Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:35

Ik slik ook altijd in de winter vitamine D bij hoor. Is gewoon bewezen dat je dat in Nederland niet genoeg binnenkrijgt in de winter. Daarbij ga ik nog rustig winkelen. Ik woon op loopafstand van de stad. Maar ik zit thuis en ga vaak op dinsdagochtend "winkelen". Nu heb ik niet super veel geld dus wordt dat hem al niet. Ga natuurlijk liever een mooi natuurgebied in. Gelukkig zijn die hier ook erg rustig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:38

Ik werk thuis en kom op stal en in onze volkstuin. Tot zover mijn leven, stiekem bevalt het wel. Ik stuur al weken mijn vriend naar de winkel, helemaal klaar met al die hijgende mensen in je nek :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:39

Echwel schreef:
Gisteravond was die discussie dus bij Jinek ook de ene politicus vroeg zich van alles af en waarom enz
De ander zei doe het nou gewoon twee weken en zeur niet

Tenenkrommend, die vragen van Joost Eerdmans, hij is niet voor niets ook een Trump-fan ;)
De dame van de VVD gaf hem gelukkig wel van repliek.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:39

idinn schreef:
Ik werk thuis en kom op stal en in onze volkstuin. Tot zover mijn leven, stiekem bevalt het wel. Ik stuur al weken mijn vriend naar de winkel, helemaal klaar met al die hijgende mensen in je nek :')

Mijn vriend is degene met de auto, ik kan niet onze wekelijkse voorraad halen op de fiets, dus ik kom er goed vanaf zo :+ hij krijgt er wel lekker klaargemaakt eten voor terug.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:42

SinneJ schreef:
Wij leven altijd gezond, eten veel groenten en fruit, vlees in mindere mate en slikken vit D (dat is het enige dat je hier niet voldoende kan krijgen met gezond eten en buitenkomen in de winter). Maar toch geloof ik echt niet dat dat de magische oplossing is. Als ik stress heb, is de kans groot dat ik ziek word, zo ging het altijd al. Al die goede gewoontes lijken door stress meteen ongedaan gemaakt te worden.

Het is niet zo zwart wit. Ziek worden heb je niet in de hand, ook al ben ik zeker voor gezond leven, het doet niet alles. We moeten nog steeds elkaar beschermen, zonder voorwaarden, maar gewoon uit naastenliefde. Of ze nu ongezond leven of niet.

En daarmee bedoel ik niet dat iemand hier wat anders beweert hoor.

Helemaal mee eens. Ik hoor en lees vaak veel verbazing over bijvoorbeeld zware rokers met overgewicht die corona maar als een verkoudheidje ervaren tov mensen in ogenschijnlijke blakende gezondheid die ineens op de IC belanden. Ik heb het idee dat sommige mensen heel sterk de gedachte is gevoed dat je met zo gezond mogelijk leven (vooral gezonde voeding, niet roken, geen overgewicht, veel vitamines bijslikken) dingen echt helemaal kan voorkomen maar zo werkt het gewoon niet. Ja, je reduceert de kansen en soms ook behoorlijk veel maar niks geeft garantie. Er zijn zoveel factoren zowel in onze omgeving als genetisch bepaald die een giga impact kunnen hebben dat daar soms geen ultragezond leven meer tegenop kan. Dat betekent natuurlijk niet dat je maar niet meer je best hoeft te doen om gezond te zijn als je dat wil, maar wel dat je goed moet beseffen dat de impact daarvan maar tot een bepaaald punt kan gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:58

Shadow0 schreef:
safina schreef:
Maar wat Shadow suggereerde, dat er veel uitval is onder zorgmedewerkers omdat ze besmet raken via patientcontact: daarvan kan je je afvragen of die aanname wel klopt of dat hij ergens uit de onderbuik van Shadow komt.

Moet dit zo op de persoon?

Sorry.

Citaat:
Maar ook... er zijn meerdere gebruikers hier op Bokt geweest die exact dat is overkomen: ziek geworden via het werk in de zorg.
(Overigens is dat niet per se ziek geworden via patienten, dat weet ik niet.)

En ik heb recentelijk ook nog discussies gehad en gevolgd op plekken zoals het ziekenhuis waar bv geen beschermingsmateriaal gebruikt werd bij bloedprikken, en patienten/bezoekers die zelf beschermingsmiddelen wilden gebruiken werden geweerd.

Ik snap je zorg, maar ik denk dat je gewoon veel te kort door de bocht bent met je conclusies over uitval van zorgpersoneel.

Citaat:
En dat is niet allemaal om iemand de schuld te geven, maar wel dat je lang niet altijd zoveel mogelijkheid hebt om uit voorzorg ook echt afstand van iedereen te houden en corona te stoppen als men misschien zou willen. (Dat was mijn voornaamste punt: dat je het niet zomaar alleen maar feestende jongeren aan kunt rekenen, of dat als die maar thuis zouden blijven alle overige problemen ineens opgelost zijn.)

Dat ben ik helemaal met je eens hoor. Ik denk dat we het bottomline met zn allen moeten doen. Het lijkt wel of wel altijd maar op zoek zijn naar een groep waar het probleem zit. Maar het virus is op dit moment overal en we krijgen het overal. Dus zorgen dat je je contacten beperkt tot het hoogst noodzakelijke is lijkt me op dit moment het beste wat iedereen kan doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:33

Femke_Tweety schreef:
Voor mij gaat funshoppen verder dan wat ik hier tot nu toe benoemd zie.

Ik zie bijvoorbeeld verschillende mensen zeggen dat ze naar de intratuin gaan, omdat ze iets nodig hebben.

Dat nodig hebben vind ik nogal discutabel. Staat je leven op zijn kop als je het nu niet koopt? Nee? Dan is het dus niet nodig.

Een hele en passende broek aan je kont hebben vind ik nodig.
levensmiddelen vind ik nodig.
Dierenvoeding en strooisel vind ik nodig.

Tuinmaterialen, kerstversiering, vazen, een conifeer vind ik niet nodig.

Een nieuwe broek terwijl je nog 6 passende in de kast hebt liggen, vind ik niet nodig.
Een nieuwe broek als er nog maar 1 of 2 hele in de kast liggen, en de rest kapot is of niet meer past, vind ik wel nodig.

Ikea: Als je bij toeval nu echt middenin een verhuizing zit (dat is vaak niet uit te stellen) ja, dan jkan het nodig zijn om iets te gaan halen.
Maar dat nieuwe beddengoed, dat leuke servies, die geinige knuffel of poster als je verder niet in een verhuizing zit, heb je niet nodig. Het is leuk, maar niet nodig.

Dus ik kijk er wat strenger tegenaan dan een aantal hier.

Maar leuk is ook nodig in het leven.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:35

Citaat:
Maar leuk is ook nodig in het leven.

Ik roep ga liever gelukkig dood dan diep ongelukkig omdat ik bv kleinzoon niet meer zie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:40

Ik heb mn moeder onlangs een zelfgestekte plant en een zelfgebakken brood met zelfgemaakte jam kado gedaan. In andere tijden was ik naar de winkel gerend voor een kado, maar dit was eigenlijk minstens zo leuk. Ze was er dolblij mee.

Het zal allemaal wel slecht zijn voor de economie, maar consuminderen is wel lekker duurzaam en zet je aan het denken over wat nu echt leuk en belangrijk is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:52

7657 positieve besmettingen, 112 minder dan gisteren.

Er zijn 236 nieuwe coronapatiënten opgenomen op de verpleegafdelingen in het ziekenhuis, meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Dat zijn er 128 minder dan gisteren.

Op de intensive care werden 50 patiënten opgenomen, bijna allemaal doorgestroomd vanaf de verpleegafdelingen. Dat zijn 9 opnames minder dan gisteren.

nos.nl

Het gaat de goede kant uit met de besmettingen :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:55

Ik vond hem juist tegenvallen, had wel forsere daling verwacht.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:03

Waarom dan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:04

safina schreef:
Sorry.

Thanks.

Citaat:
Dat ben ik helemaal met je eens hoor. Ik denk dat we het bottomline met zn allen moeten doen. Het lijkt wel of wel altijd maar op zoek zijn naar een groep waar het probleem zit. Maar het virus is op dit moment overal en we krijgen het overal. Dus zorgen dat je je contacten beperkt tot het hoogst noodzakelijke is lijkt me op dit moment het beste wat iedereen kan doen.

Dat zal ik zeker niet ontkennen. Maar ik heb het er wel ontzettend moeilijk mee dat er gedaan wordt door onze regering alsof het in hoofdzaak een individuele inspanning is. En dat is ook echt hoe Rutte en De Jonge steeds communiceren.
(Zijzelf schetsen heel vaak tegenstellingen of hebben het over groepen die het niet goed doen, zonder zelf verbinding te zoeken, en ook zonder meer kennis te verzamelen over wat er goed gaat en niet.)

Er wordt daarin ook gedaan alsof het maar gewoon overal moet kunnen om je leven rond de coronaregels te laten verlopen. En daarvan vind ik het moeilijke dat het voor sommige mensen heel aardig gaat (heb je een kantoorbaan en een redelijk huis met tuin en nog wat sociale contacten her en der, dan is er aardig wat mogelijk. Maar ben je afhankelijk van zorg, van georganiseerde activiteiten, of van ruimte buiten je huis om dingen te doen dan wordt het aanzienlijk lastiger.) Ik mis daarin het gevoel dat iedereen gezien wordt in hun behoeften en noden en dat er dan ook echt gekeken wordt naar hoe we de dingen echt samen op kunnen vangen en zo eerlijk mogelijk verdelen.

En dat is ook wat nu veel gebeurt: uiteindelijk is iedereen geirriteerd en boos op iedereen :n Zelfs daar waar mensen het in grote lijnen wel eens zijn en dat we willen dat zo min mogelijk mensen ziek worden of anderen besmetten. (Mij lukt het dus duidelijk nog niet om daar goed mijn weg in te vinden, want mijn frustratie is groot, maar dat straalt af op discussies zoals hier.)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:10

Mooi dat de cijfers dalen maar met meer dan 200 doden de laatste twee dagen geen reden om echt optimistisch te zijn.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:17

bigone schreef:
Mooi dat de cijfers dalen maar met meer dan 200 doden de laatste twee dagen geen reden om echt optimistisch te zijn.

Dit. Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de cijfers aan het einde van volgende week.

Moest zojuist een pakketje afleveren (over thuis winkelen gesproken). Wilde mijn mondkapje opdoen, 'hoeft hier niet hoor'.

Ik ben maar even buiten gaan wachten, want het was er krap én vol binnen. uiteindelijk bleek dat het pakketje daar niet kon worden ingenomen (terwijl online anders stond -O- ) sta je daar voor jan met de korte achternaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:18

Lees net een berichtje dat er nu flink wordt geboekt voor Curacao.. Ik snap niet helemaal waarom Curacao wel mag, lijkt me een enorme reisbeweging.. (Nou ja, ik snap het wel, Curacao heeft ook enorme staatssteun gekregen :+ )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:22

Omdat Curacao het niet redt zonder toerisme.
Dat is zo‘n zelfde soort lobby als de sportscholen en de vliegtuigmaatschsppijen.
Maatregelen worden getroffen maar tot een bepaald economisch kruispunt. Die beslissingen zijn helaas heel troebel en niet goed aan het publiek uitgelegd.
Ik wordt daar dan ook echt boos van als ze beweren dat fitnes of vliegen ongevaarlijk is: NEE het is een ingecalculeerd risico uit economisch welzijn. Als men nou eens zou beginnen met eerlijkheid dan krijg he veel minder ‚kampen‘ die boos zijn op elkaar uit puur onbegrip.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:26

bigone schreef:

Cijfers van de doden lopen toch ook achter...
Minder besmettingen is voor mij minder herbesmettingen...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:30

veerledec schreef:
Waarom dan?

Omdat 112 minder wat mij betreft een druppel op de gloeiende plaat is als we een curve om willen buigen.
Bevestigd iig wel dat die extra maatregelen blijkbaar echt noodzakelijk zijn. Die exponentiele dalingscurve lijkt nu weer wat te vlakken ipv te blijven dalen. Daar word ik niet heel blij van.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:57

Maar een daling betekent toch (allemaal theoretisch dan he) een R0 van minder dan 1, wat dus ook weer een versterkend effect heeft, net als de stijging bij een R0 van meer dan 1. Dat het in het begin niet hard gaat, is dan logisch. Er zijn nog steeds heel veel besmettelijke mensen, die alleen ieder minder dan 1 iemand aansteken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:58

Minder besmettingen zullen ook lijden (leiden) tot minder ziekenhuisopnames. Ik vind dat we op de goede weg zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:02

Shadow0 schreef:
Dat zal ik zeker niet ontkennen. Maar ik heb het er wel ontzettend moeilijk mee dat er gedaan wordt door onze regering alsof het in hoofdzaak een individuele inspanning is. En dat is ook echt hoe Rutte en De Jonge steeds communiceren.
(Zijzelf schetsen heel vaak tegenstellingen of hebben het over groepen die het niet goed doen, zonder zelf verbinding te zoeken, en ook zonder meer kennis te verzamelen over wat er goed gaat en niet.)

Er wordt daarin ook gedaan alsof het maar gewoon overal moet kunnen om je leven rond de coronaregels te laten verlopen. En daarvan vind ik het moeilijke dat het voor sommige mensen heel aardig gaat (heb je een kantoorbaan en een redelijk huis met tuin en nog wat sociale contacten her en der, dan is er aardig wat mogelijk. Maar ben je afhankelijk van zorg, van georganiseerde activiteiten, of van ruimte buiten je huis om dingen te doen dan wordt het aanzienlijk lastiger.) Ik mis daarin het gevoel dat iedereen gezien wordt in hun behoeften en noden en dat er dan ook echt gekeken wordt naar hoe we de dingen echt samen op kunnen vangen en zo eerlijk mogelijk verdelen.

En dat is ook wat nu veel gebeurt: uiteindelijk is iedereen geïrriteerd en boos op iedereen :n Zelfs daar waar mensen het in grote lijnen wel eens zijn en dat we willen dat zo min mogelijk mensen ziek worden of anderen besmetten. (Mij lukt het dus duidelijk nog niet om daar goed mijn weg in te vinden, want mijn frustratie is groot, maar dat straalt af op discussies zoals hier.)

Ik herken de frustratie hoor. Een regering die in de zomermaanden vond dat het allemaal wel los kon. Want dat zou allemaal zo goed zijn voor de economie. En door wat ze toen hebben laten liggen, zitten we nu in deze tsunami. Als we toen iets meer hadden gegeven met z'n allen, hadden we nu veel meer ruimte gehad. En was deze keiharde klap voor al die sectoren die nu dicht moeten helemaal niet nodig geweest.

En dan dit: door het niet goed inregelen van die testcapaciteit (geen goede afspraken gemaakt met labs, mensen die dagen moesten wachten op een test en dan nog dagen op de uitslag) heeft de regering het systeem van testen, BCO en het tijdig kunnen uittrappen van brandjes als een kaartenhuis ineen laten storten. Waardoor besmettingen niet meer beheersbaar waren en heel rap opliepen. Het teveel loslaten van de regels in de zomer gecombineerd met het niet beheersbaar houden van besmettingen heeft ons de das omgedaan. Daarom zitten we er nu zo bij.

Ik kan daar heel boos om worden. En dat is zacht uitgedrukt. Want in de zorg krijgen we weer de volle lading. En we zijn allemaal de sjaak, qua gezondheid, qua bewegingsvrijheid en economisch. De hele boel is een grote puinhoop.

Professionals die keihard werken om dat virus te bestrijden krijgen de schuld in de schoenen geschoven. Om over agressie en scheldkanonnades niet te spreken. Ik heb daardoor over m'n werk wel eens gedacht:"krijg de sch##t allemaal maar, ik nok er per direct mee." Maar goed, iemand in dit topic zei ooit: "Liever koekjes worden niet gebakken". Zo is het. Dat zeg ik elke dag tegen mezelf. Dus dan gaan we maar weer, schouders eronder. Met Rutte en De Jonge reken ik met de verkiezingen wel af.

Maar laten we vooral boos zijn op de juiste mensen. Je kunt de boel niet losgooien als je je middelen om het virus in de klauwen te houden niet op orde hebt. Dat dat is gebeurd hebben we toch echt aan onze regering te danken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:10

Sizzle schreef:
Omdat Curacao het niet redt zonder toerisme.
Dat is zo‘n zelfde soort lobby als de sportscholen en de vliegtuigmaatschsppijen.
Maatregelen worden getroffen maar tot een bepaald economisch kruispunt. Die beslissingen zijn helaas heel troebel en niet goed aan het publiek uitgelegd.
Ik wordt daar dan ook echt boos van als ze beweren dat fitnes of vliegen ongevaarlijk is: NEE het is een ingecalculeerd risico uit economisch welzijn. Als men nou eens zou beginnen met eerlijkheid dan krijg he veel minder ‚kampen‘ die boos zijn op elkaar uit puur onbegrip.

Ja dat zeg ik in mijn tussen haakjes opmerking :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:14

Er is al weer 'n run op Curacao-reizen geconstateerd:
Citaat:
Run op vakanties naar Curaçao na reisadvies Rutte
Reisorganisaties Corendon en TUI krijgen sinds gisteravond veel boekingen binnen voor reizen naar Curaçao. Premier Rutte gaf toen een dringend negatief reisadvies voor reizen naar het buitenland tot half januari. Hij zei ook dat het Caraïbische gedeelte van het koninkrijk buiten het advies valt.

"We zagen de boekingen naar Curaçao direct binnenstromen na de persconferentie", zegt een woordvoerder van Corendon tegen persbureau ANP. Ook TUI merkt dat er "meer belangstelling" is ten opzichte van de afgelopen tijd.

Voor Curaçao geldt code geel, wat betekent dat Nederlanders er op vakantie kunnen. Voor Bonaire en Aruba geldt een oranje reisadvies; niet-noodzakelijke reizen naar die eilanden worden afgeraden.

NOS

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:25

veerledec schreef:
Maar een daling betekent toch (allemaal theoretisch dan he) een R0 van minder dan 1, wat dus ook weer een versterkend effect heeft, net als de stijging bij een R0 van meer dan 1. Dat het in het begin niet hard gaat, is dan logisch. Er zijn nog steeds heel veel besmettelijke mensen, die alleen ieder minder dan 1 iemand aansteken.

Nee bij een exponentiële afname hoor je juist in het begin veel afname te hebben toch? Daardoor krijg je dat berg effect waar we juist in zitten (of zaten). Er is namelijk nog heel veel om te vermenigvuldigen met de R0.
https://eenvandaag.avrotros.nl/coronacr ... n-per-dag/

Je ziet die berg dalen en met deze gewichten vlakt die daling af.