Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 23:28

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 23:46

Sheran schreef:
Lijkt me toch niet nodig, we kregen het immers behoorlijk naar beneden.

De ziekte wel, maar de economie ging ook immers behoorlijk naar beneden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 00:15

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 05:52

Hihihi

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 08:39

lenaa_tje schreef:
https://www.dvhn.nl/groningen/Overduide ... -13_0O5KFQ

Dat stukje onderzoek naar luchtvervuiling lijkt mij ook een goede om in de gaten te houden.
Zijn hier ook onderzoeken naar bij onze buurlanden?

Ze doen er overal wel onderzoek naar volgens dit artikel. Wel al van mei, dus niet heel recent.
Probleem is natuurlijk dat je gewoon de klos bent als je in een sterk vervuilde regio woont, want je kan er zo op stel en sprong helemaal niks aan veranderen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/04 ... en-corona/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 08:51

Het zou kunnen waarbij ik wel denk dat in gebieden van luchtvervuiling de mensen ook erg dicht op elkaar wonen. Dus dan krijg je het ook eerder. Dat zou dan nog niet verklaren dat er procentueel onder de besmette mensen ook meer mensen zwaardere klachten krijgen cq meer overlijden.
Dat kan wel degelijk met luchtvervuiling te maken hebben. Maar is wel lastig on te bewijzen .

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 08:56

En luchtvervuiling in het zuiden komt ook heel vaak vanaf het Ruhrgebied, dat is al helemaal niet op te lossen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:01

Lastig om te bewijzen en als er al gedegen onderzoek zou komen, worden de resultaten vast en zeker in de doofpot gestoken.
De politiek zit op zulke zaken echt niet te wachten denk ik :+

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:02

Ik denk vooral dat er misschien gekeken moet worden wat dit bij de behandeling kan betekenen. Zou het helpen om iemand te laten revalideren in heel schoon gebied bijvoorbeeld? (Snap ook wel dat, dat geld kost) en laat wel zien waarom bepaalde gebieden dus veel en veel minder geraakt worden, zelfs in een klein land als Nederland. Nog steeds zijn de besmettingen hier gering en volgens ggd Groningen kwamen de mensen die besmet waren uit het buitenland (vanwege werk :+ ) ze lieten zich om die reden testen.

Duitsland heeft (als het onderzoek een punt heeft) hier zelf dan ook meer last van. Dat kan aan die kant ook betekenen dat er gekeken moet worden naar oplossingen.
Dat het in de doofpot wordt gestopt zou zeker kunnen ..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:19

Toch maar weer naar Oostenrijk op vakantie. In het begin van de pandemie kwam er ook al iets soortgelijks naar voren, dat luchtvervuiling er mee te maken had. Oa omdat de meeste besmettingen in NL plaats vonden destijds in een gebied waar veel intensieve veehouderij is. Ik kan het artikel helaas niet openen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:41

SusanH schreef:
Toch maar weer naar Oostenrijk op vakantie. In het begin van de pandemie kwam er ook al iets soortgelijks naar voren, dat luchtvervuiling er mee te maken had. Oa omdat de meeste besmettingen in NL plaats vonden destijds in een gebied waar veel intensieve veehouderij is. Ik kan het artikel helaas niet openen.

Oberösterreich schijnt nu dan nu weer juist niet te place to be te zijn qua corona...

Meeste besmettingen zaten in een bepaalde periode in gebied met intensieve veehouderij (Noord-Brabant), maar dat was ook het gebied waar iedereen na skivakantie carnaval ging vieren en dat in een tijd dat we dachten dat asymptomatische verspreiding niet kon. Correlatie betekent niet altijd causaliteit. Waarschijnlijk is het gewoon één van de vele factoren die een rol spelen.
Net als arbeidsomstandigheden in het gebied, woonomstandigheden, percentage rokers, verdeling leeftijdsgroepen in de regio en hun bijdrage aan de verspreiding, superspreaders, evenementen en gebeurtenissen etc.

Luchtkwaliteit lijkt me niet het eerst aangewezen selectiecriterium voor je vakantieadres. Kies waar het rustig is en waar het virus niet opleeft. Tenminste...dat zou ik dan doen. En waar je het leuk hebt natuurlijk. :-)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:44

Klopt. En na carnaval snotteren veel mensen, hebben een hoesje en keelpijn. Ik had pok geen koorts, dus zou op zeker niet besmet zijn. En ik was echt niet de enige tegen wie dat gezegd werd. Zelf dacht ik ook dat het er bij hoorde.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:46

Na carnaval is 95% ziek altijd :') dus ik begrijp wel dat het toen vliegensvlug ging.

Maar ik vind nog steeds dat van zo’n groot feest waar echt veel mensen aan meedoen, er relatief weinig zieken waren.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:53

sureido schreef:
Na carnaval is 95% ziek altijd :') dus ik begrijp wel dat het toen vliegensvlug ging.

Maar ik vind nog steeds dat van zo’n groot feest waar echt veel mensen aan meedoen, er relatief weinig zieken waren.

Tja carnaval is in de omgeving waar ik werk echt een ding.. en bij mij in de bovenbouw zijn al die kinderen minstens hun stem inderdaad kwijt. Sommigen zitten de dag na Rosenmontag ook zwaar belabberd in de klas. Zijn zo doorgerold de klas in (wij hebben een andere voorjaarsvakantie tenslotte. Carnaval is bij ons dus ook klaar na Rosenmontag) Wij zelf hebben dan op Rosenmontag een studiedag waarbij dus de helft van de collega’s verlof aanvraagt omdat carnaval zo belangrijk is. :')
Inderdaad een hoop verkoudheidjes en ‘zieken’ dus nee weerstand lijkt mij ook een belangrijke.
Maar hier heeft dat ook niet tot meer besmettingen geleidt.
Is natuurlijk wel veel meer in dorpen maar zeker in Duitsland (aan de grens) is het ook een ding. Dan is het gebied vrij groot.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 16-07-20 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:58

Ik doelde meer op Oostenrijk ivm de frisse berglucht :j . Maar idd, carnaval, ski vakantie...heeft allemaal mee gespeeld.

