Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:12

Hebben jullie enig idee hoe ik foto's van dierbare momenten/personen op kale muur kan ophangen zodat het er nog een beetje leuk uit ziet ipv rijtje na rijtje met foto?

Het gaat om zo'n 80 foto's (ruwe schatting hoor := ), maar niet alles is gelijk qua formaat (wel alles ongeveer dat standaard 10x15 ongeveer). Ik heb geen budget om 80 lijstjes te kopen := Ik mag overigens ook niet boren/spijkers im de muur slaan..

Wat ik zelf bedacht had was van die 'waslijntjes' met de foto's eraan gehangen aan knijpertjes, maar weet niet of dat alsnog te rommelig gaat ogen..

Ik wil het liefst wel iets dat eer doet aan de waarde van de foto's, mijn overleden vader en beste vriendin, oma, overleden katten, pony.. nu hangt het er al wel jaren maar allemaal Schots en scheef en dan flikkert er weer een naar beneden en het is me een doorn in het oog, steeds meer :+

Uiteraard Pinterest etc al doorgespit maar Bokt heeft ook altijd wel ideeën waar je zelf in geen 10p jaar op was gekomen :D

Suzanne F.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:15

Grote lijst kopen en een collage maken?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 15:17

Weet iemand iets van een vuurwerkshow in Twente rond oud&nieuw waar je heen kan?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 16:22

@karlijn, 1 grote fotolijst (of 2 of 3) en dan als collage erin plakken? En dan die lijsten ophangen aan zo'n plakstrip.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 16:48

_Karlijn schreef:
Hebben jullie enig idee hoe ik foto's van dierbare momenten/personen op kale muur kan ophangen zodat het er nog een beetje leuk uit ziet ipv rijtje na rijtje met foto?

Het gaat om zo'n 80 foto's (ruwe schatting hoor := ), maar niet alles is gelijk qua formaat (wel alles ongeveer dat standaard 10x15 ongeveer). Ik heb geen budget om 80 lijstjes te kopen := Ik mag overigens ook niet boren/spijkers im de muur slaan..

Wat ik zelf bedacht had was van die 'waslijntjes' met de foto's eraan gehangen aan knijpertjes, maar weet niet of dat alsnog te rommelig gaat ogen..

Ik wil het liefst wel iets dat eer doet aan de waarde van de foto's, mijn overleden vader en beste vriendin, oma, overleden katten, pony.. nu hangt het er al wel jaren maar allemaal Schots en scheef en dan flikkert er weer een naar beneden en het is me een doorn in het oog, steeds meer :+

Uiteraard Pinterest etc al doorgespit maar Bokt heeft ook altijd wel ideeën waar je zelf in geen 10p jaar op was gekomen :D

Mijn interieurhandige zus heeft een groot stuk board met een mooie stof bespannen en daar fotos op vastgezet met spelden op dat board - die spelden hoeven dan niet in de foto's, dus die blijven onbeschadigd. Met 80 foto's kan je dan ook gemakkelijk wisselen. En je kan per keer een ander patroon maken. Het wordt bij elkaar getrokken door de stof. Ik vond het een mooie oplossing.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 18:20

Mijn moeder heeft een muur in huis die door de vorige bewoners is geschilderd. Ik denk zonder primer eronder ofzo want de verf laat los in grote plakkaten. Nu heb ik vandaag een heel groot deel eraf kunnen steken met een plamuurmes, maar op sommige stukken en aan de randen zit het toch best wel vast. Zou ik hier zonder problemen overheen kunnen behangen? Of gaat dat alsnog loslaten?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:44

black_kelpie schreef:
Mijn moeder heeft een muur in huis die door de vorige bewoners is geschilderd. Ik denk zonder primer eronder ofzo want de verf laat los in grote plakkaten. Nu heb ik vandaag een heel groot deel eraf kunnen steken met een plamuurmes, maar op sommige stukken en aan de randen zit het toch best wel vast. Zou ik hier zonder problemen overheen kunnen behangen? Of gaat dat alsnog loslaten?

99% zeker dat laatste…..maar je kunt mazzel hebben.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:54

Weet iemand een site voor recepten waar je meerdere dingen kan invullen die je niet wilt in een gerecht?

Ga morgen koken met vrienden maar we hebben echt een onmogelijke combinatie van dingen die we niet eten.
Gluten, lactose en soja zijn de allergieën
Dan ook nog vegetarisch en het liefst zonder mais, paprika, erwten en bonen.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 21:15

kosseh schreef:
Weet iemand een site voor recepten waar je meerdere dingen kan invullen die je niet wilt in een gerecht?

Ga morgen koken met vrienden maar we hebben echt een onmogelijke combinatie van dingen die we niet eten.

