Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:14

Gisteren op tv een gesprek gezien met prof Luc Bonneux. Belgisch arts en epidemioloog, vooral werkzaam in NL en verbonden aan het NIDI in Den Haag.

Hij laat toch een heel ander geluid horen dan wat we hier (BE) de laatste maanden op radio en tv voorgeschoteld krijgen. Best aangenaam en verrijkend dit :)

We leven in een toestand van niet-wetenschap op dit ogenblik omdat we na 1 1/2 jaar te maken hebben met een ander virus met heel andere karakteristieken. De vaccins werken niet afdoende tegen besmetting en overdraagbaarheid van deze variant.
Volgens Zweedse hooggeleerden zouden we nog zulke golven blijven krijgen tot 2025, dus misschien wordt het tijd dat we accepteren...this is it, hiermee moeten we leren omgaan en geen buitenproportionele maatregelen meer opleggen.

Hij werkt zelf als vrijwilliger in een vaccinatiecentrum, maar als er verplichte vaccinatie komt voor de bevolking, wordt de lijn getrokken. Hier zal hij nooit aan meewerken omdat het onethisch en immoreel is. Laat staan haast niet uitvoerbaar. Zijn tweet hierover uit de World Medical Association, declaration of Geneva :
" I will not use my medical knowledge to violate human rights en civil liberties "

Hij gaf ook een duidelijk uitleg over de verschillen tussen NL en BE wat betreft opnames op IC. Wij hebben dubbel zoveel patienten op de IC liggen omdat hier ook hele oude mensen toch nog op intensieve worden opgenomen, in tegenstelling tot NL waar dit niet gebeurt.
Dit is natuurlijk een hot item waar belgie toch ook maar eens mee aan de slag moet aldus Bonneux.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:16

robert45 schreef:
Hele enge zaken dit, bizar!

De Belgische regering heeft een akkoord bereikt over de regels voor de verplichte vaccinatie van zorgpersoneel. Ongevaccineerd zorgpersoneel wordt ontslagen. Iedereen die zich uiterlijk 1 april volgend jaar niet heeft laten prikken, moet vertrekken.

Ja, ze zijn wel zo slim om te wachten tot april om het in voege te laten gaan.
Kwestie van in de winter toch nog genoeg personeel over te houden :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:16

Heeft Belgie niet al een verplicht vaccin?

(ik dacht zelfs dat er meer landen binnen de EU waren met een verplichting voor t'een of t'andere vaccin?)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:17

Ik vind die twee uitspraken nogal tegenstrijdig, geen verplichte vaccinatie willen zetten maar wel kijken of de oudjes niet gewoon thuis kunnen blijven ipv de beste zorg in een ziekenhuis krijgen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:21

Cer ja, polio voor zover ik weet. Dat is in meer landen zo. Alleen heb ik echt nog nooit gehoord dat ook maar 1 iemand ergens gecontroleerd werd of hij / zij wel degelijk tegen polio gevaccineerd was.
Dus hoe je dat kunt controleren en eventueel bestraffen, laat staan uitvoeren, is mij een raadsel. :P

Bigone denk je echt dat voor hele oude mensen een IC opname met alle toeters en bellen de beste zorg is ? Ik ben bijna zeker van niet. Het is voor jongere mensen al echt een aanslag op je lijf.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:24

Fitzroy schreef:
Inderdaad, want als meer mensen zich hadden laten inenten hadden we nu niet zo in de oliebol gezeten.

En zo kun je ook zeggen als mensen zich eens aan de maatregelen houden etc etc...
En laat tot je doordringen dat je helemaal niet beschermt bent tegen de Delta variant. We zijn niet veilig als gevaccineerde, dat denken we maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:31

Pareltjes schreef:
Fitzroy schreef:
Inderdaad, want als meer mensen zich hadden laten inenten hadden we nu niet zo in de oliebol gezeten.

En zo kun je ook zeggen als mensen zich eens aan de maatregelen houden etc etc...
En laat tot je doordringen dat je helemaal niet beschermt bent tegen de Delta variant. We zijn niet veilig als gevaccineerde, dat denken we maar.