Ik zat gisteren met dochter een dvd met foto's te kijken van afgelopen schooljaar, en bedacht me toen weer eens wat een raar schooljaar het is geweest. Toch kijkt dochter er gelukkig goed op terug, en hebben we nog even flink gelachen over alle gekke dingen van thuis schoolwerk doen. Ben blij dat het geen nare herinnering voor haar wordt. Daar leek het wel even op toen we er midden in zaten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:01

SusanH schreef:
Ik doelde meer op Oostenrijk ivm de frisse berglucht :j . Maar idd, carnaval, ski vakantie...heeft allemaal mee gespeeld.

Ik zat gisteren met dochter een dvd met foto's te kijken van afgelopen schooljaar, en bedacht me toen weer eens wat een raar schooljaar het is geweest. Toch kijkt dochter er gelukkig goed op terug, en hebben we nog even flink gelachen over alle gekke dingen van thuis schoolwerk doen. Ben blij dat het geen nare herinnering voor haar wordt. Daar leek het wel even op toen we er midden in zaten.

Ik had wel hele verdrietige leerlingen maar zij hebben natuurlijk en het eind examen moment en gala gemist. De toch een soort van diploma uitreiking was een troost. Er is wel beloofd dat er nog een gala komt (als het kan) de mooie jurken/pakken en auto’s waren natuurlijk al lang geregeld.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:02

Op de basisschool hebben ze ook veel gemist maar is de pijn iets minder omdat ze elkaar de laatste weken natuurlijk wel in de klas hebben gezien en zo ook leuk af hebben kunnen sluiten met elkaar. Maar, geen schoolfeest, geen musical spelen voor de ouders, geen schoolkamp voor groep 8.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:05

Hier is gewoon musical en een eindfeest.
Schoolkamp was in september al dus dat hebben ze niet gemist gelukkig.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:13

SusanH schreef:
Op de basisschool hebben ze ook veel gemist maar is de pijn iets minder omdat ze elkaar de laatste weken natuurlijk wel in de klas hebben gezien en zo ook leuk af hebben kunnen sluiten met elkaar. Maar, geen schoolfeest, geen musical spelen voor de ouders, geen schoolkamp voor groep 8.

Hier in de omgeving hadden ze wel wat meer alternatieven voor de groep 8 leerlingen maar het verschillende enorm per school.
Wij waren in het nadeel natuurlijk omdat we vroege vakantie had en onze doelgroep tot 1 juli afstand moest houden op school. :+
Maar een gala gaat natuurlijk gewoon niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:14

Ik denk dat het toch ook vooral ligt aan wat je gaat doen en je gezonde verstand gebruiken

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:01

Zou carnaval volgend jaar doorgaan als er nog geen vaccinatie is in februari?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:07

elnienjo schreef:

Ik vermoed het niet. Dat is gewoon niet te hanteren. Het kan niet volledig buiten in februari en het is in februari dus het weer is vaak te slecht.
Ik ben echt carnavalsvierder. Ik werk vaak alle feestdagen om carnaval vrij te zijn.
Maar er wordt veel heen en weer gelopen tussen lokaties, hard gezongen, naarmate de dag vordert ook steeds met meer consumptie.
Iedereen wordt wat losser en regels zijn lastig denk ik. En het is gewoon superdruk. Als veel mensen geweigerd gaan worden gaat dat ook problemen geven.

Ik hoop dat ze het verplaatsen naar de zomer als het er tegen die tijd uitziet dat dat verantwoord is.
We zullen zien.
Normaal gesproken tel ik ook al een paar maanden af. Nu maar even niet....

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:09

raket schreef:
elnienjo schreef:

Ik vermoed het niet. Dat is gewoon niet te hanteren. Het kan niet volledig buiten in februari en het is in februari dus het weer is vaak te slecht.
Ik ben echt carnavalsvierder. Ik werk vaak alle feestdagen om carnaval vrij te zijn.
Maar er wordt veel heen en weer gelopen tussen lokaties, hard gezongen, naarmate de dag vordert ook steeds met meer consumptie.
Iedereen wordt wat losser en regels zijn lastig denk ik. En het is gewoon superdruk. Als veel mensen geweigerd gaan worden gaat dat ook problemen geven.

Ik hoop dat ze het verplaatsen naar de zomer als het er tegen die tijd uitziet dat dat verantwoord is.
We zullen zien.
Normaal gesproken tel ik ook al een paar maanden af. Nu maar even niet....

Ik hoop dat je gelijk hebt en dat het niet doorgaat. Zou sowieso volgens mij veel beter tot z'n recht komen dit feest voortaan in de zomer te vieren. Ik ben dan zelf wel geen carnavaller, maar het moet toch veel leuker zijn om in een zomers carnavalsoutfitje vanaf terras naar de optocht te kijken dan kleumend van de kou.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:12

@raket, voel je je weer de oude na je covid?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:14

Ik vind carnaval juist horen in de winter, ik weet niet, ook die sjalen enzo. En de katers zijn erger in de zomer! Ik zie mezelf met 38 graden geen optocht lopen

Bij ons gaan ze in september al beslissen over carnaval want de wagens moeten natuurlijk gebouwd worden. Maar optochten kunnen naar mijn inzien wel, met afstand. Maar die feesten .... ik zou het echt heel erg vinden als dat niet doorgaat.