Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 09:18

@mvdende: Als je niet wilt dat mensen naast je komen zitten dan moet je echt of eerste klas reizen of met de auto. Je hebt nou eenmaal kans dat mensen naast je komen zitten.
Ik vind het asociaal als iemand zijn plek naast zich opeist.
En voor reizen met veel dingen spullen is er nog altijd een balkon. Zit je niemand in de weg.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:24

mvdende schreef:
Dan is het ff slikken en de andere kant op kijken en klaar.

Ik snap je frustratie in die lift best prima. Maar in dit geval is het met corona niet zomaar 'andere kant op kijken en klaar.'

Het is een situatie die tot infectie kan leiden en die daarmee nogal wat gevolgen kan hebben. "Niet prettig" is niet het argument, "niet ziek willen worden / en/of doodgaan" is meer de motivatie.

Citaat:
Dan wacht je zelf maar op de volgende lift.

Ik vind zo'n tweedeling niet terecht. Ik vind dat we best kunnen proberen rekening te houden *met elkaar* en dat houdt nu in corona in dat iemand ook alleen in de lift mag. En normaal gesproken heb ik er ook niet zoveel op tegen om je tas naast je te houden (totdat de zitplaatsen bijna op zijn. Het gaat niet zover dat je alleen kunt zitten terwijl iemand anders staat. Maar voor die tijd, ja prima hoor.)

friendly

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:45

Maar als twee mensen toegestaan zijn en ik wil ook met de lift mee dan mag ik gewoon mee. Wie ben jij dan om te zeggen dat dat niet mag? Van de vervoerder mag dat wel...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:49

friendly schreef:
Maar als twee mensen toegestaan zijn en ik wil ook met de lift mee dan mag ik gewoon mee. Wie ben jij dan om te zeggen dat dat niet mag? Van de vervoerder mag dat wel...

Het is gewoon een kleine moeite om eventjes te vragen of je in deze tijden mee kan gaan. De een vind dat wel goed en de ander niet.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:54

Gaat die regel van 'twee mensen' niet sowieso over de gehandicapte zelf en een eventuele begeleider/rolstoelduwer? Dat is wat anders dan gehandicapte + willekeurige wildvreemde samen in de lift.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:55

friendly schreef:
Maar als twee mensen toegestaan zijn en ik wil ook met de lift mee dan mag ik gewoon mee. Wie ben jij dan om te zeggen dat dat niet mag?

Iemand met gezondheidsbelangen. Is het echt zo moeilijk om daar rekening mee te houden?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 11:51

Shadow0 schreef:
friendly schreef:
Maar als twee mensen toegestaan zijn en ik wil ook met de lift mee dan mag ik gewoon mee. Wie ben jij dan om te zeggen dat dat niet mag?

Iemand met gezondheidsbelangen. Is het echt zo moeilijk om daar rekening mee te houden?

Is het echt zo moeilijk om dan zelf te wachten? In plaats van verwachten dat de ander dat voor je doet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:48

Sanne: ten eerste stond de ander al in de lift. Het lijkt mij gewoon dat degene die als eerste is ook als eerste mag en dat degene die daarna komt dan wacht. Dat verdeelt het - soms ben je degene die zelf wacht, soms niet.

Ten tweede lijkt het me in elk geval absoluut ONwenselijk als mensen die goede redenen hebben om voorzichtig te zijn nu ineens overal tweederangs worden, en dat alle nadelen van corona nu bij hen komen terwijl anderen vooral geen strobreed in de weggelegd mag worden.

Daar zitten wel wat grenzen aan in wat redelijk is of niet, maar de meeste liften zijn wel zo klein dat het echt prima te begrijpen is dat iemand daar niet tegelijkertijd met een onbekende ander in wil staan. Corona is er. Dus sommige dingen hebben meer tijd en ruimte nodig. Als we dat samen doen is er niet zo'n probleem.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:10

En als iemand met een hond de lift in wil behoort deze ook te vragen of het mag. Sommige mensen zijn er niet van gediend of allergisch voor honden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:36

mvdende schreef:
MarcoBorsato schreef:
Niet snappen dat je niet samen in die lift gaat staan in deze tijd is ronduit stom.

Mvdende, waarom is dit voor jou asociaal maar vind je het wel acceptabel om je tas op de stoel te leggen en te laten liggen als je niet wil dat mensen naast je zitten?

