Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:59

Chubby schreef:
Soms kun je ook niet anders he. Mijn man is dinsdag jarig. Voor zijn kado wil ik naar de bouwmarkt. Maandag en dinsdag moest ik werken. Woensdag, donderdag en vrijdag hij. Rij ik gisteren eind vd dag, rijen tot aan buiten -O- Ik had de baby bij me, dus ben maar weer naar huis gereden. Hopelikk zijn ze maandag open.

Je kan wel anders en jij bent dus de verstandige geweest die voor anders is gegaan :+

Echt nog niet de helft van die mensen die er gisteren waren konden niet anders, geloof ik niet.

Het gaat er meestal gewoon om wat je eigen gezondheid en die van anderen je waard is. En jij hebt het cadeautje terecht niet als prioriteit gesteld.

Bijna niets is belangrijker dan onze veiligheid en gezondheid. Mensen snappen dat gewoon niet lijkt het. Er komt altijd een ja maar en zo goed als nooit is wat er achter komt het waard.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:59

Chubby schreef:
MoniqueT schreef:
Tja, supermarkten kunnen ook hun inrichting wijzigen, zodat eenrichtingverkeer wel mogelijk is. Mijn vriendin heeft een bouwmarkt en heeft vorig jaar ook alles omgegooid, was een hele klus, maar het werkt wel.

Zelfs de Kruitvat had hier alles omgebouwd zodat het eenrichtingsverkeer was. Kon eindelijk fatsoenlijk de winkel door ;)

Dus ze kunnen het wel :P

Mungbean

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 20:03

Het schijnt dat Zwitserland over het hoogtepunt heen is (volgens het nieuws) met een aanstekingsratio van 0.59.
Ik ben benieuwd wat de volgende stap is.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 20:27

Ja hoor Monique, ze kúnnen het :D

Zo had ik het nog niet bekeken Sinne!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 20:34

_Cathalijne schreef:
Huertecilla schreef:
Is niet echt een intelligente lockdown wel? Er is alleen een verzoek tot beperking van verplaatsing en afstand houden.
Kán zonder meer een intelligente aanpak zijn, maar lockdown is het niet en er wordt niet echt intelligent gehoor aan gegeven.

In het UK loopt het helaas slecht met de niet intelligente niet lockdown aldaar. Zullen serieuze beperkende maatregelen nodig zijn doch de kat is al uit de zak ben ik bang en zou niet weten hoe ze de golf moeten opvangen met de nu al overspoelde NHS.
Heel triest wat ik hoor van vrienden daar.

Kun jij ook wel eens iets positief zeggen over de aanpak van NL of andere landen? want in NL zitten we in een stabiele fase op het moment, lockdown of niet, maatregelen of niet, het werkt wel. Ook landen die strengere maatregelen hebben zien niet een snellere daling dan wat we nu in NL zien. Hoe dat verder verloopt moeten we zien. Maar dat geldt niet alleen voor NL, maar voor alle landen. Vooralsnog houdt een groot deel van de mensen zich aan de maatregelen wat leidt tot een tragere spreiding. Nergens staat dat het doel is dat het virus compleet gestopt wordt, en mogelijk is het niet eens wenselijk (mbt. groepsimmuniteit, of deze nu wel optreed of niet, en ik welke mate is een andere discussie). Het gaat erom dat de spreidingssnelheid daalt, en dat de druk op de zorg niet te hoog wordt.

De maatregelen, en vooral de effeten ervan ontzettend land en regio specifiek. Want in dichtbevolkte gebieden gaat spreiding hoe dan ook gemakkelijker dan in minder dicht bevolkte gebieden. Dus dichtbevolkte gebieden in lockdown gooien is veel effectiever dan dat ene dorpje waar de huizen 500m van elkaar verwijderd staan, Je zou je in die zin zelfs kunnen afvragen of het niet effectiever is om mensen uit de dichtbevolkte gebieden tijdelijk wel in hun 2e verblijf te laten verblijven om zo de populatiedichtheid van bepaalde steden te verminderen (wel in acht nemende dat ze dan min. 14 dagen in quarantaine moeten in dat vakantiehuisje, maar dat ter zijde).

Met betrekking tot een nieuw piek: Hadden we niet in het weekend van 22 maart dat het in de natuurgebieden zo druk was? Iedereen zei toen ook over 2 weken gaan we weer een gigantische piek zien. En toch zien we op het moment een daling? waarom heeft mogelijk met het feit te maken dat de overgrote meerderheid gezond was in die tijd, en er toch een vorm van social distancing werd toegepast (in de wat minder strikte zin dan 1,5 meter, maar elke 10 cm, is toch weer minder risico op verspreiding). Dus gaan we over 2 weken weer een piek zien? we weten het niet, maar zolang iedereen die naar de winkel gaat geen klachten heeft, en er een vorm van social distancing wordt toegepast (idealiter min. 1,5 meter, maar alles is beter dan niets), dan hoop ik toch dat het mee gaat vallen.

Eens met wat hierboven gezegd word! Ik kan eigenlijk niet anders dan trots zijn op de beslissingen die Nederland over het algemeen gemaakt heeft. IC zijn vol, maar niet overvol geraakt waardoor mensen niet meer verzorgd konden worden, mensen houden of doen hun best echt wel om er rekening mee te houden en je hebt er altijd een paar tussen zitten die dat niet interesseert. Dat zal overal in de wereld zo zijn.

