Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:54

Dat je voorheen niet nadacht over andere risicovirussen is dan toch iets wat toen al niet perse verstandig was?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:59

enzino schreef:
Weer volledig omgekeerde wereld hierboven.

Dat is als het nieuwsbericht dat een persoon met een allergie voor pinda's eiste dat het hele vliegtuig pinda-vrij voor haar gemaakt zou worden. En volkomen terecht werd ze toen gewoon uit het vliegtuig verwijderd. Je kan niet eisen dat de hele wereld zich aan jou aanpast omdat je kwetsbaar bent.

Gezien pinda-allergie potentieel dodelijk is vind ik het niet zo gek en zou ik het ook totaal niet erg vinden een vlucht pinda-vrij te eten. Hoeveel moeite is dat helemaal :?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:02

Nou, persoonlijk vind ik dat veel te ver gaan. 300 mensen verplichten om zich aan jouw allergie aan te passen. Dan ga je lekker met de auto op vakantie. Ik vond dat toen ik het meemaakte ook echt belachelijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:03

verootjoo schreef:
enzino schreef:
Weer volledig omgekeerde wereld hierboven.

Dat is als het nieuwsbericht dat een persoon met een allergie voor pinda's eiste dat het hele vliegtuig pinda-vrij voor haar gemaakt zou worden. En volkomen terecht werd ze toen gewoon uit het vliegtuig verwijderd. Je kan niet eisen dat de hele wereld zich aan jou aanpast omdat je kwetsbaar bent.

Gezien pinda-allergie potentieel dodelijk is vind ik het niet zo gek en zou ik het ook totaal niet erg vinden een vlucht pinda-vrij te eten. Hoeveel moeite is dat helemaal :?

Als dit waar zou zijn dan vind ik het ook wel een beetje ver gaan om het hele vliegtuig pinda vrij te maken.
Gewoon alles scheiden tussen pinda en niet pinda

MarlindeRooz

Fitzroy schreef:
Nou, persoonlijk vind ik dat veel te ver gaan. 300 mensen verplichten om zich aan jouw allergie aan te passen. Dan ga je lekker met de auto op vakantie. Ik vond dat toen ik het meemaakte ook echt belachelijk.

Serieus? 10001 dingen zonder pinda te bedenken en daarbij is pinda-allergie soms dodelijk.

Needje

Morrie schreef:
op persoonlijke titel als "kwetsbare": Voorheen ging ik wel eens naar een restaurant, we gingen kamperen en ik ging zelf naar diverse supermarkten en winkels om m'n boodschappen te doen, zonder na te denken over virussen en ziektes. Ik zat met 4 mensen op 1 kantoor(tje), lekker knus bij elkaar en overlegde met iedereen.

Als zometeen alles open gegooid is, geen mondkapjes en afstand meer, zal ik niet meer in winkels komen, ook niet met FFP2 masker op, want dat leverde me afgelopen zomer zoveel negatief commentaar op.
Ik ben net nog even naar de Lidl geweest voor het eerst sinds Omicron om voorraden aan te vullen (echtgenoot neemt altijd het verkeerde mee :') ) en zo zal ik komende week nog hier en daar even wat gaan halen voor iedereen weer zonder masker op in de rondte loopt te hoesten en te proesten.

Dat gezellige kantoor(tje) hoef ik inmiddels nooit meer heen, want ik ben nu met pensioen. Ik zal dus hoofdzakelijk op mijn eigen 100 vierkante meter blijven voortaan en weer veel online bestellen (en terugsturen als het niet is wat ik verwachtte)

Ik ben hier op bokt al hysterisch genoemd, maar op deze manier probeer ik uit het ziekenhuis te blijven.

Maar waarom ging je vroeger wel en nu als alles open is niet meer?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:06

Popstra schreef:
Kwetsbare mensen hebben wel een keuze. Ze kunnen zich laten enten, boosteren, degelijke mondkapjes dragen, vaak handen wassen en andere goede hygiene in acht nemen en zo gezond mogelijk leven.

Dat helpt niet zo veel bij immuunaandoeningen of ernstige longproblemen hoor.

Citaat:
Kwetsbare hebben geen behoefte of kracht om midden in een moshpit te gaan staan tijdens een concert of festival.

Sommige wel want je kunt best een ernstige chronische ziekte hebben en toch ook allerlei dingen willen die andere mensen ook willen.