Omdat er dan vaak nog genoeg ruimte is ergens anders. En mensen zijn dan toch al in de trein. Is er echt geen ruimte meer in de coupe, dan haal ik mn tas weg. Tenzij er bijvoorbeeld al 2 andere mensen in de 4 zits bij mij zitten en ik mn hond mee heb. Die ligt op de grond, maar neemt wel de beenruimte van één persoon in. Dan gaan 4 mensen in een 4 zits + hond op de grond echt niet passen.

Bij een lift gaat niemand voor de lol staan wachten, de meeste mensen hebben nl òf een trein te halen óf zijn onderweg naar hun bestemming.

Koop je dan ook meteen even een extra kaartje voor die plek die je bezet houdt?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:41

En wederom iemand die met het mondkapje aan 1 oor in de trein zit. En heel generaliserend maar het zijn 9 van de 10 keer dezelfde types. Niet echt de personen waar ik ruzie mee wil hebben. :n

En 'Dan ga je toch ergens anders zitten?' vind ik in dit geval een dooddoener.
Je hoeft het niet eens te zijn met de regels en dan ben je misschien tegen het dragen van een mondkapje maar kies er dan voor om niet met het OV te reizen.

Overigens, voor wat betreft het reizen met een huisdier: ik ging ook vaak met mijn bouvier in de trein maar dan ging ik altijd in het fietsgedeelte zitten. Inmiddels zijn die plekken schaars in de nieuwe sprinters maar destijds had je dan een half treinstel met klapstoeltjes en daar kon meneer prima liggen zonder dat ook maar iemand daar last van had.
Ik zat dan misschien niet zo comfortabel als wanneer ik in een gewone treinstoel zou zitten maar ik zat in ieder geval niemand in de weg.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:57

Maar even realistisch. In de bus en trein mag je alle stoelen gebruiken. Dus ook naast elkaar zitten. Vorige week had ik nog iemand naast mij zitten. Dan zeg ik ook niet: zou je ergens anders willen zitten? Ook al zou ik dat liever hebben want het mag gewoon. Net als de lift. Ze bieden daar plek voor 2. Dus dan zou ik als er maar 1 is en ik wil ook van die plek gebruik maken.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:06

Dat is wel gek want momenteel mag je enkel de plekken aan de raamzijde gebruiken.

Vrijdag had ik trouwens ook een stel dat de trein dreigde te missen. Ik stapte net de lift in en zij kwamen achter mij aan, mét kinderwagen. Moet ik dan heel flauw gaan zeggen dat ze er niet bij mogen omdat we dan met 3 volwassenen staan? Nee, als dat betekent dat ze hun trein anders niet halen dan vind ik dat niet het juiste moment om een punt te maken.
Verstandig was het misschien niet en nee, het was ook niet mijn probleem geweest als ze hun trein hadden gemist maar een volgende keer mis ik misschien wel bijna mijn trein en zou ik ook dankbaar zijn als ik dan niet hoef te wachten.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:13

Fijn om te lezen dat er iig nog mensen zijn met respect voor de ander. Zeker als de andere kwetsbaar is. En al helemaal in deze tijd.

Natuurlijk is wel 2 minuten wachten ontzettend vervelend... ook niet in mijn ogen maar ja. Als je op het punt staat trein te missen, kun je dat toch netjes vragen in plaats van uitstralen dat jij recht hebt op die plek.

Hier in bus en metro gaan mensen echt niet naast elkaar zitten.

@Jolien het gaat er niet om dat jij dat moet. Het gaat erom dat een kwetsbare medeburger om ruimte vraagt en dat je daar schijt aan hebt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:42

mvdende schreef:
MarcoBorsato schreef:
Niet snappen dat je niet samen in die lift gaat staan in deze tijd is ronduit stom.

Mvdende, waarom is dit voor jou asociaal maar vind je het wel acceptabel om je tas op de stoel te leggen en te laten liggen als je niet wil dat mensen naast je zitten?

Omdat er dan vaak nog genoeg ruimte is ergens anders. En mensen zijn dan toch al in de trein. Is er echt geen ruimte meer in de coupe, dan haal ik mn tas weg. Tenzij er bijvoorbeeld al 2 andere mensen in de 4 zits bij mij zitten en ik mn hond mee heb. Die ligt op de grond, maar neemt wel de beenruimte van één persoon in. Dan gaan 4 mensen in een 4 zits + hond op de grond echt niet passen.