Helemaal niet beschermd.. :? Kijk even naar de cijfers, volgens mij beschermt het vaccin juist wel, aangezien er verhoudingsgewijs minder mensen in het ziekenhuis liggen tov het aantal besmettingen vorig jaar.. En het aandeel ongevaccineerd in het ziekenhuis is vele malen groter dan gevaccineerd..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:33

Pandora2 schreef:
Cer ja, polio voor zover ik weet. Dat is in meer landen zo. Alleen heb ik echt nog nooit gehoord dat ook maar 1 iemand ergens gecontroleerd werd of hij / zij wel degelijk tegen polio gevaccineerd was.
Dus hoe je dat kunt controleren en eventueel bestraffen, laat staan uitvoeren, is mij een raadsel. :P

Bigone denk je echt dat voor hele oude mensen een IC opname met alle toeters en bellen de beste zorg is ? Ik ben bijna zeker van niet. Het is voor jongere mensen al echt een aanslag op je lijf.

Nee, voor niemand maar ik zeg alleen dat de twee uitspraken tegenstrijdig klinken.
Ondertussen word in België zorgpersoneel per 1 April ontslagen wanneer ze niet gevaccineerd zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:37

Dat had ik een tijd terug al gehoord op tv inderdaad en Robert postte het hier net ook al.
Ik ben benieuwd of het echt zover gaat komen...april is nog ver.
Anyway, ik heb geen job in de zorg :D

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:37

Volgens mij werd er eerder gezegd dat de kans op bijwerkingen toenam bij vaker vaccineren. Ik zou pleiten voor een titerbepaling, dat is het meest logische ook maar zal wel weer te moeilijk zijn op groteschaal.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:39

Dat zou niet verkeerd zijn Anna maar dan moet je iedereen elk half jaar minimaal controleren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:41

Titerbepaling brengt niks op... :$ :P
En er is nog te weinig geweten hoe lang antistoffen voldoende aanwezig blijven, dus wordt een termijn opstellen haast onmogelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:43

Pandora2 schreef:
En er is nog te weinig geweten hoe lang antistoffen voldoende aanwezig blijven, dus wordt een termijn opstellen haast onmogelijk.

Zulke studies kun je nu bij uitstek opzetten.
Ik neem aan dat die ook al lopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:47

Pandora2 schreef:

Ik meen online wel eens gelezen te hebben dat in België blijkbaar de 1 of andere instantie (Hoe heet dat ook alweer in België, Kind & Gezin ofzo....?) bijhoudt of kinderen al gevaccineerd zijn tegen polio, want dat moet dacht ik voor een bepaalde leeftijd. Doe je het niet dan zijn ze er best streng op volgens mij, en krijg je te maken met mensen aan de deur, voorkomen en boetes enzo. Maar ik meen dat er dan uiteindelijk wel onder uit te komen was als je héél graag wil.

Let wel: dit soort verhalen heb ik een paar jaar geleden langs zien komen op online groepen, bouw dus een korreltje zout in en hou rekening met een stukje "details niet perfect onthouden".

Er is vast iemand die er meer van weet :j

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:53

Sizzle schreef:
Pandora2 schreef:

Zulke studies kun je nu bij uitstek opzetten.
Ik neem aan dat die ook al lopen.

Zeker in onderzoek ook wat betreft medicijngebruik en antistoffen

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:55

Ik zou er wel zelf voor willen betalen, beter dan op de gok vaccinatie op vaccinatie stapelen. Ik titel bij mijn hond ook, waarom dan niet bij mijzelf?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:12

Cer schreef:
Needje schreef:
Wat ik wel bijzonder vind is dat er hier mensen zijn die roepen dat iedereen zich moet laten enten. Maar als er 1g komt zelf maar ook niet meer enten…
Dan is blijkbaar ook jullie ‘vrijheid’ belangrijker dan niet te ziek worden…

Ik ent gewoon door hoor...
ik zie ook niet in waarom je dat dan ineens niet meer zou doen?

