Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:06

Citaat:
We zullen denk ik ook nooit meer de plaatjes zien van een vol en druk Times Square of de dam.

Ik denk het wel hoor :j
'nooit' is namelijk wel heul lang he ;-)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:08

Echwel schreef:
En dat is dus het egoïsme dat velen hier beschrijven.
Het is niet wat jij wil, het gaat om het grote belang.
Of festivals met zoveel mensen ooit nog kan is maar de vraag en eerlijk gezegd moet je je afvragen of het belangrijk is.

Op korte termijn vallen veel organisaties van dergelijke festivals waarschijnlijk om... dus de vraag is dan ook wie dat allemaal gaat organiseren en waar ze de financiën vandaan halen. Ik gok dat het voor juist de evenementen sector een heel lange nasleep gaat krijgen dit.
Die festivals zijn de laatste 15 jaar ongeveer een groot onderdeel van ons leven geworden, maar ik vraag me af of dat structureel is, zeker gezien wat er nu gaande is. Maar ook omdat het een luxe product is, net als dat de laatste 15 jaar het wereldwijde toerisme enorm is toegenomen. Als er minder geld is, omdat de economie instort, dan kan het maarzo zijn dat juist dit soort activiteiten het hardst gaan afnemen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:09

Denk dat een aantal mensen hier vergeten dat ,,leuk,, en lol maken ook bij het leven hoort! Dat is Leven!!
Het zorgt voor ontspanning en lachen geeft bewezen een positieve invloed op je welzijn. Dus ja, festivals en concerten horen daar ook bij en dat moet zeker door blijven gaan.

Als je ooit zelf vroeger naar je favoriete artiest live bent geweest of een leuk feest hebt gehad kun je je vast ook nog herinneren dat dit een gave belevenis was waar je het nog lang over kon hebben.
Dat kun je niet een ander maar afnemen omdat jezelf wss je portie al gehad hebt en nu liever thuis zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:10

Ik denk echt niet dat corona op de lange termijn zoveel blijvend gaat veranderen, Corona zal uiteindelijk na entingen en immuniteit ongeveer hetzelfde worden als de griep verwacht ik.. Festivals, wereldreizen, grote evenementen, dat gaat denk ik echt wel weer komen. Maar wanneer...?

Echwel

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:13

Of het ooit weer financieel haalbaar zal zijn is een van de dingen..
Er is al voorspeld dat er meer pandemieën zullen komen, dan weer terug naar niks is erger dan om alles er op aan te passen, dus kleiner en minder grote mensenmassa's.

Mondkapjes als je zelf verkouden bent zou een mooie toevoeging zijn..'

Helaas blijft alles koffiedik kijken en moeten we afwachten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:17

Viel mij vanmorgen op hoe weinig mensen nog een mondje dragen in de winkel. Vind het dus niet gek dat het aantal besmetting hier in de omgeving rap stijgen. 8)7

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:18

Ook andere crissisen zijn weer ten boven gekomen.
Het zal een flinke crisis zijn, maar dat is niet de eerste keer.
Het is ook niet de eerste keer met een vreselijke pandemie/ziekte de pest en de spaanse griep etc.
Er zullen inderdaad vast wel wat veranderingen blijvend zijn zoals het meer dragen van mondkapjes en wellicht ook wat minder elkaar opzoeken bij griepsverschijnselen, wat meer bewust zijn over hoe een virus zich verspreid.

Maar heb zelf het gevoel dat ondanks wat er gebeurd we als mensheid wel koppig genoeg zijn om uiteindelijk op oude voet door te gaan. We wisten al lang zat dat de kans op pandemien redelijk aannemelijk was (door ebola en sars en andere gevallen waar we nog net konden voorkomen dat het de hele wereld rond ging), maar als wereld wouden we niet in preventie en plannen investeren, naja dan is t op de blaren zitten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:23

Ik denk dat het ook wel weer goed komt, maar misschien pas na jaren. Goede medicatie, entingen en mogelijk toch wat weerstand/immuniteit. We hebben als mensen al zoveel overwonnen aan ziektes en oorlogen.. Dit komen we ook wel weer te boven.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:27

