Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:46

bigone schreef:
Corona zal nog wel even door razen onder de bevolking maar zolang mensen niet in het ziekenhuis komen kunnen ze ook beter nu de boel open gooien, de meeste mensen zijn nu nog beschermd door de boosters . Over twee, drie maanden is het een ander verhaal dus maar hopen dat het dan uitgeraasd is.

Diezelfde boosters die omicron zo makkelijk wist te omzeilen? :+

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:49

@shadow wat is je punt want ik noem dit weer eens op alle slakken zout leggen :)
Jou alternatief was dit wat we nu hebben maanden voortzetten en dat wat nu (eigenlijk sinds 2020 niet meer open is geweest) maar gewoon dicht laten omdat het kan? Wat is daar dan het punt van. Er is momenteel gewoon geen alternatief.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:51

lenaa_tje schreef:
@shadow wat is je punt want ik noem dit weer eens op alle slakken zout leggen :)
Jou alternatief was dit wat we nu hebben maanden voortzetten en dat wat nu (eigenlijk sinds 2020 niet meer open is geweest) maar gewoon dicht laten omdat het kan?

Nee, dat was en is niet mijn alternatief. Maar ik zou het bij voorkeur wel eens met gericht beleid willen proberen, in plaats van met 'we doen maar wat'-chaos.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:53

Als enkel het nachtleven nog dicht is, wat winnen de risicopatienten dan ermee dat die nog langer dicht moeten blijven?
Als we echt iets zinvols willen doen dan moet bijv. het kwetsbare uurtje definitief blijven in winkels en supermarkten. Niet enkel voor covid.
Dan kun je ook denken aan verbeteringen in het OV, betere leverservice, speciale dagen in pretparken etc.
Maar met het nachtleven dichthouden zie ik persoonlijk geen verbetering voor mensen met een zeer slechte weerstand, die waren daar waarschijnlijk sowieso al niet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:54

Shadow0 schreef:
lenaa_tje schreef:
Jou alternatief was dit wat we nu hebben maanden voortzetten en dat wat nu (eigenlijk sinds 2020 niet meer open is geweest) maar gewoon dicht laten omdat het kan?

Nee, dat was en is niet mijn alternatief. Maar ik zou het bij voorkeur wel eens met gericht beleid willen proberen, in plaats van met 'we doen maar wat'-chaos.

Noem een land wat dit wel doet? Want iedereen doet maar wat.
Dat is het grote probleem van deze pandemie maar ook daar heb ik geen oplossing voor. Ik kan het niet beter.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 22:01

Sunnda schreef:
bigone schreef:
Corona zal nog wel even door razen onder de bevolking maar zolang mensen niet in het ziekenhuis komen kunnen ze ook beter nu de boel open gooien, de meeste mensen zijn nu nog beschermd door de boosters . Over twee, drie maanden is het een ander verhaal dus maar hopen dat het dan uitgeraasd is.

Dus je had niet meegekregen dat een booster je afweer tegen Omikron weer opkrikt tot Max 75 %? En ja, dan blijven er met niet gevaccineerden, niet geboosterden en kinderen onder de 12 nog zo’n 7 miljoen en 25 % dus 1,6 opgeteld 8 miljoen die Omikron kunnen krijgen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 22:02

Ik denk dat je die getallen op onderwijs personeel niet kunt toepassen. :+
M’n vriend en ik waren beide tot echt al meer dan een maand geboosterd. Zo ook bij mijn collega’s.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 22:04

Concreet kunnen gewoon nog 18 miljoen mensen omicron krijgen, het is immers niet zo dat je er na 1x klaar mee bent of zo. Wel zal het in het normale geval bij gezonde personen zo zijn dat het steeds onopvallender wordt totdat het 1 van de vele andere coronavirussen is die je standaard als kind verzameld als 1 van de 436 loopneuzen die je zo hebt op de basisschool.

Dat de boel weer open is is trouwens goed te merken aan de hoeveelheid builgriepjes (noro) die nu rond gaan. Dat is ook een flinke moordenaar.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 22:57

bigone schreef:
Sunnda schreef:

Dus je had niet meegekregen dat een booster je afweer tegen Omikron weer opkrikt tot Max 75 %? En ja, dan blijven er met niet gevaccineerden, niet geboosterden en kinderen onder de 12 nog zo’n 7 miljoen en 25 % dus 1,6 opgeteld 8 miljoen die Omikron kunnen krijgen.

Dus je had niet meegekregen dat vaccinaties werken tegen ziekenhuisopname? Niet tegen besmetting?

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 23:00

Ook tegen besmetting, 64% of zo iets.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 23:12

mysa schreef:
Ook tegen besmetting, 64% of zo iets.

