Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 19:56

HopeMyDay schreef:
Jolien87 schreef:
Wat doen jullie als er een reiziger zonder mondkapje in de trein zit? Aanspreken of het maar laten?
En wat als diegene met enige regelmaat niest?
#ikvraagditvooreenvriend

Hangt ervan af.. Ik zou er in de meeste gevallen wel wat van zeggen maar sommige "types" van tussen de 16 en de 20 kan je beter laten :j

Ik denk veel volwassenen ook eigenlijk := Je hebt zoveel rare mensen tegenwoordig...

HopeMyDay

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 20:00

Nouja zelf heb ik meer problemen gehad met jongeren die ik aansprak dan volwassenen. Verder heeft een collega van mij altijd een doosje afgekeurde medische mondkapjes in haar tas (zij is dierenarts) en in plaats van dat ze er wat van zegt bied ze mensen een mondkapje aan. Wekt geniale reacties op :')

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 21:39

Vandaag was de roltrap stuk bij metro, maar was heel rustig. Dus met de lift. Klein liftje. Ik stap in en meneer achter me loopt zo mee, dus ik vraag vriendelijk of hij even wil wachten. Dat wilde hij niet, dikke discussie met de man en aangegeven dat ik echt not amused was zo.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:46

Flying_Angel schreef:
Vandaag was de roltrap stuk bij metro, maar was heel rustig. Dus met de lift. Klein liftje. Ik stap in en meneer achter me loopt zo mee, dus ik vraag vriendelijk of hij even wil wachten. Dat wilde hij niet, dikke discussie met de man en aangegeven dat ik echt not amused was zo.

Maar je mag met 2 personen in de lift, dus dat snap ik wel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:58

Misschien moeten we toch de vervoerbedrijven aanschrijven om de liftmaatregel te veranderen. Ik vind die liften echt te klein om te delen met een onbekende.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:03

fohadie schreef:
Flying_Angel schreef:

Maar je mag met 2 personen in de lift, dus dat snap ik wel.

Ja, dat kan wel kloppen maar als je 1,5 meter afstand kunt houden, moet je dat doen. Deze lift was echt niet groot. Daarnaast ben ik zwanger en vind ik dat als iemand het netjes aan je vraagt, je daar best wat respect voor mag opbrengen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:16

Dat vind ik ook @flying_angel! Als die man nu even netjes had geantwoord "Sorry ik heb haast" dan had jij eventueel even willen wachten, maar in deze tijd moet je niet altijd principieel willen zijn als een ander voorzichtiger is en het gaat om 2 minuten, waarom zou je dan zo je onwil laten zien?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:24

Ik zou ook not amused zijn als iemand dat zegt. Je mag wel naast elkaar zitten in de trein, als je in of uitstapt is er geen 1.5 meter en dan gaan we in de/bij lift er moeilijk over doen? Doe dan beide je mondkapje weer op om toch enigszin de ander te beschermen, maar ik zou denk ik wel als dat tegen mij gezegd word in de lach schieten. En niet omdat ik Corona onderschat, maar wel omdat je in de trein momenten hebt dat 1.5 meter niet haalbaar is en dan bij de lift, de lift voor jezelf opeisen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:33

Indien mogelijk ga ik toch voor mijn persoonlijke ruimte.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:35

Olympia schreef:
Ik zou ook not amused zijn als iemand dat zegt. Je mag wel naast elkaar zitten in de trein, als je in of uitstapt is er geen 1.5 meter en dan gaan we in de/bij lift er moeilijk over doen? Doe dan beide je mondkapje weer op om toch enigszin de ander te beschermen, maar ik zou denk ik wel als dat tegen mij gezegd word in de lach schieten. En niet omdat ik Corona onderschat, maar wel omdat je in de trein momenten hebt dat 1.5 meter niet haalbaar is en dan bij de lift, de lift voor jezelf opeisen.

