[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivendell

Berichten: 6884
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 00:19

Ik zou willen dat de ratten hier dat zelf doen. Scheelt mij een hoop schiet werk haha

Luxorvalkje
Berichten: 1947
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 00:27

Ik luisterde vandaag een podcast over Anthropodermische biblioplegie.

Intrigerend en luguber tegelijkertijd.
Het is meestal niet duidelijk of er toestemming gegeven is voordat de mensen stierven

Suzanne F.

Berichten: 49662
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 08:09

Luxorvalkje schreef:
Ik luisterde vandaag een podcast over Anthropodermische biblioplegie.

Intrigerend en luguber tegelijkertijd.
Het is meestal niet duidelijk of er toestemming gegeven is voordat de mensen stierven


Wat is dat?

Cer

Berichten: 30260
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 08:42

Iets met boeken gemaakt van huid ofzo..? Ik kan het niet zo goed vinden..

Is misschien wel een idee, als er een onbekende term gebruikt wordt, om dan aan te geven wat het betekent :j

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 08:59

Boeken gemaakt van mensenhuid idd, waarvan het niet zeker is of die mensen toestemming gegeven hebben daarvoor.

Ik heb eens iets gelezen over het preserveren van mensenhuid voor de tattoos, mensen met mooie tattoos bv dat je die huid kan houden en inkaderen als "aandenken", vind ik al even leuk/mooi als luguber :+

https://www.demorgen.be/nieuws/kunst-of ... gle.com%2F

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 09:03

Aribert Heim zou in de 2e wereldoorlog ook lampenkappen hebben gemaakt van huiden van gevangenen in concentratiekampen. Echter is dit nooit bewezen volgens mij.

wendy1987

Berichten: 6994
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 09:13

Wel toch? In Auschwitz staan meen ik idd voorwerpen van huid.. nu vond ik dat in die context dan weer minder bizar ofzo daar omdat dat daar gewoon gruwelijk veel dingen anders waren.. kan t niet goed uitleggen want t blijft natuurlijk raar...

Suzanne F.

Berichten: 49662
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 09:30

amies100 schreef:
Aribert Heim zou in de 2e wereldoorlog ook lampenkappen hebben gemaakt van huiden van gevangenen in concentratiekampen. Echter is dit nooit bewezen volgens mij.


Jawel, dit is wel bewezen. Heel soms duiken er nog boeken op met een ‘leren’ kaft van mensenhuid of inderdaad lampenkappen.

Roodvos

Berichten: 6769
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 09:44

amies100 schreef:
Aribert Heim zou in de 2e wereldoorlog ook lampenkappen hebben gemaakt van huiden van gevangenen in concentratiekampen. Echter is dit nooit bewezen volgens mij.

Hmm, ja, dit is een soort fobie voor mij. Mijn ouders hebben dit ook verteld toen ze mijn broer en mij vertelden over WOII.
Tel daar bij op dat wij toen een hangende lamp hadden van varkensblaas, inclusief bruine franje, zoiets:
Afbeelding
En als ik nu iemand zie met een tatoeage zie ik dus zo'n lampenkap met die tatoeage erop voor me.

Ik kan je vertellen, dan is een tatoeage ineens niet meer stoer of sexy hoor.

Xyris

Berichten: 9462
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 10:02

amies100 schreef:
Aribert Heim zou in de 2e wereldoorlog ook lampenkappen hebben gemaakt van huiden van gevangenen in concentratiekampen. Echter is dit nooit bewezen volgens mij.


Lees ik daar toch even Albert Heijn zonder mijn bril op :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 10:04

Je bent niet de enigste :')

Sanet

Berichten: 8057
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 10:06

Ik ook :D

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 10:26

Roodvos schreef:
amies100 schreef:
Aribert Heim zou in de 2e wereldoorlog ook lampenkappen hebben gemaakt van huiden van gevangenen in concentratiekampen. Echter is dit nooit bewezen volgens mij.

Hmm, ja, dit is een soort fobie voor mij. Mijn ouders hebben dit ook verteld toen ze mijn broer en mij vertelden over WOII.
Tel daar bij op dat wij toen een hangende lamp hadden van varkensblaas, inclusief bruine franje, zoiets:
[ Afbeelding ]
En als ik nu iemand zie met een tatoeage zie ik dus zo'n lampenkap met die tatoeage erop voor me.

Ik kan je vertellen, dan is een tatoeage ineens niet meer stoer of sexy hoor.


Toch een mooi aandenken, misschien mooier dan een graf of een urn...

Luxorvalkje
Berichten: 1947
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:22

Inderdaad. Men gebruikt de huid van mensen om boeken te 'kaften'.

