Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:11

Je kan je wat een hoop dingen betreft best even afvragen of je het echt nodig hebt? En heb je het dan ook nog perse deze twee weken nodig? Ik heb maar weinig nodig en het meeste van wat ik wel nodig heb, kan ik gelukkig online wel vinden. De winkels die ik bezoek, doe ik op een rustig tijdstip, doordeweeks. (dat zijn de AH & de Welkoop) Dat gaat prima. Ik heb eigenlijk nooit dat mensen in mijn ruimte komen, overal zie ik 90% of meer mondkapjes op, dus dat lijkt me redelijk save.

Ik had wel graag mijn vriendin willen bezoeken, maar twijfel er aan of ik dat nu op korte termijn wel wil doen of toch liever wacht tot alles net even iets meer in de betere cijfers zit... We zullen wel meest van tijd buiten doorbrengen bij de paarden maar toch. Kan ook wel naar die twee weken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:12

Cer schreef:
@Femke_Tweety: zo kijk ik ook tegen funshoppen aan hoor..
geen tuimaterialen, versiering, maar wel laatst nieuwe lampenbollen gehaald bij de Gamma (want stuk) en geprobeerd van tevoren te bedenken wat ik verder nog nodig zou kunnen hebben zodat ik er een poosje niet heen hoef. Dus er zaten dingen bij, zoals extra fietsverlichting, die ik op dát moment niet nodig had, maar ik was er wel al :j

Dat doe ik ook wel. Ik maak lijstjes wat ik echt nodig heb en wat ik meteen mee kan nemen. Scheelt uiteindelijk toch weer 1 keer extra gaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:17

Karl66 schreef:
De horror, mensen die zelfstandig nadenken zonder dat de overheid ze vertelt wat ze moeten doen.

Hmm, het deel van het prisoner's dilemma gemist? Als iedereen rationeel handelt maar er geen gezamelijke inspanning is om dit aan te pakken, blijven de problemen omdat het nodig is dat mensen verder gaan dan voor henzelf zinnig is. En dat is bovendien alleen maar nuttig als anderen meedoen.

Citaat:
Ik weet dat je een hekel aan deze regering hebt en dat graag en veel ventileert, maar soms kan je ook gewoon verder dan je eigen bias kijken.

Ik weet dat je het graag persoonlijk wilt maken en dat veel ventileert, maar soms kun je ook gewoon verder dan je eigen bias kijken en het eens met argumenten proberen.

Citaat:
En het is echt onzin om te doen alsof wij als samenleving ontzettend onze best hebben gedaan om ons aan de geest van de regels te houden om zo het reproductiegetal laag te houden.

Omdat het dus nooit de geest van de regels was om het reproductiegetal zo laag mogelijk te houden.
(Sterker nog: toen ik daar voor de zomer iets over schreef was het belachelijk van mij dat ik dat zou willen.)

En... je zegt dat ik een hekel heb aan de regering (en dan ben je de boel al aardig aan het framen want dan lijkt het dat mijn oordeel voortkomt uit emoties terwijl ik het handelen afkeur vanwege de resultaten en de inhoud van wat deze regering doet) maar eigenlijk is jouw idee dat onze overheid, met al die mogelijkheden en kennis en expertise zou moeten hebben om dit soort problemen vroegtijdig te signaleren en dan gericht aan te pakken niet verantwoordelijk hoeven te houden veel vreemder en veel afwijzender tov onze democratie/overheid.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:18

Ik ben sinds maart niet in winkels geweest. Kleding koop ik bij Bonprix indien nodig. Alleen heb ik nu geen hele onderbroeken meer en degene die ik heb, heeft Zeeman niet online. Maar.... ik durf helemaal geen winkels meer in. Ik zie in ieder medemens een besmettelijke. Ik mijd ze als de pest.
Ik ga zo maar een rondje fietsen. Ik hou mijn adem wel even in als er een andere fietser in de buurt is. Het is hier trouwens uitgestorven op straat. Af en toe een auto en wat schoolkinderen en verder niemand.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:22

Morrie schreef:
Ik ben sinds maart niet in winkels geweest. Kleding koop ik bij Bonprix indien nodig. Alleen heb ik nu geen hele onderbroeken meer en degene die ik heb, heeft Zeeman niet online. Maar.... ik durf helemaal geen winkels meer in. Ik zie in ieder medemens een besmettelijke. Ik mijd ze als de pest.
Ik ga zo maar een rondje fietsen. Ik hou mijn adem wel even in als er een andere fietser in de buurt is. Het is hier trouwens uitgestorven op straat. Af en toe een auto en wat schoolkinderen en verder niemand.

Geen sociaal contact in de buurt die ze voor je kan halen?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:22

Morrie, die instelling is niet verkeerd. Handelen alsof iedereen besmet is of, andersom, alsof je zelf besmet bent. :j

Echwel

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:23

Ik vind het een enge gedachte om zo te moeten leven..
Ja het kan, maar of het ook zo is dat weet je niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:24

MyWishMax schreef:
Wij halen juist dierenvoeding bij de Intratuin := dan kunnen we alles in 1 keer meenemen ipv 3 winkels afgaan.

