[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:59

De meeste executies vonden in die jaren plaats in China, Iran, Noord-Korea, Saudi-Arabië, Jemen en de Verenigde Staten

Zijn ook echt landen wiens rechtssysteem ik vertrouw :')

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:02

Daarnaast zorgt de doodstraf er ook voor dat mensen minder snel zullen bekennen- een vrij logisch gevolg. :+ (En zoals eerder genoemd zorgt het niet voor een daling van criminaliteit.)

Op Netflix is er ook een documentairereeks (Exhibit A) over de onbetrouwbaarheid van de huidige technologie. Het onderzoeken van DNA klinkt heel feitelijk, simpel en betrouwbaar maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. Ook mensen die 'gefilmd zijn door de camera'... uiteindelijk bleek het toch dat ze de verkeerde persoon opgepakt hadden.

Als mensen zo graag wetswijzigingen willen kunnen ze misschien eerst eens beginnen met de straffen op verkrachting te verhogen. De meesten krijgen daar nog niet eens een gevangenisstraf voor. Als ik het me goed herinner is er in België wettelijk gezien pas sprake van een verkrachting wanneer het slachtoffer fysiek verzet toont. Idem in Spanje, als je daar niet kan 'bewijzen' dat jij je als slachtoffer hebt proberen te verdedigen zien ze het niet als verkrachting. Dat zulke denkwijze er nog zijn in 2021... (Ja, het grootste deel van de bevolking is -gelukkig- wat progressiever, maar deze regels zetten wel de toon in de rechtspraak. En zorgen er dus ook voor de verkrachters wegkomen met een 'voorwaardelijke' straf.)
Ik kan me een verhaal herinneren van een vrouw in Spanje die door vier mannen op een openbare plaats seksueel misbruikt werd en de rechter dan nog aan haar verhaal twijfelde omdat ze 'geen sporen van verzet' konden vinden. :n

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:07

Mannen :roll:
Gevaar van verzet bieden is dat je "per ongeluk" doodgeslagen of geschopt wordt.
Vreemd dat vrouwen dat dan wel beseffen en mannen niet.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:07

Onali schreef:
De meeste executies vonden in die jaren plaats in China, Iran, Noord-Korea, Saudi-Arabië, Jemen en de Verenigde Staten

Zijn ook echt landen wiens rechtssysteem ik vertrouw :')

En toch zijn dat de enige landen waarmee je het kan vergelijken, of je moet diepgravend onderzoek doen naar de cijfers (voor zover die bekend zijn) in Nederland toen wij nog wel de doodstraf hadden. Maar dan heb je ook weer met minder technologie te maken, andere normen en waarden, minder kennis over het behandelen van psychische aandoeningen en een nog groter verschil tussen arm en rijk.

En aangezien ik geen studie doe over de doodstraf heb ik geen zin om er een heel essay over te schrijven. Ik ga je verder ook niet proberen te overtuigen als je zo duidelijk niet wil kijken naar de andere kant en iedere keer met een weerwoord met alleen een mening komt op de feiten die voor je neus gehouden worden. Ik heb wel wat beters te doen :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:13

Onali schreef:
In die landen is ook er veel meer armoede dan hier, meer noodzaak om te stelen om te overleven.

Je zou Nederland met andere Europese landen moeten vergelijken kwa criminaliteit, niet met de rest van de wereld.
Andere normen en waarden, gestenigd worden omdat je homo bent of vreemd bent gegaan.

Dat zijn geen dingen waar je in Nederland voor wordt opgesloten.

Vind ik ook, daarnaast als daar de straffen niet zo streng was was het misschien nog veel erger gesteld met de criminaliteit.
Ik vind die cijfers echt dikke kul met hier gaan te vergelijken.
Ja ze worden er altijd bij gehaald en ik denk dan...onzin!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:17

Oke :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:19

Ja dat denk ik ook bij de zogenaamde onderzoeken uit andere landen |( ;(

Ze kunnen niet onderzoeken hoe het zou zijn met de softe strafjes en hotels van gevangenissen als hier....ik zou de cijfers daar dan wel willen zien.

Nee vrijheidsberoving is heel erg, het is geen hotel , zie de reacties al.... ;(

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:32

Ja sorry, maar ik snap gewoon niet zo goed hoe je net niet eens kan zijn met feiten := Dat is net zoiets als dat ik zeg dat het gras groen is en dat je dan zegt 'Nou, ik geloof er niks van'.

Als je zo graag die cijfers wil zien kan je het Googlen, maar ik denk dat dat weinig zin heeft, want je gelooft ze toch niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:35

Ja feiten gebaseerd op dat land, niet op hier.

