Rare mensen op marktplaats deel 8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 07:32

Dan is het voor mij einde marktplaats hoor. Zo simpel is dat.

Of enkel nog ophalen aan huis.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 07:47

Jolliegirl schreef:
Dan is het voor mij einde marktplaats hoor. Zo simpel is dat.

Of enkel nog ophalen aan huis.

Je kan toch gewoon nog steeds op de ouderwetse manier geld over laten schrijven op je rekening? of een tikkkie of alle andere opties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 07:54

Idd gewoon rekeningnummer geven of tikkie link sturen. Als ze dat niet willen dan jammer. :j

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 07:54

Hele partij paarden spullen op MP staan.
Bij de halsters netjes prijs erbij staan.
Nieuw halster incl touw 10 euro excl verzendkosten.
Krijg ik een bod van 15 prima maar dan verzend ik via DHL.
Dus vraag haar of het akkoord is.
Heb een betaalverzoek gestuurd
Krijg nergens een reactie op.
Als je er geen belang meer bij hebt prima maar stuur even een berichtje. Benieuwd of er nog iets van reactie komt

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:51

_Nadia_ schreef:
Als professioneel Ebay verkoper (al 10 jaar) kan ik je vertellen dat je als verkoper hoe dan ook aan t kortste eind trekt, kopersbescherming is precies dat, bescherming voor kopers. Wij hebben al een paar keer gewoon kapotte items terug gezonden gekregen, terwijl we wisten dat die wij gestuurd hadden heel was. (en vaak krijg je voor of net na de koop ook een email dat ze zoooo blij zijn dat ze t eindelijk gevonden hebben want die van hun was stuk en nu hebben ze een vervanger) Je weet dan dus gewoon dat jij t kapotte ding terug krijgt, verzendkosten 2 kanten op betaald en je item kwijt bent. Ebay doet daar niets aan want ze zeggen dat ze niet kunnen bewijzen dat het niet het items is dat jij hebt opgestuurd.
Of mensen die spijt hebben (en hoewel wij wettelijk gezien gewoon spijt aankopen terug nemen) en claimen dat het "not as described is" zodat ze geen retour verzendkosten hoeven te betalen.

Wij hebben zelfs een tijdlang alles dat we verkochten met invisible ink (alleen zichtbaar met UV licht) gemarkeerd maar zelfs als ze dan wat anders terug stuurden zei Ebay dat dat geen bewijs was.

Als t niet verplicht wordt zou ik er als verkoper dus ver weg van blijven.

Oei! Dat is echt niet te doen als verkoper nee. Dat gaat al gauw zeer doen dan.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:44

Gelijk oversteken doen we dus alleen met cash geld :+

Gratis dakpannen erop staan en tig reacties van " mag ik alleen de nokvorsten" mag ik er 10? Mag ik er 11?

Jegh :roll:

Maar 1 bericht sprong ertussen uit en ik gunde haar 8 dakpannen.
Kreeg 2 bosjes tulpen van haar. Hartstikke lief :)
Ik ben alleen hartstikke slecht met bloemen maar ik waardeer het gebaar ontzettend.

En ik zet de tulpen in een groot glas en gelijk kreeg ik een bericht van iemand die alles wel wou ophalen :wow:
Hè hè eindelijk,bijna van die spullen af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:11

Ben ik nu de rare verkoper? Afspraak gemaakt gisterenochtend die deze middag ging komen kijken naar iets. Gisterenavond is het verkocht aan iemand anders. Ik laat dit netjes weten en de ‘koper’ wordt boos want wij hadden eerst een afspraak.

