosten/verzenden gaan dan richting mij en de rest richting een goed doel. Ik verkoop er nu 5 voor 20 euro. Er zou dan 10 euro daarvan naar een goed doel gaan.
Ik heb echter met vrienden gespard en het blijkt niet makkelijk goede doelen te vinden. Ik wilde eerst justdiggit en 4 Ocean (afhankelijk van de boekenlegger, je kunt dus kiezen) maar de vriend in kwestie zou daar dus nooit aan geven omdat een enkel boompje planten toch niet helpt.

Ik wil graag doelen die te maken hebben met natuurbehoud. Ik heb een kleine lijst gemaakt van suggesties van hem en mij samen. Welke zouden jullie het liefst doen en waarom?
- justdiggit.org (vergroent Afrika tegen klimaatverandering)
- 4Ocean (ruimt de plasticsoep op)
- WNF (jeweetwel)
- Greenpeace
- Urgenda
- Follow this (deze laatste 2 zijn erg politiek)

Of misschien nog een andere suggestie of überhaupt meningen?

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 14:13

Ik zou voor just diggit gaan. Zowel impact nu (kort termijn) als op lang termijn voor mens en dier.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 14:37

Sheran schreef:
Aan welke goede doelen zouden jullie geld willen geven? Ik verkoop nu af en toe gepersonaliseerde boekenleggers (aquarel, bloem met naam). Ik zou echter hierna nog graag wat bijdragen aan de wereld, dus een deel van de opbrengst aan een goed doel schenken. Materiaalkosten/verzenden gaan dan richting mij en de rest richting een goed doel. Ik verkoop er nu 5 voor 20 euro. Er zou dan 10 euro daarvan naar een goed doel gaan.
Ik heb echter met vrienden gespard en het blijkt niet makkelijk goede doelen te vinden. Ik wilde eerst justdiggit en 4 Ocean (afhankelijk van de boekenlegger, je kunt dus kiezen) maar de vriend in kwestie zou daar dus nooit aan geven omdat een enkel boompje planten toch niet helpt.

Ik wil graag doelen die te maken hebben met natuurbehoud. Ik heb een kleine lijst gemaakt van suggesties van hem en mij samen. Welke zouden jullie het liefst doen en waarom?
- justdiggit.org (vergroent Afrika tegen klimaatverandering)
- 4Ocean (ruimt de plasticsoep op)
- WNF (jeweetwel)
- Greenpeace
- Urgenda
- Follow this (deze laatste 2 zijn erg politiek)

Of misschien nog een andere suggestie of überhaupt meningen?

Ik zou persoonlijk kiezen voor 4Ocean of WNF, maar dat heeft er hoofdzakelijk mee te maken dat het voor deze organisaties vrij duidelijk is waar je aan bijdraagt, zonder je in te lezen. Mensen willen vaak wel iets goeds doen, maar willen er niet teveel moeite voor doen :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 14:39

Bedankt voor jullie input al! Daar heb ik veel aan. Denk dat je ook een goed punt hebt daarmee, Kairos :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:56

Ik doneer al enkele jaren aan africat :) voor behoud van katachtigen in Afrika en voor zover ik weet ook een eerlijke organisatie! Gesteund door het wwf.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:10

Was hier op Bokt ook een “gratis weg te geven” topic?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:11

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:11

Mijn dank is verpletterend doch niet dodelijk. :D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:23

Gelukkig maar, dat laatste, ik heb het veel te druk om al heen te gaan :D .

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:27

Neeeee. Blij jij maar lekker hier!!!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:10

Waar komt het woord 'babyshower' vandaan?

Ik ben namelijk echt benieuwd waar dat woord op slaat :+

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:14

Heeft dat niet te maken met het feit dat de aanstaande moeder wordt ge'showered' met cadeautjes? Geen idee hoor, ik roep ook het eerste wat nu in me opkomt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 00:31

Palmera schreef:
Ik heb een HP Deskjet 2720 printer gekocht. Kreng moet verbinden met mijn mobiel via wifi. Ik heb de app geïnstaleerd en die vraagt om de wifi code. Waar vind ik die in vredesnaam?

Dank voor de gegeven tips. Echter is het probleem niet opgelost, ook niet in de winkel. Ik heb mijn geld terug gekregen.

Wie wil meedenken: ik heb een oude samsungJ6 telefoon. Ik wil die kunnen aansluiten op een nog aan te schaffen printer voor het uitprinten van 1 velletje papier per dag. Oftewel: de simpelste printer volstaat.
Ik heb thuis géén wifi, mijn internrt komt van mobiele data.

Ook voor een bluetoot printer moet de printer blijkbaar toch op wifi aangesloten zijn.

