Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
enzino schreef:Weer volledig omgekeerde wereld hierboven.
Dat is als het nieuwsbericht dat een persoon met een allergie voor pinda's eiste dat het hele vliegtuig pinda-vrij voor haar gemaakt zou worden. En volkomen terecht werd ze toen gewoon uit het vliegtuig verwijderd. Je kan niet eisen dat de hele wereld zich aan jou aanpast omdat je kwetsbaar bent.
verootjoo schreef:enzino schreef:Weer volledig omgekeerde wereld hierboven.
Dat is als het nieuwsbericht dat een persoon met een allergie voor pinda's eiste dat het hele vliegtuig pinda-vrij voor haar gemaakt zou worden. En volkomen terecht werd ze toen gewoon uit het vliegtuig verwijderd. Je kan niet eisen dat de hele wereld zich aan jou aanpast omdat je kwetsbaar bent.
Gezien pinda-allergie potentieel dodelijk is vind ik het niet zo gek en zou ik het ook totaal niet erg vinden een vlucht pinda-vrij te eten. Hoeveel moeite is dat helemaal
Fitzroy schreef:Nou, persoonlijk vind ik dat veel te ver gaan. 300 mensen verplichten om zich aan jouw allergie aan te passen. Dan ga je lekker met de auto op vakantie. Ik vond dat toen ik het meemaakte ook echt belachelijk.
Morrie schreef:op persoonlijke titel als "kwetsbare": Voorheen ging ik wel eens naar een restaurant, we gingen kamperen en ik ging zelf naar diverse supermarkten en winkels om m'n boodschappen te doen, zonder na te denken over virussen en ziektes. Ik zat met 4 mensen op 1 kantoor(tje), lekker knus bij elkaar en overlegde met iedereen.
Als zometeen alles open gegooid is, geen mondkapjes en afstand meer, zal ik niet meer in winkels komen, ook niet met FFP2 masker op, want dat leverde me afgelopen zomer zoveel negatief commentaar op.
Ik ben net nog even naar de Lidl geweest voor het eerst sinds Omicron om voorraden aan te vullen (echtgenoot neemt altijd het verkeerde mee) en zo zal ik komende week nog hier en daar even wat gaan halen voor iedereen weer zonder masker op in de rondte loopt te hoesten en te proesten.
Dat gezellige kantoor(tje) hoef ik inmiddels nooit meer heen, want ik ben nu met pensioen. Ik zal dus hoofdzakelijk op mijn eigen 100 vierkante meter blijven voortaan en weer veel online bestellen (en terugsturen als het niet is wat ik verwachtte)
Ik ben hier op bokt al hysterisch genoemd, maar op deze manier probeer ik uit het ziekenhuis te blijven.
Popstra schreef:Kwetsbare mensen hebben wel een keuze. Ze kunnen zich laten enten, boosteren, degelijke mondkapjes dragen, vaak handen wassen en andere goede hygiene in acht nemen en zo gezond mogelijk leven.
Citaat:Kwetsbare hebben geen behoefte of kracht om midden in een moshpit te gaan staan tijdens een concert of festival.
Citaat:Die vinden andere dingen leuk. Dat groeit zo vanzelf als je niet zo veel kracht meer hebt en ook als je ouder word. Je krijgt hele andere behoeftes. Een warm thuis is dan nog het meest prettig om te zijn.
MarlindeRooz schreef:Fitzroy schreef:Nou, persoonlijk vind ik dat veel te ver gaan. 300 mensen verplichten om zich aan jouw allergie aan te passen. Dan ga je lekker met de auto op vakantie. Ik vond dat toen ik het meemaakte ook echt belachelijk.
Serieus? 10001 dingen zonder pinda te bedenken en daarbij is pinda-allergie soms dodelijk.
Morrie schreef:Vayo schreef:Maar hoe deden kwetsbaren het voorheen? Gingen ze toen wel naar een café, restaurant, bioscoop, festival? Toen waren er toch ook virussen en bacteriën?
En wat kunnen kwetsbaren op dit moment wel, wat ze zometeen niet meer kunnen als alles open gegooid is? Dat vraag ik me oprecht af.