Is dat volgens de berekeningen van Ernst Kuipers?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 23:21

Alleen in het begin, daarna zakt het heel snel:
Emerging evidence suggests protection from symptomatic Omicron infection is restored to 60-75% two to four weeks after a Pfizer or Moderna booster dose.

However, third-dose protection also wanes, down to 30-40% against Omicron infection after 15 weeks.

In Israel hadden ze ook al gemerkt dat een 4e dosis ook geen wonder ging opleveren.

Maar zolang het zware gevallen tegengaat ben ik eigenlijk best wel tevreden daarmee.
De griepprik is veel minder effectief.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 23:24

xxxmh schreef:
Kabinet wil sneller versoepelen: samenleving per 25 februari grotendeels open - https://nos.nl/l/2417352

Goed nieuws!!! *\o/*

Zo blij mee *\o/*

Komt perfect uit zo net voor carnaval! Wij hebben al kaartjes. Eindelijk weer ouderwets carnaval. Ik kan echt niet wachten.

Met deze ziekenhuiscijfers zijn de maatregelen echt niet langer te rechtvaardigen.

Maar begrijp ik het nu goed dat zoals nu uitgelekt is, de CoronaCheck app in het café niet meer hoeft? Dat er alleen een 1G komt voor grote festivals?

En geen mondkapjes meer! Wat een verademing gaat dat zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 06:36

Shadow0 schreef:
En daarnaast, ik snap dus echt niet wat je hebt aan heel veel zieke mensen. Want het is nu al chaos door alle mensen die ziek zijn.

Dat lijkt me toch wel duidelijk. Die zieke mensen bouwen vervolgens weerstand op tegen covid wat langer en beter werkt dan een vaccinatie (schattingen lopen uiteen van 9 maanden tot 18 maanden in tegenstelling tot vaccinaties die steeds korter en korter lijken te werken). Dus als nu genoeg mensen het meemaken dan is het daarna klaar met alles rondom corona de komende maanden en zien we volgende winter wel weer of er iets ondernomen moet worden.

Met de druk van de ketel mbt corona is er mogelijk wat tijd om aandacht te besteden aan een liegende overheid, oplopende inflatie, huizentekorten, toenemende depressie, de verdeeldheid onder de bevolking, terroristische dreigingen van extreem links, de leerachterstand die jongeren hebben opgelopen, etc.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 08:12

Maar de meeste mensen zijn helemaal niet ziek. Moeten toch 7 dagen verplicht binnen zitten. Worden er nu 5. Maar als je geen of amper klachten hebt is 5 dagen nog veel. Vriendin van mij liep gewoon haar hele huis te poetsen tijdens haar periode van isolatie. Ik ben echt een week mijn bed niet uit geweest hoor. Pas 3 weken na besmetting begon ik weer een beetje op te krabbelen.

Waar ik trouwens wel benieuwd naar ben is of omicron ook minder long covid geeft.

En verder ben ik alleen maar heel erg blij met het nieuws van gisteravond *\o/*

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 09:05

Daar hoor je ook weinig over inderdaad…. Omikron en long covid. Net als gevaccineerd zijn en long covid.

Die isolatie is goed dat het iets korter wordt in het geval je geen klachten hebt. En uiteindelijk zullen we dat toch moeten schrappen denk ik. Het is soms best een gedoe om iemand te regelen voor boodschappen. Als je dan vrolijk thuiszit zonder klachten.

Gisteren hoorde ik nog iets over een advies dat dan mondkapjes konden verdwijnen, maar dat het dan misschien wel geadviseerd kan worden dat iemand die besmet was na 5 dagen isolatie dan wel nog 5 dagen een mondkapje moet dragen. Ik ben benieuwd of daar vanavond iets over gezegd wordt. Dat gaat natuurlijk bijna niemand doen.

Ik denk dat met de versoepelingen de testbereidheid ook wel zal gaan dalen. Mensen gaan er toch minder de noodzaak van inzien. Althans ik zelf wel. Ziek is ziek en dan blijf je thuis. Maar anders … om voor ieder wissewasje te gaan testen. Dat doen we met griep en noro ook niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 09:10

Ik heb inderdaad veel „zieke“ klanten, maar die werken in hun isolatie gewoon 100% door aangezien ze wel positief zijn maar niet ziek.

De kontaktquarantaine is inmiddels al een paar weken opgeheven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 09:48

Vraagje zou graag to good to go brood pakket willen ophalen. Dit is ook buiten zou dit veilig kunnen met mondkapje op.