Feiten dat daar nog steeds veel criminaliteit is, meer dan hier.
Ja geloof ik allemaal, dat is niet mijn punt.

Mijn punt is, wij zijn Nederland.
Mijn punt, als je in die landen met die enorme criminaliteit, de straffen en gevangenissen maakt zoals hier, wat krijg je dan voor cijfers??
Die weten we niet, kun je ook niet googelen. Is ook niet te onderzoeken, want het is daar zo niet.
Ik denk dat het daar dan nog veel veel veel erger is, want niets houd ze dan meer tegen.
Zoals nu in Nederland ook aan het gebeuren is.

Maar nee dat kan niet want onderzoek zegt, zeggen ze dan weer....nee onderzoek zegt niets, zegt wat over het nu daar, meer niet....

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:33

Maar DP, als je zoals jij redeneert al even wat verschillende casussen in je hoofd zou afspelen, dan kun je toch al vrij snel opmaken dat het zo niet kàn werken?
Elke moordverdachte met een snel proces de doodsinjectie?

Voor een heg wel of niet van de buren moet je al een heel traject in. Zeker met een straf als de dood moet je het wel heel zeker weten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:38

Waar heb ik het over een snel proces?

Ik zei na uitspraak direct uitvoeren.
Ik heb het niet over het proces zelf. Dat moet uiteraard gewoon grondig.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:43

Ah, ik heb het anders gelezen.

Maar stel nu even dat de schutter van Peter bedreigd is met de dood van zijn hele familie als hij het niet zou doen. Dat hij van jongs af aan in deze onderwereld gesleurd is, langzaam gemanipuleerd is en geen uitweg uit deze wereld zag door alle bedreigingen.
Zou je hem dan alsnog doodstraf als uitspraak gunnen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:47

ja.
Hij dood toch gewoon zonder mededogen.
Hij had ook naar de politie kunnen stappen met ze bedreigen mijn familie.
Ja ik besef dat ze dat in dat milieu niet zomaar doen, maar moet dat ons probleem worden?

ja van jongs af aan meegesleurd zal best, erg rot.
Maar neemt zijn daad niet weg.
Neemt niet weg dat er nu andere mensen geraakt worden.
Mensen die gedood worden die ook kinderen hebben, een gezin, mensen die het zien en voor altijd een trauma hebben.

Stop met dat gepamper bij dit soort daden. Het is geen brood jatten omdat er honger is.
Geef maar het voorbeeld dat dit de consequentie kan zijn voor je daden. Niet 12 jaar en dan alle bescherming krijgen, je niet aan je enkelbandje hoeven houden enz. Dat is nu het voorbeeld.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:52

Ik snap de gedachten wel hoor. Opgeruimd staat netjes. Het is zo jammer dat niets zeker is, en je niet wilt dat iemand een eerlijk proces krijgt, of voorkomen dat iemand onschuldig een straf krijgt. Was het voorbedachte raden, of is iemand tot wanhoop gedreven om iemand om te leggen bijvoorbeeld? Als dit allemaal eerlijker, makkelijker etc zou gaan, waardoor je zeker weet dat je niet iemand onschuldig pakt... Dan zou het fijn zijn, opgeruimd staat netjes. Helaas werkt het niet zo, en is het niet realistisch.

Maar hoe het nu soms gaat, bv hier in NL. Dat iemand die met voorbedachte raadde iemand uit het leven beroofd en een x aantal jaren gewoon weer blij en vrij hardlooprondjes mag magen (en ik las zelfs iets over beveiliging, weet niet of dat waar is maar wtf?!) dan snap ik daar echt geen snars van. Een jong ventje die Peter uit het leven beroofd, zit misschien x aantal jaar en dan heeft ie zijn straf uitgezeten en mag hij weer lekker blij rondlopen. En ondertussen idd nog genoeg contacten om vanuit het gevang door te gaan met ellende veroorzaken als het tegenzit... DAT is krom, achterlijk en zou ik willen dat dat anders was.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:55

Of iemand die willens en wetens achter het stuur gaat met drank/ drugs op en dan slechts een paar uurtjes hoeft te schoffelen.

Daar kan ik echt niet bij met mn hoofd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:58

Precies Onali, ook al zoiets.
Je maakt bewust van je auto een moordwapen.
dat het dan niet gebeurt is geluk, meer niet.

https://www.ed.nl/show/hoofdingang-nos- ... doocP5gXyE
Nu dit weer.....
De hoofdingang van de NOS is momenteel uit voorzorg afgesloten in verband met een dreiging.

