Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 00:31

Asciugamano schreef:
Ben je daar echt bang voor?
Waarom?
En zou het niet een heel klein beetje terecht zijn?

Hoezo terecht? Hebben wij (=de huidige Nederlanders) slaven gehad? Nee toch? Landen leeggeroofd of gekoloniseerd? Ook niet toch?

In hoeverre zouden wij dan excuses moeten aanbieden?
In hoeverre zouden we die überhaupt kúnnen aanbieden, gezien de 'daders' van toen niet ineens postuum kunnen besluiten dat ze achteraf toch spijt hebben?

Daarbij hebben we er allemaal zodanig van geprofiteerd dat het zonde zou zijn om dat op het spel te zetten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 08:17

Lang heb ik ook gedacht dat het bizar zou zijn om excuses te maken voor de slavernij. Ik vergeleek dat een beetje met de Duitsers, waarin het ongepast zou zijn om de huidige regering en generatie Duitsers excuses te laten maken voor de holocaust.

Maar, ik realiseerde mij dat het grote verschil tussen donkere medemens en de Joden is, dat de Joden inmiddels vrij zijn om te gaan en te staan waar ze willen. Onze donkere medelanders hebben nog steeds te maken met discriminatie en racisme. Niet alleen hen, maar eigenlijk bijna alle minderheden in ons land ervaren dat nog. Ik denk dat het wijs zou zijn dat iedereen die tegen die excuses is, zich gaat realiseren hoe de situatie op het moment is en hoeveel discriminatie en racisme er nog plaats vindt. Dagelijks!

Nee, ik ben niet verantwoordelijk voor wat mijn voorouders gedaan hebben. Maar ik heb wel de kennis en kan daarmee ervoor zorgen dat het niet nog eens gebeurd, en dat ik mezelf niet schuldig maak aan discriminatie of racisme.

En laten we niet vergeten dat slavernij gewoon nog bestaat he. In de VS worden gevangenen verplicht te werken zonder een rooie cent te verdienen...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 08:23

oomens schreef:
Asciugamano schreef:
Ben je daar echt bang voor?
Waarom?
En zou het niet een heel klein beetje terecht zijn?

Hoezo terecht? Hebben wij (=de huidige Nederlanders) slaven gehad? Nee toch? Landen leeggeroofd of gekoloniseerd? Ook niet toch?

In hoeverre zouden wij dan excuses moeten aanbieden?
In hoeverre zouden we die überhaupt kúnnen aanbieden, gezien de 'daders' van toen niet ineens postuum kunnen besluiten dat ze achteraf toch spijt hebben?

Daarbij hebben we er allemaal zodanig van geprofiteerd dat het zonde zou zijn om dat op het spel te zetten.

Precies, de afstammelingen van de vroegere slaven staan er gemiddeld toch een stuk beter voor als ze in Amerika zijn geboren dan in bijv.Nigeria.

Sanet

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:11

Ik heb zitten zoeken, maar in Nederland is het toch nooit zo erg geweest als bijvoorbeeld in Amerika? Dat er echt aparte winkels en restaurants waren, waar alleen donkere mensen mochten komen en die op andere plekken niet welkom waren. Of plekken in de trein etc. Dat hebben we hier toch niet gehad? Of vergis ik me daarin?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:17

Sanet schreef:
Ik heb zitten zoeken, maar in Nederland is het toch nooit zo erg geweest als bijvoorbeeld in Amerika? Dat er echt aparte winkels en restaurants waren, waar alleen donkere mensen mochten komen en die op andere plekken niet welkom waren. Of plekken in de trein etc. Dat hebben we hier toch niet gehad? Of vergis ik me daarin?

Verdiep je even in de tweede wereldoorlog en wat dat gedaan heeft in NL.

Ook hier was die scheiding (voor de Joden) en tevens het verzet daartegen, net als in vrijwel alle andere voorbeelden.

