Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:05

Van boven op een berg is altijd makkelijk praten in deze tijd. Snap ook niet waar HC zijn aversie tegen Nederland vandaan komt. We kunnen blijkbaar heel weinig goed doen. Een voordeel van de lockdown in Spanje is wel dat de stieren langer leven }> alhoewel de podenco’s blijkbaar massaal gedumpt worden. Lijkt wel een derde wereldland qua omgang met dieren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:21

Huertecilla schreef:
Paardenfan25 schreef:
Ik snap echt niet dat mensen perse dit weekend naar tuincentra, bouwmarkten en meubelboulevards gaan. We zitten nog wel even in een intelligente lockdown, dus spreid het een beetje.

Is niet echt een intelligente lockdown wel? Er is alleen een verzoek tot beperking van verplaatsing en afstand houden.
Kán zonder meer een intelligente aanpak zijn, maar lockdown is het niet en er wordt niet echt intelligent gehoor aan gegeven.

In het UK loopt het helaas slecht met de niet intelligente niet lockdown aldaar. Zullen serieuze beperkende maatregelen nodig zijn doch de kat is al uit de zak ben ik bang en zou niet weten hoe ze de golf moeten opvangen met de nu al overspoelde NHS.
Heel triest wat ik hoor van vrienden daar.

Hoe kom je erbij?

Ga eens met het OV of kijk eens op de snelwegen. Geen files meer...veel.mensen werken thuis of zijn thuis en scholen zijn dicht.
Horeca en hotels en campings zijn dicht. Bioscopen, musea en sportaccommodaties gesloten. Veel winkels zijn beperkt open.
Het enige is inderdaad de supermarkten. En de Bouwmarkten en Tuincentra.

Ik ben blij met de maatregelen van onze regering.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:21

Hier heeft de jumbo schappen gezet op het eind van de gangen om doorgang te blokkeren.
Je kunt echt niet anders dan braaf een richting volgen.

Maar mensen voorbij lopen doe je wel. Ik ga niet 5 minuten achter iemand stilstaan als ik in dat gangpad niets nodig heb of al heb.
Gelukkig is dit wel een ruime jumbo en kun je elkaar wel gemakkelijk inhalen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:24

Het weekend van 21 maart was het zo achterlijk druk overal dat daardoor de maatregels wat verscherpt waren toch!? Er werd toen gezegd dat we dat wel zouden gaan merken 2 weken later... Zijn inmiddels 3 weken verder en heb er geen piek van in de cijfers gezien. Sterker nog, we stabiliseren een beetje.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:24

Ik weet dat ik meer tijd kwijt ben in de supermarkt, maar ook ik ga niet eindeloos staan wachten als een klant niet kan kiezen tussen hagelslag A of B. En lof voor de winkelmedewerkers, ze doen het toch maar mooi en ik snap dat het onmogelijk is als ze de hele dag rekening moeten houden met ons. Dus die anderhalve meter is niet altijd haalbaar, maar doe het zoveel mogelijk en nog meer als je verkoudheidsklachten hebt.

Ik stoor mij meer aan het tempo bij de kassa, op de een of andere manier lijkt het of klanten ook meer tijd hebben of blij zijn hun verhaal kwijt te kunnen, eerst al kletsend wachten tot alle boodschappen over zijn voordat ze gaan inpakken. Die van mij komen er dan achteraan en dan sta ik braaf, maar zuchtend, op afstand te kijken hoe een ander inpakt, al kletsend en pauzerend na elk item.
Ik weet het, het is geen wereldprobleem en een van de weinige uitstapjes in deze tijd, maar toch :Y)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:33

Huertecilla schreef:
Paardenfan25 schreef:
Ik snap echt niet dat mensen perse dit weekend naar tuincentra, bouwmarkten en meubelboulevards gaan. We zitten nog wel even in een intelligente lockdown, dus spreid het een beetje.

Is niet echt een intelligente lockdown wel? Er is alleen een verzoek tot beperking van verplaatsing en afstand houden.
Kán zonder meer een intelligente aanpak zijn, maar lockdown is het niet en er wordt niet echt intelligent gehoor aan gegeven.

In het UK loopt het helaas slecht met de niet intelligente niet lockdown aldaar. Zullen serieuze beperkende maatregelen nodig zijn doch de kat is al uit de zak ben ik bang en zou niet weten hoe ze de golf moeten opvangen met de nu al overspoelde NHS.
Heel triest wat ik hoor van vrienden daar.

*\o/* *\o/* *\o/* YES YES, Hc van harte dank je wel. Ik heb een weddenschap gewonnen door je reactie te voorspellen. Tuurlijk niet letterlijk maar wel qua sfeer en houding ten opzichte van alles wat er in NL gebeurd. Je weet het zelf niet maar bij deze, dank voor het vele leesvermaak.

