Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 12:51

Needje schreef:
Spenk schreef:
Het lijkt me toch ook op zn minst bijzonder als er zorgpersoneel lekker mensen gaat staan besmetten..... Dan zou je die al dagelijks moeten testen.

Dat kunnen dus net zo goed geënte mensen zijn.

Kans is alleen veel minder groot.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 13:24

Citaat:
Nederlands café omzeilt coronaregels door feestbussen naar België in te leggen
Dan gaan we toch naar België, daar mogen de kroegen nog wel tot diep in de nacht open zijn. Dat dacht Thomas de Groot van jongerencafé De Sok in Schijndel in de Nederlandse provincie Noord-Brabant. Hij weet op die manier de Nederlandse coronaregels te omzeilen. “Het is misschien op het randje, maar we voldoen aan alle regels.”

:')
Ik had niet anders verwacht...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 13:42

Spenk schreef:
Dat kunnen dus net zo goed geënte mensen zijn.

Kans is alleen veel minder groot.[/quote]
Dat blijkt dus wel mee te vallen, gezien de cijfers.

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 13:43

ik ben het even kwijt, welke cijfers hebben we het nu over?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:14

Pareltjes schreef:
Daarnaast zal de politiek kleur moeten bekennen voor de zorg. We zijn bijna 2 jaar onderweg, er zijn miljarden over de balk gegaan maar de zorg herstructureren en aanpassen aan deze werkelijkheid ho maar.
.

Ik weet niet of je de politiek 100% de schuld kan geven dat de zorg nog niet doorgepakt heeft. Als er iets een groot log en conservatief wereldje is, is het de zorg wel.

En vergeet niet dat voor Corona er al een inmens groot probleem was om mensen te vinden die opgeleid willen worden.

En dat laatste probleem zit niet alleen in de zorg, maar in echt alle sectoren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:21

Er is de laatste anderhalf jaar helemaal niks gedaan om de zorg te ontlasten, in zowel ziekenhuis als verzorging en verpleeghuizen.
Dus het is het kabinet wel degelijk aan te merken dat er niks is gedaan.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:30

purny schreef:
Er is de laatste anderhalf jaar helemaal niks gedaan om de zorg te ontlasten, in zowel ziekenhuis als verzorging en verpleeghuizen.

Niets? Waarvoor denk je dan dat we van de winter allemaal thuis hebben gezeten? Waarvoor is de horeca dicht geweest? Waarvoor is er op grote schaal gevaccineerd?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:32

De zorg staat in zo een vreselijk negatief daglicht dat niemand meer de zorg in wil!

Ze zouden dat eens in positief daglicht mo erten zetten. Dat word dan een stuk aantrekkelijker.

Mijn moeder is heel haar leven verpleegster geweest. Zei zegt dat verplegers geen hoog geleerden zijn. Die willen gewoon met veel liefde zorg verlenen aan het bed. Hun handen laten wapperen. Dat moet in je hart zitten! en niet uren administratie moeten gaan bij houden waar ze geen kaas van gegeten hebben.
Als daar al eens verandering in zou komen...

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:38

Dat is het belangrijkste inderdaad, ze weer hun werk laten doen en niet alle administratie & bureaucratie eromheen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:40

Money rules the world....

Citaat:
‘Vaccin 2.0’ van KU Leuven werkt tegen zeer besmettelijke deltavariant
Er is eindelijk een vaccin in de maak dat zelfs de zeer besmettelijke deltavariant van het coronavirus volledig buitenspel zet. Viroloog Johan Neyts en zijn team van het Leuvense Rega Instituut hebben dat voor elkaar gekregen. Of het vaccin ook echt op de markt komt, hangt van één grote factor af: geld.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:42

Popstra schreef:
De zorg staat in zo een vreselijk negatief daglicht dat niemand meer de zorg in wil!

Ze zouden dat eens in positief daglicht mo erten zetten. Dat word dan een stuk aantrekkelijker.

Mijn moeder is heel haar leven verpleegster geweest. Zei zegt dat verplegers geen hoog geleerden zijn. Die willen gewoon met veel liefde zorg verlenen aan het bed. Hun handen laten wapperen. Dat moet in je hart zitten! en niet uren administratie moeten gaan bij houden waar ze geen kaas van gegeten hebben.

