[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:32

Vreselijk... Het kwaad wint

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:35

Ik zette net de tv aan en zag het bericht over Peter, het raakte me extra omdat er een quote bij stond van een van mijn favoriete lyrics. Het maakt dat het nog wat persoonlijker voelt. Ik hoop dat hij niet teveel heeft geleden :n

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:49

Ik was in Auschwitz en moest toen echt kokhalzen van alles wat ze daar maakten. Ook dekens van mensenhaar, je zal het maar op je bed hebben liggen :o

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:45

moonsparkle schreef:
Ik zette net de tv aan en zag het bericht over Peter, het raakte me extra omdat er een quote bij stond van een van mijn favoriete lyrics. Het maakt dat het nog wat persoonlijker voelt. Ik hoop dat hij niet teveel heeft geleden :n

Ik huil niet snel, maar heb vanmiddag echt even zitten janken. Weer iemand die voor onrecht opkomt overleden door een * zwaar gecensureerde uitdrukking *. Voer alsjeblieft de doodstraf weer in, denk ik dan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:47

ruitje schreef:
Ik was in Auschwitz en moest toen echt kokhalzen van alles wat ze daar maakten. Ook dekens van mensenhaar, je zal het maar op je bed hebben liggen :o

Je kunt ook op paardenhaar slapen of een wollen trui dragen. Maar snap wat je bedoelt. :D Zou het zelf eerder een vies idee vinden, maar dat komt omdat ik nogal vies van andere mensen ben. :o

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:48

Alleen is er nog nooit iemand gestopt met het vermoorden van anderen wanneer de doodstraf wel ingevoerd is. Kijk maar naar Amerika hoeveel moordenaars daar op Death Row zitten, en ook in de geschiedenis (waar de doodstraf veel minder humaan werd uitgevoerd) liepen er genoeg moordenaars rond.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:56

Klopt. Het is ook meer een gevoelskwestie van mijn kant. Toch hoop ik dat zoiets wel zou afschrikken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:16

goldenarrow schreef:
Alleen is er nog nooit iemand gestopt met het vermoorden van anderen wanneer de doodstraf wel ingevoerd is. Kijk maar naar Amerika hoeveel moordenaars daar op Death Row zitten, en ook in de geschiedenis (waar de doodstraf veel minder humaan werd uitgevoerd) liepen er genoeg moordenaars rond.

Nee maar het scheelt wel ontsnappingspogingen, geld van de gemeenschap, blijkbaar kan hij vanwaar hij zit nog steeds opdrachten geven.

Als hij dood is is het probleem ook weg.
Ja er komen er anderen voor in de plaats maar dat houd je toch. En het zal bepaalde types wel zeker afschrikken.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 07:17

Ik vind het best heftig om maar te roepen dat iemand dood moet. Ook al is het de emotie. Peter was trouwens ook tegen de doodstraf. Je straft niet iemand uit wraak, maar om een signaal af te geven en iemand te dwingen tot verbetering van zijn gedrag. Hoe erg dat ook was.

De doodstraf scheelt geen ontsnappingspogingen, want in Amerika zitten gevangen jarenlang op Death Row. Soms wel 40 jaar. Het is niet zo dat als ze je vandaag veroordelen je morgen een spuitje krijgt. Door alle procedures is de doodstraf ook duurder dan een gevangenisstraf. Meer onderzoeken, meer experts, extra zittingen et cetera. Dit betekent meer rechters, meer advocaten, meer griffiers, e.d. Doodstraf-procedures gemiddeld zo’s 10 tot 20 jaar, want je moet het wel zeker weten natuurlijk.

De misdaadcijfers liegen er daar ook niet om en liggen een stuk hoger dan hier. Uit verschillende onderzoeken blijkt ook gewoon dat landen met de doodstraf geen lager misdaadpercentage hebben. En dan heb ik het nog niet over de foute veroordelingen en het feit dat meer zwarte dan blanke Amerikanen de doodstraf krijgen. Het klopt gewoon niet.

