Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #10

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:49

Lau07 schreef:
Deze is best heftig dus ik ga het even in een spoiler zetten. Gaat over het verliezen van een ongeboren kind.

Spoiler:
Vriendin A heeft net te horen gekregen dat het kindje waar ze zwanger van is (ongeveer 17/18 weken) een ernstige afwijking heeft. Artsen adviseren om de foetus te aborteren. Vriendin B was heel erg verdrietig toen vriendin A aankondigde zwanger te zijn, omdat zij al een klein jaar aan het proberen is en het maar niet lukt. Nadat Vriendin A gisteren het slechte nieuws deelde appte vriendin B mij dat ze ergens heel erg opgelucht is dat de zwangerschap van A misgaat, omdat B eigenlijk eerder zwanger had willen zijn dan A.

Ik snap dat vruchtbaarheidsproblemen heel heftig en verdrietig zijn, maar het is toch een extreem debiele reactie als je opgelucht bent dat iemand anders een ongeboren kind gaat verliezen? Ik ken B al heel erg lang en sta echt zo te kijken van deze reactie dat helemaal niet weet wat ik nu van onze vriendschap moet vinden.

Ik erger me eigenlijk aan het feit dat ik nu niet goed weet wat ik moet doen, ik ben haar ineens in een heel ander daglicht gaan zien

Ik vind de reactie ook ongepast. Maar als tegenhanger van de voorgaande berichten: wellicht voelt B zich bij jou veilig genoeg om dit ongepaste gevoel te uiten. Juist dankzij jullie jarenlange vriendschap.
We zijn allemaal maar mensen, en soms zitten er emoties die eruit moeten.
Mijn advies is ook er eens rustig met haar onder 4 ogen over te praten ipv gelijk de deur dicht gooien. Waarschijnlijk is het voor haar ook een hele tegenstrijdige emotie.

rien10

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:50

HUH? mijn begrip gaat erg ver, maar van zwangerschap een wedstrijd maken.... is geen emotie, dat is een , een, een, ja wat is dat? Lekker in de spotlight willen staan?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:50

Ik zie het dus echt compleet anders, maar dat zal wellicht aan mij liggen.

Ik kan mij eigenlijk best voorstellen, dat als je zo lang aan het proberen bent, dat je dan moeite hebt met een zwangerschapsaankondiging van iemand anders. Sommige mensen hebben zo'n alles verterende drang van moeder willen worden, dat ze daardoor heel uit karakter kunnen reageren.
Ik heb dit bijvoorbeeld mee gemaakt tijdens de Secret Santa van afgelopen jaar. Wij hebben heel veel gedoe gehad vanwege de grote kinderwens van sommige mensen.
Ik kan mij dus heel goed voorstellen, dat als vriendin B zo'n enorme wens heeft, maar het lukt niet, dat je teleurgesteld bent als het bij een ander wel lukt (helemaal als die ander bijvoorbeeld ongepland zwanger raakt, of als die ander pas net begonnen is met proberen... Waarbij ik niet zeg dat dit nu het geval is he) en tuurlijk zal vriendin B ook wel weten dat haar opmerking ongepast is, en ik kan mij voorstellen dat ze zich zelf al verdorven genoeg voelt vanwege deze gedachte. Daarom zal ze het ook niet tegen vriendin A vermelden.
Maar hoe mooi is het, dat ze een vriendin heeft bij wie ze het gevoel heeft dat het vertrouwen groot genoeg is, om deze gedachte wel te kunnen delen? Dat ze over haar verdriet en boze gedachtes kan praten, zodat het haar niet verteerd, zodat ze het niet opkropt, maar kwijt kan?
Hoe mooi is het dat zij dat vertrouwen in jou heeft Lau07?
En tuurlijk mag je daarop best reageren met dat je dit geen gepaste gedachte vind, maar wellicht is dit ook een hele mooie opening om te vragen hoe het echt met haar gaat? Misschien is het wel een schreeuw om hulp? Om aandacht voor haar probleem en verdriet?

Ik bedoel maar, bedenk je heel goed dat deze vrouw, waarschijnlijk elke maand over een paar staafjes heen plast om te kijken of het al weer tijd is om het even "heel gezellig te maken met haar vriend/man", dat seks waarschijnlijk enorm gepland is rondom de vruchtbaarste periode van deze vrouw en dat enig spontaniteit waarschijnlijk wel verdwenen is. Dat deze vrouw elke maand weer hoopt dat haar menstruatie uitblijft. Wellicht door de stress en spanning een paar keer onregelmatig is geweest, waardoor ze waarschijnlijk ook nog eens begon te hopen, om vervolgens maand in maand uit teleurgesteld te worden zodra haar menstruatie zich weer toont of zodra de zwangerschapstest weer eens negatief is.
Waarschijnlijk, begint ze zelfs nog eens te twijfelen aan haar eigen vrouwelijkheid, kan ik wel kinderen krijgen? ben ik wel vruchtbaar?

