Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:51

Ik houd van Disney <3.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:52

Memories schreef:
Helemaal eens met de Disney = stom. En volwassen mensen die echt overdreven Disney-obsessed zijn vind ik altijd een beetje eng. Sorry :')
Dat wel, ja. :') Ik vind het soms wel heerlijk om even een Disneyfilm te kijken, maar ik heb geen altaar voor de Grote Muis. :')

Qua films is Studio Ghibli sowieso beter. <3

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:53

Hoewel ik vroeger fan was van een paar Disneyfilms hou ik toch niet van het hele concept. En die marketing die eromheen hangt vind ik vreselijk. En volwassenen die het leuk en belangrijk vinden vind ik ook een beetje eng :))

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:55

_San87_ schreef:
Ik houd van Disney <3.

Disney is al een paar keer gewezen op racisme in hun films … #justsayin’.. :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:56

Ik vind Disney echt heel leuk, vooral de vroegere tekenfilms. Beauty and the Beast, Mulan, the Lion King, love it.

Maar, geen altaar hier. Wel schoenen :)).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:57

Cer schreef:
_San87_ schreef:
Ik houd van Disney <3.

Disney is al een paar keer gewezen op racisme in hun films … #justsayin’.. :+

Ik gok dat je een grapje maakt. Maar. Wat wil je zeggen, dat ik racist ben omdat ik Disney films leuk vind?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:01

Nee San87… dat wil ik zeker niet zeggen..ik ga niet zomaar mensen racists noemen.. ik snap ook niet helemaal dat je het meteen op die manier interpreteert..

Maar Disney is wel in oudere films gewezen op racisme in films.. dat is geen grapje.. waarom zou ik er een grapje over maken..

Het haakt aan op dat eigenlijk bijna overal een smet overheen ligt en je bij veel dingen op moet letten wat je ervan vindt.. :)

Uiteraard veranderen dingen .. gelukkig

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:06

Nee, okay. Mij zegt het niet zo veel wat een bedrijf deed in de toen geldende norm. Het zegt mij meer hoe zij zich aanpassen/houden in de huidige tijd :). Ik zie daarin bij Disney geen racisme, meer inclusiviteit, en dat vind ik prima.

Het verleden moet je niet wegstoppen, maar het erkennen en ervan leren. En ik word gewoon heel blij van Tale as old as time, Reflection en Circle of life. En zo wel een heel stuk meer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:08

Eens :j

Zo waren er meer dingen in de “toen geldende norm”..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:10

Cer schreef:
Nee San87… dat wil ik zeker niet zeggen..ik ga niet zomaar mensen racists noemen.. ik snap ook niet helemaal dat je het meteen op die manier interpreteert..

Maar Disney is wel in oudere films gewezen op racisme in films.. dat is geen grapje.. waarom zou ik er een grapje over maken..

Het haakt aan op dat eigenlijk bijna overal een smet overheen ligt en je bij veel dingen op moet letten wat je ervan vindt.. :)

Uiteraard veranderen dingen .. gelukkig
Daarom staat er bij de betreffende films tegenwoordig ook een disclaimer op streamingplatforms. :j

Overigens kan Disney sowieso niks goed doen voor sommigen, want nu ze films maken die veel diverser zijn, worden ze beschuldigd van appropriatie en geld verdienen over de rug van andere culturen. Tja…

Wat ik Disney echter nooit zal vergeven, is het schrappen van ‘Busa’ in de live-action Lion King voor dat stomme schreeuwnummer van Beyoncé. ;( En dat de live-action niet ook in Zulu beschikbaar is (fun fact: de animatiefilm van de Lion King is de enige Disneyfilm ooit die ook beschikbaar is in een taal uit Sub-Saharan Afrika).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:13

Ik vind de live action van the Lion King ook gewoon net niet om dat nummer van Beyonce :=.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:14

Mkango schreef:
Memories schreef:
Helemaal eens met de Disney = stom. En volwassen mensen die echt overdreven Disney-obsessed zijn vind ik altijd een beetje eng. Sorry :')
Dat wel, ja. :') Ik vind het soms wel heerlijk om even een Disneyfilm te kijken, maar ik heb geen altaar voor de Grote Muis. :')

Qua films is Studio Ghibli sowieso beter. <3

Ghibli :knuffel: <3

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:17

Er is altijd wel iemand die ergens over valt .. soms terecht en soms is het imo gewoon gezeur :')

Wat ik nog wel lastig vind is wanneer je je vergist of oprecht iets onbewust verkeerd doet dat sommigen je direct tot de grond toe afbreken en publiek veroordelen (om er zelf beter uit te komen?) in plaats van t gesprek aan te gaan .. maar, dat is ook wat t is. :)

Sja, die live action inderdaad … >;)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:39

De oude Disneyfilms zijn fantastisch. Disney als megacorporatie die bijna de hele filmindustrie in zn macht heeft is doodeng :=

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:49

Mkango schreef:
elnienjo schreef:
Precies, de afstammelingen van de vroegere slaven staan er gemiddeld toch een stuk beter voor als ze in Amerika zijn geboren dan in bijv.Nigeria.
Kun je dat ook nog daadwerkelijk aantonen of komt die opmerking voort uit niets dan je eigen vooroordelen?