Want volgens mij zijn de zaken die vooral open gaan juist de dingen waar kwetsbaren al niet heen gingen.
op persoonlijke titel als "kwetsbare": Voorheen ging ik wel eens naar een restaurant, we gingen kamperen en ik ging zelf naar diverse supermarkten en winkels om m'n boodschappen te doen, zonder na te denken over virussen en ziektes. Ik zat met 4 mensen op 1 kantoor(tje), lekker knus bij elkaar en overlegde met iedereen.
Als zometeen alles open gegooid is, geen mondkapjes en afstand meer, zal ik niet meer in winkels komen, ook niet met FFP2 masker op, want dat leverde me afgelopen zomer zoveel negatief commentaar op.
Ik ben net nog even naar de Lidl geweest voor het eerst sinds Omicron om voorraden aan te vullen (echtgenoot neemt altijd het verkeerde mee) en zo zal ik komende week nog hier en daar even wat gaan halen voor iedereen weer zonder masker op in de rondte loopt te hoesten en te proesten.
Dat gezellige kantoor(tje) hoef ik inmiddels nooit meer heen, want ik ben nu met pensioen. Ik zal dus hoofdzakelijk op mijn eigen 100 vierkante meter blijven voortaan en weer veel online bestellen (en terugsturen als het niet is wat ik verwachtte)
Ik ben hier op bokt al hysterisch genoemd, maar op deze manier probeer ik uit het ziekenhuis te blijven.
Needje schreef:Morrie schreef:op persoonlijke titel als "kwetsbare": Voorheen ging ik wel eens naar een restaurant, we gingen kamperen en ik ging zelf naar diverse supermarkten en winkels om m'n boodschappen te doen, zonder na te denken over virussen en ziektes. Ik zat met 4 mensen op 1 kantoor(tje), lekker knus bij elkaar en overlegde met iedereen.
Maar waarom ging je vroeger wel en nu als alles open is niet meer?
MarlindeRooz schreef:Fitzroy schreef:Nou, persoonlijk vind ik dat veel te ver gaan. 300 mensen verplichten om zich aan jouw allergie aan te passen. Dan ga je lekker met de auto op vakantie. Ik vond dat toen ik het meemaakte ook echt belachelijk.
Serieus? 10001 dingen zonder pinda te bedenken en daarbij is pinda-allergie soms dodelijk.
Popstra schreef:Blue_Eyes schreef:
Uh wat??![]()
Weet jij eigenlijk wel wat 'kwetsbaar zijn' inhoudt? Of je wel of niet een aandoening hebt, bepaalt niet wat je leuk vindt.
Weet ik heel goed, ben zelf kwetsbaar door mijn longaandoening.
Ik weet waar ik het over heb en het is een feit, je geen behoefte meer hebt aan sommige dingen als het je simpelweg niet meer lukt om vol te houden of daags er na doodziek op bed ligt....
Fitzroy schreef:Nou, persoonlijk vind ik dat veel te ver gaan. 300 mensen verplichten om zich aan jouw allergie aan te passen.
Blue_Eyes schreef:@Vayo, leuk idee, 'tentjes voor kwetsbaren', maar de sociale kring van kwetsbaren bestaat niet uit kwetsbaren alleen hè?
purny schreef:Ik heb volgens mij het artikel gevonden:
Een 24-jarige Rotterdamse vrouw is wegens een pinda-allergie geweigerd voor een vlucht van Arkefly.
De vliegmaatschappij wilde het risico niet nemen, omdat er snacks met pinda's en noten werden uitgedeeld in het vliegtuig. Dit zegt Sachelle Klein woensdag tegen het AD.
"Ik ben nooit geweigerd voor een vlucht. Ik heb netjes bij het reisbureau aangegeven dat ik een allergie heb, en vroeg of ze daar rekening mee wilden houden", zegt de Rotterdamse tegen de krant.
