[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 22:22

DuoPenotti schreef:
Ik heb wel medelijden met ze. Of ja het meeste met hun ouders, die jongens merken het niet meer.... ;(
Ik zou geen medelijden hebben gehad als ze een week of 6 in de kreukels hadden gezeten en dan eens na hadden kunnen denken over hun stomme actie. Maar daarna weer beter.

Ik vind het overigens ook echt heftig voor de ambulance medewerkers, die zelf zijn begonnen met hulpverlening, terwijl ze ook een flinke klapper hebben gemaakt.

Nou precies dit dus. Wat een triest ongeluk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 22:35

Misschien ook heel dom gedacht, maar ik vraag me soms weleens af waarom een gordel niet met zachter materiaal bekleed is?
Bij een flinke klap snijdt dat toch dwars door je heen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 22:41

Cayenne schreef:
Misschien ook heel dom gedacht, maar ik vraag me soms weleens af waarom een gordel niet met zachter materiaal bekleed is?

https://beltedsurvivors.nz/
Klopt. Ik betwijfel alleen of ze nog effectief zijn als ze zachter bekleed zijn? Heeft misschien iets te maken met het systeem waarin ze vastzitten/oprollen?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 22:43

Ik ben een paar jaar terug met 50-60km/u achterin een vrachtwagen gereden (niet aan te raden) maar behalve een gebroken middenvoetsbeentje en een schram op m'n kin van de airbag had ik niks. Geen last van de gordel gehad. Al zie je ook wel vaak 'schade' door gordels, maar het is blijkbaar geen vast gegeven.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 22:47

Hilli schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik heb wel medelijden met ze. Of ja het meeste met hun ouders, die jongens merken het niet meer.... ;(
Ik zou geen medelijden hebben gehad als ze een week of 6 in de kreukels hadden gezeten en dan eens na hadden kunnen denken over hun stomme actie. Maar daarna weer beter.

Ik vind het overigens ook echt heftig voor de ambulance medewerkers, die zelf zijn begonnen met hulpverlening, terwijl ze ook een flinke klapper hebben gemaakt.

Nou precies dit dus. Wat een triest ongeluk.

Ja dat.
Intens tragisch, alleen maar verliezers in deze situatie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 22:47

Kan me ook nog voorstellen dat er verschil is of je met een winterjas zit of in een T-shirt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:06

Ik las net dat die ambulance broeders ook nog steeds in het ziekenhuis liggen. Dus niet 1 nachtje ter observatie. Zijn ze ook meer gewond dan eerder werd gedacht. |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:08

Qimm schreef:
Ik ben een paar jaar terug met 50-60km/u achterin een vrachtwagen gereden (niet aan te raden) maar behalve een gebroken middenvoetsbeentje en een schram op m'n kin van de airbag had ik niks. Geen last van de gordel gehad. Al zie je ook wel vaak 'schade' door gordels, maar het is blijkbaar geen vast gegeven.
Hier een gebroken sleutelbeen door de gordel bij een frontale botsing. :j

DuoPenotti schreef:
Ik las net dat die ambulance broeders ook nog steeds in het ziekenhuis liggen. Dus niet 1 nachtje ter observatie. Zijn ze ook meer gewond dan eerder werd gedacht. |(
Triest hoor - inderdaad kent dit alleen maar verliezers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 05:10

Deze stiefvader gaat er nog coulant mee om, met de dood van zijn stiefzoon. Voor hetzelfde geld is jouw kind de enige overlevende en tref je ouders die je het liefst zien branden in de hel en je hele leven doen boeten. Vergeet niet dat er ook voor de schade zal moeten omgedraaid worden, door jawel, de ouders. De materiële schade aan de auto, de ambulance, de verlichtingspaal, maar ook waarschijnlijk dokken als die ambulanciers nu werkonbekwaam zijn of blijven.
Dat is geen kattenkwaad meer. Of het met opzet is gedaan is heel wat anders. Kan prima dat ze zich hebben laten opnaaien en gewoon de risico's compleet fout hebben ingeschat, maar kattenkwaad hoort voor mij schadeloos te zijn voor alle partijen.

Intens verdrietig dit. Ook voor de enige overlevende.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 09:02

Cayenne schreef:

Is het niet hoofdzakelijk de kracht waaraan je wordt blootgesteld waardoor breuken soms ontstaan e.d.? Ik denk niet dat zachter materiaal daar wat aan gat veranderen gezien de kracht hetzelfde blijft. Wellicht werkt het wel als je hem breder maakt en de kracht meer verdeeld.

Edit: sorry ik heb dat hele gordel verhaal verkeerd geïnterpreteerd:+ maandagochtend

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:50

Maakt niet uit! Ik had nog nooit van Belted Survivors gehoord en vind de verhalen hier erg interessant!

Hier praten ze het ook nog eens goed dat een zestienjarige achter het stuur zit.
"Want pubers moeten de grenzen kunnen opzoeken" 8)7 8)7 8)7
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/398 ... n-opzoeken

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:53

Dat begrijp ik ook niet.
grenzen opzoeken ja zeker.
Maar de meeste van 16 snappen wel dat daar joyriding niet onder valt. Zover is hun snappertje wel ontwikkeld hoor.
En het is verschrikkelijk dat het zo afgelopen is, en gelukkig geen onschuldige omstanders meegesleept.
Maat het benoemen als kattenkwaad of grenzen opzoeken, nee. Daar hoort dit niet meer bij.