Bovendien had het Afrikaanse continent er heel anders uitgezien als het niet bezet was geweest door Europese mogendheden. Je hebt het altijd over “aaaaaaaaal die immigranten die onze Westerse cultuur kapot komen maken,” maar wat denk je dat “het Westen” in andere delen van de wereld gedaan heeft? :')

Een zwarte president, de meest bekende talkshowhost ter wereld, massa's acteurs, artsen, advocaten, noem maar op. In Amerika kun je alles bereiken als je er de capaciteiten voor hebt.
Vriendin van mij heeft ook Afro Americans als collega's/vrienden die het hele BLM afkeurend bekijken. Van een gelijkwaardige positie (tot 2020) voelt die BLM-beweging voor hen alsof de blanke nu voor hen zou moeten knielen en onderdanig zou moeten zijn, dat tast hen juist in hun eigenwaarde aan, terwijl ze gewoon gestudeerd en gewerkt hebben om een gelijkwaardige juridische collega/werknemer te zijn.

Eerlijk gezegd betwijfel ik of het Afrikaanse continent uberhaupt ontwikkeld zou zijn als er geen westerlingen of Chinezen waren geweest.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:53

elnienjo schreef:
Eerlijk gezegd betwijfel ik of het Afrikaanse continent uberhaupt ontwikkeld zou zijn als er geen westerlingen of Chinezen waren geweest.

Ok, dit is zelfs beyond de titel van dit topic.
Durf je jezelf nog aan te kijken na zo‘n opmerking?

Wat is eigenlijk ontwikkeld? Racistische uitlatingen via internet plaatsen?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:56

Sizzle schreef:
elnienjo schreef:

Ok, dit is zelfs beyond de titel van dit topic.
Durf je jezelf nog aan te kijken na zo‘n opmerking?

Wat is eigenlijk ontwikkeld? Racistische uitlatingen via internet plaatsen?

Misschien anders geformuleerd: niet ontwikkeld naar maatstaven van de westerse wereld.
Je hoeft niet altijd de racismekaart te trekken als iets je niet aanstaat. De maya's en inca's waren beschavingen die heel erg ontwikkeld waren op hun manier bijv.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:57

In een wolkenkrabber leven, in de ratrace met stress en vervuiling versus in harmonie met de natuur in een lemen hut leven en iedereen helpt elkaar.
Wie is er dan ontwikkeld? Wie leeft beter? Maar ja, toen kwamen de blanken met wapens en ziekten en was de harmonie verdwenen. Elnienjo, je bekijkt het allemaal enorm eenzijdig.

Edit:
Elnienjo, je opmerking "Op hun manier" is echt een teken van het niet snappen van de materie.
Ze waren niet "op hun manier" ontwikkeld. Ze waren hoog ontwikkeld. Punt. Klaar.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:00

rien10 schreef:
In een wolkenkrabber leven, in de ratrace met stress en vervuiling versus in harmonie met de natuur in een lemen hut leven en iedereen helpt elkaar.
Wie is er dan ontwikkeld? Wie leeft beter? Maar ja, toen kwamen de blanken met wapens en ziekten en was de harmonie verdwenen. Elnienjo, je bekijkt het allemaal enorm eenzijdig.

Edit:
Elnienjo, je opmerking "Op hun manier" is echt een teken van het niet snappen van de materie.
Ze waren niet "op hun manier" ontwikkeld. Ze waren hoog ontwikkeld. Punt. Klaar.

Dat is toch op hun manier omdat het een andere manier is dan de onze? Helemaal met je eens dat onze westerse ratrace ook geen goede manier is trouwens.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:01

Ik vind disney films leuk toen ze nog met de hand getekent waren. Dat er per seconde beeld 10 plaatjes nodig waren ofzo.

Al die snelle animatie hou ik echt niet van. Veels te nep.

Net als de enige echte LOTR verfilming: prachtig, levensecht gemaakt.
The Hobbit vind ik een ware aanfluiting, zoals bv die elven zich ineens voortbewegen, gewoon geen porem.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:07

elnienjo schreef:
rien10 schreef:

Edit:

Dat is toch op hun manier omdat het een andere manier is dan de onze? Helemaal met je eens dat onze westerse ratrace ook geen goede manier is trouwens.

't kwam op mij over dat voor jou onze (westerse witte) samenleving de beste is, de standaard is en alles daarmee vergeleken wordt door jou. In dat licht kwam het "op hun manier" erg denigrerend op mij over.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:11

rien10 schreef:
elnienjo schreef:

Edit:

't kwam op mij over dat voor jou onze (westerse witte) samenleving de beste is, de standaard is en alles daarmee vergeleken wordt door jou. In dat licht kwam het "op hun manier" erg denigrerend op mij over.

Dat is je eigen vooroordeel. Ik heb juist respect voor culturen als o.a. de Inca's. Maar wij zijn ook gewoon product van onze eigen cultuur met al z'n voordelen maar ook z'n nadelen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:13

Dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd. Sorry.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:14

Sorry elnienjo, je maakt het voor mij niet beter daarmee.

Zoek eens op groot Zimbabwe bijvoorbeeld. Toen dit eenmaal vergaan was kwamen er precies van die kortzichtige navelstaarderige westerlingen:
Vroege rapporten van (blanke) ontdekkingsreizigers (16e eeuw) gewagen van een stad die zo mooi is dat hij 'onmogelijk door de Afrikanen kan zijn gebouwd'.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:21

elnienjo schreef:
In Amerika kun je alles bereiken als je er de capaciteiten voor hebt.

Volgens mij verwar je capaciteiten met geld en kansen. Daarnaast verschilt het ook heel erg per gebied. Mocht je oprecht interesse hebben. Hier staan wat cijfertjes over student loans in Amerika en o.a. de verdeling naar huidskleur.

https://www.bestcolleges.com/research/a ... loan-debt/