En dan vervolgens kondigt een vriendin aan dat ze zwanger is. Zij wel, maar deze vrouw niet. Om alle twijfels nog even groter te maken, al het verdriet groter te maken, de wanhoop te vergroten.

Ik zeg niet dat ze goed reageert, maar ik vind wel dat ze wat credits verdient!
Ze heeft niet zo gereageerd naar vriendin A, maar naar een gezamenlijke vriendin, en dat ze zich uit doet ook vermoeden dat ze zich waarschijnlijk al beroerd en wanhopig genoeg voelt.
En dan, zonder enig psychologisch achtergrond meteen te gaan schermen met narcisme is zo'n verschrikkelijke hype (en meteen mijn ergernis van de dag, het lijkt wel als of iedereen in een een psycholoog of psychiater is waardoor ze allemaal vanaf een scherm kunnen beoordelen of iemand narcistisch is, of autistisch of welke beperking dan ook heeft. Doe eens normaal joh! )

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:53

Ik vind dat je het heel mooi zegt Dees, maar ze had voor mij nog steeds de paasei kunnen krijgen. Opgelucht zijn als je vriendin in zo'n vreselijke situatie zit is bizar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:55

Dat ze jaloers/verdrietig is als het een ander wel lukt kan ik helemaal voorstellen.
Maar blij zijn dat het bij een ander mis gaat.... nee, dat gaat mij echt veel te ver.
en als ze het dan denkt tot daar aan toe, maar ook nog uitspreken...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:56

Urbanus schreef:
Ik vind dat je het heel mooi zegt Dees, maar ze had voor mij nog steeds de paasei kunnen krijgen. Opgelucht zijn als je vriendin in zo'n vreselijke situatie zit is bizar.

Eens.
Juist zij zou moeten begrijpen hoe heftig deze gebeurtenis is.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:00

Urbanus schreef:

Ja, dat praat ik ook niet goed hoor. Ik denk dat die vrouw hulp nodig heeft :j
Maar ik zou er niet zomaar de vriendschap voor opgeven, ik zou deze opmerking benutten om eens goed met haar te praten :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:23

hoe kan je blij voor jezelf zijn als iemand anders het grootste verdriet dat er bestaat door moet maken?

snap niet dat mensen dat goed proberen te praten.

moeite met ene zwangerschapsaankondiging snap ik, jaloezie snap ik ook, maar niet blij zijn met de dood van een kind van een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:41

M_D_H schreef:
Ik zie het dus echt compleet anders, maar dat zal wellicht aan mij liggen.

Ik kan mij eigenlijk best voorstellen, dat als je zo lang aan het proberen bent, dat je dan moeite hebt met een zwangerschapsaankondiging van iemand anders. Sommige mensen hebben zo'n alles verterende drang van moeder willen worden, dat ze daardoor heel uit karakter kunnen reageren.
Ik heb dit bijvoorbeeld mee gemaakt tijdens de Secret Santa van afgelopen jaar. Wij hebben heel veel gedoe gehad vanwege de grote kinderwens van sommige mensen.
Ik kan mij dus heel goed voorstellen, dat als vriendin B zo'n enorme wens heeft, maar het lukt niet, dat je teleurgesteld bent als het bij een ander wel lukt (helemaal als die ander bijvoorbeeld ongepland zwanger raakt, of als die ander pas net begonnen is met proberen... Waarbij ik niet zeg dat dit nu het geval is he) en tuurlijk zal vriendin B ook wel weten dat haar opmerking ongepast is, en ik kan mij voorstellen dat ze zich zelf al verdorven genoeg voelt vanwege deze gedachte. Daarom zal ze het ook niet tegen vriendin A vermelden.
Maar hoe mooi is het, dat ze een vriendin heeft bij wie ze het gevoel heeft dat het vertrouwen groot genoeg is, om deze gedachte wel te kunnen delen? Dat ze over haar verdriet en boze gedachtes kan praten, zodat het haar niet verteerd, zodat ze het niet opkropt, maar kwijt kan?
Hoe mooi is het dat zij dat vertrouwen in jou heeft Lau07?
En tuurlijk mag je daarop best reageren met dat je dit geen gepaste gedachte vind, maar wellicht is dit ook een hele mooie opening om te vragen hoe het echt met haar gaat? Misschien is het wel een schreeuw om hulp? Om aandacht voor haar probleem en verdriet?