Er staat vandaag een mooie necro van Peter in de Volkskrant. Als je dat leest snap je misschien wel waarom hij tegen de doodstraf was. Er is namelijk 9 van de 10 keer een verhaal. ik praat het niet goed, maar zoals hij ook zegt: er hoeft maar weinig te gebeuren in een leven om de afslag naar het verkeerde pad te nemen. Zie hier: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b3d87b0c/

Iemand doodwensen, wat diegene ook heeft gedaan, maakt je imo geen haar beter. Je wil over iemands leven beslissen op basis van de informatie die je nu hebt. Een leven is het meest waardevolle wat je hebt en ik vind dat niemand het recht heeft dat van een ander te nemen, ook de staat niet. Je moet erboven staan. Ik vind de doodstraf echt heel erg barbaars en persoonlijk echt het meest lugubere wat de staat kan doen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 07:53

Mooie post Renee. Wel als kleine aanvulling dat het recidive na een gevangenisstraf ook nog vrij hoog ligt. We kennen niet voor niets het woord 'draaideurcriminelen'. Gedragsverandering heeft zoveel meer voeten in de aarde dan iemand een tijdje in de cel gooien, en soms is het gewoon niet haalbaar om genoeg gedragsverandering te bereiken dat iemand weer veilig terug de samenleving in kan. Maar dat heeft eigenlijk altijd een reden zoals hersenbeschadiging of een zeer ernstige persoonlijkheidsstoornis (al dan niet in combinatie met een hersenbeschadiging). Er zijn er maar heel weinig die met hun volle verstand kiezen voor het slechte pad en graag in de gevangenis zitten. Meestal is het een samenloop van omstandigheden.

Als we dan kijken naar bijvoorbeeld de TBS dan zie je dat wel 70% niet meer recidiveert! Dat is een enorm percentage natuurlijk van mensen die weer gewoon mee kunnen draaien in de samenleving. Als je deze mensen geen hulp zou bieden, maar ze gewoon in de bak gooit dan zou dat percentage veel lager liggen. En ja, dat kost wat. Maar dat kost Death Row ook. Om dan nog maar niet te spreken van het feit dat het vrij onomkeerbaar is als je de verkeerde pakt.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:39

Die mannen die veroordeeld waren voor de Puttense moordzaak hadden anders ook vast op Death row gezeten (of erger!) en met behulp van Peter zijn ze wel mooi vrij gekomen. Het idee dat je iemand vermoord die het niet gedaan heeft, vind ik vreselijk…

@VuurVleugeks: Ik had een poos terug een discussie met iemand, waarom ik mijn paarden niet naar de slacht deed, want dan werd er optimaal gebruik van gemaakt na hun dood, toen ik zei: “Dat doen we toch ook niet met jou!”, was het ineens allemaal heel gek. Nee, mens naar lijm (of wat dan ook maar), dat kan niet…
Ik ben het wel met je eens, waarom is dat zo anders?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:24

Ik ben wel voor de doodstraf.
Wel bij 100% daders en dat is tegenwoordig beter te controleren dan vroeger.
Dutroux bijvoorbeeld, maar ook Folkert van de graaf, wat een dwaling dat hij weer vrij is, die had een injectie moeten krijgen.
Doe je met een gevaarlijke hond ook.
En nee geen 40 jaar death row, dat is geld over de balk smijten.
Uitspraak direct uitvoeren.
Daar heel Vucht kan opgeruimd worden, kunnen die lui ook geen opdrachten meer opdragen.
Ja de volgende staat dan klaar, maar die is er nu ook al, ds dan is het dubbelop, elke gevaarlijk gek die weg is is er toch 1 minder.
Ook dat domme poffertje die dat nu gedaan heeft.
Ik weet zeker dat als ze weten dat dit op het spel staat dat er toch echt ook zijn die niet overgaan tot deze daden. Gevangenis zien ze als een lachtertje, zelf de dood in gejaagd worden niet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:57

Ik denk dat je heel onrealistisch bent...

Maar ik begrijp je gedachten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:59

Het is onrealistisch omdat we het hier niet willen, alles kan realistisch gemaakt worden.
Een journalist die op klaarlichte dag omgelegd word vonden we ook onrealistisch.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:00

DuoPenotti schreef:
Het is onrealistisch omdat we het hier niet willen, alles kan realistisch gemaakt worden.
Een journalist die op klaarlichte dag omgelegd word vonden we ook onrealistisch.

Nee dat is niet zo.

Het os onrealistisch op de manier hoe jij verteld hoe je het zou willen.
Dat bedoelde ik.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:03

Sorry ik kom ff niet lekker uit mn woorden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:19

Ik begreep je wel :)

Ik vind het onrealistisch dat zo'n taghiatelli nog opdrachten kan laten uitvoeren. En dat zal altijd blijven behalve als...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:24

Je bent je ervan bewust dat het vaker voorkomt dat mensen onterecht in death row zitten, en daar niet meer levend uit zijn gekomen?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:25

Het is onrealistisch omdat je bijna nooit zeker weet wie het gedaan heeft. Er komt met enige regelmaat wel iemand in het nieuws die 20 jaar onterecht vastgezeten bleek te hebben.