En als het echt zo ernstig is gesteld zoals zij zegt, waarom mag men dan tegenwoordig eerder gaan lessen?
Hadden we dan de leeftijd juist niet op moeten schuiven naar 21?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:11

Relaxed schreef:
Vannacht is er een auto verongelukt met 4 jongens van 15 en 16 jaar, 3 overleden en 1 zwaargewond. De stiefvader van een van de jongens noemt het kattenkwaad.. Hoe kun je midden in de nacht auto rijden zonder rijbewijs en sowieso nog te jong en met lachgas op nu nog kattenkwaad noemen? Gaat het daar niet heel erg mis? (los van dat het natuurlijk verschrikkelijk is hoe het is afgelopen..)

Edit: https://nos.nl/artikel/2405585-stiefvad ... jn-gekomen

Ik kan ook alleen maar denken: gelukkig zijn ze niet op een personenwagen of fiets/scooter gereden…

Je kunt op die leeftijd nog niet al je acties overzien, maar er is toch wel een ondergrens. Het is misschien heel erg hard: maar ik kan hier geen medelijden voor opbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:42

Volgens mij kan je op die leeftijd wel prima beseffen dat je niet hoort auto te rijden.. op die leeftijd ben je niet helemaal onwetend meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:02

Cayenne schreef:
Maakt niet uit! Ik had nog nooit van Belted Survivors gehoord en vind de verhalen hier erg interessant!

Hier praten ze het ook nog eens goed dat een zestienjarige achter het stuur zit.

Wauw.. Nou dat hebben ze gedaan en wat hebben ze ervan geleerd...? :n Bizar om zoiets na zo'n afloop te zeggen. De zwaargewonde jongen is ook voor zijn leven getekend..

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:09

DuoPenotti schreef:
En als het echt zo ernstig is gesteld zoals zij zegt, waarom mag men dan tegenwoordig eerder gaan lessen?

Dat eerder mogen lessen vind ik echt levensgevaarlijk... sommige hebben op 18 al niet het inzicht en verantwoordelijkheid om auto te gaan rijden, laat staan met 16...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:14

Ik vind dat eerder lessen wel goed, dan kunnen ze eerst eens 1,5 jaar / 1 jaar met een ervaren bestuurder ernaast leren rijden. Voordat ze in hun eentje "even cool doen" met vrienden en zichzelf doodrijden.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:25

MarlindeRooz schreef:
Ik vind dat eerder lessen wel goed, dan kunnen ze eerst eens 1,5 jaar / 1 jaar met een ervaren bestuurder ernaast leren rijden. Voordat ze in hun eentje "even cool doen" met vrienden en zichzelf doodrijden.

Ja dat schijnt ook een hele goede uitwerking te hebben, dus ik vind dat ook wel oké

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:49

corinep schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat eerder mogen lessen vind ik echt levensgevaarlijk... sommige hebben op 18 al niet het inzicht en verantwoordelijkheid om auto te gaan rijden, laat staan met 16...
De mensen die het op hun 18de niet hebben, hebben het doorgaans op hun 30ste, 45ste en 60ste ook niet. :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:29

Ik heb ook geen groot talent voor autorijden. Dat los ik op door heel goed te kijken en veel afstand te houden. :=

Maar het ontbreekt mij ook aan consequente rijervaring, langer dan een jaar oid heb ik niet een eigen auto / altijd een auto gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:38

Ach.. ik moet nog steeds beginnen.. wilde ik vorig jaar doen, maar iets met corona en mondkapjes. En zo schuift het telkens op :')

Ik heb 1x op het erf van m'n schoonpa geoefend met de auto. En een half jaar met een loader gereden op de stal waar ik toen werkte. Heb er alle vertrouwen in dat ik dat auto rijden ook wel ga leren, mits ik eens begin met lessen haha

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:49

Cayenne schreef:

Waar wordt dat goedgepraat :o ?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:53

_San87_ schreef:
Cayenne schreef:

Nou er wordt gesuggereerd dat ze de gevolgen niet hadden kunnen overzien, maar ik vind dit toch wel een flinke stap verder dan dronken worden en ziek worden of in slaap vallen met een frituurpan aan.
Dat zijn fouten, die slecht af kunnen lopen, maar dit gaat wel wat verder dan “oeps wat dom”.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:55

Precies.
En dit duurt ook langer dan een seconde eventjes verkeerde beslissing maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:57

Niobe schreef:
_San87_ schreef:

Nou er wordt gesuggereerd dat ze de gevolgen niet hadden kunnen overzien, maar ik vind dit toch wel een flinke stap verder dan dronken worden en ziek worden of in slaap vallen met een frituurpan aan.
Dat zijn fouten, die slecht af kunnen lopen, maar dit gaat wel wat verder dan “oeps wat dom”.

Het is een feit dat een puberbrein dat idd niet kan, of nog niet zo goed kan, gevolgen overzien. Er staat nergens dat wat ze deden niet erg is omdat ze pubers zijn. Het artikel legt uit hoe puberhersens werken (en die werkten blijkbaar niet al te best in t geval van deze jongens), meer niet.