Vorige week maandag was ik positief en nog steeds veel rest klachten. Anders moet ik toch brood zelf bakken. Ook lekker, maar erg vermoeiend.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 09:49

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 09:55

enzino schreef:
Dat lijkt me toch wel duidelijk. Die zieke mensen bouwen vervolgens weerstand op tegen covid wat langer en beter werkt dan een vaccinatie (schattingen lopen uiteen van 9 maanden tot 18 maanden in tegenstelling tot vaccinaties die steeds korter en korter lijken te werken).
Dat is niet zo :)

Citaat:
Met de druk van de ketel mbt corona is er mogelijk wat tijd om aandacht te besteden aan een liegende overheid, oplopende inflatie, huizentekorten, toenemende depressie, de verdeeldheid onder de bevolking, terroristische dreigingen van extreem links, de leerachterstand die jongeren hebben opgelopen, etc.

"terroristische dreigingen van extreem links" - hou toch eens op met die onzin. Welke groep steekt er vaccin- en testlocaties in de fik, bedreigt personeel, deelt gegevens van politici om daar voor de deur te gaan staan, stuurt voortdurend bedreigingen naar kamerleden, roept openlijk op tot tribunalen? Hoepel op.

Wat de leerachterstand betreft: zowel leerkrachten als jongeren worden ziek. Als ze ziek zijn kunnen ze geen les geven of geen les volgen. Dat ontregelt het voor iedereen een stuk meer dan een doordacht beleid. En doordat het al zo'n chaos is, is het nog veel moeilijker om gemiste lessen of proefwerken in te halen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 10:01

Maar die kinderen worden juist gemiddeld amper ziek, ze zijn meestal enkel in verplichte quarantaine. Om die reden werd bij ons systematisch getest zodat er eigenlijk nooit veel uitval was.
Laatst was er in een persco gesproken over wat de overheid zo geleerd had en 1 ding daarvan is dat ze na de eerste schoolsluiting afgesproken hadden om dat nooit meer te doen vanwege de negatieve effecten daarvan. De (leerplichtige) scholen zijn bij ons inderdaad ook niet meer dicht geweest en met uitzondering van grote steden waar af en toe meer uitbraken waren (vooral direct na de vakantie vanwege buitenlandbezoek) is het inderdaad gewoon steeds beheersbaar gebleven.
Dat kan dus duidelijk wel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 10:05

In landen waar al eerder versoepeld is en de nieuwe omicron variant dominant is zijn ook niet ineens de cijfers weer omhoog geschoten. En dat de ziekenhuisopnames enorm toe zouden gaan nemen, daar dreigen ze al heel lang mee. Ik geloof daar niet meer in. Ik geloof wel dat tijdelijke immuniteit door doorgemaakte besmetting goed werkt. Daar zijn meerdere onderzoeken naar gedaan ook. Maar daar hoor je weinig over helaas. Het is even simpel uitgelegd gewoon zo dat de besmettingen dalen omdat er een x percentage besmet is geraakt en er simpelweg geen mensen meer zijn die besmet kunnen raken. Dat heeft met immuniteit te maken. En die duurt geen jaren, dat klopt. Maar duurt lang genoeg om de cijfers exponentieel te laten dalen weer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 10:09

Wij zijn al aan het dalen en hebben sowieso amper maatregelen gekregen deze winter. Als volgende week de pas eraf gaat dan blijven enkel nog zeer grote evenementen over en de maskers, maar die staan ook op kiepen.
De advies commissie heeft excuus aangeboden voor hun veel te negatieve berekenmodel.

De besmettingen zullen echter blijven, maar de grootste groep zal dat niet meer merken zoals met andere gangbare virussen. Voor bejaardentehuizen zal hij wel in het potentieel dodelijk rijtje Noro, influenza, RSV blijven waarschijnlijk.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-02-22 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 10:12

Sizzle schreef:
Wij zijn al aan het dalen en hebben sowieso amper maatregelen gekregen deze winter. Als volgende week de pas eraf gaat dan blijven enkel nog zeer grote evenementen over en de maskers, maar die staan ook op kiepen.
De advies commissie heeft excuus aangeboden voor hun veel te negatieve berekenmodel.

Liever een te negatief berekenmodel dan een te positief berekenmodel, hoewel dat je bij beide het nooit goed doet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 10:15

Mwoah, dat rekenmodel was wel behoorlijk belachelijk hoor. Ze hebben de exponentiele groei doorgetrokken zonder rekening te houden met de hoeveelheid bevolking waardoor de cijfers zelfs voor een leek gewoon idioot voorkwamen. Hoe dat ooit het gebouw verlaten heeft is een beetje een klein schandaal wat mij betreft, daar heeft duidelijk niemand even overheen gelezen voor de zekerheid :+