Ok, I know, hardstikke offtopic, maar iets vrolijks tussendoor moet kunnen toch.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:37

IC opname is gelukkig nog steeds afgenomen. Hopelijk zet het allemaal door nu.

Sterkte babootje. Wat ontzettend heftig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:52

Amado7 schreef:

Ik las net dat het stabiel was gebleven op de IC?

Ziekenhuisafname was het laagste aantal in 3 weken.

Mooie getallen natuurlijk, maar als je ziet dat er van de IC af maar 178 zijn genezen tegen 387 (? Uit mijn hoofd) die niet levend van de IC af zijn gekomen...

Is het sterfte getal op de IC volgens mij toch een 60% of bekijk ik dit nu verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 17:16

Janine1990 schreef:
Amado7 schreef:

Ik las net dat het stabiel was gebleven op de IC?

Ziekenhuisafname was het laagste aantal in 3 weken.

Mooie getallen natuurlijk, maar als je ziet dat er van de IC af maar 178 zijn genezen tegen 387 (? Uit mijn hoofd) die niet levend van de IC af zijn gekomen...

Is het sterfte getal op de IC volgens mij toch een 60% of bekijk ik dit nu verkeerd?

Nee, dat is zeker geen 60%.
Er liggen nog 1391 mensen lees ik net. Er zijn er 178 genezen en 387 overleden. Dus dat is het sterftecijfer zo'n 20% nu lijkt me.

Janine1990

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 17:22

Ja dat las ik ook... Maar van het gedeelte dat van de IC af is gekomen is grofweg 60% overleden en slechts 40% genezen... Toch?

Daar kijk ik nu naar...
Want je kan toch helemaal nog niet kijken naar de mensen die er nog liggen toch?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 17:23

Gypsy schreef:
Even wat luchtig nieuws tussendoor, deze schoolkinderen zijn aan de andere kant van de wereld gestrand maar komen nu terug naar Nederland gevaren op het Friese zeilschip wylde swean. Zo te zien genieten ze volop van dit avontuur en ik gun het ze. :)

https://nos.nl/artikel/2330035-gestrand ... trots.html

Ze waren er terecht trots op dat ze vrijwel de enigste klas waren die nog bij elkaar zijn +:)+

Maar de naam van het schip klopt niet bij de nos:

https://frieschdagblad.nl/2020/4/11/de- ... ogle.nl%2F

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 17:33

Willl65 schreef:
SandravdB schreef:
En waar laat je dan je kind? Als je in kas zou gaan werken

Mijn overbuurvrouw is lerares die gewoon iedere dag geacht wordt op school te verschijnen. Om kinderen op te vangen van mensen die nu dus werken. Wellicht dat dat soort initiatieven ook in jouw regio plaatsvinden op scholen?

In kas valt niet onder de beroepen waarvoor op de opvang geld

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 17:33

Dank jullie wel voor de lieve felicitaties! Ook de felicitaties die ik heb gehad via pb <3

@Astorga; erg mooi filmpje met een mooie boodschap. Ik had inderdaad in de andere topic gelezen dat jij in de zorg werkt en heb zo ontzettend veel respect voor jullie!!

@Mysa; jij ook gefeliciteerd met je verjaardag. We hebben inderdaad erg mooi weer vandaag :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 17:36

Janine1990 schreef:
Ja dat las ik ook... Maar van het gedeelte dat van de IC af is gekomen is grofweg 60% overleden en slechts 40% genezen... Toch?

Daar kijk ik nu naar...
Want je kan toch helemaal nog niet kijken naar de mensen die er nog liggen toch?

Op die manier wordt het percentage dat sterft normaliter niet berekend, volgens mij.

Mensen liggen lang op de ic met corona. Ze verwachten dat het sterftecijfer uiteindelijk 30% zal worden had Gommers gezegd. Dat is berekend over het totale aantal coronapatiënten op de IC.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 17:40

Marie_Anne schreef:
Janine1990 schreef:

Daar kijk ik nu naar...

Op die manier wordt het percentage dat sterft normaliter niet berekend, volgens mij.

Mensen liggen lang op de ic met corona. Ze verwachten dat het sterftecijfer uiteindelijk 30% zal worden had Gommers gezegd. Dat is berekend over het totale aantal coronapatiënten op de IC.

Oh dat hoop ik ook maar niet eigenlijk, schrok van mijn eigen berekening.

En we zijn inderdaad nog niet lang onderweg, het zal allicht nog dalen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 18:04

Janine1990 schreef:

Daar kijk ik nu naar...