Ik ben blij met onze vorm van lockdown. En de cijfers zijn er naar dat we schijnbaar toch iets goed doen :D

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 20:57

Ik ben vandaag naar de bouwmarkt geweest. Ik heb donderdag de sleutels van mijn nieuwe huis gekregen. Ik heb 4 weken om vloeren te leggen, muren te schilderen en over te verhuizen
Het viel me heel erg mee bij de bouwmarkt, het was eigenlijk veiliger dan bij de supermarkt. De paden zijn veel breder, dus goed afstand houden ging prima. Iedereen gaf elkaar ook de ruimte en hield rekening met elkaar. Ook stond er buiten een beveiliger die bijhield hoeveel mensen er binnen waren.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 21:08

Cookies schreef:
Ik ben vandaag naar de bouwmarkt geweest. Ik heb donderdag de sleutels van mijn nieuwe huis gekregen. Ik heb 4 weken om vloeren te leggen, muren te schilderen en over te verhuizen
Het viel me heel erg mee bij de bouwmarkt, het was eigenlijk veiliger dan bij de supermarkt. De paden zijn veel breder, dus goed afstand houden ging prima. Iedereen gaf elkaar ook de ruimte en hield rekening met elkaar. Ook stond er buiten een beveiliger die bijhield hoeveel mensen er binnen waren.

Hier precies zo. Ik heb afgelopen woensdag de sleutels van mijn huis gekregen en toen ik vanochtend bij de bouwmarkt was, stonden we keurig in een lange rij te wachten. Euim voldoende ruimte tussen iedereen, spray en papier om je kar schoon te maken en een bewaker bij de deur die je naar binnen liet als er iemand uit kwam. Max 50 mensen binnen en er was ruimte zat om elkaar ruim te passeren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 21:27

Chubby schreef:
MoniqueT schreef:
Tja, supermarkten kunnen ook hun inrichting wijzigen, zodat eenrichtingverkeer wel mogelijk is. Mijn vriendin heeft een bouwmarkt en heeft vorig jaar ook alles omgegooid, was een hele klus, maar het werkt wel.

Zelfs de Kruitvat had hier alles omgebouwd zodat het eenrichtingsverkeer was. Kon eindelijk fatsoenlijk de winkel door ;)

Ja hier ook. Kruidvat is de enige winkel die er erg van opgeknapt is :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:14

Was ook op tv dat het bij de bouwmarkten prima gaat met hun aanpassingen. Mensen staan rustig te wachten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 23:00

Marsmannetje is hier net de deur uit.
Beide ouders covid. Klinisch vastgesteld.
Ik ben mantelzorger en zelf val zelf ook in de risicogroep.

Ene ouder heeft antibiotica kuur omdat longen slecht klinken. Saturatie is op de de ondergrens.
Maar was geluk als drie weken geleden toen het is opgemeten.
Ander heeft alleen het Boris Johnson kuchje sinds paar dagen en is sinds gisteravond compleet reukvermogen kwijt.
De kwetsbaarste van mijn ouders heeft natuurlijk de longontsteking en hoge koorts 39.9.
Testen doen ze niet meer.
Maar volgens dienstdoend huisarts typisch klinisch beeld van covid.
Ouder met longontsteking en koorts heeft af en toe last van koude rillingen.
Maar voelt zich niet zo ziek als de thermometer aangeeft.

Het is schering inslag in de regio zei de huisarts.

We duimen met zijn alleen heel hard dat dit met sisser afloopt maar we zijn realistisch.

Huisarts was net de veearts, de medicatie hadden ze bij zich in de auto.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 23:02

Och Tienus , wat een drama voor jullie als gezin en familie. Heel veel sterkte de komende tijd! Ik duim voor je voor zover dat iets helpt.
Heb je zelf enige beschermingsmogelijkheden?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 23:04

Sterkte Tienus63 !!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 23:08

Oh nee, Tienus, wat erg. Hou je haaks, met deze ellende. Sterkte.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 23:09

Sterkte Tienus63!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 23:12

Sterkte tienus...

Vanmorgen wilde ik even naar de Hema. En was het al suoer druk. Stond een rij buiten te wachten om naar binnen te mogen. Maar dat ging naar mijn idee wel rustig en netjes. Gelukkig was die rij er pas toen ik eruit ging. Want haf alleen een fietsbel nodig. Om alle wandelaars te waarschuwen zodat ze ruimge kunnen geven. Ik miste die de afgelopen dagen extra!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 23:17

Dank jullie wel.

Weet wel dat ik de komende dagen heel spannend ga vinden. Wil de tijd dolgraag vooruit zetten.

Beschermingsmateriaal heb ik hier niet.
Maar ik denk ook, ik kom er dagelijks.
Heb vanavond de bloeddruk en pols opgenomen en de longen gevoeld.
We wasten wel heel vaak onze handen en dat zullen we nu nog vaker doen.

En het wordt dus quarantaine.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 23:19

Sterkte tienus

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 23:27

Vroeg nog of er bij benauwdheid eventueel bricanyl gebruikt mocht worden.
Heb zelf nog aangebroken oude pufjes liggen.
Dat was geen probleem.
Het helpt niet tegen de covid maar kan wel wat lucht geven.

Dank je purny

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 23:37

Sterkte Tienus63

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 06:53

Sterkte Tinus. Welke regio zit je? Kan je zelf nog hulp gebruiken met boodschappen of iets anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 07:25

Sterkte tienus63!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 07:35

Tienus sterkte!!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 07:38

Sterkte Tinus

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 07:43

Sterkte Tinus.
Hoop dat het allemaal weer goed komt.
In welke regio woon jij?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:31

Sterkte Tienus, mocht je in regio Spijkenisse wonen wil ik best boodschappen voor jullie doen.