Ik zeg niet dat ik me dan niet meer laat vaccineren, maar de booster zou ik voorlopig nog even overslaan. Ik kan die namelijk binnenkort al halen, maar wie zegt dat dit nu echt al nodig is? Ik zou eerst eens iets van een betrouwbare antistoffentest willen kunnen laten doen. Misschien ben ik nog wel voldoende beschermd. En ik zou wel eens willen weten of er ook onderzoek is gedaan naar jaarlijks een mrna vaccin herhalen. Ik zou dan meer de tijd nemen om goed na te denken wanneer ik me laat vaccineren en idd of ik me de komende tijd nog zou laten vaccineren. Wellicht heb ik voldoende antistoffen en herkend mijn lichaam het virus waardoor ik nog 2 jaar beschermd ben tegen ernstig ziek worden. En die kans was zonder vaccinatie al heel erg klein.

Ik heb me voornamelijk laten vaccineren, omdat het in de tijd dat ik ben gevaccineerd ook zo was dat je het ook deed voor een ander. Ik heb het gedaan om een steentje bij te dragen aan het er onder krijgen van corona, anderen te beschermen, zo snel mogelijk van de maatregelen af te zijn en uiteindelijk ook om mijzelf te beschermen.

Als ik moet gaan laten testen voor toegang ondanks vaccinatie, dan is dat zo. Ik zal nergens roepen dat het buitensluiting is en ik me gediscrimineerd voel. Wel hoop ik van harte dat ze gewoon ook de mogelijkheid bieden tot een minder vervelende test. Want anders laat ik me niet zomaar testen. Niet voor toegang en niet bij klachten. Dat is dan ook mijn goed recht. Ik blijf dan wel gewoon lekker thuis. Qua vervelend iets vind ik 2 prikken en een jaar er vanaf iets anders dan jaarrond zeer regelmatig een test moeten ondergaan die niet direct bijdraagt aan eigen gezondheid, want gevaccineerd.

Berichten vanuit het ziekenhuis zijn gewoon duidelijk. Er belanden teveel mensen in het ziekenhuis die niet gevaccineerd zijn. Dit had hoogstwaarschijnlijk voorkomen kunnen worden met een vaccinatie. Ik vind het gewoon een falend beleid als hier dan niet direct op ingezet gaat worden en ze een tijdelijk 2G niet willen of durven invoeren. Dan zie ik nog liever dat ze het goed aanpakken en een 1+1G beleid invoeren. Gevaccineerd + getest of genezen + getest. Dan blijf ik alsnog vaak thuis denk ik, maar dat is dan mijn eigen keuze.

Als de boodschap is dat vaccineren nu de belangrijkste stap is, moeten ze daar ook echt iets aan doen. Dan moet je niet gaan inzetten op het ´met zijn allen´ beschermen van niet gevaccineerden. Dat kunnen zij, op een enkele uitzondering na, prima zelf. En juist voor die uitzonderingen is het zo belangrijk dat iedereen zich laat vaccineren. Ik mis gewoon dat ze hierin nu eens goed doorpakken. Maar dat durven ze niet. Ik vind het een falend beleid en zie ook niet wat deze halve lock down nu teweeg moet brengen.

Op straat houd ik me aan de maatregelen die nu gelden, maar achter mijn voordeur doe ik wat ik wil en waar ik mij goed bij voel. Ik ben gevaccineerd en mijn vrienden en familie zijn gevaccineerd. Wij staan er allemaal hetzelfde in. Dan ga ik geen bezoek beperken en er niet voor kiezen om niet meer naar B te gaan, omdat ik al bij A op visite ben geweest. Verjaardagen vieren we gewoon zoals normaal. En afstand achter de voordeur doe ik ook niet. Ik sta nu al helemaal niet meer achter dergelijke maatregelen achter de voordeur. Ik vind die vaak ook meer kwaad dan goeds doen.
Ik ben bereid om direct een booster te gaan halen als bijdrage op het moment dat ze volop gaan inzetten op vaccineren. Maar als er geen 2G komt (desnoods dat je ook daarbij moet testen, maar wel de focus op het vaccineren en niet op niet gevaccineerden beschermen) dan ben ik er gewoon echt klaar mee. Dan vertrouw ik voorlopig op mijn vaccinaties en ga eens rustig nadenken over hoe verder op dat gebied en laat ik binnenkort mijn booster nog even aan me voorbij gaan.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 16-11-21 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:16

Sizzle ik heb echt geen idee of zoiets nu al op grote schaal opgezet is. Misschien wel inderdaad. De resultaten zullen wel nog een hele tijd op zich laten wachten denk ik.

pmarena die controles zullen inderdaad wel gedaan worden bij / door Kind en Gezin. Manieren om eronder uit te komen, zullen er wel altijd zijn :D Ben er verder ook niet van op de hoogte hoe dat dan in zijn werk gaat.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:17

Spenk schreef:
veerledec schreef:
Dat is vreemd, op de drie locaties waar ik ben geweest was het gewoon de zelftest (door een ander uitgevoerd dan natuurlijk). En alleen neus.