Kan natuurlijk zijn dat mensen die genezen 3 weken of langer op de ic moeten liggen en mensen sterven na 1 of 2 weken nadat ze op de ic liggen. Dan zal je in het begin hogere sterftecijfers hebben omdat die eerder van de ic afkomen.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 18:34

Hier bij de grensovergang stonden ze gisteren te controleren, vrije dag in Duitsland.. zullen ze met de paasdagen ook wel doen. Ze controleerden de auto´s die Duitsland binnen kwamen.. Snap sowieso niet waarom er allemaal Nederlanders hierheen kwamen, alles zit dicht op goede vrijdag. Maar op FB lees ik dan van die klagende mensen dat al die Duitsers naar NL komen. Bij de supermarkt en tankstations hier zijn het toch ook elke dag allemaal Nederlandse auto´s. :') Snap het ook wel voor de mensen die net over de grens wonen. De Nederlandse supermarkt is voor mij ook maar 5 min rijden, terwijl de supermarkt in Duitsland 15 min is. En in NL supermarkt heb je de zelfscanner dus dat gaat mooi snel..plus desinfecteren van karretjes en max 1 persoon..in Duitsland vind ik het nog niet zo geweldig in de supermarkt. -O-

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 18:37

Janine1990 schreef:
Sizzle schreef:
Janine, dan heeft je werkgever geld bespaard op niet zulke handige momenten.
Je kunt zelfs voor een hele universiteit VPN beschikbaar stellen zonder overbelasting. Dat probleem ligt echt bij het bedrijf. Een van onze klanten had dat ook. Normaal mag niet of weinig thuisgewerkt worden dus VPN was berekend op zakenreizen en externe medewerkers. Ineens moest iedereen thuiswerken en 5 minuten later lag de VPN eruit _O-
Dit hadden ze echter binnen 2 dagen opgeschaald en nu is het prima.

Ik weet niet hoe makkelijk dat is voor zeg meerdere duizenden medewerkers alleen in NL? Ruim 20.000 medewerkers wereldwijd...

Kan prima hoor, ik werk bij een van de grootste zuivelcooperaties ter wereld. Al het kantoorpersoneel werkt thuis, wij hadden alleen de eerste dag wat issues en dat is direct opgelost.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 18:39

Mijn man ging net de grens over bij Duitsland maar er was geen controle niks. 2 verschillende grensovergangen maar bij beide stond niet eens politie.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 18:45

Urona447 schreef:
Mijn man ging net de grens over bij Duitsland maar er was geen controle niks. 2 verschillende grensovergangen maar bij beide stond niet eens politie.

Vandaag is ook geen feestdag in Duitsland. En ze staan er niet de hele dag.
Gisteren stonden ze er een paar uur in de ochtend, rest van de dag weet ik niet. Denk sowieso morgen en maandag ook wel weer. Maar ja.. wat de Nederlanders hier willen doen met de Pasen weet ik ook niet. Niets te doen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 18:49

Wij steken wekelijks hier de grens over maar normaal staat er altijd Duitse of Nederlandse controle. Vandaar dat het ons zo op viel vooral in deze tijd.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:08

Heel triest wat ik hoor van vrienden daar.[/quote]

Hoe kom je erbij?

Ga eens met het OV of kijk eens op de snelwegen. Geen files meer...veel.mensen werken thuis of zijn thuis en scholen zijn dicht.
Horeca en hotels en campings zijn dicht. Bioscopen, musea en sportaccommodaties gesloten. Veel winkels zijn beperkt open.
Het enige is inderdaad de supermarkten. En de Bouwmarkten en Tuincentra.

Ik ben blij met de maatregelen van onze regering.[/quote]

Eens hoor Electra. Denk ook dat meeste zich gelukkig aan regels houden en we zo nog enigszins vrijheid hebben. Maar het verbaast mij dat mensen niet proberen de bouwmarkten ed gespreid te bezoeken. Iedereen weet dat het nu druk is en 2 e paasdag ook. Overigens zouden dit soort zaken ook wel pro actief kunnen melden wanneer ze wat rustigere uren hebben.
Ik heb oprecht vertrouwen in de Nederlandse aanpak

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:13

Ik heb zelf ook spullen nodig voor mijn nieuwe tuin, maar ja..bestel het wel online. Dan maar paar dagen wachten tot het er is;) Alleen bij Amazon is er hier vertraging, de noodzakelijke spullen gaan voor. Denk dat tuingereedschap dan moet wachten;p

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:56

Soms kun je ook niet anders he. Mijn man is dinsdag jarig. Voor zijn kado wil ik naar de bouwmarkt. Maandag en dinsdag moest ik werken. Woensdag, donderdag en vrijdag hij. Rij ik gisteren eind vd dag, rijen tot aan buiten -O- Ik had de baby bij me, dus ben maar weer naar huis gereden. Hopelikk zijn ze maandag open.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:57

MoniqueT schreef:
Tja, supermarkten kunnen ook hun inrichting wijzigen, zodat eenrichtingverkeer wel mogelijk is. Mijn vriendin heeft een bouwmarkt en heeft vorig jaar ook alles omgegooid, was een hele klus, maar het werkt wel.

Zelfs de Kruitvat had hier alles omgebouwd zodat het eenrichtingsverkeer was. Kon eindelijk fatsoenlijk de winkel door ;)