[HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:04

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:12

Vermogens belasting is dus naast je active investeringen waar je gewoon vanuit box 3 belast wordt.

Als je het artikel leest ipv alleen de kop zie je dat ze het over onder andere premiedruk hebben.
Die is idd veel lager, niet omdat het lager is. Maar omdat de premies veel lager zijn in vergelijking met het vermogen dus makkelijker betaald kunnen worden.
Ja uitgezet is het percentage lager in een dergelijke vergelijking.
Maar omdat het over veel grotere bedragen gaat en ook nog eens meer typen belasting is het bedrag veel hoger.
Daarbij ook geen recht op kortingen, toeslagen etc (wat ik zeker terecht vind, als je zo veel hebt, heb je dat ook niet nodig).

En daarbij is die toplaag ook heel handig in aftrekposten vinden etc, ze doen zo veel werk om zo min mogelijk tegen hoeven betalen of zo veel mogelijk terug te kunnen krijgen.
En eigenlijk vind ik dat ook wel logisch, niemand betaald graag zo veel mogelijk belasting. Zeker niet als het om tonnen per maand gaat, ook al ben je rijk. Dat zou bijna iedereen doen die in die positie zit.

Over de mensen die belasting ontduiken, geld in andere landen neer planten oid... dat hoort gewoon niet.
Als je veel hebt, betaal je veel. Dat is gewoon iets wat je moet doen imo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:24

Ik heb de artikelen gelezen, en die zijn gewoon duidelijk.

En natuurlijk wil niemand belasting betalen, ik vind het ook gewoon poedersuiker dat 40% van mijn vakantiegeld naar de belastingdienst gaat, maar ik ben dan weer blij dat van die 40% de uitkering van iemand die niet kan werken betaald wordt, zeg maar. Maar ook deze superrijke mensen profiteren van de gemakken in NL, dan kunnen ze er op zijn minst ook aan meebetalen zonder constructies te verzinnen om zo veel mogelijk belastingen maar te ontlopen.

https://www.volkskrant.nl/economie/dert ... ing.com%2F

En dit is wat ik bedoel wanneer ik zeg dat ik zou willen dat superrijken (niet alleen in NL trouwens, maar over de hele wereld) misschien toch eens naar rato mee moeten gaan betalen, en niet allerlei constructies moeten gaan verzinnen om het geld dat ze toch nooit op kunnen krijgen te kunnen behouden om maar zo min mogelijk af te dragen voor sociale voorzieningen.

c_alsemgeest

Re: [HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:32

Zeker, maar dat ligt aan de wet en regelgeving in NL.
Maar vergeet niet dat deze mensen met 1% van hun vermogen dan weer meer "uitkeringen" kunnen betalen dan wat jij met je 40% kan doen.

Dat bedoel ik naar ratio. Niet of het eerlijk vormgegeven is.
Omdat ze veel grotere bedragen betalen (al is het door de mazen in de wet niet altijd groter qua percentages) maar het letterlijke geld wat ze betalen is veel meer dan iemand met een modaal inkomen. Omdat het over zulke belachelijk hoge vermogens en inkomens gaat.
Dan is het een paar duizend euro van een laag inkomen tov vele miljoenen van een dergelijk persoon.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:41

Dat ze meer uitkeringen kunnen betalen van wat ze afdragen lijkt me nogal wiedes, 1% van een miljoen is meer dan 40% van 5000 euro. Laat staan wat er betaald zou kunnen worden wanneer er daadwerkelijk NAAR RATO betaald zou worden, zonder de boel te ontduiken door vermogen te verbergen of creatief te boekhouden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 09:00

Ik begrijp je ook zonder caps hoor...
Ik schrijf hier boven al dat dat klopt en dat ik het op dat punt met je eens ben.
Maar vind nog steeds dat een rijk persoon naar rato meer bij draagt qua financieen aan de maatschappij dan jij of ik ooit zullen doen.
Al zou dat inderdaad nog eerlijker en meer kunnen. Maar dat ligt niet aan de personen maar aan de wetgeving en mogelijkheden in ons land.
Maar een dergelijk persoon draagt naar rato gewoon meer bij als je puur kijkt naar geld dan Jan met de pet.

En dan bedoel ik dus niet met naar rato het percentage belasting wat een persoon betaald, maar zijn percentage van inbreng op alle belastingen die van mensen binnen komen bij de overheid.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 09:31

Hoezo ligt dat niet aan de personen? Die maken toch zelf misbruik van de mazen in de wet? Dat is een keuze, geen noodzaak. :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 09:37

Ja klopt, maar het is geen misbruik. Het mag gewoon. En dan heb ik het natuurlijk niet over de bv'tjes op belasting paradijzen etc. Maar gewoon de extra aftrekposten, je bedrijf handig indelen etc.