Relaxed schreef:
Ik snap de uitval van HC eigenlijk ook niet helemaal.. :n

Hij reageert op het gekerm en geklaag over de maatregelen hier in Nederland. Maar ik denk dat het een verschil in volksaard laat zien. Wij kermen en klagen, maar ondertussen houdt het gros van de Nederlanders zich wel aan de maatregelen. En zie je dat met minder strenge maatregelen dan in Spanje het aantal besmettingen daalt. In Spanje wordt er ondertussen gezegd dat het hartstikke goed is dat de overheid die strenge maatregelen neemt. Maar ondertussen trekt men zich er minder van aan, want het is vooral de bedoeling dat de anderen zich er aan moeten houden. Met als gevolg dat ondanks strengere maatregelen het aantal besmettingen nog oploopt. Weliswaar langzamer, maar nog steeds oploopt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:40

En nog steeds geen nieuws over dat apparaat waar mensen alleen maar hoeven te blazen om te testen. Daar waren een aantal van besteld maar waar blijven die?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:47

nynke55 schreef:
En nog steeds geen nieuws over dat apparaat waar mensen alleen maar hoeven te blazen om te testen. Daar waren een aantal van besteld maar waar blijven die?

Niet zo drammen...
"Minister De Jonge zei gisteravond over de blaastest tijdens een Kamerdebat: ,,Ik hoop dat die eind november, begin december voor het eerst daadwerkelijk beschikbaar komt.”
het is nog geen eind november..althans, niet toen ik net op de kalender keek nog... :)

waarbij 'gisteravond' een quote is uit onderstaand artikel:
https://www.ad.nl/gezond/blaastest-om-c ... ~a5f93fe6/

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:50

Heb laatst interview gezien met de ontwikkelaar en die zei dat de software nog niet helemaal goed was, daar zijn ze dus druk mee bezig

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:54

Ik zou het wel fijn vinden als er snel sneltesten zouden zijn. Ik weet dat ze eind van de maand er zijn.
Vind het thuiszitten maar niks. Maar het is niet anders

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:00

purny schreef:
Het leven word nooit meer zoals voor corona. We hebben wat dat betreft een nieuw tijdperk ingeslagen: AC.
We hebbben nu een BC en een AC.
We zullen denk ik ook nooit meer de plaatjes zien van een vol en druk Times Square of de dam.

De eerstvolgende demonstratiegelegenheid puilt die Dam weer uit, zelfs als corona nog in volle gang is. :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:05

volgens mij is het risico met die apparaten vooral nog dat ze nu wel mensen herkennen die niet ziek zijn. Maar geen idee hebben wat de apparaten doen als je bijvoorbeeld griep hebt en corona tegelijkertijd. Of alleen griep. Daar waren ze nog heel druk mee bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:10

Karl66 schreef:
Relaxed schreef:
Ik snap de uitval van HC eigenlijk ook niet helemaal.. :n

Hij reageert op het gekerm en geklaag over de maatregelen hier in Nederland. Maar ik denk dat het een verschil in volksaard laat zien. Wij kermen en klagen, maar ondertussen houdt het gros van de Nederlanders zich wel aan de maatregelen. En zie je dat met minder strenge maatregelen dan in Spanje het aantal besmettingen daalt. In Spanje wordt er ondertussen gezegd dat het hartstikke goed is dat de overheid die strenge maatregelen neemt. Maar ondertussen trekt men zich er minder van aan, want het is vooral de bedoeling dat de anderen zich er aan moeten houden. Met als gevolg dat ondanks strengere maatregelen het aantal besmettingen nog oploopt. Weliswaar langzamer, maar nog steeds oploopt.

Ik begrijp het helemaal, maar dat is al 4 delen zo.. Ik snap de timing en de manier van reageren gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:13

Cer schreef:
safina schreef:

Echte he? Zo van "er moet echt wat aan dat vreselijke virus gebeuren en het is allemaal de schuld van de jongeren/ggd/wappies/een ander dan ikzelf. En mijn sportschool/horeca/wintersport/familiebezoek/... moet vooral doorgaan, want daar heb ik recht op, want ik heb daar hard voor gewerkt. Wat die anderen bijdragen aan besmettingen overschat ik systematisch en wat ik zelf bijdraag met mijn gedrag onderschat ik systematisch. Wel zo makkelijk"
(dat laatste heet trouwens cognitieve resonantie-reductie)

Vind je iedereen in dit topic echt zo? Ik heb niet het idee dat ik vind dat mijn familie bezoek door moet gaan ofzo hoor.... en sportschool, horeca, wintersport enzo... Hoe kom je erbij?