Haha, ik ga er idd ook heen omdat ik iets voor m'n konijnen nodig heb, maar ondertussen funshop ik gewoon een rondje door de rest van de winkel. Maar... ik ga dus wel rond etenstijd en dan is het er nagenoeg uitgestorven.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:25

Klopt, best eng. Maar het helpt wel bij het nemen van beslissingen of ontmoetingen/verplaatsingen nu echt noodzakelijk zijn of niet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:27

soesita schreef:
Klopt, best eng. Maar het helpt wel bij het nemen van beslissingen of ontmoetingen/verplaatsingen nu echt noodzakelijk zijn of niet.

Maar als je een een rondje fietsen als verplaatsingen ziet..

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:29

Echwel schreef:
soesita schreef:

Maar als je een een rondje fietsen als verplaatsingen ziet..

Fietsen (in je eentje of met je gezin) lijkt me absoluut onbedenkelijk omdat je dan geen contact hebt met andere mensen. OK, voor de duidelijkheid: het gaat dus over je omgang met contacten. Als er geen andere mensen aan te pas komen kan je ook geen ziektes overdragen, lijkt me.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:32

Ik houd ook mijn adem in als ik mensen passeer op de fiets :j :')

Ik kom wel regelmatig bij de Action de laatste tijd voor de dieren of de kinderen. Maar wel doelbewust. Verder alleen in de supermarkt en sinds de lockdown één keer bij de Zeeman om een nieuwe joggingbroek te kopen ( mijn favoriete outfit :D )
Ook de bouwmarkt bezoeken wij af en toe. Maar ook dan doelbewust en kijken we vooruit wat er binnenkort voor de volgende klus nodig is.

Ik app mijn zus en ouders die hier ook wonen iedere week of ze nog iets nodig hebben. Zo hoeft er maar één iemand heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:39

Cer schreef:
safina schreef:
Wat bedoel je met "hoe dat dan werkt"?

Ik stel me voor dat het werkt zoals bij de meeste mensen die besmet raken: Via een gezinslid, via kennissen en vrienden of familie waar je mee afspreekt, als met je collega's te dicht samengepakt koffie gaat drinken of vergaderen etc etc. Maar uit onderzoek naar die virusstammen blijkt dus dat maar weinig zorgmedewerkers via patientcontact besmet raken. Volgens Kuipers dan. In ieder geval niet hele massa's, zoals Shadow suggereerde in haar post.

Of bedoelde je dat niet met je vraag?

Ja dat bedoelde ik denk ik wel :j Juist zorgmedewerkers zijn extra voorzichtig, neem ik aan.. dus die zitten niet dicht op elkaar gepakt koffie te drinken of te vergaderen (is ook niet, gezien de virusstammen), maar die gaan dan denk ook niet bij kennissen op visite oid..? Dus ik bedoel, die mensen zijn al zo voorzichtig, maar krijgen het toch... hoe dan?
En, misschien moeten we er dan dus niet vanuit gaan dat iedereen die besmet raakt dús onverzichtig is en het 'eigen schuld' is? ..

Nou, ik hoor vanuit de praktijk wel verhalen van clusters in teams in verpleeghuizen waarbij het personeel bij de patiënten keurig in de PBM's staat, maar daarna wel knus met z'n allen de koffiekamer induikt. Maar of dit ook echt vaak voorkomt weet ik niet.

Ik vind de schuldvraag in deze sowieso niet zo relevant. Zorgmedewerkers zijn ook mensen. Mensen die zoals alle mensen wel eens onvoorzichtig zijn, maar ook mensen die soms geheel buiten hun schuld besmet raken. Je kunt moeilijk van zorgmedewerkers verlangen dat ze hun gezin buiten de deur zetten en zich opsluiten in een langdurige isolatie van de rest van de wereld. Je mag verlangen dat ze voorzichtig zijn, maar ook zij zijn betrokken, maar niet onfeilbaar, zullen we maar zeggen. :+

Maar wat Shadow suggereerde, dat er veel uitval is onder zorgmedewerkers omdat ze besmet raken via patientcontact: daarvan kan je je afvragen of die aanname wel klopt of dat hij ergens uit de onderbuik van Shadow komt. Maar ik weet tegelijk ook niet op welke gegevens Kuipers zich baseert als hij zegt dat besmettingen via patientcontact niet zo vaak voorkomen. Misschien heeft hij wel alleen naar ziekenhuismedewerkers gekeken, die weer in een heel andere situatie zitten dan bijvoorbeeld thuiszorgmedewerkers en verpleeghuismedewerkers.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:47

safina schreef:
Maar wat Shadow suggereerde, dat er veel uitval is onder zorgmedewerkers omdat ze besmet raken via patientcontact: daarvan kan je je afvragen of die aanname wel klopt of dat hij ergens uit de onderbuik van Shadow komt.