Maar ook heel simpel, hedendaags en dichtbij: ga maar eens in een geheel ander deel van NL wonen. Hoeveel mensen zijn er verhuisd naar "rustige gebieden" maar gillend terug gehold naar de regio waar ze vandaan kwamen?
Daar ligt exact hetzelfde probleem aan ten grondslag, namelijk je niet aanpassen aan je nieuwe omgeving.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:42

Je geeft niet echt antwoord op mijn vraag. Ik vroeg donkere mensen (is dat de juiste term?) en niet joden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:46

Sanet schreef:
Je geeft niet echt antwoord op mijn vraag. Ik vroeg donkere mensen (is dat de juiste term?) en niet joden.

Kijk, en dat is precies de basis; als je dit in allemaal hokjes wil stoppen, weet je tenminste zeker dat je de basis uit het oog verliest.

Maar als je dan per se antwoord wil: ja, ook in NL gebeurt het en tot op de dag van vandaag!
Hoeveel collega's met een niet-westerse achtergrond heb jij? Welk werk doen ze? Hoe sta jij daar tegenover?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:08

Sorry, dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag: hadden (of hebben, wat jij wilt) wij in Nederland winkels/restaurants/andere publiekelijke plekken waar bordjes aan hingen dat die plek alleen voor blanke mensen bedoeld was/is?

Ik wil best op jouw vragen antwoord geven: ik woon in Friesland, dus het gehalte “niet Westers” is hier sowieso veel lager dan bijvoorbeeld in de Randstad.
Het maakt mij echt niet uit wat voor kleur of achtergrond iemand heeft of welk geloof, als ze hun werk goed doen/willen leren, dan doen ze hun werk goed. Voor mij zijn die zaken niet aan elkaar verbonden. Ik moest echt nadenken wie niet-westers is, want het is voor mij gewoon in het hokje “collega’s” en daar zitten geen sub-hokje in: niet-westers of Joods of welke opdeling je maar wilt maken. Maar wij hebben 1 niet-westerse collega op een team van 25. Ik denk eigenlijk dat dat redelijk naar de algemene maatstaven is hier? Dat weet ik niet eens, dus dat heb ik opgezocht. In de gemeente van mijn werk is het 6,9% niet-westers op een team van 25 mensen zou dat 1,75 persoon zijn. Dus dat klopt dan wel aardig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:15

Voor mensen die denken dat er geen discriminatie is in het tolerante NL en zich ook afvraagt waarom het toch zo moeilijk is om mensen te vinden in de zorg.

„één op de vijf medewerkers in zorg en welzijn ondervindt discriminatie op de werkvloer“

Voorbeelden uit dit stukje:
Een zorgverlener van Turkse afkomst, werkzaam in de thuiszorg, kreeg te horen dat ‘de hond het niet zo heeft op buitenlanders’.
Op een prikpoli in een ziekenhuis weigerde een patiënt geprikt te worden door een medewerker van kleur, waarna hij ook nieuwe buisjes eiste, omdat ‘die waren aangeraakt’ door de medewerker.

https://www.socialevraagstukken.nl/disc ... -diplomas/

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -opleiding

„Het begon al meteen tijdens haar eerste stage in de thuiszorg: Cliënten weigerden haar soms binnen te laten voor thuiszorg en ze kreeg dan opmerkingen als 'ik wil geen zwarte' of 'poedersuiker'.“

„Een paar jaar geleden begon ze aan haar opleiding omdat ze graag in de zorg wilde werken. Sindsdien kreeg ze zoveel met racisme te maken dat ze twijfelt over die toekomst.„

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:19

Sanet schreef:
Sorry, dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag: hadden (of hebben, wat jij wilt) wij in Nederland winkels/restaurants/andere publiekelijke plekken waar bordjes aan hingen dat die plek alleen voor blanke mensen bedoeld was/is?