Waarom zou je meer belasting betalen dan nodig is volgens de wet?
Als er regels zijn maak je daar toch gebruik van.
Als jij morgen mag kiezen of je 40% belasting betaald, of je mag ook 30% betalen kies je toch ook voor die optie?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 09:49

Interessante discussie maar laten we het nu weer over kindvrije onderwerpen hebben :)*

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:46

Dieuwke_ schreef:
Interessante discussie maar laten we het nu weer over kindvrije onderwerpen hebben :)*

Oh, oeps, ik dacht oprecht dat ik in het inflatietopic zat :Y) iets met bokken op je telefoon, haha.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:47

Ik vind het oprecht knap dat jullie daar zo over kunnen praten, ik kan het met moeite begrijpend lezen :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:26

Zoals een bokker ooit eens zei: alsof ik als kind bij volwassenen aan tafel ben gaan zitten. _O- I feel you!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:44

Captain schreef:
Zoals een bokker ooit eens zei: alsof ik als kind bij volwassenen aan tafel ben gaan zitten. _O- I feel you!

Hahahaha ja precies dat!!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:43

Captain schreef:

Ben liever een kind aan de volwassenen tafel dan een volwassenen aan een kinder tafel _O-

Wat een hel lijkt me dat... eten aan een tafel vol kinderen zonder een andere volwassenen erbij :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:46

Daarover gesproken. Wij waren afgelopen zaterdag uit eten bij Roadhouse Arnhem. Héérlijk eten, maar wat een hel met al die gillende en rennende kinderen overal...

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 14:06

Het zou me zo fijn lijken als restaurants na 19u gewoon kindvrij zijn. Dat je lekker in rust en stilte kunt eten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 14:29

Niobe schreef:
Ik vind het oprecht knap dat jullie daar zo over kunnen praten, ik kan het met moeite begrijpend lezen :')

Same girl := ik ga zulke gesprekken houden als ik er voor betaald krijg :=

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 18:18

_San87_ schreef:
Daarover gesproken. Wij waren afgelopen zaterdag uit eten bij Roadhouse Arnhem. Héérlijk eten, maar wat een hel met al die gillende en rennende kinderen overal...

Drama... :')
Die kindvrij na 19u vind ik ook een goed idee... ook kindvrije dagen in pretparken etc, daar wil ik dan best een stuk meer voor betalen :P

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 18:18

Dieuwke_ schreef:
Het zou me zo fijn lijken als restaurants na 19u gewoon kindvrij zijn. Dat je lekker in rust en stilte kunt eten

Jaaa! Net zoals 1 dag per jaar geen toegang voor kinderen in pretparken en dierentuinen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:01

Zucht. Die eeuwige discussie. Eten met vrienden en kinderen. En dan delen door t aantal 'gezinnen'. Nee, gewoon nee. Delen door het aantal personen en prima als de kinderen half worden gezien als ze half hebben besteld, maar niet delen door aantal gezinnen. Want dan ben je als single altijd veel meer kwijt qua %. Waarom moet deze discussie altijd nog gevoerd worden?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:38

Oh ik betaal gewoon wat ik gegeten en gedronken heb en de rest van de rekening zoeken ze maar uit. Daar ga ik niet eens een discussie over voeren :))

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:39

Tancreda4 schreef:
Zucht. Die eeuwige discussie. Eten met vrienden en kinderen. En dan delen door t aantal 'gezinnen'. Nee, gewoon nee. Delen door het aantal personen en prima als de kinderen half worden gezien als ze half hebben besteld, maar niet delen door aantal gezinnen. Want dan ben je als single altijd veel meer kwijt qua %. Waarom moet deze discussie altijd nog gevoerd worden?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar binnen het gezin (4 huishoudens met 1 tot 3 leden per huishouden) totaal niet moeilijk over doe. Maar ik heb dan ook het hoogste inkomen en alleen dus ik betaal met liefde wat meer zodat anderen binnen het gezin met minder inkomen en kind toch mee uiteten kunnen.

Daarbuiten ben ik inderdaad ook zo ingesteld, zeker omdat ik geen alcohol drink en anderen meestal wel dus dan betaal ik niet alleen voor andermans kinderen, maar ook voor andermans "kater". Daar pas ik voor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:56

Ja hier ook altijd gedoe.

Maar met elk cadeau naar moeder/oma is dat hier aan 1 kant zo.

Zullen we delen door 3.
Nee.

Zelf met nu de thuiswonende volwassen kinderen komen ze daar nog mee.

En geen van hen heeft het slechter dan ons, of ook niet perse beter.
Maar ze vinden het wel fijn om gewoon minder te betalen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 10:08

Eik, als jij meer dan de rest verdiend snap ik dat wel. Maar dat is in mijn geval niet zo, en ondanks dat ik van ze hou ga ik niet voor hen betalen. Ik betaal mijn deel en klaar. Maar het is echt vermoeiend om dat elke keer weer te moeten aangeven, dat voelt zo zeurderig dat ik daar altijd grenzen in moet aangeven. Waarom kan er niet gewoon. Van te voren en vanzelfsprekend rekening mee worden gehouden?

Idd ook met kados ja. Bv 2 stellen en ik. Door 3 delen. Maar wel allemaal vrienden van de jarige zijn en naar dat feestje komen. Doe gewoon lekker door 5 denk ik dan...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 10:10

En jonge kinderen eten de maaltijd maar half op.