Maar dat dat jou ervaring is betekend niet dat het overal zo gaat he.

Er wordt een antigeen sneltest afgenomen en dat is niet perse de zelftest.

De zelftest is een antigeentest. Dus dat bedoel ik met, het is dezelfde test. Je kan kennelijk ook varianten gebruiken die ook keel vragen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:18

Anna79 schreef:
Ik zou er wel zelf voor willen betalen, beter dan op de gok vaccinatie op vaccinatie stapelen. Ik titel bij mijn hond ook, waarom dan niet bij mijzelf?

Ik heb er een paar maanden geleden ook voor betaald bij een gewoon bloedonderzoek. Resultaat was miniem...bummer :') Maar dat terzijde.
Maar ik denk niet dat het gros van de bevolking hiertoe bereid zal zijn om het op regelmatige basis te laten doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:45

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:51

Ik vraag me bij dergelijke bedrijven maar ook bij die assistentes af waarom? :? Wat bezielt je om gewoon zo met de gezondheid van andere mensen om te gaan en een gezondheidsrisico enorm groot te maken? Is dat echt puur en alleen om geld? Of niet nadenken? Of principes (ik ben tegen dus doe lekker zo mensen hun codes geven) 8)7

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:52

Pandora2 schreef:
Gisteren op tv een gesprek gezien met prof Luc Bonneux. Belgisch arts en epidemioloog, vooral werkzaam in NL en verbonden aan het NIDI in Den Haag.

Hij laat toch een heel ander geluid horen dan wat we hier (BE) de laatste maanden op radio en tv voorgeschoteld krijgen. Best aangenaam en verrijkend dit :)

We leven in een toestand van niet-wetenschap op dit ogenblik omdat we na 1 1/2 jaar te maken hebben met een ander virus met heel andere karakteristieken. De vaccins werken niet afdoende tegen besmetting en overdraagbaarheid van deze variant.
Volgens Zweedse hooggeleerden zouden we nog zulke golven blijven krijgen tot 2025, dus misschien wordt het tijd dat we accepteren...this is it, hiermee moeten we leren omgaan en geen buitenproportionele maatregelen meer opleggen.

Hij werkt zelf als vrijwilliger in een vaccinatiecentrum, maar als er verplichte vaccinatie komt voor de bevolking, wordt de lijn getrokken. Hier zal hij nooit aan meewerken omdat het onethisch en immoreel is. Laat staan haast niet uitvoerbaar. Zijn tweet hierover uit de World Medical Association, declaration of Geneva :
" I will not use my medical knowledge to violate human rights en civil liberties "

Mooie, sterke uitspraak trouwens, verstandige man +:)+

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 12:12

Spenk schreef:
Het lijkt me toch ook op zn minst bijzonder als er zorgpersoneel lekker mensen gaat staan besmetten..... Dan zou je die al dagelijks moeten testen.

Dat kunnen dus net zo goed geënte mensen zijn.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 12:16

Pandora2 schreef:

Hij gaf ook een duidelijk uitleg over de verschillen tussen NL en BE wat betreft opnames op IC. Wij hebben dubbel zoveel patienten op de IC liggen omdat hier ook hele oude mensen toch nog op intensieve worden opgenomen, in tegenstelling tot NL waar dit niet gebeurt.
Dit is natuurlijk een hot item waar belgie toch ook maar eens mee aan de slag moet aldus Bonneux.

Ik mag hopen dat meer mensen dit gaan inzien voordat er beslissingen worden genomen die de kenmerken van pandora’s box kunnen gaan krijgen.

Hoe dan ook, ik ben blij dat er langzaam andere geluiden hoorbaar worden. Wat betreft oudere op ICs ik vind dat een hele andere discussie.