Ik wil best op jouw vragen antwoord geven: ik woon in Friesland, dus het gehalte “niet Westers” is hier sowieso veel lager dan bijvoorbeeld in de Randstad.
Het maakt mij echt niet uit wat voor kleur of achtergrond iemand heeft of welk geloof, als ze hun werk goed doen/willen leren, dan doen ze hun werk goed. Voor mij zijn die zaken niet aan elkaar verbonden. Ik moest echt nadenken wie niet-westers is, want het is voor mij gewoon in het hokje “collega’s” en daar zitten geen sub-hokje in: niet-westers of Joods of welke opdeling je maar wilt maken. Maar wij hebben 1 niet-westerse collega op een team van 25. Ik denk eigenlijk dat dat redelijk naar de algemene maatstaven is hier? Dat weet ik niet eens, dus dat heb ik opgezocht. In de gemeente van mijn werk is het 6,9% niet-westers op een team van 25 mensen zou dat 1,75 persoon zijn. Dus dat klopt dan wel aardig.

Blijkbaar denk je dus toch in hokjes want jij wil Zwart vs Wit niet onder dezelfde noemer plaatsen als Jood vs niet-Jood terwijl het principe exact gelijk is!

Dus ja, dat hebben we ook in NL gehad want hetzelfde idee: uitsluiten van een bevolkingsgroep.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:20

Ik zat al te denken aan de toeslagenaffaire, hoeveel mensen zullen in de problemen zijn gekomen of zelfs hun kinderen kwijt zijn geraakt op basis van hun naam, afkomst.
Ook daarom vind ik excuses een beetje suf. Kijk, als het groepen mensen vooruit helpt, of mensen op persoonlijk vlak helpt om dingen te kunnen verwerken: helemaal goed! Doen! Dan is het al veel waard. Maar excuses aanbieden en tegelijkertijd gewoon bezig zijn en nog steeds niet alles geregeld hebben voor gedupeerden van problemen die ze zelf veroorzaakt hebben vind ik behoorlijk leeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:20

elnienjo schreef:
Precies, de afstammelingen van de vroegere slaven staan er gemiddeld toch een stuk beter voor als ze in Amerika zijn geboren dan in bijv.Nigeria.
Kun je dat ook nog daadwerkelijk aantonen of komt die opmerking voort uit niets dan je eigen vooroordelen?

Bovendien had het Afrikaanse continent er heel anders uitgezien als het niet bezet was geweest door Europese mogendheden. Je hebt het altijd over “aaaaaaaaal die immigranten die onze Westerse cultuur kapot komen maken,” maar wat denk je dat “het Westen” in andere delen van de wereld gedaan heeft? :')

Sanet schreef:
Nee, dat klopt, afgezien van WW2, maar dat er geen segregatie was betekent niet dat er geen (geïnstitutionaliseerd) racisme is. Tegelijkertijd heb je indirect wel een punt dat we niet de situatie in de VS een-op-een moeten projecteren op Nederland en daar het debat op moeten voeren, want dat werkt niet. Helaas is dat wel wat er vaak gebeurt in debatten over sociale en maatschappelijke onderwerpen, niet alleen als het gaat om racisme, maar bijvoorbeeld ook vrouwenrechten, rechten voor LGBTQ+ etc.

Overigens — even inhakend op je post erna — is het ook niet eerlijk om te zeggen “ik zie geen kleur, ik snap niet waarom het zo’n issue is.” Voor jou, mij en vele anderen is het geen issue, maar door te zeggen “ik zie geen kleur / afkomst” heb je ook geen oog voor de problemen die die mensen zelf wél ervaren, zoals het bericht van Sizzle illustreert. Veel mensen denken nou eenmaal niet zoals jij en ik, en de enige manier om die omslag te maken, is door dat te erkennen en niet in je eigen “maar ik ben geen racist” bubbel te blijven zitten. :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:26

