Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 12:24

996981 schreef:
Best bizar. “De jeugd” heeft zich veelal laten enten om van het gezeur af te zijn. Om weer naar feestjes en uit eten kunnen.

Nu moet iedereen alsnog gaan testen. Ik weet heel zeker dat een heel groot deel zich nooit had laten enten als bleek dat ze ook na enting nog moesten testen. Deze groep heeft altijd een nihile kans gehad om in het ziekenhuis te belanden. Die hebben zich echt laten enten onder de belofte dat er dan weer meer mogelijk was

Snap die kromme regel ook niet..
Zoals alle kromme regels rond het hele corona gebeuren.

Ben overigens benieuwd hoe het gaat zijn als sommige landen de QR afschaffen. Ik blijf het niet snappen de EU gewoon alles niet gelijk trekt op dat gebied.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 12:32

Ik spreek juist alleen mensen die het wel hebben, en er amper tot geen klachten van hebben. Maar dus wel 7 dagen binnen moeten blijven. Ook clienten die nu besmet raken bij ons, merk je amper wat aan. Geen koorts alleen wat milde verkoudheidsklachten.

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 12:40

Ik kom ook even binnenvallen. Zie dat ik mijn omgeving dat de meeste mensen niet eens klachten hebben of echt hele lichte klachten hebben. Mijn vriend is afgelopen vrijdag op feestje geweest waar iemand corona had. Hij kreeg dit maandag te horen en heeft meteen zelftest gedaan die negatief was. Toch voor de zekerheid pcr test ingepland en die bleek savonds positief te zijn. Gisteravond en vanochtend nog een zelftest gedaan maar ook die blijven hartstikke negatief. Hij heeft ook geen klachten maar moet dus toch binnen blijven. Vrienden van hem laten zich niet testen. Pas op het moment dat zij klachten hebben gaan ze zich laten testen bij de ggd en dit zie ik hier in de omgeving steeds vaker.

Ik denk dat het tijd word dat alle maatregelen los gelaten worden. Het gaat nu over in een normale verkoudheid/ griepje. Iedereen is er helemaal klaar mee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 12:47

Wat ik om me heen merk, en ook in dit topic, dat er een enorme 2 deling is ontstaan in de maatschappij. Mensen die het net als ik heel fijn vinden dat er weer meer versoepeld wordt en waar het niet snel genoeg voor kan gaan. En mensen die het daar niet mee eens zijn, het mogelijk spannend vinden of om een andere reden niet zien zitten nog. Die 2 groepen weer samen krijgen gaat denk ik de grootste uitdaging worden de komende periode.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 12:50

Ik snap niet zo goed waarom mensen in deze fase niet gewoon alles open zouden willen hebben. Ze hoeven niet weg he. En mensen die dat wel willen kunnen dat dan wel én bedrijven kunnen gewoon geld verdienen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 12:52

SusanH schreef:
Wat ik om me heen merk, en ook in dit topic, dat er een enorme 2 deling is ontstaan in de maatschappij. Mensen die het net als ik heel fijn vinden dat er weer meer versoepeld wordt en waar het niet snel genoeg voor kan gaan. En mensen die het daar niet mee eens zijn, het mogelijk spannend vinden of om een andere reden niet zien zitten nog. Die 2 groepen weer samen krijgen gaat denk ik de grootste uitdaging worden de komende periode.

Die tweedeling is 2 jaar geleden al ontstaan

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 12:55

Nou 2 jaar geleden zag ik juist veel saamhorigheid. Het was voor iedereen nieuw en best spannend.
De tweedeling is imo pas later gekomen. Helemaal met de komst van de vaccinaties en het CTB.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 12:58

Needje schreef:
Nou 2 jaar geleden zag ik juist veel saamhorigheid. Het was voor iedereen nieuw en best spannend.
De tweedeling is imo pas later gekomen. Helemaal met de komst van de vaccinaties en het CTB.

Er is al 2 jaar geleden een tweedeling ontstaan. De ene groep vond het maar een griepje en de andere groep niet.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:00

Bij jou in de omgeving misschien. Bij mij iig niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:01

Needje schreef:
Ik snap niet zo goed waarom mensen in deze fase niet gewoon alles open zouden willen hebben. Ze hoeven niet weg he. En mensen die dat wel willen kunnen dat dan wel én bedrijven kunnen gewoon geld verdienen.