Tip voor zo'n site heb ik niet, wij zijn wel fan van dit recept, yoghurt en feta kunnen misschien naar veganistisch product worden gewisseld?

Ik eet vandaag: Geroosterde aubergine met feta en couscous #AlbertHeijn https://www.ah.nl/r/1193174

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 21:26

Chat GPT komt met dit recept:
Hier is een heerlijk vegetarisch recept voor een diner dat voldoet aan al je eisen:

### Gevulde Courgette met Quinoa en Groenten

#### Ingrediënten:
- 2 grote courgettes
- 1 kop quinoa (goed afgespoeld)
- 2 koppen groentebouillon (glutenvrij)
- 1 kleine ui, fijngehakt
- 2 teentjes knoflook, fijngehakt
- 1 wortel, in kleine blokjes
- 1 courgette (van de vulling), in kleine blokjes
- 1/2 kopje champignons, fijngehakt
- 2 eetlepels olijfolie
- 1 theelepel gedroogde oregano
- 1 theelepel gedroogde basilicum
- Zout en peper naar smaak
- Verse peterselie voor garnering

#### Instructies:

1. **Bereid de quinoa**: Breng de groentebouillon aan de kook in een pan. Voeg de quinoa toe, dek de pan af en laat het 15 minuten sudderen totdat de quinoa gaar is. Haal van het vuur en laat het nog 5 minuten staan.

2. **Bereid de courgettes voor**: Snijd de courgettes doormidden in de lengte en schep met een lepel het vruchtvlees eruit, zodat er een "bootje" ontstaat. Bewaar het vruchtvlees voor de vulling.

3. **Maak de vulling**:
- Verhit de olijfolie in een grote pan op middelhoog vuur. Voeg de ui en knoflook toe en bak tot ze zacht zijn.
- Voeg de wortel en de champignons toe en bak gedurende 5-7 minuten tot ze zacht zijn.
- Voeg de blokjes courgette (van de vulling) en het vruchtvlees van de courgette toe. Bak nog eens 5 minuten.
- Meng de gekookte quinoa door de groenten en voeg oregano, basilicum, zout en peper toe. Roer goed door en laat het geheel nog een paar minuten op het vuur staan om de smaken te mengen.

4. **Vul de courgettes**: Vul de courgettebootjes met het quinoamengsel en leg ze in een ovenschaal.

5. **Bak de courgettes**: Verwarm de oven voor op 180°C. Bak de gevulde courgettes 25-30 minuten, totdat ze goudbruin en goed doorwarmd zijn.

6. **Serveer**: Garneer met verse peterselie en serveer warm.

Dit gerecht is niet alleen gezond en voedzaam, maar ook erg smaakvol. Geniet van je diner!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 21:29

Vandaag de rook van een sigaret in de neus gekregen (iemand naast me, buiten, stak een sigaret op); en die geur ruik ik nu nog steeds! Hoe kom ik ervanaf?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 21:48

Zit het in je haar of kleren misschien?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 21:50

paars schreef:
Vandaag de rook van een sigaret in de neus gekregen (iemand naast me, buiten, stak een sigaret op); en die geur ruik ik nu nog steeds! Hoe kom ik ervanaf?

Aan koffie ruiken!

En de AH heeft een functie waar je ingrediënten in kan vullen voor een recept.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 21:52

Maar dat werkt niet handig als je vooral dingen weet die je níet wilt.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 22:27

Cowboy55 schreef:
black_kelpie schreef:

99% zeker dat laatste…..maar je kunt mazzel hebben.

Mja, daar was ik al bang voor. Nog maar een keer weer aan de gang dan -O-

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 09:22

kosseh schreef:

Op zich zijn er best wat dingen die je kan maken! Nasi, curry, wokgroentes met rijstnoedels of een noodlesoepje met rijstnoedels, stamppot met prei of venkel of spinazie en ei (of een “moderne” twists op stamppot, moet je even googelen), tajine groentes met couscous, parelcouscoussalade.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:36

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 18:20

Mag je de spiegels van je auto een klein beetje blinderen?
Ik heb mijn achterruit geblindeerd en dit werkt best goed tegen al die felle koplampen. Wil dat dus eigenlijk ook met mijn spiegels(lichte tint) zodat ik minder last heb van de koplampen

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:59

Dit is wat chatgpt erover zegt
Valerie93 schreef:
Ik heb mijn achterruit geblindeerd en dit werkt best goed tegen al die felle koplampen. Wil dat dus eigenlijk ook met mijn spiegels(lichte tint) zodat ik minder last heb van de koplampen

Citaat:
In Nederland zijn er strikte regels omtrent het blinderen van de ramen en spiegels van je auto. Het is niet toegestaan om de spiegels zelf te blinderen met folie of een andere tint, tenzij het gaat om de zogenaamde "anti-dazzle" spiegels die al ingebouwd zijn in de auto. Deze spiegels zijn speciaal ontworpen om verblinding door koplampen te verminderen.

