Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:32

Het enige dat nog helpt is denk ik dat iedereen zich laat vaccineren en dat alle ouderen en kwetsbaren een booster krijgen.
Dan is iedereen tenminste voor zover mogelijk beschermd tegen ernstig ziek worden en ziekenhuisopname. Dan zijn besmettingen niet meer zo’n probleem.

Anders zie ik alleen nog maar een flinke lockdown met scholensluiting als optie om besmettingen terug te dringen. Maar dat is een optie die ik niet meer zie zitten. Ik ga dat echt niet meer trekken. Dit is toch geen doen meer om met regelmaat in een lockdown te moeten!? Helemaal niet als je niet thuis kunt werken, je werkgever verwacht dat je gaat werken en je kinderen dan weer helemaal alleen thuis zitten. Dan zullen ze echt met betaald zorgverlof ed moeten gaan werken denk ik.

En Corona gaat nooit meer weg denk ik. Ik zie het echt heel somber in

Shadow0

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:34

Besmettingen zijn altijd een probleem want ze veroorzaken mutaties en doorbraakbesmettingen. Vaccins werken heel goed maar altijd in combinatie met de wil om corona ook op andere manieren te stoppen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:50

Electra63 schreef:
verootjoo schreef:
Persoonlijk vind ik het salaris en de werkdruk in de zorg niet slecht. Er is een prima CAO en prima salaris, maar misschien ben ik wel snel tevreden :+ Werkdruk heb ik ook geen moeite mee. Ik ben geen verpleegkundige maar paramedicus.

Wel herken ik het ‘laat ons gewoon ons werk doen’. Alles moet geregistreerd worden, deden wij blijkbaar niet goed (ik ga niet continu mijn agenda aanpassen voor elke 5 minuten dat ik iemand gezien heb, moet eigenlijk wel) en dan gaat het management ons uitleggen waarom dat wel moet en een werkinstructie maken hoe we dat moeten doen. Daaruit blijkt dat ze daar geen flauw idee hebben hoe het op de werkvloer werkt. Kijk nu al uit naar de werkinstructie :') Waarom gaan zij ons vertellen hoe wij moeten registreren :z

Zulke dingen spelen nu denk ik in elke organisatie. Teveel management, teveel poespas, een hoop bla bla, te weinig je echte werk doen waarvoor je opgeleid bent.

En als aanvulling, de onregelmatige diensten zijn lastig te combineren met een jong gezin.
Mijn dochter moet om 6.15 de deur uit bij een dagdienst en dan is de kinderopvang nog niet open.
Om maar niet te spreken over de opvang tijdens avond- nacht- en weekenddiensten.
Je hebt dus een sociaal vangnet nodig.

Klopt zeker. Lijkt me ook erg moeilijk te combineren. Maar dat is denk ik iets wat er bij blijft horen, want de zorg is nu eenmaal niet iets wat alleen tussen 9-17 nodig is.
Hoewel er ook verpleegkundigen op kantoortijden werken. Maar dan niet op de verpleegafdelingen.
6.15 de deur uit met kinderen en andere dagen weer later lijkt me ook niet echt bevorderlijk voor het hele gezin. Kinderen zijn toch het meest gebaat bij regelmaat. Maar misschien heeft ze geen partner om de ochtend over te nemen, dat heeft natuurlijk niet iedereen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:00

Maar dat is toch geen doen meer om je stelselmatig tijdens pieken te isoleren, minder mensen te zien en leuke dingen te moeten laten schieten om maar thuis te blijven!? Als ik om me heen kijk en al zie wat een impact het op sommige kinderen heeft gehad en de achterstand die sommige kinderen hebben opgelopen. Ik merk dat ik er ook extreem somber door wordt door heel de dag weer horen hoe hoog de besmettingen zijn, steeds die dreiging dat mijn kind naar huis gestuurd wordt (en ik moet blijven werken), bang voor nog meer maatregelen. Uiteindelijk loop ik liever wat meer risico in ruil voor een meer leefbare situatie (als ik nu uitga van weer een flinke lockdown) ipv steeds meer maatregelen.

En corona stoppen kunnen we toch niet. Ik geloof niet dat we corona helemaal kunnen laten verdwijnen. En ik maak me met allerlei maatregelen ook zorgen over het onderhouden van ons immuunsysteem. Ik ben bang dat we alleen maar vatbaarder worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:03

Mijn dochter heeft een partner, die ook onregelmatig werkt.
Maar nu een aantal maanden van maandag tm vrijdag helemaal weg is.
Normaal stemmen zij hun roosters op elkaar af en springen grootouders bij tijdens overlap en calamiteiten. Zij heeft het goed geregeld, omdat ze hulp heeft. Anders had zij inderdaad overgestapt naar een andere afdeling of functie.