Mee eens :)

Het is een illusie te denken dat de gehele maatschappij zich aan blijft passen aan een relatief kleine groep kwetsbaren. Dit is simpelweg niet mogelijk. Het sociale vangnet moet betaald worden, dus mensen die kunnen zullen moeten werken en ter voorkoming van psychische klachten moeten kunnen opladen op een manier die hen dunkt. Voor de ene is een wandeling buiten daarbij prima. Anderen willen graag naar grote feesten, naar de bioscoop, uit eten etc. Degenen die zich niet veilig voelen op, of geen energie halen uit dergelijke evenementen/uitstapjes worden hiertoe niet verplicht. Daarnaast verbied ook niemand het je om je te blijven enten, een mondkapje te blijven dragen, boodschappen te blijven doen op rustige momenten, anderhalve meter afstand te houden van vreemden. Mocht je je niet veilig voelen in een restaurant, kan je ervoor kiezen enkel nog te gaan eten in de buitenlucht etc.

Denken in oplossingen en wat wél mogelijk is. Dat heeft het grote gros van de niet kwetsbaren de afgelopen 2 jaar ook gedaan

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:10

996981 schreef:
Needje schreef:

Mee eens :)

Het is een illusie te denken dat de gehele maatschappij zich aan blijft passen aan een relatief kleine groep kwetsbaren. Dit is simpelweg niet mogelijk. Het sociale vangnet moet betaald worden, dus mensen die kunnen zullen moeten werken en ter voorkoming van psychische klachten moeten kunnen opladen op een manier die hen dunkt. Voor de ene is een wandeling buiten daarbij prima. Anderen willen graag naar grote feesten, naar de bioscoop, uit eten etc. Degenen die zich niet veilig voelen op, of geen energie halen uit dergelijke evenementen/uitstapjes worden hiertoe niet verplicht. Daarnaast verbied ook niemand het je om je te blijven enten, een mondkapje te blijven dragen, boodschappen te blijven doen op rustige momenten, anderhalve meter afstand te houden van vreemden. Mocht je je niet veilig voelen in een restaurant, kan je ervoor kiezen enkel nog te gaan eten in de buitenlucht etc.

Denken in oplossingen en wat wél mogelijk is. Dat heeft het grote gros van de niet kwetsbaren de afgelopen 2 jaar ook gedaan

Ja maar volgens de kwetsbaren worden ze in de steek gelaten en zien ze het absoluut niet zitten dat de maatregelen worden losgelaten...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:11

996981 schreef:
Het is een illusie te denken dat de gehele maatschappij zich aan blijft passen aan een relatief kleine groep kwetsbaren. Dit is simpelweg niet mogelijk.

Eh, nee, dit is onwil :)
Er is van alles mogelijk dat zelfs nauwelijks moeite zou hoeven kosten, maar het wordt niet gedaan. Sommige dingen zijn vanaf het begin af aan al steeds ontmoedigd, sommige dingen worden steeds verder afgebouwd, maar niet omdat dat moet maar omdat de herhaling z'n werk begint te doen. Laat de kwetsbaren maar barsten, dat is de keuze die gemaakt wordt en niet omdat het nodig is.

Citaat:
Degenen die zich niet veilig voelen op, of geen energie halen uit dergelijke evenementen/uitstapjes worden hiertoe niet verplicht. Daarnaast verbied ook niemand het je om je te blijven enten, een mondkapje te blijven dragen, boodschappen te blijven doen op rustige momenten, anderhalve meter afstand te houden van vreemden.

Behalve dan de maatschappij natuurlijk. Boodschappen doen op rustige momenten is leuk - maar soms nogal lastig als je werkt. Afstand houden van vreemden gaat niet als die vreemden geen afstand willen houden van jou.
Verder zijn er een boel situaties waarin je niet zoveel keuze hebt. Veel mensen met gezondheidsproblemen doen al heel veel niet - maar ze moeten wel naar het ziekenhuis en ook daar worden de voorzorgen afgebouwd. Ze willen graag voorzichtig zijn, maar hebben geen keuze in een aantal gevallen. En ook mensen met gezondheidsproblemen willen psychisch opladen, maar hebben nu vrijwel geen veilige keuzes.