Ik heb aangegeven dat het al even te koop staat (7-8 weken) en ik de voorbije weken al heel veel no shows heb gehad. Wie eerst kan komen heeft eerste keus. Ook aangegeven dat er iemand voor haar al een afspraak had staan voor volgende week en als ik dan de volgorde volg van wie eerst een afspraak maakt eerst mag komen, ik haar en andere geïnteresseerden pas binnen 9 dagen kon laten komen, zonder enige garantie dat er iemand het koopt. Maar alsnog is ze boos…

Heb ik nu zo raar gehandeld?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:17

Nee duidelijk toch
Ik verkoop het ook aan de eerste die hier wam huis staat of als ik het moet vast houden dan een aanbetaling

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:45

Lastig... Het was netter geweest misschien om vooraf te laten weten dat als iemand anders het eerder zou komen halen/kopen dat je het dan niet zou vasthouden.

Ik zou het ook niet leuk vinden als ik een afspraak maak om het te komen ophalen en dan opeens hoor ik dat het al verkocht is. Voor hetzelfde geld had ik het zo graag gewild dat ik dan meteen was gekomen bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:51

Ik kreeg gisteren de schrik van mijn leven overigens. Ik kom thuis van het werk en man komt vol trots naar mij dat hij onderdelen van een camino had verkocht op enkele uren tijd. Ze kwamen het ophalen met een koeriersdienst. Ik zeg direct: Dat is oplichting! Waarop hij zei: Nee hoor, ze heeft haar paspoort door gestuurd en er wordt cash betaald. Ik moest enkel mijn email en adres en zo doorgeven.
Nou ik kan jou zeggen dat ik het spaans benauwd kreeg. Ik heb direct oplichting koeriersdienst opgezocht op de computer en kwam gelukkig direct bij een artikel uit op de website van de politie. Echt een minuut daarna ontvangt hij de mail met de link om zijn gegevens ‘aan te vullen’. Hij heeft dat nummer dan geblokkeerd en ging verder met de 4(!) andere geïnteresseerden waarbij 1 zelfs €150 bood ipv de gevraagde €60. Ik heb uiteindelijk zijn gsm gevraagd en aangetoond waar hij op moet letten.
De bieder van €150 onder meer stuurde met een +22 nummer. De andere 3 wouden ook enkel contact via whatsapp. Hij was uiteindelijk flink teleurgesteld en ik wel wat boos dat hij zo goedgelovig was en daar allemaal niet op let.
Hij is begin de 30 en heeft zich nooit geïnteresseerd in technologie. Facebook etc is een ver van zijn bed show onder meer. Zo zie je maar hoe snel het toch kan gebeuren.

Upendo: Het was een bezichtiging (dieren). Het was zeker niet toe gezegd maar gewoon een afspraak om te komen kijken :) Maar ik zal het in het vervolg in het zoekertje zetten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:55

Hmm dubbel Moestuin. Om no shows te voorkomen laat ik aanbetalen. Willen ze dat niet, laat ik duidelijk weten dat ik de wie het eerst komt die het eerst maalt regel aan hou.

Edit: poeh dat is schrikken Moestuin! Gelukkig dat er dankzij jou oplettendheid er geen oplichting heeft kunnen plaatsvinden.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 27-04-22 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:58

Ik had lang moeilijk mailcontact over een product, heleboel vragen en gezeur en zag het eigenlijk niet meer gebeuren dat ze zouden komen kijken. Toch een afspraak gemaakt en iets te lage prijs akkoord gegaan. Ik check het product die middag nog en blijkt iets aan stuk te zijn. Zeggen die mensen de afspraak voor die avond af. Ik besloten het product uit de verkoop te halen, te repareren en later weer te koop aan te bieden. Bleek dat ze het toch wel dolgraag hadden willen kopen en zelfs zelf repareren maar ik vond dat er al genoeg gezeik was geweest dus afgekapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 10:04

Ineke2 schreef:
Hmm dubbel Moestuin. Om no shows te voorkomen laat ik aanbetalen. Willen ze dat niet, laat ik duidelijk weten dat ik de wie het eerst komt die het eerst maalt regel aan hou.

Edit: poeh dat is schrikken Moestuin! Gelukkig dat er dankzij jou oplettendheid er geen oplichting heeft kunnen plaatsvinden.

