Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:02

Kaplaars schreef:
Ik vraag mij af (vast ook te googelen) hoe wondjes aan de binnenkant van je mond genezen. Ik beet een aantal dagen geleden erg hard op mijn tong, het bloedde best hard. Maar er komt op die plek nooit een korstje. Hoe geneest het dan?! En hoe stopt het bloeden?

Mijn ervaring: vanzelf :P
Proberen niet erop te blijven bijten, die neiging heb ik wel altijd, expres en niet expres, maar na een paar dagen geneest het vanzelf. Zeker het bloeden moet binnen een uur tot een paar uur toch wel stoppen.

Edit: ik heb het dan meer over wondjes aan de binnenkant van je wang/lip. Denk dat het voor je tong hetzelfde is? Maar je tong is wel meer doorbloed denk ik.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:06

Bedankt, maar ik bedoel meer de biologie erachter. Het geneest gewoon vanzelf maar wat gebeurd er in je lijf en met je bloed. Normaal maken de bloedplaatjes een korstje en vanuit daaronder geneest een wondje. Maar omdat je in je mond en op je tong geen korstjes krijgt, moet er iets anders gaan.

Kookaburra

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:15

Als ik google lijkt het alsof er stofjes in het speeksel zitten die meehelpen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:15

Ik denk dat het niet anders gaat, maar dat korstje spoelt weg als het ware. Wordt afgebroken. De korst zorgt niet voor genezing, dat doet het lichaam. Het korstje is een secundair iets.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 07:40

Heel biologisch gezien bestaat wondgenezing uit verschillende fasen. Er is geen korst nodig voor genezing, dit kan het juist vertragen. Het is een heel complex proces maar de wondranden groeien weer naar elkaar toe en zo sluit een wond.

Afbeelding

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 11:36

Ik wordt nu echt gek van de hechtingen in mijn mond. Afgelopen maandag naar de kaakchirurg geweest. De wond geneest als een malle. Woensdag ga ik ze er uit knippen. Dan zit ik op 10 dagen.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 11:58

Ik heb ze er zelf uit geknipt na 3 dagen, ik had meer last van de hechting die mijn tandvlees aan mijn wand vast maakte dan de getrokken verstandskiezen zelf :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:07

Ik heb een apexresectie gehad. Dus een kleine operatie. De hechtingen houden mijn tandvlees op de juiste plek, de wortel van mijn kies is blootgelegd geweest. Het tandvlees wordt weer teruggelegd en moet wel op de juiste plek blijven en vast gaan zitten.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:15

rien10 schreef:
Ik heb een apexresectie gehad. Dus een kleine operatie. De hechtingen houden mijn tandvlees op de juiste plek, de wortel van mijn kies is blootgelegd geweest. Het tandvlees wordt weer teruggelegd en moet wel op de juiste plek blijven en vast gaan zitten.

Oh ja dan zou ik niet zomaar gaan knippen nee!

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:04

Bedankt voor alle reacties!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:23

Ik vroeg mee laatst zomaar af, als je in coma ligt gaat je menstruatie cyclus dan gewoon door en komen de verpleegsters er dan achter dat je bloed?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:29

Ja, maar hangt ook vd reden af dat je in coma ligt. Bij mij stopte het al snel. Vitale functies eerst.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:40

Ik had vanavond een vreemde gedachtegang, maar hen benieuwd of het mogelijk is. Als een vrouw bij een kunstmatige inseminatie de sperma van 2 mannen 'ingespoten' krijgt. En 2 zaalcellen bereiken op het zelfde moment een eicel (1 of 2 maakt niet uit denk?). Is het dan mogelijk om van 2 mannen tegelijk zwanger te zijn van een tweeling?

*ik dacht aan deze situatie voor in het geval dat een homokoppel beide vader zouden willen worden en hoe dat het meest efficiënt zou kunnen. Mijn gedachten zijn raar, I know.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:43

chantalboes schreef:
Ik had vanavond een vreemde gedachtegang, maar hen benieuwd of het mogelijk is. Als een vrouw bij een kunstmatige inseminatie de sperma van 2 mannen 'ingespoten' krijgt. En 2 zaalcellen bereiken op het zelfde moment een eicel (1 of 2 maakt niet uit denk?). Is het dan mogelijk om van 2 mannen tegelijk zwanger te zijn van een tweeling?

*ik dacht aan deze situatie voor in het geval dat een homokoppel beide vader zouden willen worden en hoe dat het meest efficiënt zou kunnen. Mijn gedachten zijn raar, I know.

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zw ... aders.html

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:45

Kookaburra schreef:
chantalboes schreef:

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zw ... aders.html

Wouw! Wat interessant (en ook wel pijnlijk :Y) ) dankjewel!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 19:19

Durf te vragen.. :o
Weet iemand of ik ergens online (gratis) de cross van de OS van vannacht terug kan kijken?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 19:42

Is het gek om een grote canvasfoto van jezelf met paard boven de bank te hangen?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 19:47

Kookaburra schreef:
Is het gek om een grote canvasfoto van jezelf met paard boven de bank te hangen?

Ik vind van niet :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 19:53

Kookaburra schreef:

Jouw huis, jouw inrichting, jouw plezier

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 19:53

Nee,natuurlijk niet.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 19:57

fleurtjeuh schreef:
Kookaburra schreef:

Jouw huis, jouw inrichting, jouw plezier

Dat sowieso :D

Maar vond het ergens wat egoïstisch overkomen := Aan de andere kant... Daar mag ik mij dan weer niet druk om maken }>

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 19:57

Ik ben eens bij iemand thuis geweest die echt een megagrote canvas had hangen van haar gezin, echt wel heel groot en opvallend, en dat vond ik wel apart. Je aandacht werd er ook constant naartoe getrokken. Maar ik voel dan totaal de nood niet om mijn mening luidop kenbaar te maken. Zolang het gezin zelf dat helemaal top vindt, wie ben ik om hun eigen interieur ongevraagd te bekritiseren.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:00

Iedereen moet zelf weten wat ie ophangt. Al mogen ze hun naaktfoto's wat mij betreft wel in een album laten en niet als canvas in de woonkamer :))

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:06

Dilan93 schreef:
Iedereen moet zelf weten wat ie ophangt. Al mogen ze hun naaktfoto's wat mij betreft wel in een album laten en niet als canvas in de woonkamer :))

Proest _O-

Afijn, ik zal er even een nachtje over slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:09

Als jij het mooi vindt, lekker doen! :D Het is niet zo mijn ding omdat ik niet de hele dag tegen m'n eigen kop aan hoef te kijken, maar kan me voorstellen dat als je een mooie foto hebt met veel emotionele waarde, je die inderdaad gewoon lekker levensgroot in je kamer hangt!