De afwijzing en uitsluiting is echt heel duidelijk. Had niet gehoeven maar wordt wel zo gedaan.

Citaat:

Voor 'gewone' mensen is dat blijkbaar onverdraaglijk, onmogelijk, opsluiting, onacceptabel en onaanvaardbaar, maar kwetsbaren moeten niet zeuren want kijk eens hoeveel mogelijkheden ze hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:31

Weer volledig omgekeerde wereld hierboven.

Dat is als het nieuwsbericht dat een persoon met een allergie voor pinda's eiste dat het hele vliegtuig pinda-vrij voor haar gemaakt zou worden. En volkomen terecht werd ze toen gewoon uit het vliegtuig verwijderd. Je kan niet eisen dat de hele wereld zich aan jou aanpast omdat je kwetsbaar bent.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:38

Terwijl ik toch echt met liefde een vlucht lang geen pinda's eet als dat iemand helpt - zo'n kleine moeite en het is sommigen al te veel. Check je menselijkheid hoor.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:39

Kwetsbare mensen hebben wel een keuze. Ze kunnen zich laten enten, boosteren, degelijke mondkapjes dragen, vaak handen wassen en andere goede hygiene in acht nemen en zo gezond mogelijk leven.

Kwetsbare hebben geen behoefte of kracht om midden in een moshpit te gaan staan tijdens een concert of festival.
Die vinden andere dingen leuk. Dat groeit zo vanzelf als je niet zo veel kracht meer hebt en ook als je ouder word. Je krijgt hele andere behoeftes. Een warm thuis is dan nog het meest prettig om te zijn.

Kwetsbare gaan echt een ,normaal, leven niet uit de weg omdat ze een ,risico, lopen en die roepen ook echt niet om extra maatregels om anderen er van te weerhouden wel een bruisend leven te leven

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:40

Maar hoe deden kwetsbaren het voorheen? Gingen ze toen wel naar een café, restaurant, bioscoop, festival? Toen waren er toch ook virussen en bacteriën?

En wat kunnen kwetsbaren op dit moment wel, wat ze zometeen niet meer kunnen als alles open gegooid is? Dat vraag ik me oprecht af.

Want volgens mij zijn de zaken die vooral open gaan juist de dingen waar kwetsbaren al niet heen gingen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:42

Popstra schreef:
Kwetsbare hebben geen behoefte of kracht om midden in een moshpit te gaan staan tijdens een concert of festival.
Die vinden andere dingen leuk. Dat groeit zo vanzelf als je niet zo veel kracht meer hebt en ook als je ouder word. Je krijgt hele andere behoeftes. Een warm thuis is dan nog het meest prettig om te zijn.

Uh wat?? :x :x Weet jij eigenlijk wel wat 'kwetsbaar zijn' inhoudt? Of je wel of niet een aandoening hebt, bepaalt niet wat je leuk vindt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:43

996981 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ja ik zou me ook pas weer in het najaar weer laten vaccineren. Zodat ik in de winter beschermd ben en dus niet ziek word. Maar niet elke paar maanden ook in de zomer.

Wat is daarvoor je reden?

Omdat in het najaar het weer terug gaat komen. En ik ben gevoelig voor dat soort dingen denk ik. Paar keer longontsteking en een flinke Mexicaanse griep hebben ervoor gezorgd dat ik wel dat vaccin wil.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:45

Shadow0 schreef:
Terwijl ik toch echt met liefde een vlucht lang geen pinda's eet als dat iemand helpt - zo'n kleine moeite en het is sommigen al te veel. Check je menselijkheid hoor.

Een vlucht geen pinda’s eten is geen probleem. Het is maar enkele uren en er zal genoeg andere pindavrije keuze zijn. Hierin zou ik me prima willen aanpassen.

Met Corona zijn er maatregelen die al enorm lang duren. Veel mag niet en er is geen alternatief. Daar heb ik wel problemen mee, helemaal nu ziekenhuisopnames niet mee stijgen. Het kan prima open!!!

