Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:38

Nee toch? Dat was toch het hele 'flatten the curve' verhaal?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:39

Ja bij exponentiele groei ga je van klein naar groot. Je verdubbeld steeds.
Dus 2, 4, 8, 16, 32 enz.

Maar bij exponentiele afname halveer je dus. Dan is de afname juist in het begin het grootst.
32, 16, 8, 4, 2

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:43

Ja, dat snap ik. Maar als de R0 0,99 is, dan zie je, ondanks veel besmettingen, een kleine afname toch? Pas als die R0 verder daalt, zie je een grotere daling?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:45

Morrie schreef:
Ik ben sinds maart niet in winkels geweest. Kleding koop ik bij Bonprix indien nodig. Alleen heb ik nu geen hele onderbroeken meer en degene die ik heb, heeft Zeeman niet online. Maar.... ik durf helemaal geen winkels meer in. Ik zie in ieder medemens een besmettelijke. Ik mijd ze als de pest.
Ik ga zo maar een rondje fietsen. Ik hou mijn adem wel even in als er een andere fietser in de buurt is. Het is hier trouwens uitgestorven op straat. Af en toe een auto en wat schoolkinderen en verder niemand.

Ik ben de afgelopen maanden bij 3 verschillende Zeeman filialen geweest, en ik vind dat de Zeeman het goed geregeld heeft (waar ik was in elk geval). Daar kan je prima heen.
Ik adviseer je heen te gaan door de week 's morgens direct bij openingstijd (kijk even op internet hoe laat jouw filiaal open gaat). Je bent dan zeer waarschijnlijk de enige klant in de winkel.
Je weet precies wat je nodig hebt, dus je staat waarschijnlijk binnen 5 minuten ook weer buiten.

Als je op de fiets heen en weer gaat, de onderbroeken bij thuiskomst in de wasmachine gooit en zelf even lekker gaat douchen loop je daar echt niets van op :(:) .

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 18:30

veerledec schreef:
Ja, dat snap ik. Maar als de R0 0,99 is, dan zie je, ondanks veel besmettingen, een kleine afname toch? Pas als die R0 verder daalt, zie je een grotere daling?

Ik heb de link al eerder gedeeld:
https://youtu.be/9qCjTJ3184k

Maar hier wordt goed uitgelegd hoe het met exponentiele groei werkt en hoeveel verschil 0,01 in R waarde in tijd maakt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 18:47

veerledec schreef:

Als de R0 nu verder daalt wel ja.
Maar als de R0 0.99 is en blijft dan heb je eerst grote afname en daarna steeds minder. Het is exponentieel he, niet lineair.

Ik ga er vanuit dat die R0 ongeveer hetzelfde blijft nu, tot over 2 weken. Pas daarna zie je effect van afgelopen dinsdag. Tot die tijd hebben we eenzelfde pakket en dus geen afnemende R0 meer.

Ik had dus gehoopt dat het afnemend effect vab de huidige maatregelen langer door had gezet en minder snel was afgevlakt. Dus dat de huidige maatregelen al een lagere R0 hadden verzorgd.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:34

We zaten vorige week nog boven de tienduizend besmettingen per dag en vandaag zaten we op zevenenhalfduizend. Dat vind ik een flinke daling.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:41

Die run op reizen naar de Antillen verbaas ik mij zo over. Hoe moeilijk is het om tot januari op je plek te blijven zitten :')

Maargoed, dat vind ik ook van de hoeveelheid reizen van afgelopen zomer.

Aan de andere kant zullen mensen zich ook over mij verbazen dat ik vanavond wel naar mijn training (buiten) ga (omdat het vanavond nog kan).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:45

Karl66 schreef:
We zaten vorige week nog boven de tienduizend besmettingen per dag en vandaag zaten we op zevenenhalfduizend. Dat vind ik een flinke daling.

Ja en die flinke daling zag je de afgelopen dagen ook terug in de cijfers. En vandaag dus nog "maar" 112.
En misschien zitten we morgen wel weer flink in de dalingen, dan heb ik niks gezegd. Maarik vind een daling van 112 op ruim 7000 besmettingen tegenvallen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:46

Winged schreef:
Die run op reizen naar de Antillen verbaas ik mij zo over. Hoe moeilijk is het om tot januari op je plek te blijven zitten :')

Aan de andere kant zullen mensen zich ook over mij verbazen dat ik vanavond wel naar mijn training (buiten) ga (omdat het vanavond nog kan).