Dus als het niet haalbaar is, dan pech? Is 2min wachten zo onoverkomelijke om elkaar te beschermen? Ik gok zomaar dat flying angel het openbaar vervoer mijdt nu ze zwanger is. Het was misschien netter geweest als ze zelf gewacht had, maar ik vind dat je dat wel even moet kunnen vragen in deze tijd zonder dat iedereen aangebrand reageert.

Edit: het was bij de metro, vergeet dat stuk dan maar :')

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:39

Ik eis het niet op, ik vraag het netjes. Als de man had aangegeven dat hij haast heeft, prima. Mag hij eerst dan wacht ik. Ik ben degene die afstand wil bewaren dus wil ik daar best op wachten. Hier in de metro zit niemand naast elkaar hoor. Op die hele rij bankjes gaat altijd maar 1 iemand zitten.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:56

Olympia schreef:

Precies!

En ja, tuurlijk kan je het netjes vragen, maar dan kan je ook een antwoord krijgen die je niet leuk vind.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 14:01

Olympia schreef:
Ik zou ook not amused zijn als iemand dat zegt. Je mag wel naast elkaar zitten in de trein, als je in of uitstapt is er geen 1.5 meter en dan gaan we in de/bij lift er moeilijk over doen?

Er zijn genoeg mensen die daar ook niet gelukkig mee zijn, en die als het even komen uberhaupt niet in die situatie willen raken. En je weet niet of die mensen net naast iemand zaten in de trein, of uitstapten op een druk punt. Misschien letten die mensen er ook in die situaties zoveel mogelijk op dat dat niet gebeurt. En vinden ze het dus vervelend dat ze in de lift niet die mogelijkheid hebben (als jij bij iemand in de lift stapt heb je ook de keuze het niet te doen, maar als iemand anders bij jou instapt is het dus lastiger - en je kunt die lift ook niet meer uit zonder dicht bij de ander te komen.)

Waarom zou je daarom lachen? Voor mensen die ziek worden of hun familie besmetten of dat willen voorkomen is het niet per se echt heel leuk, een beetje respect voor de ander is dan ook niet verkeerd volgens mij.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:59

Als ik tijd zat zou hebben, dan vind ik het niet erg om even te wachten. Zeker omdat mijn hond het fijner vind alleen in de lift te zijn ipv met andere mensen erbij.

Maar moet ik een trein halen oid dan ga ik niet langer wachten dan nodig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 23:21

Dan kun je ook even vragen of je eerst mag omdat je je aansluiting moet halen. Kleine moeite.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 00:00

Ik vind dat iemand in deze tijd niet uit hoeft te leggen waarom hij/zij alleen in de lift wil staan. Je bent anderen sowieso geen verantwoording schuldig, wel of geen Corona. Als ze het gewoon netjes heeft gevraagd zie ik het hele probleem niet.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 00:19

Als er bij de lift staat dat er 2 mensen in mogen, kun je het imo ook niet die meneer kwalijk nemen dat hij geen zin heeft om te wachten omdat zij zo nodig alleen wil. Wacht dan zelf tot het rustig genoeg is om alleen met de lift te gaan.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 00:48

Pfff ik ben echt chagrijnig dat de NS plotseling de dienstregeling aanpast zonder communicatie. De nieuwe dienstregeling is ook nog eens zo onrustig voor mij |( |(

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:19

xPabloBokt schreef:
Ik vind dat iemand in deze tijd niet uit hoeft te leggen waarom hij/zij alleen in de lift wil staan. Je bent anderen sowieso geen verantwoording schuldig, wel of geen Corona. Als ze het gewoon netjes heeft gevraagd zie ik het hele probleem niet.