Maar het punt is ook dat het niet alleen de moshpit een probleem is. Ook musea, rondvaartboten, cafe's, theaters, ziekenhuizen en andere plekken stoppen met de voorzorgen. Dan is 1 mondmasker dat je zelf de hele tijd moet dragen als bescherming tegen ontzettend veel besmettingen in de omgeving toch wat fragiel. We zouden met zo weinig moeite best wat kunnen verbeteren - dat niet doen is onwil.

Citaat:
Die vinden andere dingen leuk. Dat groeit zo vanzelf als je niet zo veel kracht meer hebt en ook als je ouder word. Je krijgt hele andere behoeftes. Een warm thuis is dan nog het meest prettig om te zijn.

Dat verzin je echt ter plekke omdat het jou zo uitkomt, maar het is NIET waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:07

purny schreef:
Als dit waar zou zijn dan vind ik het ook wel een beetje ver gaan om het hele vliegtuig pinda vrij te maken.
Gewoon alles scheiden tussen pinda en niet pinda

Afbeelding

Needje

MarlindeRooz schreef:
Fitzroy schreef:

Serieus? 10001 dingen zonder pinda te bedenken en daarbij is pinda-allergie soms dodelijk.

Ook dingen waar geen pinda in zit kunnen sporen van pinda bevatten.
Dus als jij het op veilig wil spelen zal je dus alles zelf moeten kopen.
In een vliegtuig kan je maar beperkt eigen voedsel meenemen.
Maar ik zou daar geen vliegtuig om laten staan als ik die allergie had.
Ik zou echter ook niet verwachten dat anderen zich aan mij zouden aanpassen.
Dus laat hun lekker vliegtuigvoedsel eten. Ik eet m'n eigen spullen wel dan.

Vayo

Morrie schreef:
Vayo schreef:
Maar hoe deden kwetsbaren het voorheen? Gingen ze toen wel naar een café, restaurant, bioscoop, festival? Toen waren er toch ook virussen en bacteriën?

En wat kunnen kwetsbaren op dit moment wel, wat ze zometeen niet meer kunnen als alles open gegooid is? Dat vraag ik me oprecht af.

Want volgens mij zijn de zaken die vooral open gaan juist de dingen waar kwetsbaren al niet heen gingen.

op persoonlijke titel als "kwetsbare": Voorheen ging ik wel eens naar een restaurant, we gingen kamperen en ik ging zelf naar diverse supermarkten en winkels om m'n boodschappen te doen, zonder na te denken over virussen en ziektes. Ik zat met 4 mensen op 1 kantoor(tje), lekker knus bij elkaar en overlegde met iedereen.

Als zometeen alles open gegooid is, geen mondkapjes en afstand meer, zal ik niet meer in winkels komen, ook niet met FFP2 masker op, want dat leverde me afgelopen zomer zoveel negatief commentaar op.
Ik ben net nog even naar de Lidl geweest voor het eerst sinds Omicron om voorraden aan te vullen (echtgenoot neemt altijd het verkeerde mee :') ) en zo zal ik komende week nog hier en daar even wat gaan halen voor iedereen weer zonder masker op in de rondte loopt te hoesten en te proesten.

Dat gezellige kantoor(tje) hoef ik inmiddels nooit meer heen, want ik ben nu met pensioen. Ik zal dus hoofdzakelijk op mijn eigen 100 vierkante meter blijven voortaan en weer veel online bestellen (en terugsturen als het niet is wat ik verwachtte)

Ik ben hier op bokt al hysterisch genoemd, maar op deze manier probeer ik uit het ziekenhuis te blijven.

Maar voor corona waren er toch ook al virussen zoals griep of het besmettelijke noro? Bacteriën die infecties kunnen veroorzaken. Het was alleen minder zichtbaar doordat er niet getest werd.

Kamperen kan toch nog steeds? Ook als alles wordt open gegooid? Je kunt vaak met privé sanitair boeken.

En restaurants zijn altijd toch redelijk ruim opgezet? Althans die zijn er zeer zeker. Of je daar nu heen gaat of straks als alles open is lijkt me weinig verschil.

Dat je commentaar krijgt op het dragen van een FFP2 mondkapje vind ik triest. Ik zal er nooit één dragen maar zal een ander er niet op aankijken. Ik heb gelukkig het idee dat dat hier wel prima geaccepteerd wordt.