Zou je dat doen bij het bezichtigen van dieren? :) Het ging hier over een geit. Kan ik wel vragen, haal je de echt geïnteresseerden er wel uit.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 10:06

Moestuin schreef:
Ben ik nu de rare verkoper? Afspraak gemaakt gisterenochtend die deze middag ging komen kijken naar iets. Gisterenavond is het verkocht aan iemand anders. Ik laat dit netjes weten en de ‘koper’ wordt boos want wij hadden eerst een afspraak.

Ik heb aangegeven dat het al even te koop staat (7-8 weken) en ik de voorbije weken al heel veel no shows heb gehad. Wie eerst kan komen heeft eerste keus. Ook aangegeven dat er iemand voor haar al een afspraak had staan voor volgende week en als ik dan de volgorde volg van wie eerst een afspraak maakt eerst mag komen, ik haar en andere geïnteresseerden pas binnen 9 dagen kon laten komen, zonder enige garantie dat er iemand het koopt. Maar alsnog is ze boos…

Heb ik nu zo raar gehandeld?

Ik weet niet of ik echt boos zou worden - ik word niet zo snel boos - maar ik zou er niet blij van worden. Dan heb ik liever dat je zegt dat het artikel tot x datum gereserveerd staat dan dat wij echt al een afspraak maken. Net doordat we die afspraak maken, heb ik het gevoel dat onze verkoop door zal gaan. En als dat dan niet gebeurt, dan baal ik natuurlijk. Ik heb het als geïnteresseerde meermaals meegemaakt:
"Hoi, is dit nog beschikbaar?"
"Voorlopig gereserveerd tot x"
"Okidoki, mocht het niet doorgaan mag je me zeker iets laten weten!"
Meer is er niet aan, ik heb niet al te veel hoop op dat moment maar wie weet gaat die eerdere afspraak niet door en heb ik geluk.

Ik snap je wel hoor - ik heb ook net een periode aan no shows achter de rug, en dat is echt balen.
Maar daar kan degene die wél serieus wilt komen/kopen niets aan doen.
Ik ga akkoord met Upendo - als ik iets heel graag zou willen, zou ik dan proberen er sneller om te komen.

Ik zeg dit omdat ik lees dat je echt al een afspraak gemaakt had met die persoon. Ik snap je wel na de no-shows, maar - je hebt echt wel een afspraak gemaakt met diegene. Daarom dat ik zeg, zeg dan liever dat het artikel voorlopig gereserveerd is en dat je zsm iets laten weten.

Anderzijds heb je wel aangegeven dat iemand voor haar al een afspraak had staan, dus dat heb je zeker wel netjes gedaan hoor. Maar ja, ik snap de frustratie wel van de tweede wel, die geef je heel veel hoop en het gevoel dat de verkoop zal doorgaan door effectief al een afspraak te maken.

Je hebt de juiste volgorde aangehouden. Maar misschien had je het anders moeten verwoorden naar nummer 2 - "artikel is voorlopig gereserveerd, ik laat je zsm iets weten". Ook al loop je dan het risico dat 1 niet komt opdagen en 2 eenzelfde artikel al ergers anders weet te scoren en je die dan ook kwijt bent. Maar je geeft nr 2 echt té veel hoop/een vals gevoel van zekerheid door al een afspraak te maken denk ik. Je bent niet helemaal fout, maar je hebt bij nr 2 iets te veel op de zaken vooruit gelopen, zij ziet haar afspraak geannuleerd worden en is daar duidelijk niet blij mee. Ik zou ook niet blij zijn, maar ik zou ook écht niet boos worden, dat vind ik nou ook wel overdreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 10:16

Als je zegt: Kijk ik koop hem/het en ik kom het die datum halen. Dan snap ik dat je het eerst op gereserveerd zet. Maar dit was puur een bezichtiging. Er was geen toezegging gedaan tot aankoop. Als ik hem had moeten reserveren tot de eerst volgende in rij kon komen kijken dan kon de volgende geïnteresseerde sowieso pas binnen 9 dagen komen kijken.