Zo mee een! Nu werk ik gelukkig op twee plekken waarbij er geen papierwerk is en je 100% de focus op de cliënten kunt leggen. Plus wat je zegt voor mensen zorgen moet in je hart zitten voor het geld hoef je het ook trouwens echt niet te doen. Ik doe het ook omdat ik het ontzettend leuk vindt om anderen te helpen die wat extra ondersteuning nodig zijn zodat ze een zo toch normaal mogelijk leven kunnen leiden.

Maar ik snap dat er nu een heel negatief beeld van de zorg op deze manier. Mijn beeld is zelf ook al wat negatiever geworden van bepaalde dingen.ik heb een aantal weken terug wel echt gedacht om ermee te stoppen...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:54

Pandora2 schreef:

Citaat:
Er is eindelijk een vaccin in de maak dat zelfs de zeer besmettelijke deltavariant van het coronavirus volledig buitenspel zet. Viroloog Johan Neyts en zijn team van het Leuvense Rega Instituut hebben dat voor elkaar gekregen. Of het vaccin ook echt op de markt komt, hangt van één grote factor af: geld.

Ja.. voor niks gaat de zon op :j

als zij subsidie of iets (geen idee hoe dat in Belgie gaat?) zullen gaan krijgen, dan kan het rap gaan denk?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:59

oomens schreef:
purny schreef:

Niets? Waarvoor denk je dan dat we van de winter allemaal thuis hebben gezeten? Waarvoor is de horeca dicht geweest? Waarvoor is er op grote schaal gevaccineerd?

Ik bedoelde uit het oog van het kabinet. Je kunt wel lekker de verantwoordelijkheid bij de burger neerleggen wat er in dit geval is gebeurd maar het feit blijft dat het kabinet niks heeft gedaan aan het personeelstekort

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:00

Ik vraag me af hoe het kabinet dat moet fixen..
die vraag is ook al 100x gesteld, maar een werkbare oplossing zal echt nog even duren.. helaas...

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:00

Popstra schreef:

Wat dat betreft vond ik dit stukje ook interessant (satirisch artikel maar legt wel de vinger op de zere plek):
https://www.nursing.nl/blog/blog-hugo-a ... bqwPOqcggI

Dat eigenlijk altijd een arts het over het tekort aan verpleging heeft, maar er maar amper daadwerkelijk verpleging in talkshows wordt vertegenwoordigd.

Op zich klopt het wel allemaal wat Kuipers etc. benoemen (aldus de verpleegkundige die ik ken) maar ik kan me niet aan het idee onttrekken dat het qua communicatie en kijk op het vak verschil kan maken als er ook een (hoofd)verpleegkundige op deze manier de spreker wordt vanuit de vakgroep zegmaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:15

Gisteravond bij Op1 wel degelijk verpleegkundigen aan het woord. Fijne aflevering met enthousiaste mensen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:26

Cer schreef:
Ik vraag me af hoe het kabinet dat moet fixen..
die vraag is ook al 100x gesteld, maar een werkbare oplossing zal echt nog even duren.. helaas...

Nou, ze hadden misschien al kunnen beginnen met de zorg aantrekkelijk maken maar ik zie nog steeds geen begin.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:28

ja 'de zorg aantrekkelijker maken'...
hoe dan?

Het salaris is niet perse verkeerd, of wel? .. zijn er teveel managers, of niet? Moeten er adminstratieve krachten terugkomen, die geld kosten, zodat verplegend personeel kan verplegen, of niet?
moeten zorg contacten anders (dat zal helemaal wel enorm complex zijn).. etc etc

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:30

Pandora2 schreef:

Citaat:

Ach tegen de tijd dat die op de markt verschijnt is er een omega variant en zitten wij in de 8e golf.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:45

bigone schreef:
Gisteravond bij Op1 wel degelijk verpleegkundigen aan het woord. Fijne aflevering met enthousiaste mensen.