Nee, ik vind de discussie in de breedte zo en in dit topic soms ook. Als er maatregelen worden genomen staat er altijd wel weer iemand op om te roepen dat het niet voor hen zou moeten gelden. Horeca, sportschoolhouders, skivereniging, reisbranche, pretparken etc etc. En mensen die vinden dat het niet voor hun favoriete activiteit zou moeten gelden. Als je aan hun portemonnee of plezier komt gaan mensen hun rol in de besmettingen bagatelliseren. En de rol van anderen dan zijzelf overschatten. Krom vind ik dat.

Maar goddank zit niet iedereen zo in elkaar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:21

safina schreef:
Nee, ik vind de discussie in de breedte zo en in dit topic soms ook. Als er maatregelen worden genomen staat er altijd wel weer iemand op om te roepen dat het niet voor hen zou moeten gelden. Horeca, sportschoolhouders, skivereniging, reisbranche, pretparken etc etc. En mensen die vinden dat het niet voor hun favoriete activiteit zou moeten gelden. Als je aan hun portemonnee of plezier komt gaan mensen hun rol in de besmettingen bagatelliseren. En de rol van anderen dan zijzelf overschatten. Krom vind ik dat.

Ah, omdat je direct een zin van HC quote waarin hij het letterlijk over 'iedereen in dit topic' heeft... Vandaar dat ik dacht 'dat moet ik dan even checken, als je het met hem eens bent' :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:29

Cer schreef:
nynke55 schreef:

Niet zo drammen...
"Minister De Jonge zei gisteravond over de blaastest tijdens een Kamerdebat: ,,Ik hoop dat die eind november, begin december voor het eerst daadwerkelijk beschikbaar komt.”
het is nog geen eind november..althans, niet toen ik net op de kalender keek nog... :)

waarbij 'gisteravond' een quote is uit onderstaand artikel:
https://www.ad.nl/gezond/blaastest-om-c ... ~a5f93fe6/

Beetje drammen is niet verkeerd... Ik heb nou tenminste een antwoord. Dank je wel Cer!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:33

Karl66 schreef:
Maar ondertussen trekt men zich er minder van aan, want het is vooral de bedoeling dat de anderen zich er aan moeten houden.

Dat is het hier niet Karl.
Hét probleem is dat het familieleven hier VEEL hechter is dan in NL en persoonlijke ruimte daarbij nauwelijks bestaat.
Men mág met 6 mensen bij elkaar binnen en dat is ook, eiegen juist, binnen een afgesloten gebied een probleem. Een gebied is nl afgesloten vanwege een hoge infectiegraad.
Ook met maskers is een paar uur in een afgesloten beperkte ruimte gewoon een recept voor onderlinge besmetting. Voeg daarbij dat verschillenden door werk wel tussen bubbels verplaatsen en het risico van besmetting ook met goed handen deinfecteren, verse maskers dragen en afstand houden geen núl is.

Het straatverbod in april heeft helder aangetoond dat ´men´ zich wél aan de regels houdt hier.
Het is ook helder dat economische belangen, zoals toerisme, voor verspreiding zorgen.
Maar ja... economisch belang = brood op de plank en zonder brood ga je ook dood.
Wat ons weer bij familie brengt. Veel mensen hier zijn dankzij het vangnet van familie door de economische crisis van 2008 gekomen.
De huidige Covid19 crisis valt sameen met een níeuwe economische neergang waarbij familie weer een vangnet is. Ook voor de economisch gevolgen van de Covid19 economie.
Er wonen veel mensen ook nog eens in een groter familieverband bij elkaar, naast elkaar.

Ondertussen is het in de ziekenhuizen in Granada over de grens. Wachtlijsten voor de UCIs.
Dat gaat een uitbreiding van de avondklok worden. Dat is eigenlijk een halve maatregel maar dat laat wel een half brood. Helemaal kán niet meer.
Ik zie het somber in; het najaar komt er pas nét aan verdorie.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:36

veerledec schreef:
Mijn vader is vandaag drie weken ziek met corona, vanochtend weer 40,5 graden koorts, dus dit patroon blijft nu al drie weken duren. De GGD heeft gezegd dat ie niet meer besmettelijk is..?