Echter gaat het niet om mijn dochter.
Ik heb ruim 20 jaar op HR in de ggz gewerkt.
Het is lastig als je onregelmatig werkt om kinderopvang goed te kunnen regelen.
Je ziet inderdaad dat ze dan kiezen om op een polikliniek te gaan werken of in een andere functie met alleen dagdiensten.
Veel jonge moeders werken parttime, dan is er minder opvang te regelen.
Onregelmatig werken is zwaar, zeker met kinderen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:20

Ik denk dat als ze echt weer mensen willen aantrekken ze van het hele onregelmatige diensten af moeten gaan.
Mensen die dan wel onregelmatig willen werken kunnen de flex in.
Je zou dan op zo'n manier mensen langer kunnen houden.
Ook zouden de niveau 2 weer terug kunnen komen aan het bed. De niveau 3'er zou zich dan alleen bezig kunnen houden met de hele handel en medicijnen delen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:29

purny schreef:
Ik denk dat als ze echt weer mensen willen aantrekken ze van het hele onregelmatige diensten af moeten gaan.
Ook zouden de niveau 2 weer terug kunnen komen aan het bed. De niveau 3'er zou zich dan alleen bezig kunnen houden met de hele handel en medicijnen delen

Dat kan niet, dat is veel te simpel.
Flexers zijn om de gaten op te vullen bij ziekte of verlof of onderbezetting.
Zeker in de ggz heb je vaste verpleegkundigen en begeleiders nodig i.v.m. langdurige opnames en monitoring/observatie.
Er wordt ook 's nachts medicatie gedeeld.
En er werken ook artsen 's nachts.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:31

Electra63 schreef:
purny schreef:

Dat kan niet, dat is veel te simpel.
Flexers zijn om de gaten op te vullen bij ziekte of verlof of onderbezetting.
Zeker in de ggz heb je vaste verpleegkundigen en begeleiders nodig i.v.m. langdurige opnames en monitoring/observatie.
Er wordt ook 's nachts medicatie gedeeld.
En er werken ook artsen 's nachts.

Jammer....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:58

Nee dat kan niet. Ze zijn al blij de nachten vol te krijgen.
En ik denk dat het onregelmatige niet het grootste probleem is.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 23:03

De impact van de vierde golf heeft het debat aangezwengeld over een mogelijke vaccinatieplicht in Duitsland. Plaatsvervangend Unie-fractievoorzitter Katja Leikert (CDU) waarschuwt tegen het wachten met het introduceren van verplichte vaccinaties. "Het zal erg duur zijn voor de gevaccineerde meerderheid, voor de gezondheidszorg, de economie en bovenal onze kinderen.""

Dit gaat nadrukkelijk niet om verplichtte coronavaccinaties voor bepaalde beroepsgroepen in de zorg, maar om een coronavaccinatieplicht voor de gehele bevolking.

Het gaat steeds enger worden.

Volgende week komt er vast en zeker een onderzoek naar buiten dat 60 procent van de Nederlanders voor een verplichte enting is.

Ik vraag mij af welke partij dit hier als eerste gaat oplaten als proefballon…

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 23:08

DuoPenotti schreef:
Nee dat kan niet. Ze zijn al blij de nachten vol te krijgen.
En ik denk dat het onregelmatige niet het grootste probleem is.

Dat is zeker niet het grootste probleem, maar wel een van de oorzaken van de uitstroom van jonge verpleegkundigen: de combinatie met het gezin. het is een zwaar beroep.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 23:10

Zeker een zwaar beroep :j

Maar is het zo dat dit onregelmatige nu zwaarder word bevonden dan bijvoorbeeld 20 jaar terug?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 23:14

Dit was een conclusie nog voor covid:

Citaat:
De afgelopen jaren worden slecht samenwerkende informatiesystemen in en tussen zorginstellingen als belangrijke aanjager van toenemende administratielasten genoemd, vaak ook met fouten in de behandeling van patiënten en cliënten tot gevolg. (Knip) Gevolgen zijn onder meer: dubbele diagnostiek, tijdverlies, vergroting administratielast en vermindering van het werkplezier.

https://www.icthealth.nl/nieuws/werkdru ... t-oplopen/

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 23:20

DuoPenotti schreef:
Zeker een zwaar beroep :j

Maar is het zo dat dit onregelmatige nu zwaarder word bevonden dan bijvoorbeeld 20 jaar terug?

Zeker niet, maar toen werkte er minder vrouwen of minder uren.
Er waren misschien meer oma's die niet werkten en hielpen oppassen.
En er waren toen minder tekorten, dus meer verpleegkundigen per afdeling, dus minder (nacht)diensten per maand. Het is veel krapper nu met de bezetting.
En er zijn natuurlijk de laatste jaren heel veel verpleegkundigen met pensioen gegaan.
Er zijn veel meer mogelijkheden nu. Je kan je als ZZP-er verhuren en zelf dan je diensten bepalen.

Ach, ik heb niet de illusie dat wij de problemen in de zorg kunnen oplossen. ;)
Maar wij hebben jaren geleden enquêtes gehouden over de uitstroom van personeel en dan kwam ook regelmatig naar boven: de combinatie rooster met een jong gezin/kinderopvang.
Buiten onvrede over de afdeling/leidinggevende/collega's/werkzaamheden/te veel administratie/dichter bij huis/betere werktijden/meer verdienen bij nieuwe werkgever/pensioen:D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 23:31

Ook volgens het cbs is administratie in 75% van de ondervraagden de reden voor de druk.
Werk-prive balans is zeker niet de drijver in dit geval (<25%).