Welk verhaal gaat hier weer achter schuil...?

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:22

Ik begrijp je gevoel wel, hoor. Ik denk alleen ook dat wij ons niet kunnen voorstellen hoe zo’n milieu werkt. Althans, ietsje anders maar ik heb kort met daklozen gewerkt en als je hoort hoe sommige mensen opgroeien, mijn hemel. Kansarmen is niet een uit de lucht gevallen term.
Naar de politie ga je niet zomaar als je in zulke angst leeft want ook dan loop jij en je familie risico. Om even in het voorbeeld te blijven. Bovendien heb je dan vaak al zelf wat op je kerfstok en in dat milieu is politie nou ook niet je beste vriend.
En natuurlijk kun je andere keuzes maken en natuurlijk word je niet vrijgepleit bij verschrikkelijke daden maar ik vind wel dat het mee mag tellen in een proces. En ik ben eigenlijk zelfs trots dat Nederland dit soort mensen hulp biedt en we ook hen een kans geven terug te keren in de maatschappij. Heel vaak is het een megatriest verhaal namelijk.
Ik keur niets goed hoor, echt niet. Ik word ook heel boos als ik sommige zaken nalees en volg. Het is wel goed dat we een keuze maken uit recht en niet uit emotie. En dat loopt niet altijd oké want ook wetten zijn niet altijd waterdicht of voelen eerlijk. Bovendien zijn er ook gewoon psychopaten die nooit beter zouden worden. Maarja, hoe ga je die grens in het recht aangeven?

Ik snap het gevoel dus wel rondom doodstraf. En aan de andere kant vind ik het altijd wat eng als mensen zoiets roepen. Want wie ben jij om wél om een leven te mogen beslissen? Retorische vraag.
Diegene is een monster, maar je wil hem hetzelfde geven als wat dat monster gedaan heeft. Oog om oog, tand om tand vind ik een wat eng principe. Al begrijp ik de emotie echt wel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:26

Ik kom zelf uit een gezinssituatie dat als ik de criminaliteit in was gegaan dat het niemand verbaasd had en nog recht gel.ld hadden ook.
Juist daarom heb ik Deze mening.

Na rechtspraak over een leven beslissen vind ik heel wat anders dan over een leven beslissen omdat je geld krijgt of iemands kop je niet aanstaat bij wijze van.

En daarom ook geen cijfers te vergelijken met het buitenland. Hier hebben ook armere mensen gewoon toegang tot hulp. Nee niet altijd optimaal helaas. Maar het is er wel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:45

https://www.ad.nl/utrecht/op-bizarre-ge ... ~a1d6db55/

hier nog zo'n voorbeeld.
100% zeker dader.
14 jaar cel en tbs.
Dat is toch geld weg gooien.
borderline en een narcistische persoonlijkheidsstoornis en is de kans op herhaling ‘matig tot hoog’

Hou toch op om dat te willen genezen en met wat pech daarna weer de maatschappij in te gooien.
Je zou de volgende maar zijn, en nee dat is niet de eerste keer dat dat gebeurt.

Laat de familie de komende 48 uur afscheid nemen en dan klaar.
De familie heeft dan al meer "geluk" (kan even geen goed woord vinden)dan wat de familie van het slachtoffer kreeg.... die konden geen afscheid nemen.

Maar denk dat het eigenlijk beter in een ander topic past :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:12

Ik word echt kotsmisselijk van wat je nu zegt. Bah bah. Deze meneer is ziek. Hij zal ook niet om zijn borderline en narcistische persoonlijkheidsstoornis gevraagd hebben. En het is heel erg wat er gebeurd is, en dat praat ik absoluut niet goed. Maar om dan zelf maar voor God te spelen en iemand zijn leven af te nemen, nee. Dan ben je net zo fout als hij.

Deze man krijgt zijn straf. 14 jaar lijkt weinig, maar vergeet niet dat er geen eindtijd op TBS zit. En zolang hij niet aan zijn gedrag wil werken zal hij zeker weten niet vrijkomen.

Misschien is het mijn hulpverleners hart wat spreekt. Maar iemand doodwensen, ongeacht wat diegene gedaan heeft, dat vind ik 'Bijzonder luguber'. En het maakt je geen haar beter.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:17

Ja hij is ziek, kan zijn.
Helaas zijn niet alle ziektes te genezen.
En zo zie ik dat bij iemand die zo even zijn ex vermoord.
We willen alles maar genezen, maar moeten we ons er niet eens bij neerleggen dat dit vaak niet kan.