Maar ik zet in het vervolg in het zoekertje dat ik geen dieren reserveer tot bezichtiging maar werk met wie eerst kan komen heeft eerste keus. :)

Zou je bij een huis, paard of auto ook zo werken? Dus wie eerst een afspraak heeft gemaakt om te komen kijken mag ook als eerste komen kijken? Want ik plan zoiets ook in aan de hand van wie kan wanneer en niet: Wie was eerst. Juist omdat er geen toezeggen is gedaan tot aankoop en het enkel een bezichtiging is.

Maar ik snap jou punt hoor. Ik neem het allersinds mee en zet het in het vervolg in het zoekertje.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 10:54

Ik vermeld wel vaak erbij als er meerdere geïnteresseerde zijn dat de eerste koper het eerste recht heeft. Ook bij dieren.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 10:57

In België is het niet gebruikelijk om op basis van een foto op 2dehands te zeggen 'ik koop het'.
Hier wordt meestal een afspraak voor bezichtiging gemaakt om ter plaatse over te gaan tot aankoop.
Dus ja,ik vind afspraak is afspraak en zou ook niet opgezet zijn dat het dan aan iemand anders verkocht is.
Helaas heb ik dit als potentiële koper ook al vaak meegemaakt.
Eén keer werd het me zelfs pas ter plaatse aangekomen verteld na 1,5 uur enkele rit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 11:03

Dat heb ik ook al gehad. Toegekomen met trailer na een rit van anderhalf uur en ze waren telefonisch verkocht. Dat vond ik niet netjes. Maar als ik een afspraak maak om dieren te bezichtigen en ik kan pas na enkele dagen kijk ik niet raar op als iemand eerder is geweest. Maar ik hou er vanaf nu rekening mee en zet in het zoekertje dat wie eerst kan komen kijken eerste keus heeft en niet wie eerst reageert eerste keus heeft. Soms kunnen ze echt pas 3-4 dagen later. Ben je 2 weken verder is er maar 3 man komen kijken.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 11:15

Dat is inderdaad veel duidelijker zo Moestuin.
Maar je moet mensen die pas enkele dagen later kunnen komen ook begrijpen.Niet iedereen woont vlakbij,heeft tijd om direct de auto in te springen en te komen of men moet werken,heeft nog andere afspraken,een druk leven,...
Deze mensen vallen dus uit de boot bij verkopers die zeggen 'wie eerst komt eerst maalt.Dat vind ik persoonlijk soms heel jammer.
Wellicht is die andere 'koper' ook iemand geweest die niet vroeger kon afspreken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 11:25

Moestuin schreef:
Ineke2 schreef:

Zou je dat doen bij het bezichtigen van dieren? :) Het ging hier over een geit. Kan ik wel vragen, haal je de echt geïnteresseerden er wel uit.

Ja… Gebeurd zelfs bij paarden… Heb 4x gehad dat het paard verkocht was voor ik was wezen kijken. Bij 1 daarvan was het zelfs zo dat het paard echt nét geadverteerd stond, heb meteen die ochtend een afspraak gemaakt voor diezelfde middag kijken. Was het paard verkocht aan iemand die niet eens was komen kijken…

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 11:27

Moestuin schreef:
Ineke2 schreef:

Alleen maar voor een bezichtiging? Nee zeker niet. Ik ben al eens opgelicht op deze manier en (vooral bij katten en honden) gebeurd het ontzettend vaak dat mensen op deze manier worden opgelicht.
Ik kom eerst kijken en dan ben ik uiteraard bereid een aanbetaling te doen, maar ik ga niet aanbetalen voor ik überhaupt het dier heb gezien.