Zo'n 'tattoo schilderij' zou ik nooit in mijn woonkamer hangen.

Maar er zijn meerdere dingen van gemaakt. Ook tasjes en andere gebruiksvoorwerpen.

En het aparte is dat die boeken er eigenlijk heel normaal uit zien. Een beetje zoals oude boeken met een lederen kaft. Dat vind ik eng. Je zou zo maar zo'n boek in handen kunnen hebben op een rommelmarkt en het niet kunnen zien.

VuurVleugels
Berichten: 1813
Geregistreerd: 07-06-19

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:36

Maar waarom is het wel luguber om een boek van mensenhuid in je handen te hebben op de rommelmarkt, maar niet als het om een andere leersoort gaat?

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:01

En dat vraag je serieus?

Zo zul je vast vegetariër/veganist zijn vermoed ik met je vraag?
Maar voor de mensen die dat niet zijn is kannibalisme ook een stap te ver :)

VuurVleugels
Berichten: 1813
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:21

Haha nee hoor, ik zit momenteel aan een gebakken ei met bacon. Het is een serieuze vraag wat ik me al tijden afvraag: waarom is iets opeens 'vies' of 'eng' als het van mensen komt, maar is het heel normaal als het van dieren komt?

EDIT: Ik doel nu op gebruiksproducten van dierlijke oorsprong, geen eten. Dat is een discussie voor een andere keer :P

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:24

Ik vind ook niks luguber aan een boek met mensenhuid. Het zou wel anders zijn als mensen vermoord worden om boeken te kunnen van maken, of vermoord om opgegeten te kunnen worden. Maar als dat over mensen gaat die bewust hun huid doneren om zoiets te maken, why not.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:25

Lekker :D

Ik denk toch echt omdat we opgegroeid zijn dat kannibalisme niet oke is. Het doden van mensen niet oke is.
In tegenstelling van het eten van andere dieren. Dat doen we al vanaf de oertijd of zo.

Cer

Berichten: 30260
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:48

volgens mij is kannibalisme ook best oud :+ :D

VuurVleugels
Berichten: 1813
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:49

DuoPenotti schreef:
Lekker :D

Ik denk toch echt omdat we opgegroeid zijn dat kannibalisme niet oke is. Het doden van mensen niet oke is.
In tegenstelling van het eten van andere dieren. Dat doen we al vanaf de oertijd of zo.


Denk dat dat een zeer plausibele verklaring is. Maar als je er dus over nadenkt, is dat best krom. Vanaf de oertijd dus al. Maar goed, de mensheid staat natuurlijk bol van 'het ene leven is meer waard dan het andere leven', in alle mogelijke vormen. Van dieren eten tot BLM tot de verhouding eerste-/derdewereldlanden. Dus ik denk dat producten van mensenhuid niet zo zeer luguber zíjn, maar dat vooral door een groot deel van de mensheid zo wordt ervaren.

Then again, is dat niet met alles zo in het leven? Sorry, filosofische toer haha, terug naar het pad!

Cer

Berichten: 30260
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:51

Ik denk dat dat wellicht inderdaad voor 'ons' geldt, en dat ze er in andere gebieden anders over denken... :j

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:56

Cer schreef:
Ik denk dat dat wellicht inderdaad voor 'ons' geldt, en dat ze er in andere gebieden anders over denken... :j

Zou zeker kunnen :j

Zo eten wij geen hond, doen ze in sommige andere landen niet moeilijk over.
Maar met koe weer andersom.

Maar kannibalisme is toch niet echt ergens goed gekeurd? Ja misschien bij 1 of andere stam in Afrika.
Maar ik kan me best voorstellen dat sommige het een eer vinden om opa als lamp te hebben :D :P

Cer

Berichten: 30260
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:45

DuoPenotti schreef:
Maar kannibalisme is toch niet echt ergens goed gekeurd? Ja misschien bij 1 of andere stam in Afrika.
naar mijn weten is het over het algemeen nergens goedgekeurd op 1 stam op 1 eiland na.. Maar goed, dat is ook weer omdat ooit eens is bedacht dat het onethisch is, of iets. (wat natuurlijk niet perse verkeerd is, begrijp me goed :+

Citaat:
Maar ik kan me best voorstellen dat sommige het een eer vinden om opa als lamp te hebben :D :P

:')
Of van iemand die je niet mag, kan je er dingen tegenaan schieten ofzo :')

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:10

RTL boulevard bevestigd dat Peter R de Vries is overleden aan de gevolgen van de schietpartij. Vreselijk wat een verdriet.