Tja dan maakt mij het maar geen haar beter, ik denk dat ik gewoon meer compassie heb met (mogelijke) slachtoffers dan met zo'n dader. Daar spreekt mijn hart meer.
Is dat dan iets om kotsmisselijk van te worden? Vind ik niet. Mijn hart spreekt elders.

Ik heb mijn jeugd doorgebracht met een narcistische alcohollist, mijn compassie is daarvoor weg... vieze ellendeling dat het is/was?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:25

Dus wat? Dan maar alle mensen met psychische problemen afknallen? Zodat je zeker weet dat ze allemaal maar geen slachtoffers meer kunnen maken? Er valt prima te leven met borderline, evenals een persoonlijkheidsstoornis. Maar je moet wel weten en leren hoe. Leren hoe je brein werkt tov anderen, dit leren herkennen en dan kiezen voor de andere optie. Dat betekent niet dat je na je behandeling geen borderline meer hebt, maar je leert er mee omgaan. En sommigen doen dat niet, maar die komen dan dus ook niet meer vrij. Of die leren het na 15 jaar, of 20 jaar pas.

Luister eens de podcast TBS van de NPO. Daar hoor je daders en behandelaars. Je krijgt nog geen gezicht of naam achter de dader, maar het zou je meer inzicht kunnen geven.

Maargoed, ik trek mij nu terug uit deze discussie. Ik word er heel boos en verdrietig om dat er mensen zijn die zo kortzichtig zijn wat dit onderwerp aangaat. Het zou je sieren je te verdiepen in het onderwerp en de werking van het brein. Dan zou je wellicht tot andere conclusies komen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:29

Ik vind het erg heftig wat hier gezegd is...
Je wenst iedereen die een fout maakt dus maar dood.

Prima persoon ben je dan.

Ik hoef niets uit te leggen, alles is hierboven al haarfijn verteld.

Ik ben heel blij dat je niet werkzaam bent in ons rechtssysteem.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:34

goldenarrow, we hebben het hier over een moordenaar.
Niet over elk persoon die iets heeft. Dat is behoorlijk uit zijn verband trekken van wat in aanhaal en dus ook nooit gezegd heb!!!.

Dat leren is allemaal prima, en daar zou zeker meer aandacht voor mogen komen :j
Ben zelf ook iemand dat het belachelijk vind dat daarop bezuinigd word.

Maar...als iemand dan de grens over gaat om te moorden, dat is geen foutje, maar moord!!!
Dan is dat bij mij over de grens en einde oefening ja.

Dus nogmaals, niet bij iemand die psychisch ziek is en goed zijn best doet. Lijkt me nogal logisch.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:31

DuoPenotti: zou jij iemand legaal vermoorden dan? Stel dat je desbetreffende persoon een spuit moet geven, ga je je dan beter voelen? Ben jij dan uiteindelijk een beter mens? Wel mooi dat het altijd over 'de ander' gaat. Jij geeft daarbij de overheid de macht om ook over jouw leven te beslissen. Kan je wel zeggen dat je geen misdaad zal begaan, tot je onterecht beschuldigd wordt en alle feiten naar jou wijzen.

Ik ben blij dat we niet meer in de middeleeuwse toestanden leven met de 'oog om oog, tand om tand' filosofie.
Een beetje een idiote gedachte dat de doodstraf de samenleving beter zal maken. Wat een voorbeeld voor de bevolking. Chaos en criminaliteit houdt onze samenleving ironisch genoeg in stand, het heeft dus zeker een functie. Wat niet wil zeggen dat je alle gevangenen maar vrij moet laten. Maar een samenleving zonder criminaliteit is erg onrealistisch. Al denk ik dat bepaalde landen zoals bijvoorbeeld IJsland het wel beter voor elkaar hebben. Een belangrijke factor daar is dat het niet zo dichtbevolkt is. Overbevolking zorgt voor meer criminaliteit.

In Noorwegen zijn er 'gevangenissen' voor criminelen die serieuze misdaden begaan hebben zoals moord. De 'gevangenis' daar lijkt eerder op een simpele woning. Die gevangenen hebben de behoefte niet om te ontsnappen of andere misdaden te begaan net omdat ze het zo goed hebben. (En nee, ik denk niet dat sadistische individuen zoals Dutroux het hier goed zouden doen. Mensen die erop kicken om anderen te martelen horen thuis in de psychiatrische gevangenis, levenslang.)

Er is nog geen crimineel beter geworden van een onmenselijke behandeling. De maatschappij zal er ook niet beter op worden als we geweld en de doodstraf normaliseren.

Ondertussen in Afrika. Al deze mensen maar neerschieten om de samenleving daar te herstellen?