En sowieso, waar leg je de grens? Mag je alleen de doodstraf als je iemand in koelen bloede vermoord? En wat als je dan met meer mensen een gevecht aangaat en je weet niet zeker wie de laatste dodelijke trap heeft gegeven? Allemaal maar dood dan? Of als je ruzie hebt, iemand een duw geeft en die stoot zijn hoofd en overlijdt? Of noodweer? Of je dochter wordt verkracht en jij vermoord uit wraak de verkrachter? Het resultaat is in alle gevallen hetzelfde, namelijk dat er iemand overlijdt. De aanleiding is echter anders.

En wat ga je met alle twijfelgevallen doen? Mensen waarvan je niet weet of ze wel schuldig zijn? Of mensen die valse verklaringen afleggen om een geliefde te beschermen, of juist uit angst omdat ze bedreigd worden.

En wat levert het op? Die persoon is er (al dan niet terecht) niet meer en kan geen slachtoffers meer maken. Maar het doet totaal niks tegen andere criminelen. Uiteindelijk schiet je er niks mee op. Zorg eerder voor goede zorg, begeleiding, dat iedereen te eten heeft en een dak boven zijn hoofd. Zorg ervoor dat het niet meer nodig is om het criminele pad op te gaan, zorg voor preventie en ingrijpen op het moment dat het fout dreigt te gaan. Dát zorgt voor lagere criminaliteit, niet de doodstraf.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:27

DuoPenotti schreef:
Ik begreep je wel :)

Ik vind het onrealistisch dat zo'n taghiatelli nog opdrachten kan laten uitvoeren. En dat zal altijd blijven behalve als...

En als hij dood is wordt het een martelaar en voeren die mensen nog steeds zijn wil uit. Of gaan ze dingen doen 'uit naam van'.

Hoeveel oorlogen zijn er wel niet geweest omdat 'God het wil!'. En dat bedoel ik niet vervelend naar gelovigen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:31

We zijn geen Amerika dus voor toestanden daar ben ik hier niet bang.

Ja koele bloeden moorden.
Gewoon omdat iemand iets zei wat niet aanstond.
Is heel wat anders dan uit verweer of jaren lange mishandeling.

Wat daar in Vucht zit zit er geen 1 onschuldig en geen 1 voor weinig op de kerfstok.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:32

Hoe vaak gebeurd het nu nog dan, in Nederland, dat er een onschuldig iemand wordt opgepakt en veroordeeld?

Ik weet niet exact hoe het ook alweer zat met de Puttense moordzaak, maar DNA, video, satelliet enz zijn natuurlijk beter dan 20 jaar geleden.

En rehabilitatie? Haha zeker bij dit soort gevallen is dat hopeloos natuurlijk.

En kwa 40 jaar Death Row zitten dat is een kwestie van je wetten aanpassen dat dit niet kan.
Niet zo moeilijk denken, meer landen dan enkel US hebben de doodstraf en voeren die wekelijks uit.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:45

Ja, en in die landen zijn de criminaliteitscijfers nog steeds torenhoog :+

https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/20 ... minaliteit

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Global_Peace_Index

In de eerste link cijfers over criminaliteit in Nederland, te lezen valt dat deze de afgelopen jaren aan het dalen is.

Het tweede linkje is de Global Peace Index. Nederland staat op plek 21 momenteel van veiligste landen. Amerika staat op plek 122. Vele andere landen waar de doodstraf wordt uitgevoerd staan ook op hoge plaatsingen, terwijl landen waar dit niet gebeurd juist als veiliger ervaren worden. Trek je eigen conclusies.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:48

In die landen is ook er veel meer armoede dan hier, meer noodzaak om te stelen om te overleven.

Je zou Nederland met andere Europese landen moeten vergelijken kwa criminaliteit, niet met de rest van de wereld.
Andere normen en waarden, gestenigd worden omdat je homo bent of vreemd bent gegaan.

Dat zijn geen dingen waar je in Nederland voor wordt opgesloten.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:51

Dat kan niet, want de doodstraf wordt niet uitgevoerd in de gehele Europese Unie, dat is namelijk 1 van de voorwaarden als je als land lid wilt worden. En dus zal je moeten kijken naar landen wereldwijd waar het wél wordt uitgevoerd. En daar ligt de GPI dus een stuk lager dan in bijna de gehele Europese Unie.

Edit: Deze is ook wel interessant: https://www.amnesty.nl/encyclopedie/doo ... -10-vragen

Vooral punt 7 geeft voor en nadelen van de doodstraf en stelt ook dat tussen 1976 en 1999 79 personen uit de dodencel vrijgelaten zijn nadat gebleken is dat zij ten onrechte de doodstraf hadden gekregen. In maar liefst 23 (!) zaken kwam dit oordeel pas na het uitvoeren van de doodstraf.