Ik maak me wel eens zorgen of mensen niet te bang gemaakt zijn? Ik denk dat er veel kwetsbaren zijn die in principe prima een omikron besmetting kunnen handelen. Dat wil
niet zeggen dat je het op moet zoeken, maar soms is een het het waard om een klein risico te nemen. We kunnen nu eenmaal niet steriel leven. En omikron verloopt gelukkig vaak echt relatief mild. Een flinke griep kan net zoveel of zelfs meer kwaad doen. Ik heb nog nooit gehoord dat er in het griepseizoen mensen waren die zich, in dezelfde mate als nu met omikron, opsloten en nergens meer heen gingen.

Ik hoop dat mensen die kwetsbaarder zijn een goed evenwicht kunnen houden tussen waakzaam zijn en toch genieten.

Want wie zegt dat je in het ziekenhuis belandt als je besmet raakt? Natuurlijk is dat risico er. Maar helemaal niks meer doen en 0,0 risico lopen, daar wordt je toch ook heel ongelukkig van? Ik denk dat je prima een middenweg kunt vinden die verantwoord is.

En iedereen is anders en dat mag. Maar persoonlijk zou ik waakzaam blijven, maar wel leuke dingen blijven doen. Dan maar een klein risico dat ik een keer in het ziekenhuis beland. Liever gelukkig zijn en eens in het ziekenhuis belanden, dan relatief gezond ongelukkig alleen en geïsoleerd thuis zitten.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 15-02-22 14:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:08

Needje schreef:
Morrie schreef:

Maar waarom ging je vroeger wel en nu als alles open is niet meer?

Ja, dit

Zo heb je toch geen leven Morrie?
Als er geen Corona zou zijn dan kan je ook ernstig ziek worden van griep of iets anders.

purny

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:11

Ik vind het triest dat er nog steeds mensen zijn die bang zijn.
Zo wil je je pensioen en je leven toch niet doormaken?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:14

MarlindeRooz schreef:
Fitzroy schreef:

Ja, en waarom worden er dan Snickers verkocht ;) En hoe zie je dat voor je als mensen zelf pinda’s, pindakaas op zelf gesmeerde bammetjes, en bv mini Lions en Snickers meenemen? Het is gewoon niet uitvoerbaar.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:17

Popstra schreef:
Blue_Eyes schreef:

Uh wat?? :x :x Weet jij eigenlijk wel wat 'kwetsbaar zijn' inhoudt? Of je wel of niet een aandoening hebt, bepaalt niet wat je leuk vindt.

Weet ik heel goed, ben zelf kwetsbaar door mijn longaandoening.
Ik weet waar ik het over heb en het is een feit, je geen behoefte meer hebt aan sommige dingen als het je simpelweg niet meer lukt om vol te houden of daags er na doodziek op bed ligt....

Laten we zeggen dat ik dat anders ervaar... en velen met mij.

@Vayo, leuk idee, 'tentjes voor kwetsbaren', maar de sociale kring van kwetsbaren bestaat niet uit kwetsbaren alleen hè?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:17

Fitzroy schreef:
Nou, persoonlijk vind ik dat veel te ver gaan. 300 mensen verplichten om zich aan jouw allergie aan te passen.

... door tijdens 1 specifieke vlucht even geen pinda's te eten? Wat is dat nou voor moeite?

Het tekent wat mij betreft vooral dat hoe klein de moeite ook is, sommigen gewoon echt niks meer willen doen voor anderen die het nodig hebben. Hoe onbelangrijk of onbetekenend ook. En dat vind ik toch wel een bedroevend laag niveau van beschaving.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:21

Ik heb geen moeite met geen pinda's eten. Wel moeite met 1 persoon die wel van 300 mensen verwacht dat ze zich aanpassen maar zelf blijkbaar geen moeite wil doen om zelf eten mee te nemen waarvan ze weet dat het veilig is. Want ook bij eten zonder pinda's is er altijd een risico op sporen van.

