Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:35

De booster kan ook gordelroos veroorzaken

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:36

Welke aanpassing wil de risicogroep concreet voor het nachtleven (disco en zo)?
Waarom mag het niet open? Of gaat het enkel een om de weinig betrouwbare 1G?
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-02-22 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:38

Shadow0 schreef:
Echt, het is zo klein, zo onbelangrijk, en zo eenvoudig om een potentieel dodelijke situatie te vermijden... en men vond het makkelijker om iemand uit te sluiten (die zelf ook niet echt veel keuze heeft om niet-allergisch te zijn.

Uit je eigen link:
Citaat:
However, Sophie claims the lead crew member told the couple they "are contractually obliged to serve hot mixed nuts in first/business class” and that it "was against company policy to make an announcement about any food allergies on the aircraft.”

Kleine moeite... vraag maar aan je bedrijfsjurist ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:42

Ik vraag me überhaupt af welke aanpassingen nog nodig en wenselijk zijn voor kwetsbaren. De meeste verhalen die je hoort zijn toch van mensen die zich al 2 jaar opsluiten. Ik vraag me oprecht af wat wij als samenleving hier aan kunnen doen we kunnen moeilijk de boel weer op slot gooiden bijvoorbeeld.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:43

Sizzle schreef:

Dé risicogroep bestaat niet. Hoewel er hier mensen zitten die menen de hele groep te vertegenwoordigen. Ik vraag me af op welke titel ze dat doen en ben inderdaad ook benieuwd naar concrete invulling voor de toekomstige maatschappij

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:45

Morrie schreef:
Mijn longaandoening heb ik te danken aan een griepje waar ik mee door gelopen ben, 35 jaar geleden en als s ik iemand tegenkom met waterpokken, is de kans groot dat ik gordelroos krijg, dit heb ik al een aantal keren gehad en dat is ook geen pretje, vooral de eeuwige zenuwpijn die ik eraan heb over gehouden. Maar de kans dat ik het ziekenhuis in ga met corona schat mijn huisarts erg hoog in. Zorg maar dat je het niet krijgt, is de boodschap. En dat is tot nu toe gelukt.
Mijn man gaat wel overal heen, zelfs naar z’n kleinkinderen en hij is tot nu toe ook de dans ontsprongen. Maar ik doe het gewoon niet, eigen keuze.

Maar jij en je man leven niet apart toch? Dan brengt jouw man het waarschijnlijk vanzelf een keer mee naar huis. En dan? Heb je je daarvoor dan jaren thuis opgesloten?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:49

En dat snap ik dus niet. Jouw man gaat overal naar toe, komt met talloze mensen in aanraking maar je verwacht wel dat de boel op slot blijft bij wijze van spreke en je zondert je zelf helemaal af...

2 jaar geleden snapte ik het wel. Al hoewel er toen ook panisch met het virus werd omgegaan.

Nu is het virus niet meer dan een zware griep. Misschien tijd om ook eens zelf te gaan leven?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:50

Het lijkt me prima om bepaalde aanpassingen te doen in bijv. OV maar uitgerekend in disco‘s kan ik niet echt iets zinvols bedenken.
Uitgerekend de plek waar vooral via haastig gespoelde glazen en zweet van alles gedeeld word.

Zou iemand die medisch niet ingeent mag worden met zware longschade en of immuunremmende medicatie echt blind op een sneltest van 2000 ppotentieel asymtomatidch besmette mensen vertrouwen?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:52

Shadow0 schreef:
Needje schreef:
Ik heb geen moeite met geen pinda's eten. Wel moeite met 1 persoon die wel van 300 mensen verwacht dat ze zich aanpassen maar zelf blijkbaar geen moeite wil doen om zelf eten mee te nemen waarvan ze weet dat het veilig is.

Dat is het verhaal niet.

“They asked if it would be okay if people around me could still eat nuts,” she wrote.

“I informed them that my allergy is airborne, so no to which the member of staff bluntly told us: “well, they’re not going to stop serving nuts on the aircraft’ and ‘I really doubt that’s gonna happen’.”
    https://travel.nine.com.au/latest/trave ... 20261f36f3

Citaat:
Je gat in een restaurant ook niet verwachten dat ze het hele menu voor je aanpassen toch?
Waarom in een vliegtuig dan wel?

Omdat iemand dus dood gaat als het verkeerd gaat. En het 'menu' hoefde niet aangepast te worden, je slaat alleen het pinda-tussendoortje over. Echt, het is zo klein, zo onbelangrijk, en zo eenvoudig om een potentieel dodelijke situatie te vermijden... en men vond het makkelijker om iemand uit te sluiten (die zelf ook niet echt veel keuze heeft om niet-allergisch te zijn. Dat is immers niet iets wat je bewust aankruist: "hmmm, lijkt me leuk, doe maar, ik hou wel van een beetje extra risico op anafylactische shock."

