Tazzey schreef:In de cosmetica wordt vragen dus automatisch geassocieerd met zeuren en dat betekend direct een enkeltje blacklist. Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen. Ik heb een kennis met een grote webshop en die krijgt dagelijks zo'n 750 mailtjes binnen met gezeur om producten. In de boeken industrie zal dat inderdaad wel anders liggen, die markt is niet zo verzadigd.
Is ook helemaal zo op het gebied van make-up en skincare. Ik werk voor een PR-bureau en heb ook enkele klanten voor wie ik wel eens bloggersacties opzet. Bloggers die zelf om make-up of verzorgingsproducten vragen, die krijgen het van mij ook niet. Als een klant ons vraagt om pakketjes te versturen naar bloggers, dan stellen wij op basis daarvan een lijst op van welke bloggers ons geschikt lijken. Wij zijn helemaal op de hoogte van welke de grote/belangrijke blogs zijn en daarom vind ik het ook echt not done om zelf om spullen te vragen. Als je het niet krijgt, dan is er een reden voor. Je hebt niet genoeg bezoekers, je artikels zijn niet goed genoeg, je niche sluit niet aan bij het product. Wij zijn gespecialiseerd in blogs dus we weten heus wel welke er allemaal zijn; Laatst kreeg ik een mailtje van een blogger die zei dat ze bij een andere blogger had gezien dat ze product X kreeg en ze vroeg of zij het ook niet kon krijgen. Nou... nee. Zo werkt het niet.
Maar bij boeken is het inderdaad anders. Boekenbloggers zijn niet zo veelverspreid als cosmetica en zijn vaak een leuk extraatje voor de uitgeverij.