Tegenwoordig vraag ik het netjes. Staat ook beter dan dat ik mij in de lift prop.
En als je een hond bij je hebt is vragen zoiezo beter. Niet iedereen is gediend van een hond bij ze in de buurt

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:15

Mijn actie roept nogal veel discussie op blijkbaar! Fijn dat er mensen zijn die respect kunnen opbrengen. Ik vind het eerlijk gezegd jammer dat er mensen zijn die ‘schijt’ hebben. Daarnaast hangt hier geen briefje met 2 personen in de lift en vind ik dat je zeker in deze tijd rekening met elkaar moet houden en dat als je haast hebt dat ook gewoon mag zeggen en vragen of je dan voor mag, net zoals dat je mag vragen of iemand niet bij je de lift in wil gaan. Zeker in Amsterdam waar de besmettingen oplopen en ik als zwangere toch kwetsbaar ben!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 01:50

Flying_Angel schreef:
Mijn actie roept nogal veel discussie op blijkbaar! Fijn dat er mensen zijn die respect kunnen opbrengen. Ik vind het eerlijk gezegd jammer dat er mensen zijn die ‘schijt’ hebben. Daarnaast hangt hier geen briefje met 2 personen in de lift en vind ik dat je zeker in deze tijd rekening met elkaar moet houden en dat als je haast hebt dat ook gewoon mag zeggen en vragen of je dan voor mag, net zoals dat je mag vragen of iemand niet bij je de lift in wil gaan. Zeker in Amsterdam waar de besmettingen oplopen en ik als zwangere toch kwetsbaar ben!

Tja. Ik vind dat best asociaal eigenlijk. Je mag het vragen, maar van mij zou je 0 op het rekest krijgen.

Ik ben autistisch en heb die liften altijd al een crime gevonden. Mensen staan te dicht op je.

Maar ik en ik alleen heb daar mee te maken. Ik ga ook niet zeggen: je mag er niet bij want dan voel ik me oncomfortabel.

Dan is het ff slikken en de andere kant op kijken en klaar.

Het zelfde geld nu ook met corona. 2 personen in de lift zijn toegestaan, als je dat niet prettig vind, dan moet je jezelf daar op aanpassen. Je kan niet verwachten/ willen dat iemand anders de lift laat schieten omdat jij je niet prettig voelt met 2 personen in de lift.

Dan wacht je zelf maar op de volgende lift.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 03:01

Niet snappen dat je niet samen in die lift gaat staan in deze tijd is ronduit stom.

Mvdende, waarom is dit voor jou asociaal maar vind je het wel acceptabel om je tas op de stoel te leggen en te laten liggen als je niet wil dat mensen naast je zitten?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 08:34

Net in de bus en naast mij (andere kant van het gangpad) zit alweer iemand met mondkapje onder de neus. Zie het zo veel, om gek van te worden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 08:58

MarcoBorsato schreef:
Niet snappen dat je niet samen in die lift gaat staan in deze tijd is ronduit stom.

Mvdende, waarom is dit voor jou asociaal maar vind je het wel acceptabel om je tas op de stoel te leggen en te laten liggen als je niet wil dat mensen naast je zitten?

Omdat er dan vaak nog genoeg ruimte is ergens anders. En mensen zijn dan toch al in de trein. Is er echt geen ruimte meer in de coupe, dan haal ik mn tas weg. Tenzij er bijvoorbeeld al 2 andere mensen in de 4 zits bij mij zitten en ik mn hond mee heb. Die ligt op de grond, maar neemt wel de beenruimte van één persoon in. Dan gaan 4 mensen in een 4 zits + hond op de grond echt niet passen.

Bij een lift gaat niemand voor de lol staan wachten, de meeste mensen hebben nl òf een trein te halen óf zijn onderweg naar hun bestemming.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 09:15

mvdende schreef:
MarcoBorsato schreef:

Omdat er dan vaak nog genoeg ruimte is ergens anders. En mensen zijn dan toch al in de trein. Is er echt geen ruimte meer in de coupe, dan haal ik mn tas weg. Tenzij er bijvoorbeeld al 2 andere mensen in de 4 zits bij mij zitten en ik mn hond mee heb. Die ligt op de grond, maar neemt wel de beenruimte van één persoon in. Dan gaan 4 mensen in een 4 zits + hond op de grond echt niet passen.

Bij een lift gaat niemand voor de lol staan wachten, de meeste mensen hebben nl òf een trein te halen óf zijn onderweg naar hun bestemming.

Voor je lol? Het gaat hier wel om de gezondheid van mensen! En als je haast hebt, kun je toch netjes vragen of je eerst mag?!