Ook blijkt 2 op de 3 te maken hebben gehad met een vorm van aggressie.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/40 ... e-werkdruk

Eigenlijk weet gewoon idereen dat de toename in niet efficiente administratie de reden is, maar er iets aan doen schijnt behoorlijk onmogenlijk te zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 23:52

Sizzle schreef:
Ook volgens het cbs is administratie in 75% van de ondervraagden de reden voor de druk.
Werk-prive balans is zeker niet de drijver in dit geval (<25%).

Ook blijkt 2 op de 3 te maken hebben gehad met een vorm van aggressie.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/40 ... e-werkdruk

Eigenlijk weet gewoon idereen dat de toename in niet efficiente administratie de reden is, maar er iets aan doen schijnt behoorlijk onmogenlijk te zijn.

Tja, ik geef alleen aan, wat ik hoor. Tot afgelopen januari 23 jaar op HR gewerkt en nu bij een opleider in medische beroepen.

Zorgpersoneel heeft sowieso weinig affiniteit met administratie.
De oudere garde, kan soms niet eens een exceloverzicht maken.
Willen ook niet altijd meegaan in nieuwe werkwijzen en systemen.
De jonge verpleegkundigen en ander zorgpersoneel zijn daar al veel handiger en sneller in.

Maar die administratieve druk is groot, zou fijn zijn als die verminderd kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 00:11

Maar even om terug te komen op verplichte vaccinatie in de zorg.. Vpk moesten ook altijd een hepatitis B prik hebben, anders kwam je niet aan het werk.. Waarom dan nu deze heisa?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 00:14

Relaxed schreef:
Maar even om terug te komen op verplichte vaccinatie in de zorg.. Vpk moesten ook altijd een hepatitis B prik hebben, anders kwam je niet aan het werk.. Waarom dan nu deze heisa?

In de ggz heeft misschien wel 95% een hepatitis-B-vaccin.
Die wordt gelijk geregeld bij de indiensttreding, als ze hem nog niet hebben.
Zelf nooit meegemaakt, dat iemand deze weigerde.

Ik begrijp dat in België de polio-prik verplicht is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 00:21

Ik durf wel een gokje te wagen.
Bij hepB is altijd heel duidelijk dat het gaat om bescherming van de werknemer.
Bij covid werd continue gehamert op: je doet het niet voor jezelf maar voor een ander. Ik kan me prima voorstellen dat er dan een groepje is die zegt: ik doe al de hele dag niet anders dan voor die „ander“ zorgen, zak er maar in.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 00:49

Sizzle schreef:
Bij covid werd continue gehamert op: je doet het niet voor jezelf maar voor een ander. Ik kan me prima voorstellen dat er dan een groepje is die zegt: ik doe al de hele dag niet anders dan voor die „ander“ zorgen, zak er maar in.

Met inmiddels aardig wat overleden collega’s en in andere landen nog heel veel meer dan ben je als zorgmedewerker toch niet handig bezig wanneer je zo reageert?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 00:56

Kijkt iemand nog het debat?
Ik heb toch respect voor De Jonge, hoe hij op al die vragen antwoord geeft. Hij is tenslotte geen medicus of viroloog.
En ik ben absoluut geen CDA-aanhanger. :D

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 00:58

robert45 schreef:
De impact van de vierde golf heeft het debat aangezwengeld over een mogelijke vaccinatieplicht in Duitsland. Plaatsvervangend Unie-fractievoorzitter Katja Leikert (CDU) waarschuwt tegen het wachten met het introduceren van verplichte vaccinaties. "Het zal erg duur zijn voor de gevaccineerde meerderheid, voor de gezondheidszorg, de economie en bovenal onze kinderen.""

Dit gaat nadrukkelijk niet om verplichtte coronavaccinaties voor bepaalde beroepsgroepen in de zorg, maar om een coronavaccinatieplicht voor de gehele bevolking.

Volgende week komt er vast en zeker een onderzoek naar buiten dat 60 procent van de Nederlanders voor een verplichte enting is.

Het gaat er niet komen. Ben daar niet zo bang voor.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 04:10

bigone schreef:
Sizzle schreef:

Met inmiddels aardig wat overleden collega’s en in andere landen nog heel veel meer dan ben je als zorgmedewerker toch niet handig bezig wanneer je zo reageert?

En wat een rare reden om het vaccin niet te nemen. Het gaat ze dus niet om het vaccin, maar omdat ze al zo veel doen? Dan is het nemen van het vaccin toch een heel kleine moeite?!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 07:31

robert45 schreef:

Hoe moet ik me dat voorstellen dan? Ongevacineerden thuis opzoeken met politiebegeleiding en dan goedschiks of kwaadschiks die spuit in de arm drukken? Gewoon als een soort verkrachting?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 07:47