Huertecilla schreef:Is niet echt een intelligente lockdown wel? Er is alleen een verzoek tot beperking van verplaatsing en afstand houden.
Kán zonder meer een intelligente aanpak zijn, maar lockdown is het niet en er wordt niet echt intelligent gehoor aan gegeven.
In het UK loopt het helaas slecht met de niet intelligente niet lockdown aldaar. Zullen serieuze beperkende maatregelen nodig zijn doch de kat is al uit de zak ben ik bang en zou niet weten hoe ze de golf moeten opvangen met de nu al overspoelde NHS.
Heel triest wat ik hoor van vrienden daar.
Kun jij ook wel eens iets positief zeggen over de aanpak van NL of andere landen? want in NL zitten we in een stabiele fase op het moment, lockdown of niet, maatregelen of niet, het werkt wel. Ook landen die strengere maatregelen hebben zien niet een snellere daling dan wat we nu in NL zien. Hoe dat verder verloopt moeten we zien. Maar dat geldt niet alleen voor NL, maar voor alle landen. Vooralsnog houdt een groot deel van de mensen zich aan de maatregelen wat leidt tot een tragere spreiding. Nergens staat dat het doel is dat het virus compleet gestopt wordt, en mogelijk is het niet eens wenselijk (mbt. groepsimmuniteit, of deze nu wel optreed of niet, en ik welke mate is een andere discussie). Het gaat erom dat de spreidingssnelheid daalt, en dat de druk op de zorg niet te hoog wordt.
De maatregelen, en vooral de effeten ervan ontzettend land en regio specifiek. Want in dichtbevolkte gebieden gaat spreiding hoe dan ook gemakkelijker dan in minder dicht bevolkte gebieden. Dus dichtbevolkte gebieden in lockdown gooien is veel effectiever dan dat ene dorpje waar de huizen 500m van elkaar verwijderd staan, Je zou je in die zin zelfs kunnen afvragen of het niet effectiever is om mensen uit de dichtbevolkte gebieden tijdelijk wel in hun 2e verblijf te laten verblijven om zo de populatiedichtheid van bepaalde steden te verminderen (wel in acht nemende dat ze dan min. 14 dagen in quarantaine moeten in dat vakantiehuisje, maar dat ter zijde).
Met betrekking tot een nieuw piek: Hadden we niet in het weekend van 22 maart dat het in de natuurgebieden zo druk was? Iedereen zei toen ook over 2 weken gaan we weer een gigantische piek zien. En toch zien we op het moment een daling? waarom heeft mogelijk met het feit te maken dat de overgrote meerderheid gezond was in die tijd, en er toch een vorm van social distancing werd toegepast (in de wat minder strikte zin dan 1,5 meter, maar elke 10 cm, is toch weer minder risico op verspreiding). Dus gaan we over 2 weken weer een piek zien? we weten het niet, maar zolang iedereen die naar de winkel gaat geen klachten heeft, en er een vorm van social distancing wordt toegepast (idealiter min. 1,5 meter, maar alles is beter dan niets), dan hoop ik toch dat het mee gaat vallen.