Reactie van mij was op het verhaal dat iemand verwachte dat het hele menu van het vliegtuig aangepast werd.
Daar reageerde ik op.
Ik heb zelf persoonlijk nog niet eerder gehoord dat iemand zo allergisch is dat het zelfs van deeltjes in de lucht al de pijp uit gaat. Dat is nieuw voor mij. En in dit geval lijkt het me idd kleine moeite om het zakje nootjes niet uit te delen. Maar zoals je artikel al aangeeft, blijkbaar is er niet veel ruimte voor aanpassingen. Dan is het voor hun "makkelijker" om iemand te weigeren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:52

Sizzle schreef:
Het lijkt me prima om bepaalde aanpassingen te doen in bijv. OV maar uitgerekend in disco‘s kan ik niet echt iets zinvols bedenken.
Uitgerekend de plek waar vooral via haastig gespoelde glazen en zweet van alles gedeeld word.

Zou iemand die medisch niet ingeent mag worden met zware longschade en of immuunremmende medicatie echt blind op een sneltest van 2000 ppotentieel asymtomatidch besmette mensen vertrouwen?

Kan dat niet dat? -O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:54

Needje schreef:
Je gat in een restaurant ook niet verwachten dat ze het hele menu voor je aanpassen toch?
Waarom in een vliegtuig dan wel?

Omdat een anafylactische shock beneden beter te behandelen is dan in de lucht. Een arts is dan sneller bij je en er zijn dan ook meer behandelmogelijkheden.
En in een vliegtuig wordt de lucht niet ververst alleen gecirculeerd dus als daar zo’n pindakruimel in zit loop je alsnog risico.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:59

En zo vaak hoor je dat artsen en huisartsen ernaast zitten. Mensen met flinke copd, andere zware longklachten, mensen met ander zwaar onderliggend lijden … hoe vaak hoor je wel niet dat ze dan corona krijgen en het gewoon thuis hebben kunnen uitzieken!!?

Je hoeft het niet op te zoeken, maar om nu hiervoor je leven compleet on hold te gaan zetten … Corona zal niet zomaar verdwijnen. Ik vind het ongelofelijk heftig als mensen hun eigen familieleden waaronder kleinkinderen niet meer zien. En als ze de deur niet meer uitkomen.

Kwaliteit van leven en geluk lijken me altijd nog iets belangrijker dan nooit meer een virus oplopen. Het leven zit vol risico’s. Ik stap zo in de auto en dan ga ik mij in druk verkeer begeven. Mijn 11 jarige komt straks op de fiets naar huis. We kunnen risico’s beperken, maar we kunnen ons niet in een glazen kistje opsluiten. Met griep en noro hebben we dit toch ook nooit gedaan? Nu is omikron veel milder en dan blijven we er nog zo bang voor.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:03

996981 schreef:
Sizzle schreef:

Dé risicogroep bestaat niet. Hoewel er hier mensen zitten die menen de hele groep te vertegenwoordigen. Ik vraag me af op welke titel ze dat doen en ben inderdaad ook benieuwd naar concrete invulling voor de toekomstige maatschappij
denk dat je eerder moet kijken wie of wat nu precies ,risico, groep is. Is dat de long, hart, immuun, kanker etc patient die nog redelijk wat ondernemen kunnen of is dat iemand aan het zuurstof in een rolstoel ??

De eerste groep kan zich prima zelf aanpassen en doen dit ook.
Die laatste groep zag je zowiezo voor de pandemie al niet overal en tijdens concerten e.d op daarvoor speciaal aangepaste plaatsen. Dus wat is nu het probleem??

En @ shadow, ik verzin niks ter plaatse. Ben al jaren ziek en weet dondersgoed hoe ver ik zelf kan gaan. Dat weten andere mensen die chronisch ziek zijn ook. Daar berust je je naar verloop van tijd in. Doe je dat niet dan heb je enkel jezelf en vooral de mensen om je heen daar mee.
Snap uberhoupt die veelal zure reacties van jou nooit. Er word gevraagd hoe kwetsbaren wat doen. Nou zo dus en vraag het gerust aan anderen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:08

purny schreef:

Dat zou niet hoeven als kinderen tegen waterpokken ingeent werden. Maar dat is een andere discussie.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:09

Sizzle schreef:
purny schreef:

Dat zou niet hoeven als kinderen tegen waterpokken ingeent werden. Maar dat is een andere discussie.

Maar als je je in dat geval als volwassenen tegen waterpokken zou laten vaccineren? Zou je daarmee gordelroos niet kunnen voorkomen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:10

Bovendien is het toch bewezen dat mensen die geboosterd zijn veel minder in het ziekenhuis terecht komen dan de andere groep.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:13

Vayo, waarom dan niet gelijk voorkomen ipv beide?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:16

purny schreef:
En dat snap ik dus niet. Jouw man gaat overal naar toe, komt met talloze mensen in aanraking maar je verwacht wel dat de boel op slot blijft bij wijze van spreke en je zondert je zelf helemaal af...

