Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Electra63 schreef:verootjoo schreef:Persoonlijk vind ik het salaris en de werkdruk in de zorg niet slecht. Er is een prima CAO en prima salaris, maar misschien ben ik wel snel tevredenWerkdruk heb ik ook geen moeite mee. Ik ben geen verpleegkundige maar paramedicus.
Wel herken ik het ‘laat ons gewoon ons werk doen’. Alles moet geregistreerd worden, deden wij blijkbaar niet goed (ik ga niet continu mijn agenda aanpassen voor elke 5 minuten dat ik iemand gezien heb, moet eigenlijk wel) en dan gaat het management ons uitleggen waarom dat wel moet en een werkinstructie maken hoe we dat moeten doen. Daaruit blijkt dat ze daar geen flauw idee hebben hoe het op de werkvloer werkt. Kijk nu al uit naar de werkinstructieWaarom gaan zij ons vertellen hoe wij moeten registreren
![]()
Zulke dingen spelen nu denk ik in elke organisatie. Teveel management, teveel poespas, een hoop bla bla, te weinig je echte werk doen waarvoor je opgeleid bent.
En als aanvulling, de onregelmatige diensten zijn lastig te combineren met een jong gezin.
Mijn dochter moet om 6.15 de deur uit bij een dagdienst en dan is de kinderopvang nog niet open.
Om maar niet te spreken over de opvang tijdens avond- nacht- en weekenddiensten.
Je hebt dus een sociaal vangnet nodig.
purny schreef:Ik denk dat als ze echt weer mensen willen aantrekken ze van het hele onregelmatige diensten af moeten gaan.
Mensen die dan wel onregelmatig willen werken kunnen de flex in.
Je zou dan op zo'n manier mensen langer kunnen houden.
Ook zouden de niveau 2 weer terug kunnen komen aan het bed. De niveau 3'er zou zich dan alleen bezig kunnen houden met de hele handel en medicijnen delen
Electra63 schreef:purny schreef:Ik denk dat als ze echt weer mensen willen aantrekken ze van het hele onregelmatige diensten af moeten gaan.
Mensen die dan wel onregelmatig willen werken kunnen de flex in.
Je zou dan op zo'n manier mensen langer kunnen houden.
Ook zouden de niveau 2 weer terug kunnen komen aan het bed. De niveau 3'er zou zich dan alleen bezig kunnen houden met de hele handel en medicijnen delen
Dat kan niet, dat is veel te simpel.
Flexers zijn om de gaten op te vullen bij ziekte of verlof of onderbezetting.
Zeker in de ggz heb je vaste verpleegkundigen en begeleiders nodig i.v.m. langdurige opnames en monitoring/observatie.
Er wordt ook 's nachts medicatie gedeeld.
En er werken ook artsen 's nachts.
DuoPenotti schreef:Nee dat kan niet. Ze zijn al blij de nachten vol te krijgen.
En ik denk dat het onregelmatige niet het grootste probleem is.
Citaat:De afgelopen jaren worden slecht samenwerkende informatiesystemen in en tussen zorginstellingen als belangrijke aanjager van toenemende administratielasten genoemd, vaak ook met fouten in de behandeling van patiënten en cliënten tot gevolg. (Knip) Gevolgen zijn onder meer: dubbele diagnostiek, tijdverlies, vergroting administratielast en vermindering van het werkplezier.
DuoPenotti schreef:Zeker een zwaar beroep
Maar is het zo dat dit onregelmatige nu zwaarder word bevonden dan bijvoorbeeld 20 jaar terug?
Sizzle schreef:Ook volgens het cbs is administratie in 75% van de ondervraagden de reden voor de druk.
Werk-prive balans is zeker niet de drijver in dit geval (<25%).
Ook blijkt 2 op de 3 te maken hebben gehad met een vorm van aggressie.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/40 ... e-werkdruk
Eigenlijk weet gewoon idereen dat de toename in niet efficiente administratie de reden is, maar er iets aan doen schijnt behoorlijk onmogenlijk te zijn.
Relaxed schreef:Maar even om terug te komen op verplichte vaccinatie in de zorg.. Vpk moesten ook altijd een hepatitis B prik hebben, anders kwam je niet aan het werk.. Waarom dan nu deze heisa?
Sizzle schreef:Ik durf wel een gokje te wagen.
Bij hepB is altijd heel duidelijk dat het gaat om bescherming van de werknemer.
Bij covid werd continue gehamert op: je doet het niet voor jezelf maar voor een ander. Ik kan me prima voorstellen dat er dan een groepje is die zegt: ik doe al de hele dag niet anders dan voor die „ander“ zorgen, zak er maar in.
robert45 schreef:De impact van de vierde golf heeft het debat aangezwengeld over een mogelijke vaccinatieplicht in Duitsland. Plaatsvervangend Unie-fractievoorzitter Katja Leikert (CDU) waarschuwt tegen het wachten met het introduceren van verplichte vaccinaties. "Het zal erg duur zijn voor de gevaccineerde meerderheid, voor de gezondheidszorg, de economie en bovenal onze kinderen.""
Dit gaat nadrukkelijk niet om verplichtte coronavaccinaties voor bepaalde beroepsgroepen in de zorg, maar om een coronavaccinatieplicht voor de gehele bevolking.
Het gaat steeds enger worden.
Volgende week komt er vast en zeker een onderzoek naar buiten dat 60 procent van de Nederlanders voor een verplichte enting is.
Ik vraag mij af welke partij dit hier als eerste gaat oplaten als proefballon…
bigone schreef:Sizzle schreef:Ik durf wel een gokje te wagen.
Bij hepB is altijd heel duidelijk dat het gaat om bescherming van de werknemer.
Bij covid werd continue gehamert op: je doet het niet voor jezelf maar voor een ander. Ik kan me prima voorstellen dat er dan een groepje is die zegt: ik doe al de hele dag niet anders dan voor die „ander“ zorgen, zak er maar in.
Met inmiddels aardig wat overleden collega’s en in andere landen nog heel veel meer dan ben je als zorgmedewerker toch niet handig bezig wanneer je zo reageert?
robert45 schreef:De impact van de vierde golf heeft het debat aangezwengeld over een mogelijke vaccinatieplicht in Duitsland. Plaatsvervangend Unie-fractievoorzitter Katja Leikert (CDU) waarschuwt tegen het wachten met het introduceren van verplichte vaccinaties. "Het zal erg duur zijn voor de gevaccineerde meerderheid, voor de gezondheidszorg, de economie en bovenal onze kinderen.""
Dit gaat nadrukkelijk niet om verplichtte coronavaccinaties voor bepaalde beroepsgroepen in de zorg, maar om een coronavaccinatieplicht voor de gehele bevolking.
Het gaat steeds enger worden.
Volgende week komt er vast en zeker een onderzoek naar buiten dat 60 procent van de Nederlanders voor een verplichte enting is.
Ik vraag mij af welke partij dit hier als eerste gaat oplaten als proefballon…