Dit is wat chatgpt erover zegt Valerie93 schreef:Mag je de spiegels van je auto een klein beetje blinderen?
Ik heb mijn achterruit geblindeerd en dit werkt best goed tegen al die felle koplampen. Wil dat dus eigenlijk ook met mijn spiegels(lichte tint) zodat ik minder last heb van de koplampen
Citaat:
In Nederland zijn er strikte regels omtrent het blinderen van de ramen en spiegels van je auto. Het is niet toegestaan om de spiegels zelf te blinderen met folie of een andere tint, tenzij het gaat om de zogenaamde "anti-dazzle" spiegels die al ingebouwd zijn in de auto. Deze spiegels zijn speciaal ontworpen om verblinding door koplampen te verminderen.
Als je de spiegels toch zou willen tinten, zou dat kunnen leiden tot een boete of zelfs problemen bij de keuring, omdat dit als een overtreding van de verkeerswetgeving wordt beschouwd. De wetgeving is bedoeld om te zorgen voor voldoende zichtbaarheid voor andere weggebruikers, en een te donkere tint kan de veiligheid verminderen.
Het is dus raadzaam om een oplossing te zoeken die binnen de regels valt, zoals bijvoorbeeld spiegels met een ingebouwde antiverblindingsfunctie. Als je de spiegels wilt beschermen tegen verblinding, kun je ook kijken naar antireflecterende folies die speciaal voor spiegels zijn ontworpen, mits deze voldoen aan de regelgeving.
Ik heb doorgevraagd welke folies dan wel mogen:
Citaat:
Folies die speciaal ontworpen zijn om verblinding door koplampen te verminderen, worden vaak aangeduid als **anti-dazzle folies** of **antireflecterende folies**. Deze folies kunnen helpen om de impact van felle koplampen te verzwakken, maar het is belangrijk om te weten dat het gebruik van dergelijke folies voor je spiegels wel onder de Nederlandse wet valt.
Volgens de wet mag je je spiegels **niet blinderen** door middel van folie, zelfs niet met anti-dazzle of andere tinten, als deze het zicht voor andere weggebruikers kunnen belemmeren. De regels omtrent voertuigveiligheid, zoals vastgelegd in de Regeling Voertuigen, staan niet toe dat je folies aanbrengt die de zichtbaarheid verminderen, vooral als het de spiegels betreft. De spiegels moeten voldoende helder zijn om veilig achterom te kijken.
Er zijn echter wel **anti-dazzle spiegels** die in de fabriek al voorzien zijn van een verduisteringsfunctie, die bijvoorbeeld automatisch de helderheid aanpassen bij fel licht. Deze spiegels zijn legaal omdat ze voldoen aan de veiligheidseisen.
Dus, hoewel er folies zijn die verblinding kunnen verminderen, is het belangrijk om te controleren of het gebruik ervan specifiek is goedgekeurd voor gebruik op spiegels. In de meeste gevallen wordt het aanbrengen van een folielaag op spiegels **niet** toegestaan.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 29-12-24 22:07, in het totaal 2 keer bewerkt