Je gat in een restaurant ook niet verwachten dat ze het hele menu voor je aanpassen toch?
Waarom in een vliegtuig dan wel?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:23

Mijn longaandoening heb ik te danken aan een griepje waar ik mee door gelopen ben, 35 jaar geleden en als s ik iemand tegenkom met waterpokken, is de kans groot dat ik gordelroos krijg, dit heb ik al een aantal keren gehad en dat is ook geen pretje, vooral de eeuwige zenuwpijn die ik eraan heb over gehouden. Maar de kans dat ik het ziekenhuis in ga met corona schat mijn huisarts erg hoog in. Zorg maar dat je het niet krijgt, is de boodschap. En dat is tot nu toe gelukt.
Mijn man gaat wel overal heen, zelfs naar z’n kleinkinderen en hij is tot nu toe ook de dans ontsprongen. Maar ik doe het gewoon niet, eigen keuze.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:24

Je kan tegenwoordig vaccin krijgen tegen gordelroos toch?
(wel schofterig duur)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:27

Ik heb volgens mij het artikel gevonden:

Een 24-jarige Rotterdamse vrouw is wegens een pinda-allergie geweigerd voor een vlucht van Arkefly.

De vliegmaatschappij wilde het risico niet nemen, omdat er snacks met pinda's en noten werden uitgedeeld in het vliegtuig. Dit zegt Sachelle Klein woensdag tegen het AD.

"Ik ben nooit geweigerd voor een vlucht. Ik heb netjes bij het reisbureau aangegeven dat ik een allergie heb, en vroeg of ze daar rekening mee wilden houden", zegt de Rotterdamse tegen de krant.

Toen Klein op Schiphol aankwam, bleek het reisbureau de melding niet in het systeem te hebben verwerkt. De vrouw meldde haar allergie alsnog bij Arkefly, waarop werd besloten dat ze niet naar Curaçao mocht vliegen.

Risico
Volgens de maatschappij kunnen deeltjes van pinda's of noten in de drukcabine terechtkomen. Hierdoor was het risico om de vrouw mee te nemen te groot.

"Op basis van die informatie is besloten dat het te risicovol was om haar toe te laten. Als we haar hadden laten vliegen, hadden we de catering voor alle passagiers moeten aanpassen. Dat is niet mogelijk", aldus een woordvoerder van Arkefly.

Die vliegmaatschappij zegt het voorval te betreuren en geeft de vrouw de volledige reissom van 2.100 euro terug.

https://www.nu.nl/lifestyle/4074870/rotterdamse-vrouw-wordt-vanwege-pinda-allergie-geweigerd-tijdens-vlucht.html
Laatst bijgewerkt door purny op 15-02-22 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:27

Blue_Eyes schreef:
@Vayo, leuk idee, 'tentjes voor kwetsbaren', maar de sociale kring van kwetsbaren bestaat niet uit kwetsbaren alleen hè?

Daar heb je zeker gelijk in. Maar ik heb het idee dat veel kwetsbaren toch gewoon genieten van hun sociaal leven en het kleine risico accepteren. En gelukkig maar!

Ik denk echt dat veel mensen te bang gemaakt zijn. Ik heb zo vaak gehoord dat er gezegd werd “als ik of hij/zij corona krijg(t), dan overleef ik of hij/zij dat niet”. En zo vaak zitten mensen daar gelukkig (!) naast. Van dichtbij hebben we dit ook meegemaakt. Zelfs de artsen zaten hier faliekant naast.

Helemaal nu met het veel mildere omikron zijn de risico’s echt lager. Je hoeft het niet op te zoeken, maar een middenweg kan prima. Griep en noro zijn er ook altijd al geweest en dat was wel een geaccepteerd risico. De ziekenhuisopnames door corona zijn nu zo laag. Als we gaan stoppen met testen, dan wordt omikron ook weer een gewoon virus. We zijn er nu zo op gefocust dat we er veel te krampachtig mee om blijven gaan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:29

purny schreef:

Een 24-jarige Rotterdamse vrouw is wegens een pinda-allergie geweigerd voor een vlucht van Arkefly.

De vliegmaatschappij wilde het risico niet nemen, omdat er snacks met pinda's en noten werden uitgedeeld in het vliegtuig. Dit zegt Sachelle Klein woensdag tegen het AD.

"Ik ben nooit geweigerd voor een vlucht. Ik heb netjes bij het reisbureau aangegeven dat ik een allergie heb, en vroeg of ze daar rekening mee wilden houden", zegt de Rotterdamse tegen de krant.

Toen Klein op Schiphol aankwam, bleek het reisbureau de melding niet in het systeem te hebben verwerkt. De vrouw meldde haar allergie alsnog bij Arkefly, waarop werd besloten dat ze niet naar Curaçao mocht vliegen.