Precies hetzelfde bij buurman van ons.
Die heeft zich twee weken meende ik na de eerste test opnieuw laten testen.
Hij was negatief. Maar wel af en toe koortspieken.
Zijn vrouw heeft zich op zelfde momenten laten testen.
Twee keer positief, zij is vooral heel lamlendig geweest.
Zij testte pas na week of drie negatief. Zij heeft drie testen gedaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:50

Huertecilla schreef:
Hét probleem is dat het familieleven hier VEEL hechter is dan in NL en persoonlijke ruimte daarbij nauwelijks bestaat.
Men mág met 6 mensen bij elkaar binnen en dat is ook, eiegen juist, binnen een afgesloten gebied een probleem. Een gebied is nl afgesloten vanwege een hoge infectiegraad.

Waarom lijkt het dan net alsof je zo negatief naar de Nederlanders (en zelfs naar dit topic) zit te doen..
wij mogen maar 1 persoon in ons huis binnenlaten.. hè... en de horeca is dicht.. hè..
Familie is ook iets wat we niet heel veel meer zien.. vooral de ouderen...

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:59

purny schreef:
Het leven word nooit meer zoals voor corona. We hebben wat dat betreft een nieuw tijdperk ingeslagen: AC.

Hoe verklaar je dan dat het in China weer is zoals voor Corona? Inclusief grote feesten en drukte.

Ik denk dat alles echt wel meer richting 'normaal' gaat dan dat we nu denken, we zitten er middenin met een gekleurde corona bril.

Met name van de sneltesten zou je op termijn wel wat kunnen verwachten. Naast een toegangskaartje scannen ook een sneltest af laten nemen en dan door. Beetje omdenken en creatief worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:01

Cer schreef:
safina schreef:

Ah, omdat je direct een zin van HC quote waarin hij het letterlijk over 'iedereen in dit topic' heeft... Vandaar dat ik dacht 'dat moet ik dan even checken, als je het met hem eens bent' :)

Nee hoor, met het stukje "iedereen in dit topic" ben ik het niet eens. Gelukkig niet. Dat is echt onzin. Enne...ik zit zelf ook in dit topic he? Dat maakt het in ieder geval iedereen -1. :D Maar ik zie het een stuk positiever dan dat hoor.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:13

purny schreef:

In essentie denk ik wel dat dit waar is, maar toch denk ik dat het ook weer niet zo extreem zal zijn dat je nooit meer met veel mensen op een plek kunt zijn.
Of misschien wil ik er niet aan denken want dan ik krijg daar zo'n rotgevoel van ;( .

Zebrastreep schreef:
De meeste festivals zijn in 2021 ook al gecanceld dus ik denk dat het eerste festival pas in 2022 weer plaats gaat vinden.

Hier werd bijvoorbeeld de TT afgelast. In Assen is dat het feest van het jaar om het zo maar te noemen. Er werd toen ook direct benoemd dat de kans dat het in 2021 doorgaat ook vrij klein is. Ik snap het wel als een festival al begint met organiseren en artiesten boeken , en dan een aantal weken van te voren geen groen licht krijgt het meer kost dan al vast direct te zeggen het gaat niet door.

Een festival waar ik dit jaar heen zou gaan is ook afgelast. Het was een totaal nieuw festival wat pas vorig jaar begonnen is. Direct werd er gezegd pas in 2022 pakken we het weer op. Wat ik totaal begrijp een nieuw festival heeft nog amper winst gemaakt. En ze hadden vorig jaar grote artiesten geboekt dus het geld vliegt er dan wel flink door!

Ik zie het aan de ene kant als een voordeel. Artiesten willen hierna maar al te graag optreden dus het boeken gaat hopelijk makkelijker. Dus meer festivals met grote namen vindt ik absoluut niet verkeerd.

En voor nu het is even niet anders , zomer zijn we al door en ik dacht echt niet elke dag oh wat mis ik dat verschrikkelijk.

Ja precies dit!
Uiteraard zijn dingen als festivals, reizen en andere evenementen waar veel mensen bijeen komen niet het belangrijkste in de wereld, maar ik mis het zó erg!