Ik bedoel maar, bedenk je heel goed dat deze vrouw, waarschijnlijk elke maand over een paar staafjes heen plast om te kijken of het al weer tijd is om het even "heel gezellig te maken met haar vriend/man", dat seks waarschijnlijk enorm gepland is rondom de vruchtbaarste periode van deze vrouw en dat enig spontaniteit waarschijnlijk wel verdwenen is. Dat deze vrouw elke maand weer hoopt dat haar menstruatie uitblijft. Wellicht door de stress en spanning een paar keer onregelmatig is geweest, waardoor ze waarschijnlijk ook nog eens begon te hopen, om vervolgens maand in maand uit teleurgesteld te worden zodra haar menstruatie zich weer toont of zodra de zwangerschapstest weer eens negatief is.
Waarschijnlijk, begint ze zelfs nog eens te twijfelen aan haar eigen vrouwelijkheid, kan ik wel kinderen krijgen? ben ik wel vruchtbaar?

En dan vervolgens kondigt een vriendin aan dat ze zwanger is. Zij wel, maar deze vrouw niet. Om alle twijfels nog even groter te maken, al het verdriet groter te maken, de wanhoop te vergroten.

Ik zeg niet dat ze goed reageert, maar ik vind wel dat ze wat credits verdient!
Ze heeft niet zo gereageerd naar vriendin A, maar naar een gezamenlijke vriendin, en dat ze zich uit doet ook vermoeden dat ze zich waarschijnlijk al beroerd en wanhopig genoeg voelt.
En dan, zonder enig psychologisch achtergrond meteen te gaan schermen met narcisme is zo'n verschrikkelijke hype (en meteen mijn ergernis van de dag, het lijkt wel als of iedereen in een een psycholoog of psychiater is waardoor ze allemaal vanaf een scherm kunnen beoordelen of iemand narcistisch is, of autistisch of welke beperking dan ook heeft. Doe eens normaal joh! )

Nah, dat deel je dan niet met een mutual friend.... Dat klinkt als verdeel en heers. En de toon waarop is ook niet je van het.
Pleur het dan anoniem op reddit neer ofzo en betrek het op jezelf. Of houd het gewoon überhaupt voor jezelf. Niet iedere emotionele scheet die je hebt hoef je te delen. Vooral als je weet dat degene met wie je het deelt hele andere emoties heeft.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:44

fokfanaat schreef:
hoe kan je blij voor jezelf zijn als iemand anders het grootste verdriet dat er bestaat door moet maken?

Ugh, ik vind dit weer zo enorm cringy :')

Maakt het zeker niet minder erg wat er gebeurd is, maar kom op er zijn echt paar grotere verdrieten in deze wereld :') ik ga mezelf maar terugnemen naar het kindervrije topic

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:45

Fly_high schreef:
fokfanaat schreef:

Ugh, ik vind dit weer zo enorm cringy :')

Maakt het zeker niet minder erg wat er gebeurd is, maar kom op er zijn echt paar grotere verdrieten in deze wereld :') ik ga mezelf maar terugnemen naar het kindervrije topic

Niet als het je wens is om moeder te zijn. Tenminste, voor mij staat op nummer 1 van grootste nachtmerries het verliezen van m'n kinderen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:49

Het gaat mij in dit geval om de race om als eerste zwanger te zijn. Dat heeft niets te maken met het feit of je wel of niet makkelijk of minder makkelijk zwanger raakt. Deze dame wil in mijn ogen "de eerste" zijn. Dat vind ik bizar.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:54

Ik ben een wensmoeder(verschrikkelijk woord) en mijn zus is onlangs bevallen en die heeft best wat complicaties gehad tijdens haar zwangerschap, ja ik vond het heel moeilijk haar zwanger te zien, nee ik heb nooit gehoopt dat het mis ging of was blij met haar complicaties.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:15

Al jullie reacties in het topic geven eigenlijk heel goed mijn gedachten over haar opmerkingen weer.

