Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Asciugamano schreef:En als er dus ook mensen zijn die daar nog steeds last van hebben, is er niks mis mee om af en toe nog eens te benadrukken dat t heel erg fout was.
elnienjo schreef:Wij zouden hier toch ook raar staan kijken als de nabestaanden van de Vikingen hier opeens op de stoep zouden staan om excuses aan te bieden voor de plunderingen van hun voorouders? Ik zou ze vierkant uitlachen.
Telpeva schreef:elnienjo schreef:Wij zouden hier toch ook raar staan kijken als de nabestaanden van de Vikingen hier opeens op de stoep zouden staan om excuses aan te bieden voor de plunderingen van hun voorouders? Ik zou ze vierkant uitlachen.
Ik zou een nieuw Besta tv-meubel eisen en een jaarvoorraad balletjes met vlaggetjes.
Ik wou nog zeggen gratis potloodjes maar die zijn er al
oomens schreef:Asciugamano schreef:En als er dus ook mensen zijn die daar nog steeds last van hebben, is er niks mis mee om af en toe nog eens te benadrukken dat t heel erg fout was.
Met het risico dat er ook een roep om financiële compensatie uit voortvloeit.
Kun je dan niet beter zeggen: "Zo deed men dat toen nou eenmaal. Nu is de tijdgeest anders, en daarom doen we dat nu niet meer zo."
Dan koppel je er geen goed of fout aan, en zit je ook niet gelijk met een schuldvraag of aansprakelijkheid voor iets wat anderen lang geleden hebben gedaan.
Urbanus schreef:Maar begrijp je dan niet dat zaken als de apartheid, de rechten van zwarte mensen, allemaal uitvloeisels zijn van de slavernij in het westen?
elnienjo schreef:Iedereen van welke afkomst/cultuur dan ook deed aan slavenhandel, waarom het de blanken zwaarder aan willen rekenen? Het waren gewoon andere tijden. Net als met die heksen.
Urbanus schreef:elnienjo schreef:Iedereen van welke afkomst/cultuur dan ook deed aan slavenhandel, waarom het de blanken zwaarder aan willen rekenen? Het waren gewoon andere tijden. Net als met die heksen.
Wat een wereldvreemde opmerking.
Vraag je chatvriendin uit Amerika eens over het huidige politieke klimaat en waarom de Black Lives Matter beweging in het leven is geroepen.
oomens schreef:Asciugamano schreef:En als er dus ook mensen zijn die daar nog steeds last van hebben, is er niks mis mee om af en toe nog eens te benadrukken dat t heel erg fout was.
Met het risico dat er ook een roep om financiële compensatie uit voortvloeit.
Kun je dan niet beter zeggen: "Zo deed men dat toen nou eenmaal. Nu is de tijdgeest anders, en daarom doen we dat nu niet meer zo."
Dan koppel je er geen goed of fout aan, en zit je ook niet gelijk met een schuldvraag of aansprakelijkheid voor iets wat anderen lang geleden hebben gedaan.
elnienjo schreef:Wij zouden hier toch ook raar staan kijken als de nabestaanden van de Vikingen hier opeens op de stoep zouden staan om excuses aan te bieden voor de plunderingen van hun voorouders? Ik zou ze vierkant uitlachen.
Cer schreef:Maar niet iedereen snapt het, dus zijn bewegingen als BLM nodig.En wat helpen excuses dan? Behalve een beetje erkenning ?
Qua compensatie vraag ik me ook wel af wiens zakken ermee gevuld worden …
Men moet er gewoon van leren dat mensen gelijk zijn.. als iedereen dat nou eens zou snappen ..
Mkango schreef:Cer schreef:Maar niet iedereen snapt het, dus zijn bewegingen als BLM nodig.En wat helpen excuses dan? Behalve een beetje erkenning ?
Men moet er gewoon van leren dat mensen gelijk zijn.. als iedereen dat nou eens zou snappen ..
Compensatie hoeft ook niet alleen financieel te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook in het teruggeven van land zijn.
_San87_ schreef:De collega van mijn vriend, geboren en getogen in Zuid-Afrika, is er weggegaan vanwege doodsbedreigingen. Zijn broer woont er nog wel, die gaat met een semi-automaat over straat omdat de kans iedere dag weer bestaat dat hij vermoord wordt.
UNESCO? Bedoel je niet Unicef?
ikke schreef:In Zimbabwe was dat een tijdje een ding, maar dat ging niet alleen om witte boeren - ook zwarte boeren werden onteigend als ze geen aanhanger waren van ZANU-PF. In Zuid Afrika zijn vooral de zgn. plaasmoorde een probleem, maar dat heeft niets te maken met onteigening. Onteigening gebeurt daar ook niet op grote schaal.Ook dat lost niks op. De kern is dat die witte sukkels eens leren dat er meer opties zijn dan hun kortzichtige geleuter!
Maar laten we de andere kant ook niet uit het oog verliezen waar op sommige plekken in Afrika (ik ben even kwijt welke landen) ze andersom soort van hetzelfde doen door de blanke boeren weg te jagen en soms ook om zeep te helpen. Daarmee maken ze zichzelf ook kapot, maar dat blijkt pas over een paar (tiental) jaar en dan zeker weer bij de UNESCO de hand ophouden voor eten?
De basis is altijd: geld en macht (of andersom, als je dat liever hebt).
Kun je je voor excuseren of compenseren tot je een ons weegt;; het keert zich vervolgens gewoon weer tegen je, linksom of rechtsom.
Mkango schreef:Cer schreef:Maar niet iedereen snapt het, dus zijn bewegingen als BLM nodig.En wat helpen excuses dan? Behalve een beetje erkenning ?
Compensatie hoeft ook niet alleen financieel te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook in het teruggeven van land zijn.