Ik vind je toon niet zo aardig, maar misschien is dat mijn interpretatie. Ik probeer informatie in te winnen over iets waar ik niet veel vanaf weet en ik heb het idee dat je me af zit te snauwen. Ik zie niet helemaal hoe ik dat verdiend heb.
Het gesprek hier eerder ging over slavernij, BLM etc. Dus ik ging zoeken of dat voor donkere mensen in Nederland eerder ook zo was. Dat het voor Joden in de tweede Wereldoorlog zo was, dat weet ik wel. Dat er racisme/discriminatie in het algemeen aanwezig is, dat geloof ik ook best wel, maar ik zie het zelf niet 1-2-3. En ik hoop ook echt dat andere mensen dat van mij niet zo ervaren, dat zou ik heel erg vinden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:28

Ik vind dat ze je heel helder uitlegt waarom je kleur niet kunt ontkennen als je zelf wit bent.

Jezelf blank noemen is zoiets bijvoorbeeld.

https://instagram.com/marketingvrouw?ig ... MyMTA2M2Y=

Ik vind deze insta pagina super verhelderend trouwens. Zeker een tip als je meer wil lezen over wat je zelf kunt doen om bij te dragen aan een antiracistische samenleving.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 11-09-22 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:30

Mkango schreef:
elnienjo schreef:
Kun je dat ook nog daadwerkelijk aantonen of komt die opmerking voort uit niets dan je eigen vooroordelen?

Bovendien had het Afrikaanse continent er heel anders uitgezien als het niet bezet was geweest door Europese mogendheden. Je hebt het altijd over “aaaaaaaaal die immigranten die onze Westerse cultuur kapot komen maken,” maar wat denk je dat “het Westen” in andere delen van de wereld gedaan heeft? :')

Sanet schreef:
Nee, dat klopt, afgezien van WW2, maar dat er geen segregatie was betekent niet dat er geen (geïnstitutionaliseerd) racisme is. Tegelijkertijd heb je indirect wel een punt dat we niet de situatie in de VS een-op-een moeten projecteren op Nederland en daar het debat op moeten voeren, want dat werkt niet. Helaas is dat wel wat er vaak gebeurt in debatten over sociale en maatschappelijke onderwerpen, niet alleen als het gaat om racisme, maar bijvoorbeeld ook vrouwenrechten, rechten voor LGBTQ+ etc.

Overigens — even inhakend op je post erna — is het ook niet eerlijk om te zeggen “ik zie geen kleur, ik snap niet waarom het zo’n issue is.” Voor jou, mij en vele anderen is het geen issue, maar door te zeggen “ik zie geen kleur / afkomst” heb je ook geen oog voor de problemen die die mensen zelf wél ervaren, zoals het bericht van Sizzle illustreert. Veel mensen denken nou eenmaal niet zoals jij en ik, en de enige manier om die omslag te maken, is door dat te erkennen en niet in je eigen “maar ik ben geen racist” bubbel te blijven zitten. :)

Goede post +:)+. Helemaal mee eens.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:31

Het beste is om dat soort gesprekken live te voeren en niet online … alles kan verkeerd geïnterpreteerd worden en dan wordt er heel snel pittig geoordeeld …

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:38

In mijn eigen vakgebied merk je ook echt niet veel van racisme of andere discriminatie hoor, goed werk = goed werk. Dus op de werkvloer zal je er niets van merken en ook niet in het salaris.
Maar helaas zijn er zoveel domme mensen. Dat merk je dan net klanten die bijv. expliciet geen vrouw willen om bij hun langs te komen op de werkvloer. Gelukkig hebben wij een werkgever die zo‘n klant dan niet verder ondersteund.
Dit jaar hebben we een ceo wissel gehad van de oorspronkelijke bedrijfsstarter naar een nieuwe co-ceo situatie met een man en een vrouw. De mannelijke ceo heeft toen moeten toegeven dat hij nog nooit gezien had hoeveel vrouwonvriendelijkheid er nog steeds is als op dat moment van de overdracht. Gewoon mensen die letterlijk komen zeggen: „zij rapporteerd zeker aan jou“.
Ze hebben daarom gekozen om haar naam overal eerst te noemen.