Moet dit zo op de persoon?

Maar ook... er zijn meerdere gebruikers hier op Bokt geweest die exact dat is overkomen: ziek geworden via het werk in de zorg.
(Overigens is dat niet per se ziek geworden via patienten, dat weet ik niet.)

En ik heb recentelijk ook nog discussies gehad en gevolgd op plekken zoals het ziekenhuis waar bv geen beschermingsmateriaal gebruikt werd bij bloedprikken, en patienten/bezoekers die zelf beschermingsmiddelen wilden gebruiken werden geweerd.

En dat is niet allemaal om iemand de schuld te geven, maar wel dat je lang niet altijd zoveel mogelijkheid hebt om uit voorzorg ook echt afstand van iedereen te houden en corona te stoppen als men misschien zou willen. (Dat was mijn voornaamste punt: dat je het niet zomaar alleen maar feestende jongeren aan kunt rekenen, of dat als die maar thuis zouden blijven alle overige problemen ineens opgelost zijn.)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:59

Shadow0 schreef:
En ik heb recentelijk ook nog discussies gehad en gevolgd op plekken zoals het ziekenhuis waar bv geen beschermingsmateriaal gebruikt werd bij bloedprikken, en patienten/bezoekers die zelf beschermingsmiddelen wilden gebruiken werden geweerd.

Dat vind ik echt bizar. Heb ook menig discussie gehad met zorgmedewerkers die geen mondkapje wilden of mochten dragen, maar dan droeg ik zelf mijn FFP2 kapje dus kon geen slachtoffer worden van hun wanbeleid.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:02

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:12

soesita schreef:
Morrie, die instelling is niet verkeerd. Handelen alsof iedereen besmet is of, andersom, alsof je zelf besmet bent. :j

Als ik zelf besmet raak, is het einde verhaal, dat is simpel. Ik heb copd en zie af van behandeling als ik corona krijg. Die beslissing is al gemaakt en vastgelegd.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:15

Ik heb toch al 'n paar keer gelezen dat iemand met copd een milde variant kreeg en overleefde. Volgens mij zelfs op dit forum iemand d'r moeder.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:22

Idd copd is niet gezegd dat je een ernstig verloop gaat hebben. Buiten dat, in de winkel, op de fiets is beiden heel vluchtig contact. Het is niet zo dat je uren in de Zeeman bent. Ook op de fiets de adem inhouden bij een passant vind ik heel ver gaan. Volgens mij is het al eens eerder geopperd hier, maar is er iemand met wie je in gesprek kan? Zo leven lijkt me ook niet goed voor de gezondheid :(:)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:25

Zou vooral inzetten op slikken van vitamines zoals D om je weerstand te verhogen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:26

Cer schreef:
toen vroeg ik me ook hardop af hoe dat dan werkt, die besmettingen...

Heb ik een ÓNBEGRIJPELIJK echte wereld feítelijk geval in mijn omgeving van beschreven eergisten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:27

Ik hoef echt met niemand in gesprek hoor. Ik probeer het virus te ontlopen en hoop over een paar jaar weer van mijn pensioen te kunnen gaan genieten. Ik ben al blij dat ik niet meer werk en niet meer op die school met 8000 leerlingen rondloop.

Vitamine D, B12 en C slikte ik sl toen nog niemand ooit van corona had gehoord.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:28

Je kunt heel voorzichtig zijn, maar bang zijn is niet goed, angst is een slechte raadgever.

Met goed nadenken bij alles wat je doet kun je nog best goed leven.
Ik ga dagelijks een rondje door de bossen met de honden...

En ja daar is het nu drukker dan anders, ik denk dan goed voor die mensen beter dan achter de tv hangen enz..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:28

Huertecilla schreef:
Cer schreef:
toen vroeg ik me ook hardop af hoe dat dan werkt, die besmettingen...

Heb ik een ÓNBEGRIJPELIJK echte wereld feítelijk geval in mijn omgeving van beschreven eergisten.

Ik heb werkelijk géén idee wat hier staat :')

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:31

Wij leven altijd gezond, eten veel groenten en fruit, vlees in mindere mate en slikken vit D (dat is het enige dat je hier niet voldoende kan krijgen met gezond eten en buitenkomen in de winter). Maar toch geloof ik echt niet dat dat de magische oplossing is. Als ik stress heb, is de kans groot dat ik ziek word, zo ging het altijd al. Al die goede gewoontes lijken door stress meteen ongedaan gemaakt te worden.

Het is niet zo zwart wit. Ziek worden heb je niet in de hand, ook al ben ik zeker voor gezond leven, het doet niet alles. We moeten nog steeds elkaar beschermen, zonder voorwaarden, maar gewoon uit naastenliefde. Of ze nu ongezond leven of niet.

En daarmee bedoel ik niet dat iemand hier wat anders beweert hoor.