En als er zo’n groep is die zichzelf straks opgesloten voelt, dan is daar wellicht ook een markt voor. Wie weet komen er wel tentjes die enorm ruim zijn opgezet, meer ventilatie enz enz speciaal voor meer kwetsbaren.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:46

Wij waren van het weekend wat te drinken in restaurant in de buurt. Achter ons een verjaardag, zeker 15 mensen, groot deel 70+. Allemaal liepen ze rond zonder mondkapje en afstand houden, ook niet van ons. Ik heb me steeds braaf aan de maatregelen gehouden, maar als ik dat zo zie ben ik blij als die maatregelen weg zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:50

Blue_Eyes schreef:
Popstra schreef:

Uh wat?? :x :x Weet jij eigenlijk wel wat 'kwetsbaar zijn' inhoudt? Of je wel of niet een aandoening hebt, bepaalt niet wat je leuk vindt.

Weet ik heel goed, ben zelf kwetsbaar door mijn longaandoening.
Ik weet waar ik het over heb en het is een feit, je geen behoefte meer hebt aan sommige dingen als het je simpelweg niet meer lukt om vol te houden of daags er na doodziek op bed ligt....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:51

enzino schreef:

Dat is als het nieuwsbericht dat een persoon met een allergie voor pinda's eiste dat het hele vliegtuig pinda-vrij voor haar gemaakt zou worden. En volkomen terecht werd ze toen gewoon uit het vliegtuig verwijderd. Je kan niet eisen dat de hele wereld zich aan jou aanpast omdat je kwetsbaar bent.

Bron? Ik heb dit eerlijk gezegd nog nooit gehoord

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:52

Vayo schreef:
Maar hoe deden kwetsbaren het voorheen? Gingen ze toen wel naar een café, restaurant, bioscoop, festival? Toen waren er toch ook virussen en bacteriën?

En wat kunnen kwetsbaren op dit moment wel, wat ze zometeen niet meer kunnen als alles open gegooid is? Dat vraag ik me oprecht af.

Want volgens mij zijn de zaken die vooral open gaan juist de dingen waar kwetsbaren al niet heen gingen.

op persoonlijke titel als "kwetsbare": Voorheen ging ik wel eens naar een restaurant, we gingen kamperen en ik ging zelf naar diverse supermarkten en winkels om m'n boodschappen te doen, zonder na te denken over virussen en ziektes. Ik zat met 4 mensen op 1 kantoor(tje), lekker knus bij elkaar en overlegde met iedereen.

Als zometeen alles open gegooid is, geen mondkapjes en afstand meer, zal ik niet meer in winkels komen, ook niet met FFP2 masker op, want dat leverde me afgelopen zomer zoveel negatief commentaar op.
Ik ben net nog even naar de Lidl geweest voor het eerst sinds Omicron om voorraden aan te vullen (echtgenoot neemt altijd het verkeerde mee :') ) en zo zal ik komende week nog hier en daar even wat gaan halen voor iedereen weer zonder masker op in de rondte loopt te hoesten en te proesten.

Dat gezellige kantoor(tje) hoef ik inmiddels nooit meer heen, want ik ben nu met pensioen. Ik zal dus hoofdzakelijk op mijn eigen 100 vierkante meter blijven voortaan en weer veel online bestellen (en terugsturen als het niet is wat ik verwachtte)

Ik ben hier op bokt al hysterisch genoemd, maar op deze manier probeer ik uit het ziekenhuis te blijven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:54

Miran schreef:
Wij waren van het weekend wat te drinken in restaurant in de buurt. Achter ons een verjaardag, zeker 15 mensen, groot deel 70+. Allemaal liepen ze rond zonder mondkapje en afstand houden, ook niet van ons. Ik heb me steeds braaf aan de maatregelen gehouden, maar als ik dat zo zie ben ik blij als die maatregelen weg zijn.

Ik liep laatst langs het wok restaurant.. Dat was ook heel irritant lijkt me.
Dan moet je dus met je kapje op naar de bakken lopen en wachten met het kapje op, zit je aan tafel kan die weer af.
Is ook de gezelligheid verdwenen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:54

enzino schreef:

Nou, dat laatste heb ik toch echt meegemaakt. Geen nasi aan boord serveren vanwege iemand met een pinda-allergie. En tegelijkertijd wel Snickers verkopen :')