Als je de spiegels toch zou willen tinten, zou dat kunnen leiden tot een boete of zelfs problemen bij de keuring, omdat dit als een overtreding van de verkeerswetgeving wordt beschouwd. De wetgeving is bedoeld om te zorgen voor voldoende zichtbaarheid voor andere weggebruikers, en een te donkere tint kan de veiligheid verminderen.

Het is dus raadzaam om een oplossing te zoeken die binnen de regels valt, zoals bijvoorbeeld spiegels met een ingebouwde antiverblindingsfunctie. Als je de spiegels wilt beschermen tegen verblinding, kun je ook kijken naar antireflecterende folies die speciaal voor spiegels zijn ontworpen, mits deze voldoen aan de regelgeving.

Ik heb doorgevraagd welke folies dan wel mogen:

Citaat:
Folies die speciaal ontworpen zijn om verblinding door koplampen te verminderen, worden vaak aangeduid als **anti-dazzle folies** of **antireflecterende folies**. Deze folies kunnen helpen om de impact van felle koplampen te verzwakken, maar het is belangrijk om te weten dat het gebruik van dergelijke folies voor je spiegels wel onder de Nederlandse wet valt.

Volgens de wet mag je je spiegels **niet blinderen** door middel van folie, zelfs niet met anti-dazzle of andere tinten, als deze het zicht voor andere weggebruikers kunnen belemmeren. De regels omtrent voertuigveiligheid, zoals vastgelegd in de Regeling Voertuigen, staan niet toe dat je folies aanbrengt die de zichtbaarheid verminderen, vooral als het de spiegels betreft. De spiegels moeten voldoende helder zijn om veilig achterom te kijken.

Er zijn echter wel **anti-dazzle spiegels** die in de fabriek al voorzien zijn van een verduisteringsfunctie, die bijvoorbeeld automatisch de helderheid aanpassen bij fel licht. Deze spiegels zijn legaal omdat ze voldoen aan de veiligheidseisen.

Dus, hoewel er folies zijn die verblinding kunnen verminderen, is het belangrijk om te controleren of het gebruik ervan specifiek is goedgekeurd voor gebruik op spiegels. In de meeste gevallen wordt het aanbrengen van een folielaag op spiegels **niet** toegestaan.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 29-12-24 22:07, in het totaal 2 keer bewerkt

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:00

Valerie93 schreef:

ik weet het antwoord op jouw vraag niet, ik weet niet of het mag.
Wat ik wel weet is dat je van die blauwige folie hebt tegen de regen/mist die je spiegels dus schoon houdt. die heeft toevallig ook een bijkomende functie dat het meest felle van achter je rijdende auto licht gedimd wordt......

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:12

Dat kende ik nog niet, tof om te weten, ik ga ernaar op zoek

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 09:08

Valerie93 schreef:

De meeste in NL verkochte auto's hebben toch een blindeer stand? Speciaal voor felle koplampen of te hoog afgestelde (tesla }:0 ) Bij de handmatige het hendeltje (vaak aan de onderkant) die je kan omzetten en de elektrische automatisch of met een knopje?
Mijn auto's en die van mijn man (en een hebben er heel wat gehad :') ) hadden het allemaal op de achteruit kijk spiegel.
De zijspiegers helaas meestal niet. Dan zou de blauwe folie een optie zijn, maar bij spiegels zijn ze hier echt streng met wat je mag plakken.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 09:10

Bedankt allemaal!
Ik heb besloten dat ik ga kijken om mijn ramen gewoon te laten blinderen(die dat nog niet zijn).

Het hedeltje is mij bekend, maar gaat echt om de buitenspiegels waar ik echt last van heb!

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:32

Maddy_Paola schreef:
kosseh schreef:

Tip voor zo'n site heb ik niet, wij zijn wel fan van dit recept, yoghurt en feta kunnen misschien naar veganistisch product worden gewisseld?

Ik eet vandaag: Geroosterde aubergine met feta en couscous #AlbertHeijn https://www.ah.nl/r/1193174

deksel schreef:
Op zich zijn er best wat dingen die je kan maken! Nasi, curry, wokgroentes met rijstnoedels of een noodlesoepje met rijstnoedels, stamppot met prei of venkel of spinazie en ei (of een “moderne” twists op stamppot, moet je even googelen), tajine groentes met couscous, parelcouscoussalade.

Couscous is gemaakt van tarwe en dus absoluut niet glutenvrij.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:43

We hebben een gerecht gegeten wat lijkt op het gerecht van de link van Maddy_Paola, was erg lekker.

De feta hebben we vervangen door vegan feta.
Couscous hebben ze gelukkig ook glutenvrij, die is van maïsmeel gemaakt.