Toen Klein op Schiphol aankwam, bleek het reisbureau de melding niet in het systeem te hebben verwerkt. De vrouw meldde haar allergie alsnog bij Arkefly, waarop werd besloten dat ze niet naar Curaçao mocht vliegen.
Risico
Volgens de maatschappij kunnen deeltjes van pinda's of noten in de drukcabine terechtkomen. Hierdoor was het risico om de vrouw mee te nemen te groot.
"Op basis van die informatie is besloten dat het te risicovol was om haar toe te laten. Als we haar hadden laten vliegen, hadden we de catering voor alle passagiers moeten aanpassen. Dat is niet mogelijk", aldus een woordvoerder van Arkefly.
Die vliegmaatschappij zegt het voorval te betreuren en geeft de vrouw de volledige reissom van 2.100 euro terug.
https://www.nu.nl/lifestyle/4074870/rotterdamse-vrouw-wordt-vanwege-pinda-allergie-geweigerd-tijdens-vlucht.html
Shadow0 schreef:Het tekent wat mij betreft vooral dat hoe klein de moeite ook is, sommigen gewoon echt niks meer willen doen voor anderen die het nodig hebben. Hoe onbelangrijk of onbetekenend ook. En dat vind ik toch wel een bedroevend laag niveau van beschaving.
Needje schreef:purny schreef:Ik heb volgens mij het artikel gevonden:
Een 24-jarige Rotterdamse vrouw is wegens een pinda-allergie geweigerd voor een vlucht van Arkefly.
De vliegmaatschappij wilde het risico niet nemen, omdat er snacks met pinda's en noten werden uitgedeeld in het vliegtuig. Dit zegt Sachelle Klein woensdag tegen het AD.
"Ik ben nooit geweigerd voor een vlucht. Ik heb netjes bij het reisbureau aangegeven dat ik een allergie heb, en vroeg of ze daar rekening mee wilden houden", zegt de Rotterdamse tegen de krant.
Toen Klein op Schiphol aankwam, bleek het reisbureau de melding niet in het systeem te hebben verwerkt. De vrouw meldde haar allergie alsnog bij Arkefly, waarop werd besloten dat ze niet naar Curaçao mocht vliegen.
Risico
Volgens de maatschappij kunnen deeltjes van pinda's of noten in de drukcabine terechtkomen. Hierdoor was het risico om de vrouw mee te nemen te groot.
"Op basis van die informatie is besloten dat het te risicovol was om haar toe te laten. Als we haar hadden laten vliegen, hadden we de catering voor alle passagiers moeten aanpassen. Dat is niet mogelijk", aldus een woordvoerder van Arkefly.
Die vliegmaatschappij zegt het voorval te betreuren en geeft de vrouw de volledige reissom van 2.100 euro terug.
https://www.nu.nl/lifestyle/4074870/rotterdamse-vrouw-wordt-vanwege-pinda-allergie-geweigerd-tijdens-vlucht.html
Dit is een iets ander verhaal zo.
Needje schreef:Ik heb geen moeite met geen pinda's eten. Wel moeite met 1 persoon die wel van 300 mensen verwacht dat ze zich aanpassen maar zelf blijkbaar geen moeite wil doen om zelf eten mee te nemen waarvan ze weet dat het veilig is.
Citaat:Je gat in een restaurant ook niet verwachten dat ze het hele menu voor je aanpassen toch?
Waarom in een vliegtuig dan wel?
Morrie schreef:Mijn longaandoening heb ik te danken aan een griepje waar ik mee door gelopen ben, 35 jaar geleden en als s ik iemand tegenkom met waterpokken, is de kans groot dat ik gordelroos krijg, dit heb ik al een aantal keren gehad en dat is ook geen pretje, vooral de eeuwige zenuwpijn die ik eraan heb over gehouden. Maar de kans dat ik het ziekenhuis in ga met corona schat mijn huisarts erg hoog in. Zorg maar dat je het niet krijgt, is de boodschap. En dat is tot nu toe gelukt.
Mijn man gaat wel overal heen, zelfs naar z’n kleinkinderen en hij is tot nu toe ook de dans ontsprongen. Maar ik doe het gewoon niet, eigen keuze.