2 jaar geleden snapte ik het wel. Al hoewel er toen ook panisch met het virus werd omgegaan.

Nu is het virus niet meer dan een zware griep. Misschien tijd om ook eens zelf te gaan leven?

het vetgedrukte gedeelte heb je mij niet zien schrijven dame! Ik snap dondersgoed dat alles open moet en wens jullie allemaal veel plezier, zolang ik maar niet hoef, mij niet bellen!

Ik weet ook dat mijn man het mee kan nemen, hij gaat naar winkels, naar zijn kleinkinderen, maar houdt wel afstand, hij gaat ze niet platknuffelen (daar zijn ze ook te groot voor *ieuw eng*), dingen als beurzen (voor zover die er alweer zijn) zal hij niet meer heen gaan, dat werd hem voor corona al te druk overigens. Hij is overigens gezond, ik ben het "wrak" van de familie :')

Ik ken de gevolgen van een verwaarloosde griep, ik heb er dagelijks mee te maken.

Gordelroos vaccinatie wil mijn huisarts niet aan meewerken i.v.m. de bijwerkingen, ik heb overigens na de tweede AZ prik gordelroos gekregen, dus ik weet dat je het van vaccinaties kan krijgen.

En ik ben geen 20 meer, dus ik heb geleefd, meer dan 60 jaar lang en als ik nog langer op deze aarde rond wil lopen, zal ik verdomd voorzichtig moeten zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:17

Oh maar was DE risico groep trouwens niet de personen, veelal man met overgewicht, diabetes en vanaf een bepaalde leeftijd die de IC bedden bezet hielden?

Zien jullie het voor je die nu zich gaan afzonderen in de maatschappij als alles open gaat?
En zijn jullie je nu echt van plan voor die groep die aan te passen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:18

Ik zou er persoonlijk voor kiezen meer van de aarde dan je eigen woning te zien, met het risico op een korter leven, maar dat is een afweging die ieder voor zich moet maken

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:22

Sizzle schreef:
Vayo, waarom dan niet gelijk voorkomen ipv beide?

In Nederland worden kinderen niet gevaccineerd tegen waterpokken. Nu hebben die van mij er weinig last van gehad, maar ik heb vaak anders om me heen gezien. Ik zou geen problemen hebben met vaccineren tegen waterpokken bij kinderen hoor.

Maar nu in dit specifieke geval van Morrie vraag ik me af of je je dan als volwassene niet kunt laten vaccineren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:38

Ja dat kan heb ik recentelijk op bokt geleerd (stond ook een bron bij maar die ga ik niet terugzoeken).
Het is enkel niet altijd effectief.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:40

Vayo schreef:
Maar nu in dit specifieke geval van Morrie vraag ik me af of je je dan als volwassene niet kunt laten vaccineren.

er zijn 2 verschillende vaccinaties tegen gordelroos, beide zelf betalen, maar de huisarts moet ze wel voorschrijven en toedienen en de bijwerkingen zijn niet mis, begreep ik van mijn huisarts.

Nu ik niet meer werk (onderwijs) is de kans vrij klein dat ik in contact kom met iemand met waterpokken.

996981 schreef:
Ik zou er persoonlijk voor kiezen meer van de aarde dan je eigen woning te zien, met het risico op een korter leven, maar dat is een afweging die ieder voor zich moet maken

wat let je. Ik ben niet zo avontuurlijk, nooit geweest ook, ook niet vóór corona. Duitsland is me ver genoeg, maar met al die ingewikkelde regels daar, zie ik er voorlopig maar even vanaf. Mijn man had nog graag een keer naar Engeland gewild, maar ziet er ook vanaf na de Brexit.

Overigens woon ik in een appartementencomplex met vrijwel alleen ouderen (boven de 70). Deze mensen blijven bijna allemaal thuis, de AH/JUMBO/COOP bezorgauto staat dagelijks voor de deur hier. Ik voel me geen uitzondering ofzo, er zijn meer mensen die deze nare ziekte niet willen krijgen blijkbaar.

en nu iets heel anders: ik ga de kat trimmen, want ik kom om in de losse haren hier in huis :evaw: :wave:

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:46

Morrie schreef:
En ik ben geen 20 meer, dus ik heb geleefd, meer dan 60 jaar lang en als ik nog langer op deze aarde rond wil lopen, zal ik verdomd voorzichtig moeten zijn.

Als thuiszitten en verder niets doen jou voldoening geeft prima.
Maar ik weet dat dat voor mij niet genoeg is.
En dan loop ik liever risico om een paar jaar eerder te overlijden. Maar dan heb ik wel genoten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:53

Mijn moeder heeft trouwens na de 2e vaccinatie ook gordelroos gekregen. Is iets wat ik vaker gehoord heb als bijwerking. Niet leuk. Heeft ze flink pijn aan gehad.