Bij een lift gaat niemand voor de lol staan wachten, de meeste mensen hebben nl òf een trein te halen óf zijn onderweg naar hun bestemming.

Dus in feite eis je gewoon een extra zitplaats op... dan moet je gewoon op het balkon plaats nemen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:43

Jolien87 schreef:
Dat is wel gek want momenteel mag je enkel de plekken aan de raamzijde gebruiken.

.

Dat is al een tijdje niet meer zo. Alle stoelen zijn nu weer in gebruik, vandaar het mondkapje. -O-

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:08

Serieus? Maar toen niet alle stoelen beschikbaar waren, moesten er ook mondkapjes gedragen worden.

Flying_Angel: en dan nog steeds kan dat op 2 verschillende manieren. Als iemand mij verbiedt om de lift in te stappen dan heb ik minder de neiging om diegene zijn ruimte te geven dan wanneer iemand dat netjes aan mij vraagt.
Dan kan diegene daar een prima reden voor hebben maar volgens mij is het een kleine moeite om op een respectvolle manier met elkaar om te gaan. Daarmee kom je een heel eind verder en dat heeft wat mij betreft niets te maken met ergens schijt aan hebben.
En andersom: degene die per sé in zijn eentje in de lift wil, kan dan ook best 2 minuten wachten als dat zo'n kleine moeite is.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:24

Jolien87 schreef:
Serieus? Maar toen niet alle stoelen beschikbaar waren, moesten er ook mondkapjes gedragen worden.

Flying_Angel: en dan nog steeds kan dat op 2 verschillende manieren. Als iemand mij verbiedt om de lift in te stappen dan heb ik minder de neiging om diegene zijn ruimte te geven dan wanneer iemand dat netjes aan mij vraagt.
Dan kan diegene daar een prima reden voor hebben maar volgens mij is het een kleine moeite om op een respectvolle manier met elkaar om te gaan. Daarmee kom je een heel eind verder en dat heeft wat mij betreft niets te maken met ergens schijt aan hebben.
En andersom: degene die per sé in zijn eentje in de lift wil, kan dan ook best 2 minuten wachten als dat zo'n kleine moeite is.

Helemaal eens.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:26

Ik heb het toch ook netjes aan de man gevraagd?!

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:29

Jolien87 schreef:

Klopt haha, volgensmij sinds halverwege juli hoef je niet meer bij de stickers te zitten en de mondkapjes moesten al op sinds 1 juni

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 21:56

Justme_Lisaa schreef:
Jolien87 schreef:

Klopt haha, volgensmij sinds halverwege juli hoef je niet meer bij de stickers te zitten en de mondkapjes moesten al op sinds 1 juni

Per 1 juli zijn alle zitplaatsen weer beschikbaar. https://www.ns.nl/uitgelicht/corona/reg ... trein.html

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:20

lucifertje schreef:
Justme_Lisaa schreef:

Per 1 juli zijn alle zitplaatsen weer beschikbaar. https://www.ns.nl/uitgelicht/corona/reg ... trein.html

En staanplaatsen ook. Was ze ook nodig vandaag *\o/*

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:40

Ik had zondagavond al staan plaatsen nodig in de bus op een versterkingslijn :+ en dan heb je ook nog een gelede bus mee....

GA morgen zien of mensen weer netjes hun mondkapje dragen in het ov

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 01:38

purny schreef:
mvdende schreef:

Dus in feite eis je gewoon een extra zitplaats op... dan moet je gewoon op het balkon plaats nemen.

Voor de hond wordt dan gewoon een hondenkaartje gekocht.

Daarmee betaald mijn hond meer dan een kind tot 11 jaar, die reizen nl gratis. Deze kinderen dan ook maar naar het balkon verbannen omdat ze een zitplaats innemen? (Letterlijk want met een beetje mazzel zitten de koters op een stoel ipv dat ze door de coupe rennen. Hond neemt alleen beenruimte in)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 08:41

Als ik met mn dochter van 5 reis moet zij ook al een kaartje. Een kinderkaartje dat wel.

Maar ik ga nu met covid niet met de trein, pak nu overal de auto of fiets voor hoe leuk mn dochter de trein ook vind. :+