Risico
Volgens de maatschappij kunnen deeltjes van pinda's of noten in de drukcabine terechtkomen. Hierdoor was het risico om de vrouw mee te nemen te groot.

"Op basis van die informatie is besloten dat het te risicovol was om haar toe te laten. Als we haar hadden laten vliegen, hadden we de catering voor alle passagiers moeten aanpassen. Dat is niet mogelijk", aldus een woordvoerder van Arkefly.

Die vliegmaatschappij zegt het voorval te betreuren en geeft de vrouw de volledige reissom van 2.100 euro terug.

https://www.nu.nl/lifestyle/4074870/rotterdamse-vrouw-wordt-vanwege-pinda-allergie-geweigerd-tijdens-vlucht.html

Dit is een iets ander verhaal zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:29

Shadow0 schreef:
Het tekent wat mij betreft vooral dat hoe klein de moeite ook is, sommigen gewoon echt niks meer willen doen voor anderen die het nodig hebben. Hoe onbelangrijk of onbetekenend ook. En dat vind ik toch wel een bedroevend laag niveau van beschaving.

En die bereidheid zal ook flink afgenomen zijn de afgelopen 2 jaar sinds een deel van de bevolking aangegeven heeft een ander deel van de bevolking het leven zuur te willen maken omdat ze niet bereid waren een experimentele vaccinatie te nemen. Voor veel mensen kan dat wel eens een realisatie zijn geweest dat ondanks het laagje glans over de maatschappij dingen snel uiteen vallen na een propaganda campagne van de overheid.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:30

Needje schreef:
purny schreef:

Risico

Dit is een iets ander verhaal zo.

Als het idd hetzelfde verhaal is, althans waar het hetzelfde op neerkomt. Dan is het idd een iets ander verhaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:31

Needje schreef:
Ik heb geen moeite met geen pinda's eten. Wel moeite met 1 persoon die wel van 300 mensen verwacht dat ze zich aanpassen maar zelf blijkbaar geen moeite wil doen om zelf eten mee te nemen waarvan ze weet dat het veilig is.

Dat is het verhaal niet.

“They asked if it would be okay if people around me could still eat nuts,” she wrote.

“I informed them that my allergy is airborne, so no to which the member of staff bluntly told us: “well, they’re not going to stop serving nuts on the aircraft’ and ‘I really doubt that’s gonna happen’.”
    https://travel.nine.com.au/latest/trave ... 20261f36f3

Citaat:
Je gat in een restaurant ook niet verwachten dat ze het hele menu voor je aanpassen toch?
Waarom in een vliegtuig dan wel?

Omdat iemand dus dood gaat als het verkeerd gaat. En het 'menu' hoefde niet aangepast te worden, je slaat alleen het pinda-tussendoortje over. Echt, het is zo klein, zo onbelangrijk, en zo eenvoudig om een potentieel dodelijke situatie te vermijden... en men vond het makkelijker om iemand uit te sluiten (die zelf ook niet echt veel keuze heeft om niet-allergisch te zijn. Dat is immers niet iets wat je bewust aankruist: "hmmm, lijkt me leuk, doe maar, ik hou wel van een beetje extra risico op anafylactische shock."

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:33

Morrie schreef:
Mijn longaandoening heb ik te danken aan een griepje waar ik mee door gelopen ben, 35 jaar geleden en als s ik iemand tegenkom met waterpokken, is de kans groot dat ik gordelroos krijg, dit heb ik al een aantal keren gehad en dat is ook geen pretje, vooral de eeuwige zenuwpijn die ik eraan heb over gehouden. Maar de kans dat ik het ziekenhuis in ga met corona schat mijn huisarts erg hoog in. Zorg maar dat je het niet krijgt, is de boodschap. En dat is tot nu toe gelukt.
Mijn man gaat wel overal heen, zelfs naar z’n kleinkinderen en hij is tot nu toe ook de dans ontsprongen. Maar ik doe het gewoon niet, eigen keuze.

Je kan het ook van je man krijgen :o
Ik denk dat de meeste mensen bewuster omgaan met hygiëne en toch meer afstand houden dan voor Corona.
Het blijft inderdaad een individuele afweging hoe je hiermee omgaat, maar ik zou toch eens met je huisarts kijken hoe je de risico’s kan verminderen voor jezelf. Tot je dood op 100 m2 blijven zitten lijkt mij ook zo wat :(:)