Wij zijn aan het verbouwen en ik vind het buitengewoon genant hoeveel mensen dan nog tegen je zeggen: „je hebt toch hopelijk niet van die jugo‘s (lees mensen met oorsprong in albanie en kossovo) in je huis rondlopen“ (Mist kots smiley).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:39

Interresante discusie.
Misschien een speciaal topic op nm voor openen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:39

Sanet schreef:
Ik vind je toon niet zo aardig, maar misschien is dat mijn interpretatie. Ik probeer informatie in te winnen over iets waar ik niet veel vanaf weet en ik heb het idee dat je me af zit te snauwen. Ik zie niet helemaal hoe ik dat verdiend heb.
Het gesprek hier eerder ging over slavernij, BLM etc. Dus ik ging zoeken of dat voor donkere mensen in Nederland eerder ook zo was. Dat het voor Joden in de tweede Wereldoorlog zo was, dat weet ik wel. Dat er racisme/discriminatie in het algemeen aanwezig is, dat geloof ik ook best wel, maar ik zie het zelf niet 1-2-3. En ik hoop ook echt dat andere mensen dat van mij niet zo ervaren, dat zou ik heel erg vinden.
Ik bedoel het helemaal niet bot of onvriendelijk, inderdaad wat Cer zegt, dat is het risico van een online discussie. :) Ik zie inderdaad dat je oprechte vragen stelt, dus ik probeer daar ook zo goed mogelijk antwoord op te geven. Het is geen oordeel naar jou toe, want ik heb ook lang gezegd “maar ik zie geen kleur,” en heb daar ook op terug moeten komen. Wij zien de problemen niet direct die andere mensen ervaren, dus wat ik je vooral wil meegeven is: luister, lees en sta open voor de ervaringen die mensen met je delen. :) Dat betekent uiteraard niet dat je het overal mee eens hoeft te zijn of iedere POC met fluwelen handschoentjes moet aanpakken, maar blijf vooral openstaan voor wat mensen je vertellen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-09-22 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:42

DuoPenotti schreef:
Interresante discusie.

Eens, als iemand hem opent dan kom ik hem daar ook volgen :j

UO
Disney is stom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:43

Telpeva schreef:
DuoPenotti schreef:
Interresante discusie.

UO
Disney is stom
Oké, jij bent af. :')

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:44

Laatste reactie van mij:
Mkango schreef:
Sanet schreef:
Nee, dat klopt, afgezien van WW2, maar dat er geen segregatie was betekent niet dat er geen (geïnstitutionaliseerd) racisme is. Tegelijkertijd heb je indirect wel een punt dat we niet de situatie in de VS een-op-een moeten projecteren op Nederland en daar het debat op moeten voeren, want dat werkt niet.

Dat was het enige wat ik wilde weten.

Ik wilde helemaal niet ontkennen dat er sprake is van discriminatie of racisme of welke vorm van wij vs zij niet bestaat. Of dat mensen daar (heel ernstig) last van hebben ook in Nederland, ook in mijn werk, ook in mijn dorp.
Dat de interpretatie van mijn post is, dat ik het geen issue vindt, is dan ook niet terecht. Ik vind het heel erg dat het wel een issue is en dat mensen daar dagelijks mee te dealen hebben. Aan iets waar ze geen snars aan kunnen doen (lees: welke kleur je huid heeft of in welk land je geboren bent, etc).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:48

Telpeva schreef:
DuoPenotti schreef:
Interresante discusie.

UO
Disney is stom

Niet UO, ik vind Disney ook verschrikkelijk :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:50

Omg je bent de eerste in mijn leven die ik tegen kom die die mening deelt! Woehoe *\o/*

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:50

Helemaal eens met de Disney = stom. En volwassen mensen die echt overdreven Disney-obsessed zijn vind ik altijd een beetje eng. Sorry :')