Toch maar eens terugkijken dan :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:51

Mij lijkt verpleegkundige best interessant, maar ik kan niet goed tegen wisselende diensten, daarbij schijnt er een hele hoge werkdruk te zijn, wat natuurlijk ook weer te maken heeft met te weinig personeel. Als het echt heel goed betaald zou zijn dan zouden er misschien toch meer mensen de zorg overwegen. Natuurlijk heb je ook een hart voor de zorg nodig, maar mensen stappen er ook niet voor niks uit, er zijn banen die beter betalen en veel minder zwaar zijn of die hetzelfde betalen maar minder zwaar zijn. Ik denk dat het mentale aspect hier een grote rol in heeft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 16:00

Ik heb geen idee hoe dat zit. Ik moet er niet aan denken om voor mensen te zorgen, ik kan het gewoon niet. Het moet in je zitten ook denk..
Ik ken ook operatieassistentes, wondverzorgenden etc.. je kan best wel wat worden :j en zij verdienen best oke hoor denk..
Een magazijnmederwerker heeft het ook druk misschien, en moet hard lopen? ik weet niet hoe je verschillende dingen moet beoordelen..?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 16:02

Cer schreef:
ja 'de zorg aantrekkelijker maken'...
hoe dan?

Het salaris is niet perse verkeerd, of wel? .. zijn er teveel managers, of niet? Moeten er adminstratieve krachten terugkomen, die geld kosten, zodat verplegend personeel kan verplegen, of niet?
moeten zorg contacten anders (dat zal helemaal wel enorm complex zijn).. etc etc

Dit hadden ze dan nu al 1,5 jaar kunnen uitzoeken :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 16:05

Persoonlijk vind ik het salaris en de werkdruk in de zorg niet slecht. Er is een prima CAO en prima salaris, maar misschien ben ik wel snel tevreden :+ Werkdruk heb ik ook geen moeite mee. Ik ben geen verpleegkundige maar paramedicus.

Wel herken ik het ‘laat ons gewoon ons werk doen’. Alles moet geregistreerd worden, deden wij blijkbaar niet goed (ik ga niet continu mijn agenda aanpassen voor elke 5 minuten dat ik iemand gezien heb, moet eigenlijk wel) en dan gaat het management ons uitleggen waarom dat wel moet en een werkinstructie maken hoe we dat moeten doen. Daaruit blijkt dat ze daar geen flauw idee hebben hoe het op de werkvloer werkt. Kijk nu al uit naar de werkinstructie :') Waarom gaan zij ons vertellen hoe wij moeten registreren :z

Zulke dingen spelen nu denk ik in elke organisatie. Teveel management, teveel poespas, een hoop bla bla, te weinig je echte werk doen waarvoor je opgeleid bent.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 16:08

moonsparkle schreef:
Mij lijkt verpleegkundige best interessant, maar ik kan niet goed tegen wisselende diensten, daarbij schijnt er een hele hoge werkdruk te zijn, wat natuurlijk ook weer te maken heeft met te weinig personeel. Als het echt heel goed betaald zou zijn dan zouden er misschien toch meer mensen de zorg overwegen. Natuurlijk heb je ook een hart voor de zorg nodig, maar mensen stappen er ook niet voor niks uit, er zijn banen die beter betalen en veel minder zwaar zijn of die hetzelfde betalen maar minder zwaar zijn. Ik denk dat het mentale aspect hier een grote rol in heeft.

Vanuit de verpleegkundige die ik ken (dus let op, n=1) is het echt heel erg vanwege burn-outs, uitloop en maar ook vooral waardering voor wekr/inzet. Ze gaf aan dat ze een 'bedankje' kregen in de vorm van een uit-te-printen certificaat 'bedankt voor je inzet rondom covid' wat ze zelf moesten invullen en aanvragen :'). Dat er ook gewoon geld tekort is om bijv. koffiekopjes vanuit het ziekenhuis te bieden (ze moeten zelf hun koffiemokken meenemen) en dat soort dingen.

Salaris en werkdruk zijn -voor zover ze aangaf- niet het grootste ding. Wisselende diensten is binnen het vak heel normaal volgens mij.