Curaçao is altijd geel gebleven dus mocht je sowieso heen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:50

Winged schreef:

Misschien ook mensen met een voucher? Die bang zijn, dat deze later niet meer inwisselbaar is?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:53

Onze gemeente is vandaag met 10% gestegen t.o.v. gisteren en de actuele rioolmeting van Ossendrecht staat maar liefst boven de 7000!

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:42

Coby schreef:
Toch een verband met de luchtkwaliteit.
[ [url=m/9gxcgB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat verklaart dan ook hoe het komt dat in Brabant en in Rotterdam de grootse problemen waren.

Antillen, het land kan wel code geel zijn. Maar hebben ze ook wel over na gedacht dat zo prop vollen vliegtuig juist de meeste risco's heeft qua besmetting.

BTW, vandaag met een groepje heerlijk genoten van een dagje attractie park. Dit keer was wel perfect geregeld. Ze lieten zo weinig mensen toe dat er nergens wachtrij waren en afstand houden perfect te doen was.
Efteling en Walibi zouden hier wel wat van kunnen leren gezien hun destijds alsnog veelste veel mensen toe lieten in het park.

Maarja, nu is het over met de pret en van af nu kan nog enkel binnen afspreken met mijn vrienden.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:52

Shadow0 schreef:
safina schreef:
Maar wat Shadow suggereerde, dat er veel uitval is onder zorgmedewerkers omdat ze besmet raken via patientcontact: daarvan kan je je afvragen of die aanname wel klopt of dat hij ergens uit de onderbuik van Shadow komt.

Moet dit zo op de persoon?

Maar ook... er zijn meerdere gebruikers hier op Bokt geweest die exact dat is overkomen: ziek geworden via het werk in de zorg.
(Overigens is dat niet per se ziek geworden via patienten, dat weet ik niet.)

Ik kan dit ook bevestigingen. Dat hier in de zorg er erg last van hebben dat er medewerkers uit zijn gevallen door ziekte of verplichte isolatie. Afgelopen jaren is er bij ons gigantische gesneden in het personeel bestand waardoor we nu nog maar net genoeg medewerkers hebben om alles uit te kunnen voeren.

Nu er meer medewerkers uitvallen (daar hebben andere bedrijven ook veel last van) wat zelfs alleen al verplichte isolatie kan zijn vanwege verkoudheid of een zieke gezinslid) zorgt die wel voor aardig te kort in het personeels bestand van de zorg met als gevolg dat we ook hier door minder zorg kunnen leveren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 22:00

Ik kwam erachter dat ik een paar dagen mijn hooikoorts tabletjes ben vergeten. Nu ben ik ook longpatient, maar sinds vandaag benauwd, maar geen koorts en andere klachten maar wel koud en geen eetlust.
ik weet nu dus niet wat wijsheid is... laten testen morgen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 22:01

Ja, gewoon testen.

De test geeft zekerheid, en echt nadelen heeft het niet. (Buiten dat het even kort niet prettig is)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 22:06

purny schreef:
Ik kwam erachter dat ik een paar dagen mijn hooikoorts tabletjes ben vergeten. Nu ben ik ook longpatient, maar sinds vandaag benauwd, maar geen koorts en andere klachten maar wel koud en geen eetlust.
ik weet nu dus niet wat wijsheid is... laten testen morgen?

Als de benauwdheid iets is wat je eigenlijk nooit hebt dan zeker testen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 22:18

Morgen kan ik al terecht voor de beruchte test... alleen geen bevestigingsmail gekregen
Laatst bijgewerkt door purny op 04-11-20 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 22:20

Wat goed dat ze het nu zo goed op orde hebben qua testen :) Echt al veel beter dan eerst! Goed dta je gaat testen Purny, succes!

Ik heb inmmiddels al 4 testen gehad, vrienden van mij nog 0 _O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 22:23

Sheran schreef:
Wat goed dat ze het nu zo goed op orde hebben qua testen :) Echt al veel beter dan eerst! Goed dta je gaat testen Purny, succes!

Jaa vind het doodeng... denk door al die beelden die ik op tv zag.
En per ongeluk bij de verkeerde locatie een afspraak gemaakt.. maar kan in ieder geval morgen al terecht en dat vind ik echt snel...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 22:24

Komt goed hoor Purny!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 22:24

Het stelt echt niks voor purny :) ik was ook echt nerveus maar ik heb er amper wat van gemerkt .. gewoon ontspannen en doen wat ze zeggen :j

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 22:25

Sheran schreef:

Mijn teller staat op 7 sinds februari :+

Shadow0

Succes Purny!

Sheran

Wauw! Was je al een keer positief? Ja toch? Of verzin ik dat?

Purny: al honderdduizenden tevreden klanten gingen u voor... :P