Maar ik snap dan wel weer dat als er mensen zijn die voor mij komen er een kans is dat ze het dier willen en hij dan dus al weg is.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 11:38

Moestuin schreef:
Als je zegt: Kijk ik koop hem/het en ik kom het die datum halen. Dan snap ik dat je het eerst op gereserveerd zet. Maar dit was puur een bezichtiging. Er was geen toezegging gedaan tot aankoop. Als ik hem had moeten reserveren tot de eerst volgende in rij kon komen kijken dan kon de volgende geïnteresseerde sowieso pas binnen 9 dagen komen kijken.

Maar ik zet in het vervolg in het zoekertje dat ik geen dieren reserveer tot bezichtiging maar werk met wie eerst kan komen heeft eerste keus. :)

Zou je bij een huis, paard of auto ook zo werken? Dus wie eerst een afspraak heeft gemaakt om te komen kijken mag ook als eerste komen kijken? Want ik plan zoiets ook in aan de hand van wie kan wanneer en niet: Wie was eerst. Juist omdat er geen toezeggen is gedaan tot aankoop en het enkel een bezichtiging is.

Maar ik snap jou punt hoor. Ik neem het allersinds mee en zet het in het vervolg in het zoekertje.

Wat Merlen zegt: het is hier niet gebruikelijk te kopen op basis van een foto. Want een koper kan heel fijn adverteren en liegen/info achterhouden over de staat van iets. Ook over dieren hoor! Dus ja, ik wil komen kijken. En als de staat me bevalt, ga ik meteen tot de verkoop over. Ik voorzie ook bij de bezichtiging het juiste vervoer, want ik ga wel van een verkoop uit. En ik probeer ook altijd zsm langs te komen, maar soms lukt dat gewoon niet altijd. Als het iets groots is, moet mijn vriend mee, en die heeft door de week altijd laat gedaan met werken.

Als ik verkoop, snap ik dat men liever in het weekend komt, door de week leven we al zo afgejaagd. Dan liefst wel het eerstvolgende weekend natuurlijk, als de koper pas 3 weken later kan en ik heb nog een boel geïnteresseerden, vind ik dat ook wel moeilijk. In theorie hou ik me ook graag aan de volgorde, maar ik wil uiteindelijk ook wel verkopen. Maar dat zal ik dan altijd wel netjes en eerlijk communiceren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 11:51

Tja, ik ben ook gewoon een Belg en heb het zelf zo nog nooit mee gemaakt. Al erg veel berichten gekregen: Sorry, ondertussen verkocht. Ik heb er dus helemaal niet bij stil gestaan dat er andere verwachtingen zijn. Bij zaken die geen geld vreten vind ik het anders. Maar met de huidige markt en voederprijzen voer ik al snel €2 per dag per dier dus dan is het ook veel interessanter dat iemand sneller komt kijken. Ik heb kopers juist liever zelf door de weeks want de weekends zitten al afgeladen vol. Maar het is duidelijk en zoals gezegd vermeld ik vanaf nu dat ik zo werk.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:06

Moestuin schreef:
Tja, ik ben ook gewoon een Belg en heb het zelf zo nog nooit mee gemaakt. Al erg veel berichten gekregen: Sorry, ondertussen verkocht. Ik heb er dus helemaal niet bij stil gestaan dat er andere verwachtingen zijn. Bij zaken die geen geld vreten vind ik het anders. Maar met de huidige markt en voederprijzen voer ik al snel €2 per dag per dier dus dan is het ook veel interessanter dat iemand sneller komt kijken. Ik heb kopers juist liever zelf door de weeks want de weekends zitten al afgeladen vol. Maar het is duidelijk en zoals gezegd vermeld ik vanaf nu dat ik zo werk.

Verkopen kan moeilijk zijn he. Je kan nooit voor iedereen goed doen denk ik, ook al communiceer je netjes en eerlijk.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:09

Daarom vind ik bieden op een artikel voor je het gezien hebt ook een lastige.
Je weet niet of de verkoper wel eerlijk is over de staat.