Aan de ene kant besef ik me heel goed dat ik echt de enige persoon ben tegen wie vriendin B dit zou durven zeggen, omdat we echt al zo lang bevriend zijn. Ik begrijp haar pijn als wensmoeder ook. Heel haar leven staat in het teken van zwanger raken, haar planning wordt gedicteerd door zwangerschapstesten en van die eisprong testen. Alles moet wijken voor dat ene doel, haar relatie met haar partner lijdt daar zeker ook onder. De reactie van M_D_H somt haar gevoelens denk ik heel erg goed op. En ik kan ook begrip voor haar frustratie opbrengen.

Wat ik echter niet goed kan praten is haar reactie. Het zit hem niet alleen in het opgelucht zijn over de dood van een kindje (oké, voor sommigen is het niet meer dan een foetus, maar met 17 weken kom je al heel dicht bij de grens van levensvatbaarheid) wat natuurlijk verschrikkelijk is, maar inderdaad dat als eerste zwanger willen zijn. Dat steekt me ook heel erg, want het slaat gewoon nergens op, en geeft mij veel vraagtekens bij hoe zij als persoon in het leven staat en naar zaken kijkt.

Omdat we elkaar al zo lang kennen vind ik dat ik dat wel naar haar moet uitspreken, dus dat ga ik ook zeker doen. Ik weet nog niet hoe of wat, maar we gaan het er wel over hebben. Ik denk niet dat de vriendschap dat gesprek gaat overleven, en ik weet ook niet zo goed of ik überhaupt bevriend kan zijn met iemand die zulke uitspraken doet over het verdriet van een ander, maar ik ben nog te flabbergasted om daar echt over na te denken.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:54

Ik zou aangeven:

"Ik begrijp jouw struggle wat betreft kinderen krijgen heel goed en leef echt met je mee, maar wat je me onlangs stuurde hierover kan gewoon echt niet. Het feit dat je heel graag kinderen wil geeft je niet het recht opgelucht of zelfs blij te zijn als een vriendin nota bene een kind verliest. Een kind. Datgene wat jij ook zo graag had gewild gaat bij je vriendin mis. Mijn standpunt is dat ik het werkelijk schandalig vind dat je dit zo durft uit te spreken tegen mij, al besef ik me dat je dit doet omdat je je veilig voelt bij mij. Ik wil je vragen eens kritisch naar je eigen reactie te kijken en je af te vragen of dit is wie je wil zijn. Ik hoor graag je gedachten hierover want dit is ook wel bepalend voor mezelf."

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 16:31

Ik ben oud en zo; wat is een wensmoeder?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 16:34

rien10 schreef:
Ik ben oud en zo; wat is een wensmoeder?

Een persoon wiens levensdoel is om kinderen te baren. :))

Nee geintje iemand die graag moeder zou willen worden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 16:36

Aha, en het lukt (nog) niet. Zie ik dat zo goed?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 16:37

Ja! Dat kan natuurlijk medisch zijn maar ook omdat iemand nog geen partner / stabiele relatie / huis ofzo heeft. :P

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 16:38

Jeetje Lau... ik zou ook niet 123 weten hoe ik op zoiets zou reageren, zulke reacties zijn imo op zijn minst heel raar te noemen. Alsof ze het niet over een vriendin heeft, maar over iemand aan wie ze een hekel heeft. Verdrietig worden wanneer iemand goed nieuws heeft, opgelucht zijn wanneer iemand een kindje verliest? Brr, ik kan mij voorstellen dat je daar van bent geschrokken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 16:38

Ahh, ok. Nu snap ik het. Ik ben nogal van het simpele taalgebruik.
Het is dus gewoon een vrouw die graag een kind/kinderen wil.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 16:40

Ja een vrouw met een kinder wens.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 16:55

Poeh ja, moeilijk. Nou ja niks menselijks is ons vreemd zal ik maar zeggen. Dat ze deze gevoelens heeft kan ik best begrijpen. Ik ben ook niet vrij geweest van jaloezie en nare gedachten in verleden. Maar het uitspreken is wel stap verder. Dat is best heftig. Dat had ze gewoon beter voor zich kunnen houden. Ook al ben je haar beste vriendin, sommige dingen kan je beter onuitgesproken laten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 17:17

Heb net een overzicht gemaakt van bronnen voor mijn scriptie.

45 bronnen... waaronder een complete tv-serie, bioscoopfilm, meerdere boeken en zo'n 10 shows van 2 uur. :z ;(

Ik hoop maar dat mijn vriend ook van Herman Finkers houdt want dat gaan we de komende tijd kijken. :')

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 17:20

Marlinde, veel sterkte toegewenst aan je vriend :knuffel: