elnienjo schreef:Precies, de afstammelingen van de vroegere slaven staan er gemiddeld toch een stuk beter voor als ze in Amerika zijn geboren dan in bijv.Nigeria.
Kun je dat ook nog daadwerkelijk aantonen of komt die opmerking voort uit niets dan je eigen vooroordelen?
Bovendien had het Afrikaanse continent er heel anders uitgezien als het niet bezet was geweest door Europese mogendheden. Je hebt het altijd over “aaaaaaaaal die immigranten die onze Westerse cultuur kapot komen maken,” maar wat denk je dat “het Westen” in andere delen van de wereld gedaan heeft?
Sanet schreef:Ik heb zitten zoeken, maar in Nederland is het toch nooit zo erg geweest als bijvoorbeeld in Amerika? Dat er echt aparte winkels en restaurants waren, waar alleen donkere mensen mochten komen en die op andere plekken niet welkom waren. Of plekken in de trein etc. Dat hebben we hier toch niet gehad? Of vergis ik me daarin?
Nee, dat klopt, afgezien van WW2, maar dat er geen segregatie was betekent niet dat er geen (geïnstitutionaliseerd) racisme is. Tegelijkertijd heb je indirect wel een punt dat we niet de situatie in de VS een-op-een moeten projecteren op Nederland en daar het debat op moeten voeren, want dat werkt niet. Helaas is dat wel wat er vaak gebeurt in debatten over sociale en maatschappelijke onderwerpen, niet alleen als het gaat om racisme, maar bijvoorbeeld ook vrouwenrechten, rechten voor LGBTQ+ etc.
Overigens — even inhakend op je post erna — is het ook niet eerlijk om te zeggen “ik zie geen kleur, ik snap niet waarom het zo’n issue is.” Voor jou, mij en vele anderen is het geen issue, maar door te zeggen “ik zie geen kleur / afkomst” heb je ook geen oog voor de problemen die die mensen zelf wél ervaren, zoals het bericht van Sizzle illustreert. Veel mensen denken nou eenmaal niet zoals jij en ik, en de enige manier om die omslag te maken, is door dat te erkennen en niet in je eigen “maar ik ben geen racist” bubbel te blijven zitten.