Wie ziet de oplossing in deze vicieuze cirkel? :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 00:34

Goede doelen: iets heel persoonlijks is dat. Kun je niet gewoon 10 categorieën maken (dieren, natuur, kinderen, etc) en dan 1 doel per categorie waar JIJ achter staat.
Nou, en als ik het dan bv niet eens ben met jouw dierendoel laat ik mijn bijdrage op natuur of cultuur storten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 00:36

Palmera schreef:
Goede doelen: iets heel persoonlijks is dat. Kun je niet gewoon 10 categorieën maken (dieren, natuur, kinderen, etc) en dan 1 doel per categorie waar JIJ achter staat.
Nou, en als ik het dan bv niet eens ben met jouw dierendoel laat ik mijn bijdrage op natuur of cultuur storten.

Je bedoelt dat ik de koper de keus geef bij ieder product? :) Daar ga ik even over nadenken!
Op dit moment dacht ik namelijk aan twee themaboekenleggers (natuur = bloem, zee = walvis) met bijbehorende doelen, maar jouw idee kan misschien ook wel met een beperkte keuze :)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 02:17

Palmera schreef:
Palmera schreef:
Ik heb een HP Deskjet 2720 printer gekocht. Kreng moet verbinden met mijn mobiel via wifi. Ik heb de app geïnstaleerd en die vraagt om de wifi code. Waar vind ik die in vredesnaam?

Dank voor de gegeven tips. Echter is het probleem niet opgelost, ook niet in de winkel. Ik heb mijn geld terug gekregen.

Wie wil meedenken: ik heb een oude samsungJ6 telefoon. Ik wil die kunnen aansluiten op een nog aan te schaffen printer voor het uitprinten van 1 velletje papier per dag. Oftewel: de simpelste printer volstaat.
Ik heb thuis géén wifi, mijn internrt komt van mobiele data.

Ook voor een bluetoot printer moet de printer blijkbaar toch op wifi aangesloten zijn.

Wie ziet de oplossing in deze vicieuze cirkel? :)

En een ouderwetse niet draadloze printer met een print kabel (USB-B) naar USB-C (al heb je met jou samsung wellicht nog de andere aansluiting nodig, was volgens mij de micro usb) kabel tussen printer en mobiel. dat je hem zo kan koppelen? Op zelfde manier als wanneer je een printer aan een laptop koppelt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:40

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 11:59

Waarom heeft één van mijn vier pony's last van snel stenen in haar hoeven krijgen en wat kan ik er aan doen?

Mijn Fell pony loopt niet gevoelig op gras, zand of asfalt, maar heeft een hekel aan op kiezels of grind lopen.
Wat ik goed snap, want zodra ze eroverheen loopt, heeft ze in minstens de helft van de gevallen een steentje in haar hoef zitten, waardoor ze meteen kreupel loopt.
Als ik het steentje er weer uit haal, loopt ze weer zo door.

Ik kan stenen hier alleen niet altijd ontwijken, dus ik zoek hier een oplossing voor.
Ik zie echter een beetje door de bomen het bos niet meer.
Hoefschoenen zullen waarschijnlijk wel werken, maar heb ik zelf liever niet, net als ijzers.
Ik heb niet het idee dat haar hoeven zacht zijn, ze lijken gewoon goed droog en hard. Maar blijkbaar kunnen stenen er toch makkelijk indringen.
Dan toch iets opsmeren voor hardere zolen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 13:52

Ik vrees dat dat niet makkelijk is. Mijn ervaring gehad is dat sommige er gewoon gevoeliger voor zijn.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 13:55

Palmera schreef:
Bestaat dat uberhaupt? Dat je een kabel zo kunt koppelen aan een mobiel?

Edit: ik kom zelfs dit tegen.
https://support.hp.com/nl-nl/document/c05476356
Kan zoiers dan zonder wifi?

Ik vermoed van wel gezien het via een kabel verbinding loopt. Je zal wel internet nodig hebben maar dat kan denk ik dan ook via 4g
Wellicht het proberen waard.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 14:50

Eloya schreef:
Palmera schreef:
Bestaat dat uberhaupt? Dat je een kabel zo kunt koppelen aan een mobiel?

Edit: ik kom zelfs dit tegen.
https://support.hp.com/nl-nl/document/c05476356
Kan zoiers dan zonder wifi?

Ik vermoed van wel gezien het via een kabel verbinding loopt. Je zal wel internet nodig hebben maar dat kan denk ik dan ook via 4g
Wellicht het proberen waard.

Hmmmm, net terug uit een andere winkel, met een printer die het doet met mijn foon.
Op één of andere manier kreeg deze knul het voor elkaar! *\o/*
Zonder wifi, behalve de onderlinge wifi tussen printer en foon